Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

76 sidor V  « < 22 23 24 25 26 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > hur tänker du rösta ?
          hur tänker du rösta ?
          Hur ska du rösta ?
          alliansen [ 58 ] ** [40.85%]
          de rödgröna [ 78 ] ** [54.93%]
          sveridemokraterna [ 6 ] ** [4.23%]
          Totalt antal röster: 142
          Gäster kan inte rösta 
          Snöflinga
          Inlägg 05-09-2010, 22:19
          Länk hit: #461

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (netha @ 05-09-2010, 22:59) *
          Tror iaf inte att ensamstående med låg inkomst, betalar lika mycket som ett par föräldrar med 30 - 60.000 kr sammanlagd månadsinkomst ... inte ens efter sänkning för dem med högst inkomst.

Avgiften måste ju ses i relation till inkomsten. Är ganska säker på att en ensamstående med barn som tjänar 20' vore mera gynnad av en sänkning än en barnfamilj med en inkomst av 31' eller högre. Detta löfte gynnar utan tvekan de med höga inkomster.

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 05-09-2010, 22:30
          Länk hit: #462

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 31 571

CITAT (Anma @ 05-09-2010, 23:13) *
          En dagisplats kostar runt 160.000:-/år.

Dagisplatser är dyrt därav att jag anser att det är fantastiskt att människor vrålar sig blå om vårdnadsbidraget. Det bidraget innebär väl att man får 3 000 för att ha sitt barn hemma från dagis och inte uppta en plats. Men det gynnar ju enbart höginkomsttagare enligt gemene man... whist.gif

Men detta ekorrhjulet framförallt. Kan bara tänka mig astronomsummorna av de administrativa, hur skulle det vara om man kvittade av på barnbidraget, istället är det utbetalning och sen sitter man och betalar tillbaka exakt samma pengar. Fantastiskt...

Citera
          Anma
          Inlägg 05-09-2010, 22:34
          Länk hit: #463

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (MrMurphy @ 05-09-2010, 23:30) *
          Dagisplatser är dyrt därav att jag anser att det är fantastiskt att människor vrålar sig blå om vårdnadsbidraget. Det bidraget innebär väl att man får 3 000 för att ha sitt barn hemma från dagis och inte uppta en plats. Men det gynnar ju enbart höginkomsttagare enligt gemene man... whist.gif

Men detta ekorrhjulet framförallt. Kan bara tänka mig astronomsummorna av de administrativa, hur skulle det vara om man kvittade av på barnbidraget, istället är det utbetalning och sen sitter man och betalar tillbaka exakt samma pengar. Fantastiskt...

Det skulle bli administrativt minst lika snurrigt, barnbidrag ges ju till alla barn oavsett de går på dagis eller inte.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-09-2010, 23:04
          Länk hit: #464

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Undrar hur många som skulle stanna hemma med sina barn om dom fick 160.000 om året? Synd att det är så "fult" att vara hemma.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 05-09-2010, 23:07
          Länk hit: #465

Medlem

Många skulle nog stanna hemma för 140.000 också. Men då skulle staten mista skattepengar istället.

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 05-09-2010, 23:08
          Länk hit: #466

Medlem

CITAT (Anma @ 05-09-2010, 23:34) *
          Det skulle bli administrativt minst lika snurrigt, barnbidrag ges ju till alla barn oavsett de går på dagis eller inte.

Jag erkänner, jag är grymt frustrerad på alla ekorrhjul av div bidrag och instanser. Om vi tar scenariot med en ensamstående mamma som studerar, vad blir det för bidrag egentligen? (Misstolka mig inte fel nu, jag anser att det är skitviktigt med grundtrygghet!!!) Men vilka rör det sig om egentligen? Dels utbetalning av barnbidraget, sen bostadsbidrag, sen tilläggsbidrag till studiebidraget, sen beräknande om förskoleavgift, sen inbetalning av denna, sen lite vabbande på det kanske? Hur många instanser hit och dit sitter och räknar på detta egentligen? blink.gif Jag skulle föredra ett system där detta förfinas en aaaaaningens.

Citera
          Anma
          Inlägg 05-09-2010, 23:11
          Länk hit: #467

Medlem

CITAT (MrMurphy @ 06-09-2010, 00:08) *
          Jag erkänner, jag är grymt frustrerad på alla ekorrhjul av div bidrag och instanser. Om vi tar scenariot med en ensamstående mamma som studerar, vad blir det för bidrag egentligen? (Misstolka mig inte fel nu, jag anser att det är skitviktigt med grundtrygghet!!!) Men vilka rör det sig om egentligen? Dels utbetalning av barnbidraget, sen bostadsbidrag, sen tilläggsbidrag till studiebidraget, sen beräknande om förskoleavgift, sen inbetalning av denna, sen lite vabbande på det kanske? Hur många instanser hit och dit sitter och räknar på detta egentligen? blink.gif Jag skulle föredra ett system där detta förfinas en aaaaaningens.

Vet du, om man införde medborgarlön så skulle admin-ekkorhjulet försvinna till ett minimum. Alla får lika stor grundpeng och vill man ha mer är det bara att dra på sig arbetskläderna.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-09-2010, 23:12
          Länk hit: #468

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 00:07) *
          Många skulle nog stanna hemma för 140.000 också. Men då skulle staten mista skattepengar istället.

Behöver ju inte vara skattefritt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 05-09-2010, 23:18
          Länk hit: #469

Medlem

Det handlar ju inte enbart om att man är hemma med barnet själv och väljer att inte arbeta utan att man inte nyttjar barnomsorgen. Man kan studera och välja att ha barnet hemma och sitta på kvällarna istället, kanske har släkt/vänner som går ihop. Jag och min granne hade funderingar på att slå ihop oss och köra varannan dag kombinerat med studier med våra fyra barn.

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-09-2010, 23:41
          Länk hit: #470

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har tre barn och under deras uppväxt gick ingen av dem på dagis, jag jobbade dagtid 07 - 16 och deras mamma 17 - 24 varannan dag/kväll, vilket gjorde att vi knappt sågs vissa dagar. Det var en tuff tid och för det mesta hann jag inte hem efter jobbet utan fick plocka upp småtttingarna vid en tunnelbanestation bara för att köra hem dem igen. Tog mao. hand om barnen till 100 % varannan kväll och det var kanske tur på sätt och vis med tanke på hur livet sedan utvecklade sig. Deras mamma drabbades av en hjärntumör och jag blev helt ensam med barnen -97, de var vana med att jag tog hand om dem på egen hand och det gjorde nog att de inte saknade sin mor på samma sätt som de annars skulle ha gjort. Hade ett extra bidrag för föräldrar under en tid för de som inte nyttjade dagis eller kommunal barnomsorg (infört av borgarregeringen som rådde då) men detta försvann iom. regeringsskiftet.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-09-2010, 06:49
          Länk hit: #471

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 00:11) *
          Vet du, om man införde medborgarlön så skulle admin-ekkorhjulet försvinna till ett minimum. Alla får lika stor grundpeng och vill man ha mer är det bara att dra på sig arbetskläderna.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 06-09-2010, 07:52
          Länk hit: #472

Medlem

Men alltså, medborgarlön? Ni måste skämta? Visst, jag själv svär över det administrativa ekorrhjulet men medborgarlön är ju ett totalt skämt om man ser till vår gemensamma välfärd. Hur i hela fridens namn skulle en sådan uppmuntra dels unga till att arbeta? Mammor? Låginkomsttagare med en man som tjänar mer om man ser till den klassiska kvinnofällan? Alla tycks vara väl medvetna om sina rättigheter men helt förträngt det faktumet att vi alla har en skyldighet att bevara vår gemensamma välfärd. Och utifrån det perspektivet handlar det mest om att framförallt behålla en välfärd. -fear-.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 08:37
          Länk hit: #473

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag skulle inte lyfta ett finger om jag fick medborgarlön, jag klarar mig på några få tusenlappar i månaden. Väldigt många skulle nog flytta ifrån de dyra storstäderna och flytta in i billiga boenden på landsbygden och liksom jag inte göra ett skit. Kvar skulle några få bli, som skulle få dra hela lasset och och tjäna ihop alla pengar som resten av folket skulle leva av. Att det inte skulle funka ekonomiskt säger sig självt.

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 06-09-2010, 08:54
          Länk hit: #474

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 09:37) *
          Jag skulle inte lyfta ett finger om jag fick medborgarlön, jag klarar mig på några få tusenlappar i månaden. Väldigt många skulle nog flytta ifrån de dyra storstäderna och flytta in i billiga boenden på landsbygden och liksom jag inte göra ett skit. Kvar skulle några få bli, som skulle få dra hela lasset och och tjäna ihop alla pengar som resten av folket skulle leva av. Att det inte skulle funka ekonomiskt säger sig självt.

Jag skulle nog göra likadant, skulle kännas totalt onödigt att slösa bort tiden med att arbeta. Och den individen vill jag inte vara, jag anser att det är parasitbeteende och smaklöst.

Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2010, 08:56
          Länk hit: #475

Medlem

Men ush då vad ni inte tror på era medmänniskor. Jag tror på människans vilja att arbeta jag, vilja att göra det bättre för sig själv och sina medmänniskor.
          Men egentligen, medborgarlön, det är ju äkta valfrihet, det som borgarna värnar om så starkt. Äkta valfrihet, välja att kunna arbeta eller inte. Varför är valfriheten så viktig när det gäller vissa saker men inte andra? Seriöst alltså.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 09:12
          Länk hit: #476

Moderator

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 09:56) *
          Men ush då vad ni inte tror på era medmänniskor. Jag tror på människans vilja att arbeta jag, vilja att göra det bättre för sig själv och sina medmänniskor.
          Men egentligen, medborgarlön, det är ju äkta valfrihet, det som borgarna värnar om så starkt. Äkta valfrihet, välja att kunna arbeta eller inte. Varför är valfriheten så viktig när det gäller vissa saker men inte andra? Seriöst alltså.

Man skulle nog få forma om arbetsmarknaden ganska markant. Hur många skulle stå ut med att gå upp tidigt på morgonen frivilligt en längre tid? Slita hela långa dagen? Vara bort från familjen större delen av sin vakna tid? Personligen skulle jag ägna min tid åt att umgås med de jag tycker om, vandra i skogen, odla min egen mat och fiska.

Valfrihet är naturligtvis något vi uppskattar mycket. Problemet är som vanligt ekonomiskt.

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-09-2010, 09:12
          Länk hit: #477

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Medborgarlön innebär att de som av rent nöje eller pliktkänsla arbetar och betalar skatt för att försörja de som inte vill jobba utan lever gott på att inte göra något alls. Det blir i längden ett väldigt osolidariskt system. Däremot är jag för att skrota A-kassa, socialhjälp, aktivitetsstöd etc och slå ihop till ett stöd så man får samma nivå på stödet oavsett varför man har hamnat i en situation där man inte kan försörja sig.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 06-09-2010, 09:14
          Länk hit: #478

Medlem

Vill man ha valfrihet under premisserna att själv inte bidra ett jota trots att man kan, då tycker jag att man ska få välja det! Men inte f*n ska man ha ersättning??!!

Och nej, jag förlorar tron på medmänniskor, alla ska ha men ingen ska bidra.

Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2010, 09:23
          Länk hit: #479

Medlem

CITAT (Markus_H @ 06-09-2010, 10:12) *
          Medborgarlön innebär att de som av rent nöje eller pliktkänsla arbetar och betalar skatt för att försörja de som inte vill jobba utan lever gott på att inte göra något alls. Det blir i längden ett väldigt osolidariskt system. Däremot är jag för att skrota A-kassa, socialhjälp, aktivitetsstöd etc och slå ihop till ett stöd så man får samma nivå på stödet oavsett varför man har hamnat i en situation där man inte kan försörja sig.

Ska denna stöd vara inkomstbaserad, eller ska den som arbetat och fått, säg 25000:-/mån ha samma ersättning som den som blir arbetsoförmögen redan innan arbetslivet börjat?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 09:26
          Länk hit: #480

Moderator

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 10:23) *
          Ska denna stöd vara inkomstbaserad, eller ska den som arbetat och fått, säg 25000:-/mån ha samma ersättning som den som blir arbetsoförmögen redan innan arbetslivet börjat?

Min spontana tanke är i alla fall att den bör ligga på samma nivå för alla. Men då blir folk tvungna att anpassa sina liv och inte skaffa sig enorma fasta utgifter. Eller skaffa en egen, privat försäkring.

Citera

76 sidor V  « < 22 23 24 25 26 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 07:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon