Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kommunernas vindkraftsplaner, Jag blir så stressad så huvudsvålen känns för trång
          ängsvädd
          Inlägg 26-08-2010, 11:03
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 11:56) *
          Vi får nog förlita oss på kärnkraften åtskilliga år framöver. Vi har ju något som heter vinter. Här i norden kommer nog våg o vinkraft bara att vara marginella energikällor under lång tid framöver.

Mycket ansvarslöst mot oss och kommande generationer att förorda kärnkraft, det finns ingen säker förvaring av avfallet sad.gif

Varför skulle inte vind-, våg-, vattenkraft, biogas kunna vara tillräckligt för oss? Vi har ju knappt påbörjat några av dessa satsningar.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          KRT
          Inlägg 26-08-2010, 11:07
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Vi får nog förlita oss på kärnkraften åtskilliga år framöver. Vi har ju något som heter vinter. Här i norden kommer nog våg o vinkraft bara att vara marginella energikällor under lång tid framöver.

Tja, kärnkraften SKA ju läggas ner så jag vet inte om vi kan förlita oss på den ens.

Men, jag antar att danskarna är glada numera, inte nog med att de slapp Barsebäck de får dessutom sälja massor med kolkraftproducerad el till Sverige som ersättning för den som Barsebäck inte längre producerar samtidigt som västvindarna drar in skiten till Skåne...... En win-win situation alltså, för dem. Undrar bara vad vi får ut av det confused.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-08-2010, 11:11
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (KRT @ 26-08-2010, 12:07) *
          Tja, kärnkraften SKA ju läggas ner så jag vet inte om vi kan förlita oss på den ens.

Är du säker? wink.gif

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 26-08-2010, 11:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

CITAT (ängsvädd @ 26-08-2010, 12:03) *
          Mycket ansvarslöst mot oss och kommande generationer att förorda kärnkraft, det finns ingen säker förvaring av avfallet sad.gif

Varför skulle inte vind-, våg-, vattenkraft, biogas kunna vara tillräckligt för oss? Vi har ju knappt påbörjat några av dessa satsningar.

Hej!
          Det finns säker förvaring för det lilla avfall som blir. Det nuvarande avfallet ska inte förvaras. Det ska användas några hundra år till i nya kärnkraftverk. Med fjärde generationens kärnkraftverk så behöver vi inte bryta ny uran på flera hundra år.

Våg, vind, vatten, biogas är helt tillräckligt om vi inte vill stoppa koldioxidutsläppen.

MVJ
          Jan Lindgren

Citera
          Solstorm
          Inlägg 26-08-2010, 11:24
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag förstår dig helt och fullt Christa. Det skulle vara en mardröm om det skulle placeras ett vindkraftverk inom hörhåll för mig. Åsynen av dem klarar jag men inte ljudet.

Citera
          KRT
          Inlägg 26-08-2010, 11:25
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Huggorm @ 26-08-2010, 12:11) *
          Är du säker? wink.gif

Ganska, men man vet ju aldrig med politiker flirting.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-08-2010, 11:40
          Länk hit: #27

Gäster

Är jag den enda som tycker detta med energi är riktigt , riktigt svårt att ta ställning till?..ibland tycks svaren vara enkla...

Jag gillar inte vindkraften pga vad den gör med naturen och fågellivet...

Beträffande kärnkraften och påståendet om att den är så ren undrar jag varför ingen nämner uranbrytningen? ...och varför har vi ingen uranbrytning i Sverige? Framtill 70-talet bröts det uran här men inte sedan dess vad jag vet. Det kostade staten hundratals miljoner att restaurera och återställa de enorma landskapsingreppen efter uranbrytningen.

Så numera bryter man uran huvudsakligen i Namibia, Uzbekistan, Kazakstan, Australien och Canada. I de två senare länderna sker brytningen i huvudsak i områden som befolkas av ursprungsbefolkningen.

Hur kommer det sig om nu kärnkraft är den riktiga lösningen? Sverige är det land som har mest kärnkraftsel per capita men de fattiga länderna får stå ut med uranbrytningen.

Ingen som funderar över alternativet lägre enrgiförbrukning?

Citera
          Christa
          Inlägg 26-08-2010, 11:45
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Gossen Ruda @ 25-08-2010, 22:24) *
          Förra veckan var jag ute och letade steklar i skuggan av vindkraftverken på Risholmen i Göteborgs hamninlopp en inte helt vindstilla dag. Jag förstår varför de är placerade därute.
          ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh hela tiden. sad.gif

Ja jag står ut någon timme men sedan blir jag irriterad i största allmänhet.

CITAT (Jan Lindgren @ 25-08-2010, 20:13) *
          Hej!
          Du får vänja dig vid att ha 40 dB i sovrummet eller ha fönstret stängt. Du får också acceptera 70 dB infraljud. Om det ger skador eller inte råder det delade meningar om.
          Det värsta med vindkraft är att det förorsakar mer än tre gånger större utsläpp av koldioxid per kWh än kärnkraft.
          Att lite stora fåglar och fladdermöss blir ihjälslagna av vindkraftverken är förmodligen helt likgiltigt för förespråkarna.
          MVH
          Jan Lindgren

Det var ett ljud som höll mig vaken häromnatten. Har aldrig hört det förut och det är nog en halvmil till närmaste vindkraftverk. Funderar ändå på om det var det jag hörde. Ljud kan ju under vissa förhållanden höras långt. Det var ett buller som steg och sjönk timme ut och timme in. Låg nog vaken 3 timmar innan jag till slut somnade.

Kan det ha varit infraljud? Läste om en som beskrev ljudet som en jättelik respirator som stönar och suckar.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-08-2010, 11:46
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Absolut - lägre energiförbrukning är jätteviktigt.

Jag har bytt de lampor jag har tända mest mot led-lampor - de drar mindre el än energisparlampor och dessutom innehåller de i n t e kvicksilver o bly smile.gif Köpte mina på ledgiganten.se. Det är en liten sak man kan göra för att minska energiförbrukningen och minska spridningen av kvicksilver.

Håller med om att det mörkas med uranbrytningen och transporterna när det gäller kärnkraften, inte heller sårbarheten eller möjlighet till vapenspridning. Kärnkraften går iaf fetbort för mig.

Möjlighet att utnyttja våra sopor till att göra biogas tror jag på.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 26-08-2010, 14:34
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Självklart ska vi spara energi. Det gör väl alla efter bästa förmåga.
          Jag håller med Gunilla att vi borde bryta uran i Sverige eftersom vi tillsvidare behöver uran. Så småningom kommer vi att slippa uranbrytning i några hundra år. All malmbrytning och cementtillverkning orsakar skador på naturen. Vi måste ändå prioritera, mer koldioxid och metan i atmosfären eller kärnkraft. För mig är valet enkelt. Jag vill minska koldioxidhalten.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-08-2010, 14:42
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Christa @ 26-08-2010, 12:45) *
          Ja jag står ut någon timme men sedan blir jag irriterad i största allmänhet.
          Det var ett ljud som höll mig vaken häromnatten. Har aldrig hört det förut och det är nog en halvmil till närmaste vindkraftverk. Funderar ändå på om det var det jag hörde. Ljud kan ju under vissa förhållanden höras långt. Det var ett buller som steg och sjönk timme ut och timme in. Låg nog vaken 3 timmar innan jag till slut somnade.

Kan det ha varit infraljud? Läste om en som beskrev ljudet som en jättelik respirator som stönar och suckar.

Ibland får man väl slå dövörat till...

CITAT (Gunilla T @ 26-08-2010, 12:40) *
          Är jag den enda som tycker detta med energi är riktigt , riktigt svårt att ta ställning till?..ibland tycks svaren vara enkla...
          -------------------------------------------
          Ingen som funderar över alternativet lägre enrgiförbrukning?

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          andersen
          Inlägg 26-08-2010, 14:59
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Varför det? Faktum är att Danmark har långt mer vindkraft än Sverige och Danmark ligger i norden, andra länder som har myket vindkraft är Tyskland, sedan är det ju så att jag och dom flesta andra har röstat att kärnkraften skall bort.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-08-2010, 15:00
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Beträffande uranbrytning i Sverige. Jo det finns och går att utvinna men fn inte till konkurrenskraftiga priser. Visserligen får man göra enorma dagbrott för att komma åt berglagren men det går. Många stönar över miljöskadan men landskapet går att återställa. Människan är så fruktansvärt konservativ och tror att det bara är det nuvarande som fungerar. För bara 100-200 år sen fanns det knappt några träd i närheten av bebyggelse, de var fällda för att få ved. För 10000 år sen, en hickning i jordåldern, var norra delen av Sverige täckt av is. I sydost låg Baltiska issjön men en del av sydvästsverige stack upp.

Avfallshanteringen från kärnkraftverken går att ordna, det är bara det att motståndarna vill inte ta åt sig detta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          andersen
          Inlägg 26-08-2010, 15:04
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2010, 16:00) *
          Beträffande uranbrytning i Sverige. Jo det finns och går att utvinna men fn inte till konkurrenskraftiga priser. Visserligen får man göra enorma dagbrott för att komma åt berglagren men det går. Många stönar över miljöskadan men landskapet går att återställa. Människan är så fruktansvärt konservativ och tror att det bara är det nuvarande som fungerar. För bara 100-200 år sen fanns det knappt några träd i närheten av bebyggelse, de var fällda för att få ved. För 10000 år sen, en hickning i jordåldern, var norra delen av Sverige täckt av is. I sydost låg Baltiska issjön men en del av sydvästsverige stack upp.

Avfallshanteringen från kärnkraftverken går att ordna, det är bara det att motståndarna vill inte ta åt sig detta.

Vilka har du tänkt som skall jobba där?

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-08-2010, 15:06
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (andersen @ 26-08-2010, 16:04) *
          Vilka har du tänkt som skall jobba där?

Var? Vi har fö nära en halv miljon arbetslösa och det finns hur många som helst som vill komma hit och jobba.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gnon49
          Inlägg 26-08-2010, 15:07
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Visst kan och vi gjort samhället mer energieffektivt. Men vi kommer obönhörligen att ändå öka vår energiförbrukning sakta men säkert. Vi blir ju inte färre varken i Sverige eller världen i övrigt. Vi måste ha en energiframställning som är relativt stabil. En torr sommar följt av en sträng vinter och vi går nästan på knäna redan idag. Kan inte se några alternativ inom en snar framtid som kan ersätta kärnkraften.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          andersen
          Inlägg 26-08-2010, 15:09
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2010, 16:06) *
          Var? Vi har fö nära en halv miljon arbetslösa och det finns hur många som helst som vill komma hit och jobba.

Ja ja, dom lär ju inte leva något långt liv,så några ålderdoms hem lär inte behövas.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-08-2010, 15:12
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 16:07) *
          Visst kan och vi gjort samhället mer energieffektivt. Men vi kommer obönhörligen att ändå öka vår energiförbrukning sakta men säkert. Vi blir ju inte färre varken i Sverige eller världen i övrigt. Vi måste ha en energiframställning som är relativt stabil. En torr sommar följt av en sträng vinter och vi går nästan på knäna redan idag. Kan inte se några alternativ inom en snar framtid som kan ersätta kärnkraften.

Så länge de stora elproducenterna tror att kärnkraften ska finnas kvar så är de minimalt intresserade av alternativa projekt: Men ges det ett definitivt besked om stängning så ska ni se att det plötsligt händer saker... (Många biltillverkare var helt ointresserade av att tillverka energhisnåla bilar, men när kraven ställdes på allvar så hände det saker väldigt kvickt....) Ersättningsproduktion för kärnkraftverken går att ordna, det är bara det att motståndarna vill inte ta åt sig detta...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 26-08-2010, 15:54
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 16:07) *

Det finns fortfarande MASSOR att göra i Sverige när det gäller att spara energi. Det slösas väldigt och vi är bortskämda med billig el. I centraleuropa där elen alltid varit dyrare än här är industrin t ex mer energieffektiv. Har för mig de sa i TV att det går åt 3 gånger så mycket energi för att tillverka en bil i Sverige mot vad det gör i Tyskland. Är inte hundraprocentigt säker på siffran men tror det var så.

Många har också onödigt varmt inomhus. Det är ju lite märkligt att vi har mycket varmare i våra hus på vintern än man har i södra europa...

Mamma var i england i maj en gång och hon har aldrig frusit så inomhus som hon gjorde där. Vi är bortskämda helt enkelt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-08-2010, 16:02
          Länk hit: #40

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Christa @ 26-08-2010, 16:54) *
          Många har också onödigt varmt inomhus. Det är ju lite märkligt att vi har mycket varmare i våra hus på vintern än man har i södra europa...

Mamma var i england i maj en gång och hon har aldrig frusit så inomhus som hon gjorde där. Vi är bortskämda helt enkelt.

Så är det, i länder det nästan är varmt nog att inte behöva värma husen eller isolera fryser man mest. Indien på vintern är inte kul heller. 25 grader på dagen, och neråt frost på natten. Då gäller det att krypa ner långt under täcket.

Men för att lösa problemet med onödigt höga inomhustemperaturer i Sverige, så är det bara att sluta låta uppvärmningskostnaden ingå i hyran. Kan folk påverka sin levnadskostnad så är man beredd att sänka temperaturen, men inte annars. Samma med vatten, både kallt och varmt.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 21:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon