Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

76 sidor V  « < 9 10 11 12 13 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > hur tänker du rösta ?
          hur tänker du rösta ?
          Hur ska du rösta ?
          alliansen [ 58 ] ** [40.85%]
          de rödgröna [ 78 ] ** [54.93%]
          sveridemokraterna [ 6 ] ** [4.23%]
          Totalt antal röster: 142
          Gäster kan inte rösta 
          Anma
          Inlägg 28-08-2010, 15:19
          Länk hit: #201

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 28-08-2010, 16:11) *
          Naturligtvis måste vi hjälpa dom, det är nog alla överens om. Det som partierna bråkar om är ersättningsnivåerna.

Men DU sa ju att man kunde spara till detta själv. Har du glömt det?
          Dessutom hjälper denna regerings politik inte alla sjuka. Det finns exempel bara i denna tråd där man blivit utförsäkrad utan någon ersättning alls.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 28-08-2010, 15:42
          Länk hit: #202

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Cacki @ 28-08-2010, 15:59) *
          .............. Varför valde du att jobba deltid, Anki? Du kanske helt enkelt valde att bli sjuk istället för att jobba heltid?...............

Nej jag valde att jobba deltid därför att jag var ensamstående med 2 barn och tyckte att dom behövde mig mera än arbetsplatsen. Vi valde tillsammans att leva på en lägre inkomst och anpassa oss efter det. När barnen blev större och flyttade valde jag att jobba heltid igen, jobbar inom vård- och omsorg så jag vet hur dåligt med fasta heltidstjänster det finns och även hur låga lönerna är. Mina sjukdomar valde jag inte, dom fick jag ändå..... men tack vare att jag är van att leva på lite så klarar jag mig bra nu trots att jag har sjukbidrag och bara kan jobba halvtid.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-08-2010, 16:06
          Länk hit: #203

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Har ni inte glömt någonting?, det var faktiskt Socialdemokraterna som stiftade de hårdare reglerna för försäkringskassan och det var de som införde arbetslinjen, enda skillnaden vara att de aldrig tryckte på försäkringskassorna om att de måste sätta reglerna i arbete och det var många försäkringskassor som struntade i reglerna, så Alliansen gjorde ju i stort sett bara så att de tryckte på att man måste följa de regler som är satta + hårdnade till reglerna lite grann.

Sossarnas enda lösning på allt är ju att höja skatterna, de verkar ju inte fatta att man måste få in mera pengar till sverige för att man ska kunna ha sån lyx som att alla får bidrag då de är sjuka, arbetar inte svenska folket hårt för att få in pengar till landet så får vi snart samma sociala välfärd som ett U-land för man kan inte ge folk pengar som inte finns.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Anma
          Inlägg 28-08-2010, 16:10
          Länk hit: #204

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-08-2010, 17:06) *
          Har ni inte glömt någonting?, det var faktiskt Socialdemokraterna som stiftade de hårdare reglerna för försäkringskassan och det var de som införde arbetslinjen, enda skillnaden vara att de aldrig tryckte på försäkringskassorna om att de måste sätta reglerna i arbete och det var många försäkringskassor som struntade i reglerna, så Alliansen gjorde ju i stort sett bara så att de tryckte på att man måste följa de regler som är satta + hårdnade till reglerna lite grann.

Sossarnas enda lösning på allt är ju att höja skatterna, de verkar ju inte fatta att man måste få in mera pengar till sverige för att man ska kunna ha sån lyx som att alla får bidrag då de är sjuka, arbetar inte svenska folket hårt för att få in pengar till landet så får vi snart samma sociala välfärd som ett U-land för man kan inte ge folk pengar som inte finns.

"Hårdnade till reglerna lite grann". Ja, tillräckligt för att det skulle bli alldeles för mycket.
          Ser man historiskt så har socialdemokraterna klarat att regera alldeles galant utan att göra Sverige till ett U-land.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-08-2010, 16:18
          Länk hit: #205

Medlem

CITAT (Anma @ 28-08-2010, 17:10) *
          "Hårdnade till reglerna lite grann". Ja, tillräckligt för att det skulle bli alldeles för mycket.
          Ser man historiskt så har socialdemokraterna klarat att regera alldeles galant utan att göra Sverige till ett U-land.

Javisst klarade de det förut de LÅNADE ju pengar till det mesta, men lånade pengar ska betalas tillbaka med ränta. Ungefär som att ta sig ur en penningknipa med SMS-lån, funkar för stunden men ingen bra strategi för långvarig ekonomisk hållbarhet

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Anma
          Inlägg 28-08-2010, 16:28
          Länk hit: #206

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-08-2010, 17:18) *
          Javisst klarade de det förut de LÅNADE ju pengar till det mesta, men lånade pengar ska betalas tillbaka med ränta. Ungefär som att ta sig ur en penningknipa med SMS-lån, funkar för stunden men ingen bra strategi för långvarig ekonomisk hållbarhet

Så under nästan 100 år av socialdemokratisk styre har Sverige klarat sig med bara tur? Genom alla kriser och goda tider? Minns du hur det var förra gången moderaterna styrde? Minns du hurdana statsfinanser de tog över för fyra år sedan?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-08-2010, 16:39
          Länk hit: #207

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Men man kan sänka skatterna för de rikaste med pengar som man lånat samt tagit från sjuka och arbetslösa?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 28-08-2010, 17:04
          Länk hit: #208

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Minnet är väl aldrig så kort som när det gäller politik, rätt märkligt kan man tycka att de röd/gröna nu använder sitt eget förslag att slå sina politiska motståndare i huvudet med, men det är ju inte första gången.

Sen tycker jag att vi alla har ett ansvar för oss själva, är det så att vi inte kan/vill leva på de ersättningar den allmänna sjukförsäkringen ger så kan vi ju faktiskt teckna privata inkomstbortfallsförsäkringar/sjuk-
          försäkringar som en extra trygghet vid sjukdom/arbetoförmögenhet.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 28-08-2010, 17:11
          Länk hit: #209

Medlem

CITAT (Gita @ 28-08-2010, 18:04) *
          Minnet är väl aldrig så kort som när det gäller politik, rätt märkligt kan man tycka att de röd/gröna nu använder sitt eget förslag att slå sina politiska motståndare i huvudet med, men det är ju inte första gången.

Sen tycker jag att vi alla har ett ansvar för oss själva, är det så att vi inte kan/vill leva på de ersättningar den allmänna sjukförsäkringen ger så kan vi ju faktiskt teckna privata inkomstbortfallsförsäkringar/sjuk-
          försäkringar som en extra trygghet vid sjukdom/arbetoförmögenhet.
          Gita

Tanken är ju bra, men alla har faktiskt inte råd med försäkringar för hundratals kronor per år. Dessutom har i varje fall inte jag hittat en försäkring som täcker inkomstförlust livet ut ifall man skulle bli arbetsoförmögen för livet. Du kan ju visa på en sådan till mig om sådana finns.

Jag har heller inte klagat på nivån på de allmänna försäkringarna, däremot på att sjuka människor får ingen ersättning alls för att de varit sjuka för länge. Det är de människor jag kämpar för.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-08-2010, 17:59
          Länk hit: #210

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-08-2010, 17:18) *

Det är faktiskt borgerliga regeringar som lånat i särklass mest och drivit upp statsskulden... (1976-82 och 1991-94)...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-08-2010, 18:15
          Länk hit: #211

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 28-08-2010, 17:10) *

Framgångarna berodde på att Sverige kom intakt ur andra världskriget, och kunde exportera byggmaterial till återuppbyggnaden av Europa. Försäljningen av järnmalm hjälpte till både efter och under andra världskriget.

Citera
          Anma
          Inlägg 28-08-2010, 18:19
          Länk hit: #212

Medlem

CITAT (Huggorm @ 28-08-2010, 19:15) *
          Framgångarna berodde på att Sverige kom intakt ur andra världskriget, och kunde exportera byggmaterial till återuppbyggnaden av Europa. Försäljningen av järnmalm hjälpte till både efter och under andra världskriget.

Efter andra världskriget då, det kriget tog slut 1945 om jag inte missminner mig.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-08-2010, 18:29
          Länk hit: #213

Moderator

CITAT (Anma @ 28-08-2010, 19:19) *
          Efter andra världskriget då, det kriget tog slut 1945 om jag inte missminner mig.

Ja, och sedan tog det 20-30 år innan Europa var någorlunda uppbyggt. Särskilt sextiotalet kunde vi exportera hur mycket som helst. Men sedan tog det slut, vilket alla nedlagda industrier runt om i landet vittnar om.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-08-2010, 18:38
          Länk hit: #214

Medlem

Japp det är ju lätt att regera och dela ut bidrag då det rullar in pengar om det gjorde efter anra världskriget och några årtionden efter. Ju mindre pengar som rullar in desto mer eget ansvar för sin försörjning måste man ta.

Själv är jag inte rik lever på runt 7000kr i månaden och hör till den allra mest diskriminerade folkgruppen bland studenter = mellan 29-65 år utan barn för de har inte rätt till bostadsbidrag eller något annat ytterligare bidrag utöver studiebidraget jag kan ta lån men det vill jag inte och jag har alltid haft ett sparande på runt 1000kr i månaden oavsett ifall jag varit arbetslös eller ej så jag har alltid en buffert att ta till det är mitt eget ansvar att kunna försörja mig inte staten och skattebetalarna, det var ju jag som ville studera. Jag valde att studera för att jag kände att jag nog inte håller mig frisk på den typen av arbetsplats jag hade = har man en arbetsplats med hög risk för utbrändhet, sjukdom etc. så kan man ta eget ansvar att välja om man vill ha den framtiden med ev. arbetsoförmögenhet eller byta arbetsplats (själv kämpar jag för rätten att få jobba så länge man vill, jag vill inte gå i pension jag försöker välja ett yrke jag kan tycka är kul som jag kan jobba länge med, och vi i min åldersgrupp kommer nog aldrig ha råd att ta pension iallafall allt har gått åt i form av olika bidrag, och pensionen ges ju ut i % av BNP så får vi inte in några pengar får man ju knappast någon pension man kan leva på iallafall)

Allt handlar om att skaffa sig en livsstil så man kan klara sig med lite pengar och jag bor ändå i stockholms län där det inte är billigt att bo men jag behöver inte plattv apparater & kabel tv, det går lätt att få en begagnad mobiltelefon från någon som bytt till nyare modell, jag klarar mig utan bil jag kan gå eller cykla de 0,5milen till allmänna kommunikationer, det finns gott om mat i naturen som ingen verkar plocka etc.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-08-2010, 18:41
          Länk hit: #215

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Som sagt var - jag tänker rösta till vänster som jag brukar - i år får MP min röst...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Cacki
          Inlägg 28-08-2010, 18:43
          Länk hit: #216

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Anki på Öland @ 28-08-2010, 16:42) *
          Nej jag valde att jobba deltid därför att jag var ensamstående med 2 barn och tyckte att dom behövde mig mera än arbetsplatsen. Vi valde tillsammans att leva på en lägre inkomst och anpassa oss efter det. När barnen blev större och flyttade valde jag att jobba heltid igen, jobbar inom vård- och omsorg så jag vet hur dåligt med fasta heltidstjänster det finns och även hur låga lönerna är. Mina sjukdomar valde jag inte, dom fick jag ändå..... men tack vare att jag är van att leva på lite så klarar jag mig bra nu trots att jag har sjukbidrag och bara kan jobba halvtid.
          Anki

All heder åt ditt tankesätt Anki! Vi är nog ganska många med liknande bakgrund och förutsättningar. Jag håller med dej om att bara man skaffar sej bra levnadsvanor från början, så klarar man en hel del. Det vore bara önskvärt att alla tänkte så, även de välbärgade. De har nog lite att lära. När det nu är kristider så borde väl alla vara beredda att dra sitt strå till stacken med det man kan och?inte bara de som har det mest knapert? Nog borde det väl gå avstå från t.ex. skattesänkningar, eller att åtminstone vänta tills krisen är över igen. Inte är det väl försvarbart att dessutom låta de sämre bemedlade få betala den notan också? "Alla ska med", eller hur var det nu igen?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          andersen
          Inlägg 28-08-2010, 19:33
          Länk hit: #217

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Aqvakul @ 28-08-2010, 19:41) *
          Som sagt var - jag tänker rösta till vänster som jag brukar - i år får MP min röst...

Jag förstår hur du menar.... men MP är inget vänsterparti det är det partiet som är mest fackfientligt av alla etablerade partier..det partiet vill försämra en mera i LAS mm.

För mej är det en gåta att dom får vara med i det röda blocket men det har väl med namnet att göra=rödgröna blocket

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-08-2010, 19:37
          Länk hit: #218

Moderator

CITAT (andersen @ 28-08-2010, 20:33) *
          Jag förstår hur du menar.... men MP är inget vänsterparti det är det partiet som är mest fackfientligt av alla etablerade partier..det partiet vill försämra en mera i LAS mm.

För mej är det en gåta att dom får vara med i det röda blocket men det har väl med namnet att göra=rödgröna blocket

Dom får vara med för att röda blocket skall ha en chans att vinna valet naturligtvis. Sossarna måste samarbeta med någon, och vem skulle dom annars närma sig?

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-08-2010, 19:38
          Länk hit: #219

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (andersen @ 28-08-2010, 20:33) *

Nu tror jag du blandar ihop MP med Centern?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-08-2010, 19:42
          Länk hit: #220

Moderator

CITAT (Markus_H @ 28-08-2010, 20:38) *
          Nu tror jag du blandar ihop MP med Centern?

Centern hade visserligen miljöpartiets plats förr i tiden, men sedan gick dom vidare. Kommer MP också att göra det? Ifall rödgröna blocket förlorar valet ett par gånger till kanske dom tröttnar på att vara på förlorarsidan?

Citera

76 sidor V  « < 9 10 11 12 13 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 00:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon