|
|
  |
Motordrivna trådgårdsredskap, Här finns mycket att debattera |
|
|
|
03-08-2010, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (*Stintan* @ 03-08-2010, 18:24)  Men det kan väl knappast vara oljudet i sig som höjer blodtrycket utan isåfall stressen en del utvecklar av sådant som irriterar. Då kanske man ska fundera över varför man blir så irriterad på så mycket. Det måste ju vara jättejobbigt. Jag tror på Stintans teori, blir man överdrivet irriterad på något så kanske problemet ligger hos en själv och man kanske skall fundera över varför. Lyckliga och harmoniska människor tolererar mycket mer hos sin omgivning och bryr sig inte så mycket om vad andra gör då de har fullt upp med sitt eget.
|
|
|
|
|
03-08-2010, 17:36
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Jag har full förståelse för Christas problem men man måste också förstå att folk behöver sina motorredskap. I Christas situation så finns det bara en sak att göra. Flytta! Det är helt underbart att inte ha några grannar alltför nära. Jag störs inte av dem och de störs inte av mig. Alla nöjda. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
03-08-2010, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag håller med stintan, det är den egna upplevelsen av störningen som skapar problem. Alla gillar väl någon form av musik, sätt på en skiva som du gillar. Gärna på hög volym och med öppet fönster. Det kan lösa sig av sig självt. När curlingbarnet flyttade in i huset bredvid mitt var det ofta fester där. Massa folk och mycket oljud inklusive dunka-dunka-musik. De höll sig dock på hennes tomt så det var bara oljudet som störde, dessutom slutade det oftast vid midnatt så det var bara att se fram mot lugnet. Sen minskade festandet mer och mer och nu har det inte varit något på de senaste åren. Jag tror jag vet förklaringen. I somras kom det två tjejer gående nedför gatan, en med en barnvagn. Jag höll på att greja med bilen alldeles vid gatan så jag hörde det som sades. Den ena: Där bor förresten Veronica. Den andra: Jaså, skall vi gå in och hälsa på? Nej, nej, vi fortsätter.  Så de fortsatte nedför gatan under livligt samtal. Hon är inte direkt någon blyg viol och har ett häftigt humör så tydligen har hon gjort sig omöjlig i hela bekantskapskretsen.
Redigerat av Gossen Ruda: 03-08-2010, 18:19
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
03-08-2010, 18:42
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag bor i ett invandrartätt område och jag brukar likna balkongerna vid fågelholkar, lite elakt mot fåglarna kanske men det må vara. Iallafall vet ni kanske hur musik från fjärran länder kan låta och det är ofta högsta volym med balkongdörrarna öppna. Där kan man snacka om dunkdunk så det är bara att själv ha stängt dörrar och fönster. Sen finns det en grill utanför för boende och där samlas släkterna med ett oräkneligt antal ungar som springer runt och skriker till sent på kvällarna. Trösten är att när temperaturen sjunker under +10° så varken syns, hörs eller märks dom så det är bara att vänta på bättre tider,  jag kan inte påverka ändå. Om man jämför så var det rena drömmen att bo på landet trots festande grannar och gräsklippare mm.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
03-08-2010, 18:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Är tomt och arbetade ytor närmare en ha i storlek är det självklart att utnyttja trädgårdstraktor eller motsv.
Lägdan tar 2 timmar att klippa. De små gräsytor som vi har kvar tar med traktorn 3 x 45 minuter. I förrgår kväll regnade det. Grannen klippte med sin Stiga. Jag gick över en stund och vi klämde enbägare, snackade hundar och någon stupad älg. Sedan fortsatte han att klippa och jag gick in till Eva. Häromdagen körde han lite jobb med motorsågen. Jag kapade diverse trycktvirke till ett altanräcke på gersågen. Normalt kommer han som arrenderar en lägda av oss vid 23-tiden (aktuell årstid). Plöjer, fräser, harvar, sår eller skördar. Vår lägda och angränsande, arrenderade ytor tar fram till kl 03. Det handlar om respekt. Man måste göra saker när man har tid. När barnen somnat. När mjölkkorna är klara. När köttdjuren är besiktigade. När vardagsjobbet, vad det nu än är, är klart för dagen.
Målet är ju att göra fint i en trädgård eller att sköta djuren på rätt sätt. Prova att vinka in grannen på kaffe, ett glas vin eller en bärch. Då blir det tyst en stund. Tala om att du tycker att han kämpar hårt med sin trädgård! Smyg in lite mjukt att du tycker att det är skönt med kvällstystnaden fram emot niotiden. Kontentan är att du från "gnällkärring" har avanserat till en trevlig granne. OK då, förlåt, lite generellt uttalat men nog finns det lite substans i tankegången.
|
|
|
|
Gunilla T
|
03-08-2010, 18:48
|
Gäster

|
Du får komma och hälsa på mig Stintan ...du skulle förmodligen tro att du blivit lomhörd...
|
|
|
|
|
03-08-2010, 18:53
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 03-08-2010, 19:48)  Du får komma och hälsa på mig Stintan ...du skulle förmodligen tro att du blivit lomhörd...  Tack Gunilla önskar att jag kunde. Fast jag har mina små paradis att fly till som tur är om jag känner för det.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
03-08-2010, 19:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Jag störs av grannarnas bullrande trädgårdsmaskiner. Det beror på att jag har ett fel i mitt högra öra, det kallas ljuddistorsion och omvandlar lågfrekventa ljud till något mycket tröttsamt vibrerande mullrande. Jag har för mig att jag sett någon undersökning om att buller höjer blodtrycket vare sig man irriterar sig på ljudet eller inte. Jag välsignar dem som har mer tystgående maskiner  Edit: Eller inga alls
Redigerat av ängsvädd: 03-08-2010, 19:25
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
03-08-2010, 19:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 278
Medlem nr: 1 399

|
För mig hör gräsklipparljud till sommaren vilket gör att jag kan koppla av fullständigt när jag hör en gräsklippare och bara njuta av tecknet på att det är sommar :-)
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|
|
|
|
|
03-08-2010, 20:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Men vad är egentligen buller?En gräsklippare kan möjligen vara irriterande men knappast bullrig. Det är väl db som avgör bullret. Bullret avtar ju med avståndet. Jag tycker gräsklipparsången är skön och tillhör liksom sommaren. Men givetvis skall man inte klippa vid någon okristlig tid på dygnet, det säger sig ju självt.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
netha
|
03-08-2010, 21:20
|
Gäster

|
Raderat
Redigerat av netha: 04-08-2010, 11:58
|
|
|
|
|
03-08-2010, 22:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Enligt undersökningar så anser ca en tredjedel av svenskarna att de är bullerkänsliga. Resten tycks stå ut med det mesta. Se den överdrivna bullerkänskligheten som ett handikapp. Vi vet att alla människor inte kan vänja sig vid buller. Vad som anses buller beror på tidpunkten på dagen. Nattetid anses trafikbuller över 30 dB som störande medan ett vindkraftverk får bullra 40 dB dygnet runt. (infraljudet 70 dB) Naturligtvis så mäts vindkraftbuller bara vid sk normalvind. Uppgår trafikbullret till 40dB så är det trots detta tillåtet att sätta upp ett vindkraftverk på 40 dB. 40dB + 40dB = 43Db Buller minskar med 6 dB om avståndet till bullerkällan dubblas.
Är man överkänslig mot buller så ska man inte bo i en tätort. Det gäller att bo lagom glest men inte för långt från grannar för då kan man få ett vindkraftverk som granne i stället.
MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
04-08-2010, 10:13
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Jag förstår dig Christa!  Och jag tycker ni som kallar det för gnäll är dumma.  Jag har aldrig haft ryggskott eller tandvärk, alltså tycker jag att folk ska sluta gnälla över att de har ont när de har drabbats. Det gör visst inte ont, det är bara inbillning så det så. Visst kan det vara så att det till stor del är stressen som gör att man mår dåligt, men hur gör man för att inte stressas av ett ljud man upplever som plågsamt? Och lågfrekvent buller är bevisligen hälsofarligt, det hör man inte ens och kan alltså inte irritera sig på det. Tyvärr måste man räkna med att grannar klipper gräsmattor eller lyssnar på musik, det har de rätt att göra men de borde ta hänsyn och inte göra det när andra kan förväntas sova t.ex. Själv har jag tack och lov inga grannar inom hörhåll (jag kan verkligen rekommendera att flytta ut i skogen!), men när sommarstugegrannarna är här hör jag deras gräsklippare/röjsåg. Det är inte så ofta så det stör inte nämnvärt. Själv brukar jag försöka klippa under veckan om vädret tillåter så att jag inte stör dem när de kommer hit på helgen och vill njuta av sin trädgård i tysthet. Eller så kan man passa på att klippa samtidigt. Nu är vi goda vänner men jag tycker att även grannar som inte känner varandra borde visa hänsyn. Testa att spela klassisk musik på högsta volym hela natten eller nåt  Hämnden är ljuv.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
04-08-2010, 10:19
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Olika sorters buller stör ju olika mycket. En del anser att plötsliga oljud är värst, medan de kan stå ut hur länge som helst med konstanta oljud. Jag bodde ett tag i Porjus, mellan Jokkmokk och Gällivare, och det enda som finns där är ju några hus och ett vattenkraftverk. Det var ett ständigt surrande från deras stora transformatorer, och det var riktigt jobbigt att lyssna på i längden, även om det inte väsnades så mycket. Jag klarar tillfälliga oljud bättre, även om de hörs betydligt mer.
|
|
|
|
|
04-08-2010, 11:33
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 04-08-2010, 11:13)  Jag förstår dig Christa!  Och jag tycker ni som kallar det för gnäll är dumma.  Jag har aldrig haft ryggskott eller tandvärk, alltså tycker jag att folk ska sluta gnälla över att de har ont när de har drabbats. Det gör visst inte ont, det är bara inbillning så det så. Visst kan det vara så att det till stor del är stressen som gör att man mår dåligt, men hur gör man för att inte stressas av ett ljud man upplever som plågsamt? Och lågfrekvent buller är bevisligen hälsofarligt, det hör man inte ens och kan alltså inte irritera sig på det. Tyvärr måste man räkna med att grannar klipper gräsmattor eller lyssnar på musik, det har de rätt att göra men de borde ta hänsyn och inte göra det när andra kan förväntas sova t.ex. Själv har jag tack och lov inga grannar inom hörhåll (jag kan verkligen rekommendera att flytta ut i skogen!), men när sommarstugegrannarna är här hör jag deras gräsklippare/röjsåg. Det är inte så ofta så det stör inte nämnvärt. Själv brukar jag försöka klippa under veckan om vädret tillåter så att jag inte stör dem när de kommer hit på helgen och vill njuta av sin trädgård i tysthet. Eller så kan man passa på att klippa samtidigt. Nu är vi goda vänner men jag tycker att även grannar som inte känner varandra borde visa hänsyn. Testa att spela klassisk musik på högsta volym hela natten eller nåt  Hämnden är ljuv. Men nu var det ju en tisdag kl 14.29 som Christas granne klippte sitt gräs. Ingen har väl påstått att man inte ska visa hänsyn till sina grannar men det måste ju vara rimlig hänsyn.
--------------------
|
|
|
|
|
05-08-2010, 11:33
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Christa @ 03-08-2010, 17:20)  När det gäller hänsyn kan mycket mer göras. Idag t ex så körde kommunen sin jättestora klippare här intill på förmiddagen. Hade det varit jag som skulle klippa med motorklippare så hade jag valt att klippa samtidigt när det ändå bullrade så mycket.
Nu har det istället bullrat i stort sett hela dagen. Att gå med hörselskydd i trädgården hela dagen verkar inte rimligt. Jag undrar f öv om inte grannen skulle ta illa upp om han såg att jag hade hörselskydd så fort han klippte gräset. Jösses , inte rimliga krav du ställer på dina grannar. Du tycker alltså att de skall släppa allt de har för händer för att kasta sig på gräsklipparen när kommunen behagar dyka upp med sina maskiner. Att grannarna klipper gräset, använder trimmer, sågar, spikar m.m. är väl sånt som man får finna sig i (mig stör det inte ett dugg) om det sker mellan kl 8 till 20 vardagar och kanske från niotiden under helger. Är man så känslig at man inte står ut med detta äger man nog problemet själv och då är det kanske klokt att se över sitt boende, för som sagt man kan inte ställa orimliga krav på sina grannar. Gita
|
|
|
|
|
05-08-2010, 21:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Själv har jag en hörselskada som gör att jag är beroende av hörapparater. Så för mig är störande ljud inga problem alls ... jag bara stänger av apparaten  Så vissa fördelar är det onekligen med handicapet ...
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|