Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Cybervänskap
          *Stintan*
          Inlägg 24-08-2010, 18:33
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (fuchian @ 24-08-2010, 19:25) *
          Hur ska ni ha det?

Först varnar man för folk som inte ger något till forum som skumma typer------

För det andra är de som ger ut sig i forum skumma typer..... confused.gif ...fuchian...

För mycket och för lite skämmer allt brukar man säga och det stämmer väl in rätt bra här. Det gäller att se var gränserna går men personligen tycker jag det är värre med dom som viker ut sig ohämmat än dom som knäpper rocken.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          fuchsian
          Inlägg 24-08-2010, 18:52
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (gnon49 @ 24-08-2010, 16:39) *
          Ger man inte ut något alls av sig själv tror jag inte ens cybervänskap kan uppstå. Dom flesta på odla ger ju ut något av sig själv genom bilder, vart dom bor någonstans och ofta byter man frön mm och bekräftar o ger ut sin adress.Det är den totala anonymiteten man skall vara försiktig med.är man "äkta vara" så bjussar man lite på sig själv. Sådär lagom. Det hör liksom till god ton.

Precis så är det. Man har sin valmöjlighet att inte ge ut något och att man är försiktig och man litar inte på dem bakom skärmen. Det är nog inte konstigt alls.
          Jag är med på Odla pga att jag handlar härifrån och trivs med personalen och beskymmer löses smidigt. det gillar jag och de råd man får, samt att på växtsidan hittar man det mesta svaren utan att behöva ställa dom själv.
          Det räcker för min del, vill inte ha "kompissar" efter all skit man läst om på trådarna. ...fuchian...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-08-2010, 19:30
          Länk hit: #143

Gäster

CITAT (fuchian @ 24-08-2010, 19:25) *
          Hur ska ni ha det?

Först varnar man för folk som inte ger något till forum som skumma typer------

För det andra är de som ger ut sig i forum skumma typer..... confused.gif ...fuchian...

Skillnaden mellan att vara personlig men inte privat...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-08-2010, 19:35
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gunilla T @ 24-08-2010, 20:30) *
          Skillnaden mellan att vara personlig men inte privat...

Precis: Gärna personligt men inte privat!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 24-08-2010, 20:02
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

CITAT (Gita @ 24-08-2010, 19:10) *
          Jag tycker det är lite läskigt med människor som viker ut sig totalt på nätet. Antingen är det fejk, eller är de väldigt naiva.
          Jag har nog sagt det förut, jag kan helt enkelt inte förstå hur man kan vara vän med någon man inte vet ett dugg om, s.k. cybervänskap finns inte i min värld. Däremot har jag behållning av att debattera , "slänga käft", men jag har inget förhållande till de olika skribenterna mer än att jag uppfattar en del som intelligenta och roliga , andra som mer eller mindre korkade och inskränkta.

Sen beror det förstås också på hur man definierar vänskap, jag kan beskriva det som ett antal ringar, kärnan är så klart min familj, nästa ring innehåller ett fåtal nära vänner, utanför denna en ring som innehåller mina kompisar, sen kommer en stor ring med ganska ytliga bekanta som jag umgås och har trevligt med. Nu är det ju så att att många har flyttat mellan ringarna, t.ex de som från början fanns i yttersta ringen dvs. ytliga bekantaq har med åren kommit mig närmre och finns kanske nu i ringen nära vänner, motsatsen har också häntn.
          Var det någon som förstod något.?
          Gita

Javisst, förstår hur du tänker och det stämmer bra, även på mig.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 24-08-2010, 20:11
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

CITAT (fuchian @ 24-08-2010, 19:10) *
          Hej bergvallmo,

Jag känner det läskigt med dessa anonyma "nickar", det skulle vara nån speciell som man kunde byta tankar med och sedan med tiden, kanske, pröva på att träffa personen på ett neutralt mark. Då är man skyddad såpass att man kunde avgöra i lugn och ro om och hur man skulle kunna vara vän/väninna med personen.

Jag förknippar detta mer som en dating-grej, men även en person som brinner för samma intresse, men annars ska man nog hålla sig borta och lära sig att se efter med tiden om man kan växla frön, sticklingar mm. med någon.

Det är inte värt att skaffa sig beskymmer och jag har svårt för dom som jag ser i forumet att ge sig på andra, för där känns det att det kommer aldig bli något med, vill inte ha sånt i mitt liv.

Jag vet inte om jag är bara gammalmodig redan innan jag kommer så långt att jag kommer i pensionsålder, men det har nog sina orsaker att man är försiktig. ....fuchian...

Jo, nog är det bra att vara försiktig.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Gita
          Inlägg 24-08-2010, 20:36
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Jag måste säga att jag tycker att det är obehagligt också när människor jag inte känner särskilt väl är väldigt privata även i verkliga livet. Jag vill helt enkelt inte veta deras privata hemligheter och tillkortakommande, jag blir faktiskt generad på deras vägnar. Ännu värre tycker jag om människor som hänger ut sina familjemedlemmar till ytliga bekantar. För min del är familjen och den privata sfären oerhört viktig.
          Gita

Citera
          gnon49
          Inlägg 24-08-2010, 20:50
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Gita @ 24-08-2010, 21:36) *
          Jag måste säga att jag tycker att det är obehagligt också när människor jag inte känner särskilt väl är väldigt privata även i verkliga livet. Jag vill helt enkelt inte veta deras privata hemligheter och tillkortakommande, jag blir faktiskt generad på deras vägnar. Ännu värre tycker jag om människor som hänger ut sina familjemedlemmar till ytliga bekantar. För min del är familjen och den privata sfären oerhört viktig.
          Gita

Helt rätt. Själv är jag nog en "stängd bok" på nätet, men inte så stängd att jag inte kan dela med mig t.ex bilder, berättelser eller vad det nu kan vara. Mitt privata kan nog inte vara av intresse för någon. Däremot kanske mitt intresse för trädgården eller naturen i stort. En bild säger ju mer än tusen ord. Så gärna mer bilder, framförallt trädgårdsbilder tack. Även växthusbilder slukar jag med stort intresse. Allt det där lilla som gör odla sevärt.

Redigerat av gnon49: 24-08-2010, 21:00

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-08-2010, 20:57
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag tror att det är väldigt olika hur personlig man vill vara, vad man känner sig bekväm med. Om man är helt opersonlig så blir man nog lätt lite ointressant. Att bli privat och lämna ut både sig själv och andra, bör man absolut inte göra vare sig på nätet, i yrkeslivet eller i bekantskapskretsen.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 24-08-2010, 21:07
          Länk hit: #150

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-08-2010, 21:57) *
          Jag tror att det är väldigt olika hur personlig man vill vara, vad man känner sig bekväm med. Om man är helt opersonlig så blir man nog lätt lite ointressant. Att bli privat och lämna ut både sig själv och andra, bör man absolut inte göra vare sig på nätet, i yrkeslivet eller i bekantskapskretsen.

Kan bara instämma!
          Gita

Citera
          skånepåg
          Inlägg 24-08-2010, 21:53
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Hehe beror ju på hur man tycker, jag är ingen privat person på nätet, folk har ju bloggar som berättar det mesta under dagen och visar allt på nätet numera.
          Jag har 200 personer över hela världen på msn och bloggar, nätet e ju typ nya dagboken, finns ju hur mycket som helst, sen ni som e lite gammla och gillar inte den nya tekniken ju biggrin.gif
          Bara ett nytt sätt att "skicka brev och visa foto" biggrin.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          netha
          Inlägg 24-08-2010, 22:05
          Länk hit: #152

Gäster

Skriver jag dagbok så gör jag det för mig själv ... inte för andra att läsa mina innersta.
          Bloggar jag ... då är jag inte öppen som en bok ... utan väljer vad jag vill visa.

Faktiskt så tror jag att många ... helst unga, men också äldre ... inte tänker sig för utan lämnar ut hela sitt liv o leverne öppet för alla.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-08-2010, 22:06
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (skånepåg @ 24-08-2010, 22:53) *
          Hehe beror ju på hur man tycker, jag är ingen privat person på nätet, folk har ju bloggar som berättar det mesta under dagen och visar allt på nätet numera.
          Jag har 200 personer över hela världen på msn och bloggar, nätet e ju typ nya dagboken, finns ju hur mycket som helst, sen ni som e lite gammla och gillar inte den nya tekniken ju biggrin.gif
          Bara ett nytt sätt att "skicka brev och visa foto" biggrin.gif

Men hemsidor och bloggar är ju av lite mer privat karaktär kan jag tycka än öppna forum och mötesplatser så där stör det mig inte alls att folk är mer privata. Där kan man ju fixa och dona precis som man vill.

Om man gillar den nya tekniken eller inte har nog inte mycket med ålder att göra skulle jag vilja påstå.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 24-08-2010, 22:31
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Gita @ 24-08-2010, 21:36) *
          Gita

För oss som inte har någon familj blir vänner vår familj. Alla har ju inte familj som sagt.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Suz
          Inlägg 24-08-2010, 22:35
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

CITAT (*Stintan* @ 24-08-2010, 23:06) *
          Om man gillar den nya tekniken eller inte har nog inte mycket med ålder att göra skulle jag vilja påstå.

Håller med dig Stintan, åldern spelar nog ingen roll, det är nog mer hur öppen man är för att lära sig nya saker.
          Ungarnas farmor och mormor (74 och 76 år....farmor och mormor alltså...inte mina barns ålder smile.gif ) använder flitigt Facebook, bloggar, bilddagboken, twitter mm.
          Frågar man om nåt blir svaret att "Det står på Facebook.....bilderna ligger där och där...jag skickar dig ett MMS"
          Jag (som snart blir 45) känner mig ibland en smula efter dem......
          Så jag tror det har med intresset att göra helt enkelt!

--------------------
          Zon II

Citera
          skånepåg
          Inlägg 24-08-2010, 22:42
          Länk hit: #156

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 24-08-2010, 23:06) *
          Men hemsidor och bloggar är ju av lite mer privat karaktär kan jag tycka än öppna forum och mötesplatser så där stör det mig inte alls att folk är mer privata. Där kan man ju fixa och dona precis som man vill.

Hehe nej kanske det, men dagens ungdomar och kanske några gamla skriver ju typ om hela sitt liv överallt, jag tycker det är så bra att ha allt samlat i datorn får alla svar finns ju där typ biggrin.gif
          Jag har föröskt få min mamma att förstå sej på det men det e ju typ omöjligt, hon kan inte ens en mobil tongue.gif
          Kom tänka på en rolig historia som e ett par år gammal, handlar om en tjej som ska förklara hur internet fungerar, enkelt förklarat så skriver hon in på google typ, hur mår britta biggrin.gif Hehe med twitter så funkar det ju så ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Gita
          Inlägg 25-08-2010, 06:07
          Länk hit: #157

Medlem

CITAT (skånepåg @ 24-08-2010, 23:42) *
          Hehe nej kanske det, men dagens ungdomar och kanske några gamla skriver ju typ om hela sitt liv överallt, jag tycker det är så bra att ha allt samlat i datorn får alla svar finns ju där typ biggrin.gif
          Jag har föröskt få min mamma att förstå sej på det men det e ju typ omöjligt, hon kan inte ens en mobil tongue.gif
          Kom tänka på en rolig historia som e ett par år gammal, handlar om en tjej som ska förklara hur internet fungerar, enkelt förklarat så skriver hon in på google typ, hur mår britta biggrin.gif Hehe med twitter så funkar det ju så ^^

Det klart att det kan bero på hur väl man behärskar tekniken i vissa fall, fast det var inte det jag för min del syftade på utan vad man väljer att lägga ut till allmänt beskådande.
          Jag tycker att alltför många viker ut hela sitt privatliv och då framstår som mer eller mindre patetiska.

Gärna personligt, som många redan påpekat, men aldrig privat!
          Det går ju aldrig att ta tillbaka det man en gång publicerat på nätet och hur kul är t.ex fyllebilderna eller allt om den olyckliga kärleken om fem år.

Störst ansvar har nog ändå föräldrar när de väljer att vika ut sina barn på nätet, en fråga som för övrigt barnombudsmannen har börjat titta på.
          Gita

Citera
          skånepåg
          Inlägg 25-08-2010, 06:42
          Länk hit: #158

Medlem

Hehe jo sant, googlar man på pjater hittar man lite gamla saker av mej =P

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          gunvor
          Inlägg 25-08-2010, 06:43
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (sqrulan @ 21-08-2010, 19:33) *
          Jag är 99% säker på att Silos och Fuchian är samma person!

Jag är lika säker på att du har fel! Silos har vänt på sitt gamla namn Solis och har funnits med här i åratal.

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-08-2010, 16:30
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Aqvakul @ 24-08-2010, 21:57) *

Du har rätt där, delar man inte med sig någonting av sig själv blir man snart ointressant men för den skull bör man inte som tidigare sagts vika ut sig fullständigt på öppna forum. Privata mail och PM är en annan sak, då kan man kanske dela med sig lite mer av sig själv.

Citera

14 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 12:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon