Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Antibakteriella medel i vitvaror och annat, Vad tycker ni om det?
          Solstorm
          Inlägg 25-08-2010, 09:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag har silverbeläggning av något slag i kylskåpet. Jag har även riktigt låg temperatur, strax över nollan. Tycker att det är bra med silver, att det är bakteriedödande passar ju mycket bra där man förvarar mat. Det ska också minska risken för kylskåpsdoft och det stämmer, mitt gamla kylskåp fick kylskåpsdoft ibland och då tog all mat smak av det. Att maten håller sig längre och smakar gott längre är ju absolut resurssparande eftersom det då blir mindre mat som slängs, och då är ju silverbeläggningen miljövänlig.

Jag vet inte om det redan finns eller är på gång att det ska komma bl a sockor med silverjoner i. Det finns ju en del människor som har fruktansvärd fotsvett och det är ett stort problem för dem, visst är det bra med sockor som tar bort eller minskar doften för dem.

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-08-2010, 15:48
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Lite skit rensar magen och jag tror många av dagens allergier handlar om allt för sterila miljöer och tillsatser i mat för att varorna skall hålla längre. Kan inte vara bra med rengöringsmedel etc. som tar död på ALLT eftersom de urholkar människans immunförsvar och skapar resistenta bakterier som är farligare än de ursprungliga. Det har visat sig att barn som är uppvuxna i lantlig miljö inte är lika benägna att drabbas av allergier och sjukhussjukan är väl ett resultat av en alltför steril miljö.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-08-2010, 16:07
          Länk hit: #23

Gäster

Såhär skriver Naturskyddsföreningen om silverjoner;

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...llt/?news=10054

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-08-2010, 16:32
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Solstorm @ 25-08-2010, 10:11) *
          Jag har silverbeläggning av något slag i kylskåpet. Jag har även riktigt låg temperatur, strax över nollan. Tycker att det är bra med silver, att det är bakteriedödande passar ju mycket bra där man förvarar mat. Det ska också minska risken för kylskåpsdoft och det stämmer, mitt gamla kylskåp fick kylskåpsdoft ibland och då tog all mat smak av det. Att maten håller sig längre och smakar gott längre är ju absolut resurssparande eftersom det då blir mindre mat som slängs, och då är ju silverbeläggningen miljövänlig.

Jag vet inte om det redan finns eller är på gång att det ska komma bl a sockor med silverjoner i. Det finns ju en del människor som har fruktansvärd fotsvett och det är ett stort problem för dem, visst är det bra med sockor som tar bort eller minskar doften för dem.

Silver är en betydligt farligare tungmetall än både koppar och bly. Den biologiska reningen i reningsverk slogs ut förr när man hade silvernitrat på fotopapper och folk framkallade foton hemma. Digitalfoto är mycket miljövänligare!

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Christa
          Inlägg 25-08-2010, 18:37
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Solstorm @ 25-08-2010, 10:11) *

För egen del är jag betydligt mer orolig för vilka hälsoproblem silvret kan ställa till med än bakterier i kylskåpet.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-08-2010, 18:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Christa @ 25-08-2010, 19:37) *
          För egen del är jag betydligt mer orolig för vilka hälsoproblem silvret kan ställa till med än bakterier i kylskåpet.

Jag också!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-08-2010, 22:03
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Håller med dig.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-08-2010, 22:20
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Silvret lär vara bundet till väggarna och kommer aldrig i kontakt med maten - men man vet ju aldrig wink.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          KRT
          Inlägg 26-08-2010, 09:18
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (malcolm @ 25-08-2010, 16:48) *
          Lite skit rensar magen och jag tror många av dagens allergier handlar om allt för sterila miljöer och tillsatser i mat för att varorna skall hålla längre. Kan inte vara bra med rengöringsmedel etc. som tar död på ALLT eftersom de urholkar människans immunförsvar och skapar resistenta bakterier som är farligare än de ursprungliga. Det har visat sig att barn som är uppvuxna i lantlig miljö inte är lika benägna att drabbas av allergier och sjukhussjukan är väl ett resultat av en alltför steril miljö.

Håller hem med om att lite skit rensar magen, däremot börjar vetenskapen tvivla lite på om det verkligen är renligheten som orsakar allergier/astma, man tror att det är ltie mer mångfacetterat än så - t.ex. verkar bakteriefloran i tarmarna vara oerhört viktigt. Stämmer att barn till lantbrukar har mindre allergier/astma, eller hade tidigare - numera är man inte helt säker på att det verkligen stämmer.

Sjukhussjukan, menar du multiresistenta bakterier (MRSA) så är det INTE orsakat av renlighet utan alldels för generös förskrivning av antibiotika i kombination med att folk inte slutför sina antibiotikakurer utan slutar när de "känner" sig bra......

Faktum är att man MÅSTE ha en viss mängd balterier på huden, i tarmar, i lungor etc och man blir sjuk om de saknas, MEN det är också fruktansvärt viktigt VILKA bakterier man har, och att de är i BALANS.... Men att hålla på att ta bort nyttiga bakterier är inte alls bra, det kan faktiskt orsaka sjukdom.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Christa
          Inlägg 26-08-2010, 16:28
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Ett minimikrav borde vara att alla vitvaror som innehåller antibakteriella substanser borde vara tydligt märkta. Vi letar ju hus och då vill vi ju veta om vi måste byta vitvaror även om de är nya.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 03:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon