Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Val av ljuskälla, Inreda förråd för övervintring och uppdrivning
          mikamika
          Inlägg 17-09-2010, 17:33
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 6 461

Biltema har bra lysrör för runt 30:- st,se nedan:. Kan sättas i vilken vanlig armatur som helst. Funkar jättebra för mig,

Lysrör G13
          Ljusfärg dagsljus. Lämplig för växthus m.m. Färgtemperatur 6500K. Sockel G13. 230 volt.

Citera
          Ally
          Inlägg 18-09-2010, 16:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 3 099

CITAT
          Ett lysrör är absolut ett alternativ - men hur är det med elkostnaden? Hur mycket el drar ett vanligt lysrör t.ex. av den sorten som man köper vid IKEA?

Jag *tror* att man räknar så har:
          Om du köper en lysrör som är 36W, det är så mycket Watt den drar per timme.
          12 timmar per dygn innebär 12x36W = 432W per dag, eller 0,432 kW (kilo Watt).
          Kolla vad du betalar för el per kWh ("kilo watt timme"). Säg 1 kr. Då blir kostnade 0,432 kr per dag, dvs 43 öre per dag.

Stämmer det, någon som vet? unsure.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-09-2010, 19:58
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

ja på ett ungefär -eller: jag brukar säja att den samlade kostnaden för mina växter med lysrör feb-april är att jämföra med en veckas motor+ kupevärmare när det är 28 minusgrader
          Försumlig kostnad alltså .. angel_not.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          marya
          Inlägg 26-09-2010, 19:59
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 26 258

Jag har använt vanliga lågenergilampor till växter. Mest till akvarieväxter, men även till att odla kryddor under, i köksfönstret på vintern. Det fungerar, men ljuset sprids ju inte så bra, som tidigare sagts i tråden. Jag har använt mig av "klämspotar" som jag kallar dem. Kanske inte så vackert, men enkelt att flytta eller montera ner vid behov. Till dem passar lampor med vanlig E14-sockel.

Bäst resultat får man förstås med lampor utan skyddande hölje runt lysröret och bäst spridning av ljuset ger de lampor som är avlånga, inte de där lysröret är hoptrasslat.

Har även provat med halogenlampor. Hittade en som hette Natural light och som hade UV-skydd och den fungerade rätt bra. De avger ganska mycket värme, vilket var bra i just det sammanhang jag provade, men inte bra i alla sammanhang. De förbrukar mer el än lågenergilampan dessutom. Och håller inte alls särskilt länge.

Citera
          spacepingo
          Inlägg 12-03-2011, 12:57
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

Hej alla!
          Nu är jag modig och vågar presentera resultaten av mitt bygge. Det blev inga väggskenor, jag fick tag i några gamla lagerhyllor att ställa växterna på och så monterade maken två lysrörsarmaturer på undersidan av en hylla för ljusets skull. Jag har använt helt vanliga lysrör (ett lite gulare och ett lite blåare) i armaturerna och det verkar funka bra. Ljuset är tänt 12 tim per dygn. Det finns ett element men det verkar inte ha behövts speciellt mycket nu i vinter. Jag har satt in en termometer som registrerar och sparar högsta och lägsta temperatur och det verkar som att temperaturen legat mellan +8 och +10 grader hela vintern.

Alla fuchsior som jag har på övervintring har överlevt och verkar trivas. Det återstår ju fortfarande en tid innan de får komma ut igen men det verkar lovande.

Projektet med att driva upp frösådder har inte blivit av, det får bli nån senare vinter.

Såhär ser det ut:
          http://gronaspacepingo.blogspot.com/2011/0...sior-i-ide.html

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-03-2011, 14:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

KUl att det går bra:) Och vill du så är det ju inte alls försent än, riddarsporre,kungsljus,mfl varmgroende perenner bör inte sås före senare delen av mars, många sommarblommor med,Dahlia,phlox,atlasblomma , Tobaksblomma med mera

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          fuchsian
          Inlägg 12-03-2011, 14:54
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Tack för alla förslag. Har grunnat mig så hur jag skulle få det att funka nästa vinter och maken kan noll, så detta ska jag ta vara på och då finns det en möjlighet att även mina fleråriga kan övervintra lättare.

Jag har letat efter liknande tråd om just hur ni har gjort på olika sätt, så jag tackar er alla för detta .... tummenupp.gif .... Fuchsian .....

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 09:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon