| |
|
  |
hur tänker du rösta ? |
|
|
|
|
29-08-2010, 22:39
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
raderat
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 29-08-2010, 22:40
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2010, 22:51
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Jag kommer att rösta på Alliansen. Vilket av partierna är inte helt klart än (brukar skifta mellan de små partierna). Det vore en rysare för mig om den rödgröna gröten skulle vinna valet! Hu så hemskt! Klarar inte av någon av de partiledarna. Mona är värst men Ohly och Wetterstrand går itne av för hackor de heller. Lika hemska dom! För att inte tala om den politik de företräder... Så människofientligt! Dom har inte förstått att "von-oben"-perspektivet är gammalt och synnerligen omodernt. Vi människor KAN tänka och handla själva! Och vi vill bestämma själva över vår magra plånbok!
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2010, 23:02
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Huggorm @ 29-08-2010, 14:28)  Nej, i mina ögon är inte minkfrågan tillräckligt viktig för att avgöra valet. Det jag anser viktigast är att staten fortsätter hålla finanserna i strama tyglar, samt att arbetslösheten minskar. I mina ögon är det bara det blå blocket som är ett alternativ då. Nej, inte enbart minkfrågan utan hur vi värderar och vilken hänsyn vi tar till andra människor och djur på planeten, vilka vi delar den med samt är beroende av på många sätt. Jag säger inte att djurrättsfrågan är det enda, men att Miljöpartiet som jag för övrigt sympatiserar mest med av de etablerade partierna även är bäst på djurrättsfronten ser jag inte direkt som någonting negativt. Sedan ser jag inte miljöpartiet som det bästa partiet, bara det minst dåliga. Jag skiter fullständigt i våran standard och vårat välmående om det handlar om att armbåga sig fram för att nå sina ytliga materialistiska mål på andras bekostnad. Först när vi kan göra det på ett hållbart och solidariskt sätt kan jag med glädje se på att vi strävar efter att höja våran standard och utvecklas på alla de sätt som nu eftersträvas. Jag vill inte se en värld där pengar prioriteras framför allting även om det ser ut så nu och även om majoriteten inte kan se att det finns några alternativ, jag kommer aldrig någonsin att prioritera pengar framför andra djurs, mänskliga som icke-mänskligas, välmående.
Redigerat av Nauti: 29-08-2010, 23:05
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2010, 23:09
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Bee @ 29-08-2010, 23:51)  Vi människor KAN tänka och handla själva! Och vi vill bestämma själva över vår magra plånbok! Ja, det måste sannerligen vara synd om dig och din magra plånbok där du sitter i ditt överdådiga hem med all din lyx och vetskapen om att du kommer att ha tak över huvudet och mat för dagen dag ut och dag in inom en överskådlig framtid. Jag tvekar inte en sekund på att du kan tänka, men det går ju att tänka litet längre än på bara sig själv och sin omgivning. Det finns mer än du, det finns fler än du, allting kretsar inte kring dig och din ekonomi! Det finns så mycket viktigare saker än ditt och mitt behov av lyx och komfort! Så många viktigare frågor att prioitera än hundralappar i plånboken i slutändan av månaden!
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 07:41
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Bee @ 29-08-2010, 23:51)  Jag kommer att rösta på Alliansen. Vilket av partierna är inte helt klart än (brukar skifta mellan de små partierna). Det vore en rysare för mig om den rödgröna gröten skulle vinna valet! Hu så hemskt! Klarar inte av någon av de partiledarna. Mona är värst men Ohly och Wetterstrand går itne av för hackor de heller. Lika hemska dom! För att inte tala om den politik de företräder... Så människofientligt! Dom har inte förstått att "von-oben"-perspektivet är gammalt och synnerligen omodernt. Vi människor KAN tänka och handla själva! Och vi vill bestämma själva över vår magra plånbok! jag tror inte en sekund att det handlar om att vi själva vill bestämma, det enda de som röstar på alliansen vill, är att få mer pengar. läste precis i en blogg om en som absolut kommer rösta på alliansen då hans livskvalitet höjts avsevärt iom skattesänkningarna, inte en tanke fanns på de människor som betalar hans skattesänkningar. att tänka på de som inte har förmåga att jobba, på naturen och djuren ligger inte för alliansanhängare. det är alltid trevligt med folk som kan tänka lite utanför sig själva, tyvärr verkar majoriteten av svenska folket glömt bort hur man gör. för det mesta är det jag jag jag och så jag. det handlade om 58 000 som avgjorde valet förra gången, jag hoppas att ett mänskligare folk röstar denna gång.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 08:07
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
"Pensionärer" är en stor grupp, många pensionärer har det väldigt gott ställt. Allt fler pensionärer röstar borgerligt, vad det verkar. De som i media brukar kallas "fattigpensionärer" skulle tjäna mer på att grundpensionen höjdes än att skatten sänktes. Regeringen har tagit mycket mer från arbetslösa och sjuka än från pensionärer - de flesta försämringarna för pensionärerna står nog kommunerna och landstingen för gissar jag djärvt.
Mina pensionerade släktingar har förlorat mer på att fastighetsskatten har blivit en fastighetsavgift (som är högre) än de har "förlorat" på att jag som arbetar har fått sänkt skatt. Skatterna på olika boendeformer måste nog harmoniseras lite mer dessutom, hyreslägeheter är värst beskattade, bostadsrätter minst beskattade, och småhusen ('villorna') oftast någonstans däremellan, om jag förstått saken rätt. Både blåa och rödgröna laget fallerar på bostadsfrågorna, tyvärr.
De mest förfördelade grupperna i samhället är nog studenter, och föräldrar som endast får grundnivån i föräldrapenningen. Fast det kanske är en god läxa att lära sig att alla inte föds med lika värde; om stackars högavlönade föräldrar ska ha råd att vara hemma med barnen så krävs det ju att deras avkomma genererar en större inbetalning på kontot än vad en lågavlönad i samma sits kan kräva. Allra sämst är det nog för ensamstående studenter med barn. Man måste också komma ihåg att studenterna LÅNAR största delen av pengarna de "får", pengar som ska betalas tillbaks enligt ett mycket striktare regelverk än tidigare.
För övrigt vill jag betala mer i statlig skatt, och mindre i kommunal, men det är ingen stor fråga i årets valrörelse verkar det som :-/ Annat än att borgarna vill att ännu färre ska betala statlig skatt, suck.
Inte heller verkar de skenande bostadspriserna diskuteras; när allt annat i samhället blir billigare så lägger vi istället allt mer pengar på boendet - pengar som inte motsvaras i ökad boendestandard. De enda som blir gladare av det är väl bankerna.
Nej, *host*, *harkel*, *nys*, dags för mer honungsvatten, politik ger en bitter smak i munnen på något sätt, hm.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 08:09
|
Medlem
Antal inlägg: 52
Medlem nr: 15 993

|
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Bee @ 29-08-2010, 23:51)  Jag kommer att rösta på Alliansen. Vilket av partierna är inte helt klart än (brukar skifta mellan de små partierna). Det vore en rysare för mig om den rödgröna gröten skulle vinna valet! Hu så hemskt! Klarar inte av någon av de partiledarna. Mona är värst men Ohly och Wetterstrand går itne av för hackor de heller. Lika hemska dom! För att inte tala om den politik de företräder... Så människofientligt! Dom har inte förstått att "von-oben"-perspektivet är gammalt och synnerligen omodernt. Vi människor KAN tänka och handla själva! Och vi vill bestämma själva över vår magra plånbok! Förstår inte hur de rödgröna kan vara människofientliga? Solidaritet och trygghet är ledord i den rödgröna politiken. Hur människovänlig är den gamla godsägarehögern (M) som bidrar till att öka klyftorna i samhället och de nyliberala Centern som försvarar inkomstskillnader mellan människor och vill att pensionärer ska beskattas högre! Det kostar att arbeta sa Maud och tyckte att pensionärerna kunde ha högre skatt men de får inget jobbskatteavdrag.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 10:46
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (herkules @ 30-08-2010, 08:41)  jag tror inte en sekund att det handlar om att vi själva vill bestämma, det enda de som röstar på alliansen vill, är att få mer pengar. Detta gäller lika mycket för samtliga partier. De som jobbar röstar på alliansen i hopp om att få mer betalt, de som lever på olika former av försörjningsstöd röstar på oppositionen i hopp om att få mer betalt. En och annan röstar ideologiskt, men dom är säkerligen i minoritet. Att jag är cynisk har redan konstaterats, och jag är övertygad om att de allra flesta gör vad dom kan för att få så stor del av arbetarnas skattepengar som möjligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 10:48
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 11:46)  Detta gäller lika mycket för samtliga partier. De som jobbar röstar på alliansen i hopp om att få mer betalt, de som lever på olika former av försörjningsstöd röstar på oppositionen i hopp om att få mer betalt. En och annan röstar ideologiskt, men dom är säkerligen i minoritet. Att jag är cynisk har redan konstaterats, och jag är övertygad om att de allra flesta gör vad dom kan för att få så stor del av arbetarnas skattepengar som möjligt. Jag kan bara ha mig själv som exempel. Innan olyckan arbetade jag mer än de flesta, ofta 50 timmars veckor. Jag har i hela mitt liv röstat vänster.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 10:54
|

Moderator

|
CITAT (Anma @ 29-08-2010, 23:36)  Jag har googlat. 7 526 kronor är garantipensionen. Maximalt studiemedel 8 140 kr (5 444 kr lån och 2 696 kr bidrag) per månad. Som student får du också arbeta, har inte kollat upp hur mycket man får tjäna, men förr var det väl 40.000-50.000/termin om jag inte minns fel? 53 500kr per termin är fribeloppet på. Det gäller att som heltidsstudent ha ork och möjlighet att arbeta vid sidan av också, samt att lyckas hitta ett jobb med flexibla arbetstider. En intressant tanke vore att dela upp även pensionen i en bidragsdel och en lånedel. Arvet får gå till att betala av så mycket som möjligt av skulden, och resten efterskänks av staten. Att inte de rödgröna redan infört detta? Liknande system skulle kunna införas för även andra försörjningsstöd. CITAT (Anma @ 30-08-2010, 11:48)  Jag kan bara ha mig själv som exempel. Innan olyckan arbetade jag mer än de flesta, ofta 50 timmars veckor. Jag har i hela mitt liv röstat vänster. Jag tror inte man kan gå så långt tillbaka i tiden med detta resonemang, förr röstade ju arbetare på sossarna. Så det gäller i första hand i nutid.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
30-08-2010, 10:57
|
Gäster

|
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 11:46)  En och annan röstar ideologiskt, men dom är säkerligen i minoritet. Att jag är cynisk har redan konstaterats, och jag är övertygad om att de allra flesta gör vad dom kan för att få så stor del av arbetarnas skattepengar som möjligt. Detdär tror jag inte för ett ögonblick på, massor av människor har väl förankrade värderingar och röstar utifrån det. Jag anser att klimatfrågan är det allra viktigaste och största hotet vi står inför. Hur vi skall lösa energifrågan utan att fortsätta förbruka jordklotets resurser som vi gör nu är en annan viktig fråga. Hur skall vår matproduceras i framtiden?...den biologiska mångfalden...djurhållningen.. För mig är dessa frågor oerhört viktiga.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 11:02
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 11:54)  53 500kr per termin är fribeloppet på. Det gäller att som heltidsstudent ha ork och möjlighet att arbeta vid sidan av också, samt att lyckas hitta ett jobb med flexibla arbetstider.
En intressant tanke vore att dela upp även pensionen i en bidragsdel och en lånedel. Arvet får gå till att betala av så mycket som möjligt av skulden, och resten efterskänks av staten. Att inte de rödgröna redan infört detta? Liknande system skulle kunna införas för även andra försörjningsstöd.
Jag tror inte man kan gå så långt tillbaka i tiden med detta resonemang, förr röstade ju arbetare på sossarna. Så det gäller i första hand i nutid. Hur långt tillbaka tänker du då? Förresten arbetade jag som tjänsteman, var nog den enda på min arbetsplats som röstade vänster. Vad menar du med det där andra?
Redigerat av Anma: 30-08-2010, 11:04
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 11:05
|

Moderator

|
CITAT (Anma @ 30-08-2010, 12:02)  Hur långt tillbaka tänker du då? Det vet jag inte med säkerhet, men jag skulle tro att det fortfarande ökar CITAT (Anma @ 30-08-2010, 12:02)  Vad menar du med det där andra? Är det inte märkligt att det enbart är studiestödet där man har återbetalningsskyldighet? CITAT (Anma @ 30-08-2010, 12:02)  Förresten arbetade jag som tjänsteman, var nog den enda på min arbetsplats som röstade vänster. Du ser, det blir ju allt tydligare att du är just en i minoriteten som röstar ideologiskt
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 11:11
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 12:05)  Är det inte märkligt att det enbart är studiestödet där man har återbetalningsskyldighet? Hur menar du nu? Att man skulle återbetala sin pension? Man har ju redan betalt in den i förväg ju. Sin pension har man ju sparat till under hela livet genom sin arbetsgivare. En student har inte sparat till sitt bidrag, så där faller det resonemanget.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 11:13
|

Moderator

|
CITAT (Anma @ 30-08-2010, 12:11)  Hur menar du nu? Att man skulle återbetala sin pension? Man har ju redan betalt in den i förväg ju. Sin pension har man ju sparat till under hela livet genom sin arbetsgivare. En student har inte sparat till sitt bidrag, så där faller det resonemanget. Well, enbart garantipensionen då, samt en del andra försörjningsstöd. Principen kvarstår, enbart studenter måste betala tillbaka. Och räntan på studielånet är en inte ens avdragsgill. Köper du en TV eller en bil får du däremot dra av.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 11:15
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 12:13)  Well, enbart garantipensionen då, samt en del andra försörjningsstöd. Principen kvarstår, enbart studenter måste betala tillbaka. Och räntan på studielånet är en inte ens avdragsgill. Köper du en TV eller en bil får du däremot dra av. Studenter betalar inte tillbaka bidragsdelen heller.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 11:18
|

Moderator

|
CITAT (Anma @ 30-08-2010, 12:15)  Studenter betalar inte tillbaka bidragsdelen heller. Nej, men den är mindre än en tredjedel av hela studiestödet. De höjningar som båda blocken förslår består helt eller till största delen av lån också.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 11:33
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 12:18)  Nej, men den är mindre än en tredjedel av hela studiestödet. De höjningar som båda blocken förslår består helt eller till största delen av lån också. Är det de rödgrönas fel ? Som sagt, garantipensionen är redan betald i förskott. Det är ju orättvist att de som dör innan pensionen också är med där och betalar. Eller hur? Stackars människor som måste bidra till något de inte får ta del av, dessutom dör på kuppen... *IRONI
Redigerat av Anma: 30-08-2010, 11:35
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 12:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 11:46)  Detta gäller lika mycket för samtliga partier. De som jobbar röstar på alliansen i hopp om att få mer betalt, de som lever på olika former av försörjningsstöd röstar på oppositionen i hopp om att få mer betalt. En och annan röstar ideologiskt, men dom är säkerligen i minoritet. Att jag är cynisk har redan konstaterats, och jag är övertygad om att de allra flesta gör vad dom kan för att få så stor del av arbetarnas skattepengar som möjligt. visst är vi som har en ideologi i minoritet, de flesta människor är egoister. det är trist.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|