Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Cyklister mitt i vägen
          andersen
          Inlägg 07-08-2010, 10:46
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 10:24) *
          Efter vad jag förstår är det enbart moped klass II som får köra på cykelbanorna. Majoriteten av de mopeder man ser på vägarna är klass I, "EU-mopederna", och dessa skall framföras på vägen.

Enligt tidningsartikeln skall ju cyklisten få 300kr i böter för att inte ha hållit sig på cykelbanan. Det kan dock vara aftonbladet som har fel, det har hänt förr om man säger så...

Så här säjer NTF...cykel

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-08-2010, 11:08
          Länk hit: #42

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (andersen @ 07-08-2010, 11:46) *
          Så här säjer NTF...cykel

Bra länk.
          CITAT
          Plats på vägen
          Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.
          Cyklande ska med hänsyn till annan trafik och övriga förhållanden cykla så nära högra kanten som möjligt av vägrenen eller den bana som används.

Som sagt, enbart mopeder klass 2 får alltså köra på cykelbanor. Och du skall hålla dig på cykelbanan med din cykel, finns det ingen cykelbana skall du hålla dig så långt ut i vägrenen du kan.

Redigerat av Huggorm: 07-08-2010, 11:09

Citera
          andersen
          Inlägg 07-08-2010, 11:12
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 12:08) *
          Bra länk.
          Som sagt, enbart mopeder klass 2 får alltså köra på cykelbanor. Och du skall hålla dig på cykelbanan med din cykel, finns det ingen cykelbana skall du hålla dig så långt ut i vägrenen du kan.

Nej så står det inte! det står så här....Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.

Det är skillnad på att iförsta hand..mot vad du säjer att jag skall! eller hur?

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-08-2010, 11:14
          Länk hit: #44

Moderator

CITAT (andersen @ 07-08-2010, 12:12) *
          Nej så står det inte! det står så här....Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.

Det är skillnad på att iförsta hand..mot vad du säjer att jag skall! eller hur?

Nu förstår jag inte? Det står ju klart och tydligt att du skall använda cykelbana om det finns, och i övrigt hålla dig längst ut i vägrenen?

Citera
          andersen
          Inlägg 07-08-2010, 11:19
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 12:14) *
          Nu förstår jag inte? Det står ju klart och tydligt att du skall använda cykelbana om det finns, och i övrigt hålla dig längst ut i vägrenen?

Nej det gör det inte! här är hela stycket kopierat rakt av....

Plats på vägen
          Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.

Cyklande ska med hänsyn till annan trafik och övriga förhållanden cykla så nära högra kanten som möjligt av vägrenen eller den bana som används.

Är körbanan indelad i körfält, som är utmärkta med körfältspilar ska man cykla i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Det är förbjudet att cykla på gångbana, på motorväg och på motortrafikled eller där märket ”förbud mot cykel- och mopedtrafik” finns.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-08-2010, 11:25
          Länk hit: #46

Moderator

CITAT (andersen @ 07-08-2010, 12:19) *
          Nej det gör det inte! här är hela stycket kopierat rakt av....
          Plats på vägen

Är körbanan indelad i körfält, som är utmärkta med körfältspilar ska man cykla i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Det är förbjudet att cykla på gångbana, på motorväg och på motortrafikled eller där märket ”förbud mot cykel- och mopedtrafik” finns.

Okej, vi delar upp det lite då.

CITAT
          Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning.
          Här står det att man i första hand skall använda cykelbanan. Vad som skall till för att motivera andra hand kan diskuteras, jag antar att man räknar tex. vägarbete på cykelbanan eller ej bortplogad snö i riklig mängd.
          CITAT
          Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.

Här står det att man skall cykla i vägrenen, och därmed inte uppe på körbanan.
          CITAT
          Här står att man dessutom skall hålls sig så långt som möjligt ut på vägrenen.

Citera
          andersen
          Inlägg 07-08-2010, 11:32
          Länk hit: #47

Medlem

Det är i färdmålets riktning som innerbär att jag kan välja bilvägen,och som jag har sakt förut så blir det problem med cykelbanor i korsningar och rondeller mm, pga att då går inte cykelbanan i färdmålets riktning!

Som sakt var det är skillnad på att i första hand ska man välja cykelbanan... mot att man skall!

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-08-2010, 11:37
          Länk hit: #48

Moderator

CITAT (andersen @ 07-08-2010, 12:32) *
          Det är i färdmålets riktning som innerbär att jag kan välja bilvägen,och som jag har sakt förut så blir det problem med cykelbanor i korsningar och rondeller mm, pga att då går inte cykelbanan i färdmålets riktning!

Som sakt var det är skillnad på att i första hand ska man välja cykelbanan... mot att man skall!

Du får väll lösa det när du kommer till en korsning helt enkelt, dom har ju byggt cykelbanorna för att dom skall användas. Hoppa av och led cykeln över övergångsställena till exempel.

Sedan undrar jag vad de 300kr i artikeln i början på tråden då är böter för? Jag kan inte tyda det på annat sätt än att det är boten för att inte använda cykelbanan.

Citera
          andersen
          Inlägg 07-08-2010, 11:45
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 12:37) *
          Du får väll lösa det när du kommer till en korsning helt enkelt, dom har ju byggt cykelbanorna för att dom skall användas. Hoppa av och led cykeln över övergångsställena till exempel.

Sedan undrar jag vad de 300kr i artikeln i början på tråden då är böter för? Jag kan inte tyda det på annat sätt än att det är boten för att inte använda cykelbanan.

Du förstår nog inte hur det ser ut många gånger med cykelbanor som tex i en korsning bara fortsätter till höger, och om du skall till vänster så finns det ingen cykelbana eller så är det ett tremeter krondike i mellan.

Ang ev böter så vad jag förstår, så skall dom vara för att han hindrade bilisten att köra om, och då körde bilstern på honom och smet ifrån olycksplatsen, har svårt att tro att bilster får behålla körkortet.

Men det skall bli spännande att se hur ev straff står imot varandra.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-08-2010, 11:47
          Länk hit: #50

Moderator

Trafikförordningen är intressant. Här är några punkter som ger böter:

021 Begagnat fel vägbana. Motordrivet fordon 800kr, annat fordon 500kr
          022B Fört tvåhjulig moped klass II utan att använda cykelbana 500kr
          024A Ej fört fordon till höger på vägren/bana som används 500kr
          025A Fört fordon i otillåtet körfält 500kr
          026 Otillåtet körfältsbyte, cykel 500kr
          027 Fört fordon i körfält som anvisats för annat/andra slag av fordon cykel 500kr
          030A Ej använt vägren cykel 500kr

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-08-2010, 11:48
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Huggorm, vad är en vägren för dig?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-08-2010, 11:55
          Länk hit: #52

Moderator

CITAT (andersen @ 07-08-2010, 12:45) *
          Du förstår nog inte hur det ser ut många gånger med cykelbanor som tex i en korsning bara fortsätter till höger, och om du skall till vänster så finns det ingen cykelbana eller så är det ett tremeter krondike i mellan.

Ang ev böter så vad jag förstår, så skall dom vara för att han hindrade bilisten att köra om, och då körde bilstern på honom och smet ifrån olycksplatsen, har svårt att tro att bilster får behålla körkortet.

Men det skall bli spännande att se hur ev straff står imot varandra.

Undantag och förmildrande omständigheter finns naturligtvis. Men om jag utgår från den väg jag själv ofta cyklar, så är det gamla E6 mellan Munkedal och Torps köpcentrum, en sträcka på drygt två mil. Efter att nya E6 byggdes är här knappt någon trafik längre, och vägen har smalnats av ordentligt eftersom man byggt en cykelbana av ena kanten. Här finns inga korsningar eller annat i vägen, det vet jag eftersom jag själv cyklar där. Ändå skall folk cykla ute bland bilarna. Det bästa är när dom kommer fram till salkällerondellen, där cykelbanan bara går förbi. De som valt att cykla på vägen måste då cykla igenom rondellen i stället, vilket känns ganska onödigt bland alla bilar. Skulle dom ändå vilja svänga så kunde dom i stället välja den tunnel som gjorts just för cyklister, men dom skall ändå promt ta bron över nya motorvägen i stället, bland alla bilarna.

CITAT (*Stintan* @ 07-08-2010, 12:48) *
          Huggorm, vad är en vägren för dig?

Vägren är den del av vägen som är utanför kantlinjerna. Ibland finns det ingen, och då får folk cykla i vägkanten i stället. Men oftast finns den, och kan vara allt från 50cm till ett par meter bred.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 07-08-2010, 12:20
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

"Plats på vägen

Det är förbjudet att cykla på gångbana, på motorväg och på motortrafikled eller där märket ”förbud mot cykel- och mopedtrafik” finns."

Min fetmarkering

Det framstår ju mycket tydligt att cyklande ska visa hänsyn till annan trafik genom att köra så nära högra kanten som möjligt. Alltså är det helt fel att cykla mitt i vägen och blockera för annan trafik. Som Huggorm visade så kan det tydligen ge 500 kr i böter att blockera trafiken med cykeln.

När jag gick i skolan så hade vi mycket trafikundervisning. Svintråkigt var det men nyttigt och livsviktigt. Mina barn har inte haft någon trafikundervisning alls. Det är hög tid att den kommer tillbaka, det är ju lika viktigt som simundervisningen.

Citera
          andersen
          Inlägg 07-08-2010, 13:47
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Solstorm @ 07-08-2010, 13:20) *
          "Plats på vägen

Det är förbjudet att cykla på gångbana, på motorväg och på motortrafikled eller där märket ”förbud mot cykel- och mopedtrafik” finns."

Min fetmarkering

Det framstår ju mycket tydligt att cyklande ska visa hänsyn till annan trafik genom att köra så nära högra kanten som möjligt. Alltså är det helt fel att cykla mitt i vägen och blockera för annan trafik. Som Huggorm visade så kan det tydligen ge 500 kr i böter att blockera trafiken med cykeln.

När jag gick i skolan så hade vi mycket trafikundervisning. Svintråkigt var det men nyttigt och livsviktigt. Mina barn har inte haft någon trafikundervisning alls. Det är hög tid att den kommer tillbaka, det är ju lika viktigt som simundervisningen.

Fast det står på andra ställen i trafikförordningen att omkörningar av fordon får endast ske om det görs på ett säkert sätt, och det är det inte om man ligger och slickar vägkanten och bilar kör om utan att gå över eller låna lite av mötandes körbana.

När jag gick i skolan så hadde vi barn och vuxna"pinne" på cykeln med reflex bara för att inte bilarna skulle vara för nära.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-08-2010, 14:06
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (andersen @ 07-08-2010, 14:47) *
          När jag gick i skolan så hadde vi barn och vuxna"pinne" på cykeln med reflex bara för att inte bilarna skulle vara för nära.

S.k. "STINGPINNE" flirting.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-08-2010, 14:15
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Bifogad bild

max.längd 60 cm från cykelns centrum

Citera
          andersen
          Inlägg 07-08-2010, 14:41
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (malcolm @ 07-08-2010, 15:15) *
          Bifogad bild

max.längd 60 cm från cykelns centrum

Ja där är den. något för landsvägscyklisterna när dom tränar klungkörning! smile.gif

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-08-2010, 14:57
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Tror inte sådana säljs längre och det var evigheter sedan jag såg en senast.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 07-08-2010, 15:06
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Men snälla nån! Det verkar som om ni är så stingsliga, att ni glömmer bort VTF's 1:a paragraf: Man skall visa hänsyn till varandra i trafiken! Om man gör det så flyter trafiken mycket bättre! En bilist förlorar sitt goda humör av en vinglande cyklist, för då måste man bromsa ner, precis som när man kommer ifatt en traktor i rusningstrafik. Alla är vi trafikanter - även om bilister anser sig stå ett steg högre än andra.

Citera
          andersen
          Inlägg 14-09-2010, 14:15
          Länk hit: #60

Medlem

Imorgon skall Andreas i rättegång kl 15:30 i Landskrona... väntar med spänning på vad resultatet blir.

--------------------

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 23:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon