Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

76 sidor V  « < 23 24 25 26 27 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > hur tänker du rösta ?
          hur tänker du rösta ?
          Hur ska du rösta ?
          alliansen [ 58 ] ** [40.85%]
          de rödgröna [ 78 ] ** [54.93%]
          sveridemokraterna [ 6 ] ** [4.23%]
          Totalt antal röster: 142
          Gäster kan inte rösta 
          Piccante
          Inlägg 06-09-2010, 09:37
          Länk hit: #481

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 10:23) *
          Ska denna stöd vara inkomstbaserad, eller ska den som arbetat och fått, säg 25000:-/mån ha samma ersättning som den som blir arbetsoförmögen redan innan arbetslivet börjat?

Den som har arbetat och fått 25000kr/ mån kan ju få olika ersättning idag beroende på om man uppfyller grundkraven för A-kassa eller inte. Är man berättigad till A-kassa är det väl 80% av lönen och är man inte det så får man grundbeloppet 223kr/ dag. A-kassan har ju massa snåriga regler dessutom som gör det till rena lotteriet ibland. Felet med dagens system är att (allt för) många faller mellan stolarna och har trott att de ska få A-kassa men nekas och får gå till socialen istället och då får de leva på existensminimum istället. Jag tycker ersättningen borde vara den samma för alla. Dock inte villkorslös utan man ska ju vara aktivt arbetssökande och sträva efter egen försörjning men det ska motverka att Pelle får 10,000kr medan Nisse bara får 5,000kr för att deras handläggare har gjort olika bedömningar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 06-09-2010, 09:48
          Länk hit: #482

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 09:56) *
          Men ush då vad ni inte tror på era medmänniskor. Jag tror på människans vilja att arbeta jag, vilja att göra det bättre för sig själv och sina medmänniskor.
          Men egentligen, medborgarlön, det är ju äkta valfrihet, det som borgarna värnar om så starkt. Äkta valfrihet, välja att kunna arbeta eller inte. Varför är valfriheten så viktig när det gäller vissa saker men inte andra? Seriöst alltså.

Menar du allvar? Vilket belopp tänker du i så fall skulle utgöra arbetsfri medborgarlön? Var skulle pengarna komma ifrån? Från ett hål i marken kanske?
          Kanske att det fungerar i rika oljeländer som t.ex. Kuwait, där i stort sett allt arbete utförs av gästarbetare från den fattiga delen av världen. Är det ett sådant samhälle du vill ha? För övrigt har Sverige inga oljepengar att betala med, så vem skulle utföra alla nödvändiga men relativt lågt betalade uppgifter inom sjuk- och åldrevård, butiker etc.
          Redan det höga skattetryck vi har i dag gör ju att man inte vill arbeta mera, skulle t.ex aldrig falla mig in att ta ut övertid i annat än ledighet eftersom jag nu får behålla mindre än hälften av en extra tusenlapp.
          Valfrihet är viktigt men att försörja oss själva lär vi aldrig kunna välja bort.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2010, 10:24
          Länk hit: #483

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Nej, gita. Jag menar faktiskt inte allvar. Ibland vill jag också bara ha reaktioner och höra andras åsikter, få i gång en debatt helt enkelt. Markus förslag tål att tänkas på däremot men den behöver mycket arbete för att kunna förverkligas.

Däremot har jag på allvar funderat på en sak som denna regering gjort. De har ju sålt ut en massa statliga bolag, både vinstdrivande och icke vinstdrivande. De har ju sålt ut en stabil inkomst i framtiden mot en engångssumma. Mycket av dessa pengar har finansierat skattesänkningar. Med vilka pengar ska skattesänkningarna finansieras i framtiden?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 10:25
          Länk hit: #484

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 11:24) *
          Nej, gita. Jag menar faktiskt inte allvar. Ibland vill jag också bara ha reaktioner och höra andras åsikter, få i gång en debatt helt enkelt. Markus förslag tål att tänkas på däremot men den behöver mycket arbete för att kunna förverkligas.
          Däremot har jag på allvar funderat på en sak som denna regering gjort. De har ju sålt ut en massa statliga bolag, både vinstdrivande och icke vinstdrivande. De har ju sålt ut en stabil inkomst i framtiden mot en engångssumma. Mycket av dessa pengar har finansierat skattesänkningar. Med vilka pengar ska skattesänkningarna finansieras i framtiden?

Vilka vinstdrivande företag har sålts ut?

Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2010, 10:26
          Länk hit: #485

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 11:25) *
          Vilka vinstdrivande företag har sålts ut?

Delar av vattenfall, bland annat. Jag har faktiskt ingen jättekoll mer än på just det bolaget. Jag har inte engagerat mig i frågan, men det måste ju vara några av er som har koll och som kan upplysa mig.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 10:33
          Länk hit: #486

Moderator

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 11:26) *
          Delar av vattenfall, bland annat. Jag har faktiskt ingen jättekoll mer än på just det bolaget. Jag har inte engagerat mig i frågan, men det måste ju vara några av er som har koll och som kan upplysa mig.

Vilka delar av Vattenfall har sålts? Centern har ju kommit med en del förslag inför nästa mandatperiod, men vad har gjorts med Vattenfall under den nuvarande regeringen?

Miljöpartiet är väll inne på att sälja av Vattenfalls kolkraftverk nere i Europa förresten? Dessa torde vara nog så lönsamma, men politiskt en belastning att äga

Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2010, 10:34
          Länk hit: #487

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 11:31) *
          Vilka delar av Vattenfall har sålts? Centern har ju kommit med en del förslag inför nästa mandatperiod, men vad har gjorts med Vattenfall under den nuvarande regeringen?

Oj, så fel jag kan ha helt enkelt när jag inte satt mig i frågan, läst slarvigt och fått för mig saker. Ta den biten hypotetiskt istället. smile.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 10:36
          Länk hit: #488

Moderator

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 11:34) *
          Oj, så fel jag kan ha helt enkelt när jag inte satt mig i frågan, läst slarvigt och fått för mig saker. Ta den biten hypotetiskt istället. smile.gif

Ja, har inte Alliansen gjort något fel, så bör vi hypotetiskt föreställa oss att dom har gjort det i stället så vi har något att basera klagomålen på biggrin.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2010, 10:44
          Länk hit: #489

Medlem

I love google! Regeringen har sålt bolag för 100 miljarder denna mandatperiod. Nu ska jag läsa mer.

CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 11:36) *
          Ja, har inte Alliansen gjort något fel, så bör vi hypotetiskt föreställa oss att dom har gjort det i stället så vi har något att basera klagomålen på biggrin.gif

Lägg av, det var en fråga till diskussion. Nåt har dom ju sålt som dragit in 100 miljarder i engågnssumma.

Vi tar vin och sprit istället. Bolaget är sålt för ett engångsbelopp på 55 miljarder kronor. Mig veterligen har det bolaget inte gått med förlust.

Redigerat av Anma: 06-09-2010, 10:40

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 10:48
          Länk hit: #490

Moderator

Att inte Vin & Sprit gått med förlust beror på monopolet. Att sälja ut det företaget är en bra början på att ta bort monopolet, för om man tog bort monopolet först skulle nog värdet sjunka snabbare än det gjorde för Telia när man tog bort deras monopol

Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2010, 10:51
          Länk hit: #491

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 11:48) *
          Att inte Vin & Sprit gått med förlust beror på monopolet. Att sälja ut det företaget är en bra början på att ta bort monopolet, för om man tog bort monopolet först skulle nog värdet sjunka snabbare än det gjorde för Telia när man tog bort deras monopol

Men så gick det ju inte för apoteket, inte ännu i varje fall. varför skulle det gå så för vin & sprit?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 10:53
          Länk hit: #492

Moderator

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 11:51) *
          Men så gick det ju inte för apoteket, inte ännu i varje fall. varför skulle det gå så för vin & sprit?

Borttagande av Apotekets monopol är så nytt ännu, så där har vi inte kunnat se resultatet. Men rent generellt går det illa för företag som plötsligt måste konkurrera.

Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2010, 10:54
          Länk hit: #493

Medlem

OMX såldes för 2,1 miljarder kronor år 2008.

"Börsoperatören Nasdaq OMX, som bland annat äger och driver Stockholmsbörsen, redovisar en nettovinst på 60 miljoner dollar för årets tredje kvartal. Motsvarande period 2008 var vinsten 58 miljoner dollar. "

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 06-09-2010, 10:54
          Länk hit: #494

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 31 571

Det handlar väl mest om ideologi. Alliansen går ju helt enkelt ut på detta med gott företagsklimat, och det innebär att det ska vara skillnad på offentligt och privat. Men vad jag förstått så förstår även de att Vattenfall ska förbli statligt så att inte utländska intressen tar över med höga priser? Men när det kommer till övriga bitar så ska inte skattepengar gå in och finansiera vid nedgång, snedvriden konkurrens om ett företag ska ha hela statskassan i ryggen så att säga. För hela tanken är väl just detta att det ska löna sig att starta och driva företag, det ska löna sig att arbeta, och på detta viset få skjuss i ekonomin. Just detta att fler i arbete, konsumtion och att det på det viset ska trilla in pengar i statskassan och finansiera välfärden.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 10:58
          Länk hit: #495

Moderator

Jo, visst är det så att det handlar om ideologi. I mina ögon skall inte staten vara större än nödvändigt. Den skall fokusera på styrandet av Sverige, och inte på en massa sidoprojekt.

Citera
          Anma
          Inlägg 06-09-2010, 10:59
          Länk hit: #496

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 11:53) *
          Borttagande av Apotekets monopol är så nytt ännu, så där har vi inte kunnat se resultatet. Men rent generellt går det illa för företag som plötsligt måste konkurrera.

"Publicerad: 2010-05-03
          Text: Petra Hedbom

plus Apoteket AB ökade resultat efter skatt till 4 620 miljoner kronor, det meddelade bolaget på fredagen. I resultatet ingår reavinster från försäljning av åtta dotterbolag med 4 427 miljoner kronor. Med denna engångseffekt borträknad blev resultatet efter skatt 193 miljoner kronor, att jämföras med resultatet från första kvartalet förra året på 142 miljoner kronor.

Omsättningen i kvarvarande apotek ökade med 3,2 procent. Den sammanlagda nettoomsättningen uppgick till 8 122 miljoner kronor vilket är en minskning med 23 procent.
          - Jag är mycket nöjd med vår första kvartalsrapport på den omreglerade apoteksmarknaden, säger koncernchef och vd Apoteket AB Stefan Carlsson i en presskommentar.

Stefan Carlsson sade att några av de faktorer som bidragit till resultatet varit en ökad omsättning på kvarvarande apotek, högre försäljning inom Apoteket Farmaci och förbättrad produktivitet inom Apoteket Partners dosverksamhet."

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-09-2010, 11:01
          Länk hit: #497

Moderator

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 11:59) *

plus Apoteket AB ökade resultat efter skatt till 4 620 miljoner kronor, det meddelade bolaget på fredagen. I resultatet ingår reavinster från försäljning av åtta dotterbolag med 4 427 miljoner kronor. Med denna engångseffekt borträknad blev resultatet efter skatt 193 miljoner kronor, att jämföras med resultatet från första kvartalet förra året på 142 miljoner kronor.

Omsättningen i kvarvarande apotek ökade med 3,2 procent. Den sammanlagda nettoomsättningen uppgick till 8 122 miljoner kronor vilket är en minskning med 23 procent.
          - Jag är mycket nöjd med vår första kvartalsrapport på den omreglerade apoteksmarknaden, säger koncernchef och vd Apoteket AB Stefan Carlsson i en presskommentar.

Stefan Carlsson sade att några av de faktorer som bidragit till resultatet varit en ökad omsättning på kvarvarande apotek, högre försäljning inom Apoteket Farmaci och förbättrad produktivitet inom Apoteket Partners dosverksamhet."

Vänta några år till det har lugnat ner sig och kommit till rätta på apoteksmarknaden. Antingen lyckas Apoteket anpassa sig efter marknaden, eller så går det illa.

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 06-09-2010, 11:07
          Länk hit: #498

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 31 571

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 11:59) *

Som jag ser det när det gäller just Apoteket så har vi nu äntlingen fått en form av konkurrans när det kommer till detta. Om man ser till statligt ägande så är tendenserna alltid att det är ett korvstoppat företag med regler upp till öronen. Vilket självfallet är nödvändigt framförallt när det handlar om mediciner etc. Det ska krävas kunnigt folk och tydliga regler just inom medicinhanteringen! Men nu med konkurrens så försöker alla komma fram till en strategi för att bli lönsamma och större på marknaden, mer öppettider, service, mer av allt överlag för att kunna växa så krävs det satsningar och framförallt ett engagemang och just den biten har en tendens att försvinna när det är ett statligt ägande. Det finns inget driv helt enkelt.

Citera
          herkules
          Inlägg 06-09-2010, 11:10
          Länk hit: #499

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Anma @ 06-09-2010, 11:44) *
          I love google! Regeringen har sålt bolag för 100 miljarder denna mandatperiod. Nu ska jag läsa mer.
          /.../

HÄR finns lite mer att läsa, visserligen bara Sthlm men ändå wink.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Lavin
          Inlägg 06-09-2010, 12:37
          Länk hit: #500

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

Många inlägg handlar om att de rödgröna är för ett mer rättvist samhälle. Jag får inte ihop det. Vad menar de med rättvisa?

Jag kan ju tycka att det både faller inom ordet rättvisa
          1-att alla ska ha precis lika mycket att röra sig med
          2-att alla ska betala precis lika mycket i skatt.

Rättvisa för en del blir orättvisa för andra.

Sen undrar jag hur utförsäkringen fungerar. Jag tycker att det låter enfaldigt att man ska kunna bli utförsäkrad när man fortfarande är sjuk. Menar de att man är frisk nog att ta ett annat jobb eller struntar de bara fullständigt i hur sjuk man är? Det måste vara otroligt jobbigt att gå igenom ett sånt system, speciellt om man inte har en "synlig" sjukdom. Kanske dax att införa sjukombudsmannen, som kan föra individens talan mot systemet. Inte nog med att de måste tas med vården, sen även försäkringskassan. Dessa båda institutioner måste ha Kafka som förebild. Känns nästan som att det är enklare att bara lägga ner vård och ersättningssystemen helt så behöver inte folk hoppas förgäves.

Citera

76 sidor V  « < 23 24 25 26 27 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 11:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon