| |
Kommunernas vindkraftsplaner, Jag blir så stressad så huvudsvålen känns för trång |
|
|
|
|
26-08-2010, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Visst går det att spara energi men knappast så mycket att vi kan undvara kärnkraften i ett överblickbart perspektiv. Vindkraften kommer att förbli en marginell företeelse, om vi inte ställer en vindsnurra på var hundrade meter eller något ditåt. Sen står de stilla när det inte blåser, likaså vågkraftverken. För opålitligt helt enkelt.
Inga fara för arbetarna i urangruvorna, det finns skyddutrustning och maskiner. Man behöver inte bryta för hand.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 16:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (gnon49 @ 26-08-2010, 16:07)  Visst kan och vi gjort samhället mer energieffektivt. Men vi kommer obönhörligen att ändå öka vår energiförbrukning sakta men säkert. Vi blir ju inte färre varken i Sverige eller världen i övrigt. Vi måste ha en energiframställning som är relativt stabil. En torr sommar följt av en sträng vinter och vi går nästan på knäna redan idag. Kan inte se några alternativ inom en snar framtid som kan ersätta kärnkraften. Energiförbrukningen minskar i Sverige, och det ganska mycket, tackvare bättre hus, energisnålare maskiner mm. CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2010, 17:03)  Inga fara för arbetarna i urangruvorna, det finns skyddutrustning och maskiner. Man behöver inte bryta för hand. Fast visst var det väl så att arbetsmiljön för arbetarna var det största orsaken till att man la ner uranbrytningen i ranstat? minnet sviktar lite för det var länge sedan.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 16:26
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Huggorm @ 26-08-2010, 17:02)  Så är det, i länder det nästan är varmt nog att inte behöva värma husen eller isolera fryser man mest. Indien på vintern är inte kul heller. 25 grader på dagen, och neråt frost på natten. Då gäller det att krypa ner långt under täcket.
Men för att lösa problemet med onödigt höga inomhustemperaturer i Sverige, så är det bara att sluta låta uppvärmningskostnaden ingå i hyran. Kan folk påverka sin levnadskostnad så är man beredd att sänka temperaturen, men inte annars. Samma med vatten, både kallt och varmt. Det håller jag med om. Jag har sett många som bor i lägenhet som har fönster öppna jämt och ständigt för att vädra ut värmen istället för att stänga av elementet. När jag bodde i lägenhet så sprang jag och en vänsterpartist runt i hela området och stängde dörrar till trapphusen när folk ideligen lät dem stå öppna mitt i vintern. Men det finns en hake och det är att de som anser sig ha råd fortsätter att slösa antingen de bor i villa eller lägenhet.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 16:31
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Christa @ 26-08-2010, 17:26)  Det håller jag med om. Jag har sett många som bor i lägenhet som har fönster öppna jämt och ständigt för att vädra ut värmen istället för att stänga av elementet.
När jag bodde i lägenhet så sprang jag och en vänsterpartist runt i hela området och stängde dörrar till trapphusen när folk ideligen lät dem stå öppna mitt i vintern.
Men det finns en hake och det är att de som anser sig ha råd fortsätter att slösa antingen de bor i villa eller lägenhet. Här brukar också ytterdörren stå öppen så det blir svinkallt i trapphuset. Dörren är låst på natten, och för att låsa upp måste man gå dit. Då ställer vissa grannar upp den för att deras nattliga besökare skall komma in lätt. Jag stänger naturligtvis dörren så fort jag kan Det är ju ganska få som anser sig rika nog för att slösa på värmen när de måste betala den själv. Så få att det inte är något större problem skulle jag tro.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 16:32
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (andersen @ 26-08-2010, 17:06)  Fast visst var det väl så att arbetsmiljön för arbetarna var det största orsaken till att man la ner uranbrytningen i ranstat? minnet sviktar lite för det var länge sedan. Nej, det var mest lönsamheten och landskapspåverkan, uranhalten är mycket låg. Ranstad.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 16:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (andersen @ 26-08-2010, 17:06)  Energiförbrukningen minskar i Sverige, och det ganska mycket, tackvare bättre hus, energisnålare maskiner mm. Fast visst var det väl så att arbetsmiljön för arbetarna var det största orsaken till att man la ner uranbrytningen i ranstat? minnet sviktar lite för det var länge sedan. Du har säkert rätt. Får läsa på lite bättre. Meni det långa perspektivet tror jag att vi kommer att öka vår användning av el. Vi är ju trots allt lite bekväma av oss och vill gärna ha produkter som gör livet lite lättare. Hur många har en eltandborste förresten?
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 16:36
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2010, 16:12)  ) Ersättningsproduktion för kärnkraftverken går att ordna, det är bara det att motståndarna vill inte ta åt sig detta... Hej! Du har tydligen ny information som jag missat. Berätta vad som kan ersätta kärnkraft. Hela världen är inresserad. Jag hoppas att du inte menar kol, olja och gas. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 16:57
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag är övertygad om att det går att fixa om man lägger manken till, precis som Rudan anser om kärnavfallsförvaringen (Det var Rudas uttalande jag glatt travesterade, vilket nog den uppmärksamme redan upptäckt)
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 17:53
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
[quote name='Christa' date='26-08-2010, 16:54' post='1279945']
Många har också onödigt varmt inomhus. Det är ju lite märkligt att vi har mycket varmare i våra hus på vintern än man har i södra europa...
[quote name='Christa' date='26-08-2010, 16:54' post='1279945']
Många har också onödigt varmt inomhus. Det är ju lite märkligt att vi har mycket varmare i våra hus på vintern än man har i södra europa...
Hej! Jag har försökt att hålla 16 grader inomhus men det går inte för min frus fingrar fungerar för dåligt vid den temperaturen. Så hur ska jag kunna sänka temperaturen? De flesta har kanske inte alltför varmt. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 18:19
|

Moderator

|
Det beror ju vad man har för uppvärmning av bostaden, men för vissa kan det kanske fungera att sänka temperaturen på kvällen och höja den igen på morgonen. De flesta vill ju ändå hade det svalt när dom sover. Men de flesta uppvärmningskällor har väll för stor fördröjning för att det skall fungera bra.
Jag har för övrigt haft 15-16 grader i stugan de sista nätterna nu, och det funkar. Jag har bestämt mig för att inte tända i kaminen förrän augusti är över, och det verkar ju kunna gå utan större problem
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
26-08-2010, 19:09
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 26-08-2010, 17:26)  Det håller jag med om. Jag har sett många som bor i lägenhet som har fönster öppna jämt och ständigt för att vädra ut värmen istället för att stänga av elementet.
När jag bodde i lägenhet så sprang jag och en vänsterpartist runt i hela området och stängde dörrar till trapphusen när folk ideligen lät dem stå öppna mitt i vintern.
Men det finns en hake och det är att de som anser sig ha råd fortsätter att slösa antingen de bor i villa eller lägenhet. Tycker inte att du ska generalisera som du gör ... hur vet du om de som hade förnstren öppna, hade stängt av elementen eller inte!? Jag bor i hyreshus och fönster och balkongdörr står öppna väldigt mycket ... vad otäckt om jag hade grannar som "spionerade" och skvallrade om hur jag slösar med värmen.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2010, 13:39
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (netha @ 26-08-2010, 20:09)  Tycker inte att du ska generalisera som du gör ... hur vet du om de som hade förnstren öppna, hade stängt av elementen eller inte!? Jag bor i hyreshus och fönster och balkongdörr står öppna väldigt mycket ... vad otäckt om jag hade grannar som "spionerade" och skvallrade om hur jag slösar med värmen. Jag syftar på vänner som jag besökt ofta och konstaterat fakta. Eftersom jag varit medveten om att energianvändning orsakar tungmetaller i fisk och andra problem så har jag lagt märke till det. Att bry sig om de långsiktiga effekterna av mänsklig verksamhet kallar inte jag för att spionera.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2010, 19:17
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Jan Lindgren @ 25-08-2010, 22:14)  Hej Gita! Om man gör en livstidsanalys av vindkraften så får man dessa siffror. Vindsnurror är energikrävande att bygga, har kort livslängd och ger lite el så det är faktiskt det sämsta alternativet i Sverige. Naturligtvis är kol och olja riktigt dåligt men det använder vi inte här i landet. Om du är intresserad så kan du hitta uppgifterna på nätet.
När det gäller kärnkraft så antar jag att du är bekymrad för avfallet. När vi bygger fjärde generationens kärnkraftverk får vi knappast något avfall alls och det lilla som blir behöver lagras i 200- 500 år innan det är ofarligt. Är du orolig för säkerheten så vet du naturligtvis att det nya finska kärnkraftverket tål en fulltankad jumbojet utan att skadas och att en härdsmälta är helt ofarlig för omgivningen.
Den sk miljörörelsen vill inte att du ska få reda på sådana här saker så man får leta efter information själv. MVH Jan Lindgren Kärnkraftverk är nog betydligt mer energikrävande att bygga, dessutom vad gör vi med uttjänta reaktorer? Ja, avfallet bekymrar mig men i lika hög grad uranbrytningen, det är en allt annat än "nice" verksamhet. Jag är faktiskt inte helt emot kärnkraft och det är mycket troligt att vi på sikt kan lösa det problem den medför idag. De flesta tekniska problem brukar förr eller senare få en lösning, men än så länge gäller försiktighetsprincipen för mig. Slutligen , på nätet kan man hitta både helt felaktiga och helt korrekta uppgifter om det mesta. Man bör nog vara ganska noggrann när det gäller källgranskning. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2010, 19:34
|
Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:40)  Nu har vertical wind tagit fram ett stort vertikalaxlat vindkraftverk, se länk: http://www.verticalwind.se/SV/Fast ett kraftverk med en effekt på 200 kW är ett mycket litet kraftverk, de vanliga vindkraftverkkraftverk som byggs idag har en effekt runt 3 MW och t.ex reaktor 3 i Forsmark har en effekt på drygt 1100 MW Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2010, 19:39
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 28-08-2010, 20:34)  Fast ett kraftverk med en effekt på 200 kW är ett mycket litet kraftverk, de vanliga vindkraftverkkraftverk som byggs idag har en effekt runt 3 MW och t.ex reaktor 3 i Forsmark har en effekt på drygt 1100 MW Gita Sant, men det är större än tidigare konstruktioner och ett steg i rätt riktning...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2010, 19:40
|

Moderator

|
Man får helt enkelt bygga väldigt många vindkraftverk
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2010, 19:59
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 28-08-2010, 20:40)  Man får helt enkelt bygga väldigt många vindkraftverk Ja, skall man ersätta en enda reaktor med en effekt på 1100 MW med vertikalaxlade vindkraftverk med en effekt på 200 kW så får man lov att bygga väldigt, väldigt många. Även att ersätta kärnkraften som väl totalt ger ung 53 TW med vanliga vindkraftverk är ju helt orealistiskt. Vattenkraften ger ju i dagsläget ungefär lika mycket (drygt 50 TW) för att kunna skrota kärnkraften får vi nog att bygga ut alla de fortfarande orörda älvarna vilket väl är en politisk omöjlighet. Gita
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|