Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Underbevattningsmatta till frön
          MarieC
          Inlägg 09-08-2010, 20:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 24 045

Det finns det tydligen nåt som heter! Jag har inte en aning om va det är ....men jag har sått frön nu, för allra första gången...o då ska man ju visst vattna underifrån, helst med en underbevattningsmatta...tydligen. Om jag tänker på va det kan va.....kan man inte lika gärna använda en sån där skumgummiduk som man använde under diskstället på 70-talet? Eller va tror ni ?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-08-2010, 09:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Man måste inte alls ha en sådan.Däremot bör man lära sig hur jorden ska kännas för att vara lagom fuktig.
          Den ska kännas som en väl urkramad disktrasa av skumgummi..inte för våt, aldrig torka ut på ytan innan fröna grott.En liten sprayflaska är bra att ha för att fukta jordytan.Innan fröna grott finns ju inget som suger upp vatten ..De flesta småplant dör av övervattning /ruttnar.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 10-08-2010, 09:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Nä inte måste man ha underbevattningsmatta men jag tycker att det är otroligt bra hjälpmedel för att hålla jämn fuktighet till sådderna. Kolla idin butik om de har s.k. minväxthus med insats och bevattningsmatta det är enklast och kräver inte lika mycket passning. Men du kan även göra som Kerstin skriver det funkar också men det kräver mer passning och pyssel

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 10-08-2010, 11:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Jag har 8 st sålådor/ miniväxthus med tillhörande vattendel under brickan och underbevattningsmatta. Jag är otroligt nöjd!
          Så länge vattenkaret är fyllt behöver jag inte oroa mig för torka och inte heller blir de övervattnade, utan hålls lagom fuktiga hela tiden. Ända tills de är stora nog för omplantering. Jag rekommenderar den modellen jag har varmt.

Om du vattnar underifrån växer rötterna neråt jorden, vilket är att föredra då ytligare rötter är känsligare för uttorkning. Det uppnår du lättast med vattning underifrån och inte uppifrån.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 10-08-2010, 11:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Ja, dessa "mattor" har räddat min sommar och har mest pelagoner i de lådorna och har inte haft så fina växter innan.
          Suveränt till mycket, men jag har inte använt dom till sticklingar utan gjort som alltid man gör med sticklingar.

När vi åker mot Tyskland, kommer jag utöka med flera av dessa kombinationer för nästa sommar.
          Även maken var nöjd med dom under tiden jag knypplade i Vadstena. Det är ju så att karlar brukar få panik när det gäller vattna växter när man själv är borta.

Min väninna har en karl som sköter allt och växthuset och hon bara njuter, så det finns undantag och mera av män blir intresserade av växter än 20 år tillbaka. Detta har jag märkt hos de mina ... ....fuchian

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-08-2010, 12:03
          Länk hit: #6

Medlem

Jaha ja cool.gif så ni fuskar alla med bevattningsmattor LOL...
          Får tydligen fundera på sådana då, fast jag gillar att själv ha koll på mina sådder..
          laugh.gif
          (fast jag tänkte mest att om man är ny på frösådder kanske man först vill testa om man gillar det innan man investerar i saker.)

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          MarieC
          Inlägg 11-08-2010, 20:38
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 10-08-2010, 13:03) *
          Jaha ja cool.gif så ni fuskar alla med bevattningsmattor LOL...
          Får tydligen fundera på sådana då, fast jag gillar att själv ha koll på mina sådder..
          laugh.gif
          (fast jag tänkte mest att om man är ny på frösådder kanske man först vill testa om man gillar det innan man investerar i saker.)

Halloj!
          Ja just precis min tanke*L*!! Jag har tänkt som så att jag ska investera i vettiga saker som gör det enklare men som du påpeka ...jag vill ju veta om jag har TÅLAMOD till detta med frösådd!!! Jag har förstått att det tar TID *L*.....Ok jag får väl känna på jorden om den är fuktig...då är den ok? Då ska jag inte vattna? Inte för torr o inte för blöt... nono.gif ....va har jag gett mej in på help.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-08-2010, 09:41
          Länk hit: #8

Medlem

När dina egna Frö" tittar upp då vet du om du är fast eller inte giggle.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-08-2010, 11:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har aldrig använt sådan matta utan ställer mina sådder i lådorna i sådana här stativ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49884382 .

Vattnar direkt i botten på lådan.

Redigerat av mamamaggan: 12-08-2010, 13:13

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          MarieC
          Inlägg 15-08-2010, 21:08
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 12-08-2010, 12:04) *
          Har aldrig använt sådan matta utan ställer mina sådder i lådorna i sådana här stativ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49884382 .

Vattnar direkt i botten på lådan.

så du menar att man i princip kan ställa burkarna med frösådden i vilken balja som helst o vattna underifrån? Men man måste ju hälla bort det överflödiga vattnet sen då?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-08-2010, 23:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Brukar inte bli så mycket överskottsvatten kvar faktiskt. Häller i c:a 1, 5 liter i en låda när det är torrt och då brukar plantorna dra åt sig det mesta. De håller fukten rätt bra sedan i en sådan låda , beror förstås på hur varmt och soligt de står.

Mina vanliga blommor ställer jag ner i en plastbytta med vatten och så får den dra åt sig så mycket vatten så att den översta jorden är fuktig. Då vet jag att den fått tillräckligt med vatten .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 06:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon