Min särbo hade en margerit förra året som hade vuxit sig stor och blommat mycket och länge så han ville övervintra den och frågade mig om råd. Öhh, varken jag eller han har några bra utrymmen för att övervintra sånt, men prova kan man ju alltid. Så det fick bli hans svalaste rum, 16-17 grader, och inte jätteljust. Och jag tyckte nog han vattnade alldeles för mycket. Men - tänkte jag - klarar den sig bara till i februari tar vi sticklingar. Och det gjorde den. För säkerhets skull tog vi en 10-11 sticklingar ("alla kommer säkert inte klara sig, man måste ha några i reserv"). Alla överlevde, så även moderplantan.
Den senare, som först kallades mamma-margeriten, men sen blev Mamma-Maggan, blev ganska risig och vi beskar den rätt hårt. Vid omplanteringen insåg vi att trots att den varit närmare 80 cm hög gick rötterna bara en dryg dm ner i krukan.
Nu ser de ut som en liten allé, alldeles jättesnyggt tycker jag.
sm_maggorna.jpg ( 855.9k )
Antal nedladdningar: 52Så, om ni har en planta ni gillar, prova att spara den även om ni inte kan ge den optimala förhållnanden. Det kan gå, ibland riktigt bra t.o.m.