| |
|
  |
hur tänker du rösta ? |
|
|
|
|
07-09-2010, 22:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Är väl inget större fel på Olofsson. Fast hon pratar ju iett. Ingen risk att man somnar. Däremot blir man faktiskt trött när Sahlin monotont o oengagerat säger det hon sagt sen tidens ände. Hon verkar inte tro på det hon säger, och då gör väljarna inte det heller. Men vadå, en fet pension att falla tillbaka på om valet förloras är ju inget att deppa för.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2010, 22:17
|
Medlem
Antal inlägg: 113
Medlem nr: 31 571

|
Men Gudrun...  Jisses...
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2010, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (MrMurphy @ 07-09-2010, 22:41)  Jag tycker hon gjorde riktigt bra ifrån sig i afton, jag har alltid varit lite småallergisk mot henne som person men nu när jag av intresse verkligen ville veta vad hon har att säga så fann jag att hon var ju rätt kul också. Med sakliga argument, raka rör och glimten i ögat. Ja då har du inte höga krav på partiledare. CITAT (Gita @ 07-09-2010, 22:28)  Varför det? Gita Jag vill inte rösta genom ombud.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2010, 23:36
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Jag vet verkligen inte hur jag ska rösta ! Har lyssnat och läst de sista veckorna och tycker att det ser ut som följer: MP = V, S = M, V = S, C = MP, KD och FP = SD, M = S och SD = ? Är helt snurrig ! Förmodligen blir det .... ja, vad blir det ?? Har INGEN ANING !!
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2010, 23:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Här är nåt JAG tycker verkar bra. Läs gärna, det är inte så långt ! http://www.aftonbladet.se/debatt/article346576.abOm du googlar på Medborgarlön, hittar du mera info. Detta är både vänster-flum OCH liberal-flum. Dessutom gillar några Nobelpristagare i ekonomi detta ! http://www.sourze.se/Medborgarl%C3%B6n_bor...et_10707547.asp
Redigerat av omk: 08-09-2010, 00:02
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 07:57
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (MrMurphy @ 07-09-2010, 23:17)  Men Gudrun...  Jisses... gudrun schyman är en av de skickligaste politikerna som finns i sverige just nu, la hon bara ner det där fi-tjafset hon håller på med så är hon topnotch.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 08:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (MrMurphy @ 07-09-2010, 20:03)  Det var ju en fantastisk inställning att min läsförståelse brister pga helt och hållet dina egna värderingar. Du anser någonting som du anser är en självklarhet, försök att inse att alla kanske inte delar det synsättet. Det som är mest underhållande för min del är att jag själv inte hade tagit ett ställningstagande om vad jag själv anser om utförsäljning av de kommunala bostäderna utan mitt inlägg var helt och hållet ett spekulerande om hur regler ev fungerar, och hur den sittande regeringen tänkt. Mitt förslag är att du själv taggar ner och resonerar och diskuterar istället för att galoppera iväg med risk att sumpa din egna läsförståelse. Min första fundering var, varför har alliansen valt att sälja ut de kommunala bostäderna? En snabb googling till nya moderaterna nu för att bekräfta mina misstankar: "Vad anser Moderaterna om ombildning av kommunala hyreslägenheter till bostadsrätter?Senast ändrad den 2 september 2010Det är inte politikernas uppgift att avgöra vilken boendeform som är lämpligast. Moderaterna vill skapa förutsättningar för en bostadsmarknad där människor själva kan välja boende efter sina behov under olika skeden av livet. Moderaterna tycker att hyresrätten är viktig och den ska finnas även i framtiden. Moderaterna tycker också att det är viktigt att människor som vill ombilda sin hyresrätt till bostadsrätt ska kunna få göra det. Den som äger sin bostad bestämmer mer själv än den som hyr av någon annan. Att äga sin bostad ger också ett ekonomiskt och socialt oberoende i längden. Det är viktigt att även de som tjänar minst ska ha möjlighet att äga sin bostad. Vi vill ge fler människor makt att förändra sin situation. Det handlar inte om någon "utförsäljning" av kommunal egendom – det handlar om frihet för de boende att själva bestämma om de vill äga eller hyra sin bostad." http://valstugan.moderat.se/?x=vad-anser-m...l-bostadsratterNästa fundering som jag spekulerade runt var just detta om vad just marknadsmässiga priserna är? Det handlar om bostadsrättsföreningar till att börja med, obs föreningar. När man ser till hyreshus med ett ex antal lägenheter vad är då priserna på marknaden? För du kan inte på fullaste allvar tro att det handlar om samma kvadratmeterpriser när man köper hela fastigheter? Därav att jag anser att det ger en skev bild, vid bildandet av en bostadsrättförening så sker värdering på hela fastigheten och där har vi en annan form av marknadsmässiga priser, vad skulle en annan privat aktör kunna tänka sig att betala för HELA fastigheten? Så har det fungerat hos privata fastighetsägare med hyresrätter så jag utgår ifrån att de tillämpar samma tillvägagångssätt när hyresgästerna bildar bostadsrättsförening. Som sagt, mitt spekulerande om tillvägagångssätt, rätt eller fel? Ja, det är upp till var och en att tycka vad de tycka vill. Men oavsett så är det antagligen baserat just på marknadsmässiga priser. eftersom det verkar som om du inte vet ett skvatt om alliansens utförsäljning av allmännyttans hyresrättsbestånd i sthlm så tycker jag att du ska söka dig information inte bara från dem som är för de här galenskaperna utan även från dem som drabbats. att en lägenhet säljs ut är inte valfrihet - det är inte valfrihet att tvingas köpa något man inte vill köpa, gör man inte det så blir man hyresgäst hos sina egna grannar. dessa ombildningar har inte och går inte på räls, tingsrätterna får in klandertalan på klandertalan, människor hotas och det fuskas med fullmakter och annat. valfrihet? inte i min värld där rättvisa och solidaritet är ledord. förra omgången borgeligt styre i sthlm sålde de ut lägenheter så att kön till sthlms stads bostadsförmedling förlängdes med x antal år, denna omgång likaså. valfrihet för vilka då? ungdomarna som ska flytta hemifrån? studenterna? det finns hur mycket som helst att skriva om borgarnas rea av sthlm och detta är bara en liten del av allt fel de gjort de här 4 åren, fel som vi måste leva med i många år framöver. man ska ge fan i peta i det man inte förstår, det gäller även politiker.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 12:55
|
Medlem
Antal inlägg: 113
Medlem nr: 31 571

|
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 09:11)  eftersom det verkar som om du inte vet ett skvatt om alliansens utförsäljning av allmännyttans hyresrättsbestånd i sthlm så tycker jag att du ska söka dig information inte bara från dem som är för de här galenskaperna utan även från dem som drabbats. att en lägenhet säljs ut är inte valfrihet - det är inte valfrihet att tvingas köpa något man inte vill köpa, gör man inte det så blir man hyresgäst hos sina egna grannar. dessa ombildningar har inte och går inte på räls, tingsrätterna får in klandertalan på klandertalan, människor hotas och det fuskas med fullmakter och annat. valfrihet? inte i min värld där rättvisa och solidaritet är ledord. förra omgången borgeligt styre i sthlm sålde de ut lägenheter så att kön till sthlms stads bostadsförmedling förlängdes med x antal år, denna omgång likaså. valfrihet för vilka då? ungdomarna som ska flytta hemifrån? studenterna? det finns hur mycket som helst att skriva om borgarnas rea av sthlm och detta är bara en liten del av allt fel de gjort de här 4 åren, fel som vi måste leva med i många år framöver. man ska ge fan i peta i det man inte förstår, det gäller även politiker. Du tycks anse att dessa hyresrätter är en helig graal och enbart de som har drabbats illa av utförsäljningen ska uttala sig? Det finns idioter i alla lägen och min erfarenhet är att just att ett flertal idioter har haft möjlighet att frodas pga dessa. Om man ska basera allt på sina egna erfarenheter och inte försöka se saker ur ett teoretiskt perspektiv med orsak/verkan så vad är min erfarenhet? Av utförsäljningen så har jag vänner som är glada av möjligheten att få köpa loss sitt boende. Vad är min erfarenhet av boende? Jag är 33 år gammal, under mitt leverne så har jag flyttat 28 gånger, vi kan räkna bort min barndom vilket bestod av 3 boenden och då återstår 25 boenden sen jag flyttade hemifrån för 17 år sedan. En 16-åring har inte lätt att få boende och det säger sig själv så där blev det några stycken under några år och hur har det sett ut sen jag anlände till Stockholm som 18-åring? Vi kan räkna baklänges, jag har fått ett förstahandskontrakt i Rågsved. De två sista efter det har varit bostadsrätt och hus, jag räknar bort när man flyttat in hos pojkvänner och studenttider på annan ort. Ca 10 boenden har varit i andrahand/korttidskontrakt och svarta kontrakt. Fungerar riktigt bra detta med hyresrätter i Stockholm… Hyresrätter i Stockholm är hårdvaluta som utnyttjas och har man fått ett så släpper man det inte. Något nytt fenomen är det dessutom inte, min morbror dök upp i tidningarna i yngre dagar (numera är han 70 år) när han i frustration ansåg att han var alldeles för gammal att bo hos mamma och valde att liggstrejka ute. Om man ser till bostadsköerna så är det en pensionsförsäkring för ett flertal och det gäller även mig själv. Står man i 25-30 år så kan man ju få en billig hyresrätt i innestan och den dagen man inte orkar med hus så kan man sälja det och leva på vinsten i en hyresrätt och jag tror att det är en stor andel som resonerar som så. Alla utnyttjar det som utnyttjas kan. Erfarenheter av kommunala hyresrätter på landsbygden norrut är att de är svindyra så att människor väljer att köpa billiga hus/hyra hus. Man har bara råd att bo där när man måste och lever på bidrag. Det senaste som skett i min barndomsby med socialdemokratiskt styre är att man river husen och förflyttar människor, varför inte sälja till invånarna istället? Det finns människor som visat intresse att köpa fastigheterna och hade inte dessa fått köpa istället och driva vidare hyresrätter? Nej, man river hellre hus som byggdes när byn grundades, där människor vill öppna museum och bo. Byn dör ut mer och mer.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 12:58
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 09:11)  eftersom det verkar som om du inte vet ett skvatt om alliansens utförsäljning av allmännyttans hyresrättsbestånd i sthlm så tycker jag att du ska söka dig information inte bara från dem som är för de här galenskaperna utan även från dem som drabbats. att en lägenhet säljs ut är inte valfrihet - det är inte valfrihet att tvingas köpa något man inte vill köpa, gör man inte det så blir man hyresgäst hos sina egna grannar. dessa ombildningar har inte och går inte på räls, tingsrätterna får in klandertalan på klandertalan, människor hotas och det fuskas med fullmakter och annat. valfrihet? inte i min värld där rättvisa och solidaritet är ledord. förra omgången borgeligt styre i sthlm sålde de ut lägenheter så att kön till sthlms stads bostadsförmedling förlängdes med x antal år, denna omgång likaså. valfrihet för vilka då? ungdomarna som ska flytta hemifrån? studenterna? det finns hur mycket som helst att skriva om borgarnas rea av sthlm och detta är bara en liten del av allt fel de gjort de här 4 åren, fel som vi måste leva med i många år framöver. man ska ge fan i peta i det man inte förstår, det gäller även politiker. Fast är det inte majoriteten av lägenhetsinnehavarna i en fastighet som avgör om det blir en ombildning till bostadsrätt eller inte? Majoritetsbeslut är väl så demokratiskt som något kan bli, hela vårt system med val osv. bygger väl på detta. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 13:04
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gita @ 08-09-2010, 13:58)  Fast är det inte majoriteten av lägenhetsinnehavarna i en fastighet som avgör om det blir en ombildning till bostadsrätt eller inte? Majoritetsbeslut är väl så demokratiskt som något kan bli, hela vårt system med val osv. bygger väl på detta. Gita Det är väl i allra högsta grad odemokratiskt! det är väl komuninvånarna som borde i första hand erbjudas lgh,för det är ju deras fastigheter som säljs om vi nu pratar allmännyttan.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 16:14
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (andersen @ 08-09-2010, 14:04)  Det är väl i allra högsta grad odemokratiskt! det är väl komuninvånarna som borde i första hand erbjudas lgh,för det är ju deras fastigheter som säljs om vi nu pratar allmännyttan. Håller inte med. Hur kan det vara odemokratiskt att de boende i en fastighet bestämmer över sitt eget boende. Iofs skulle nog ännu fler av allmännyttans lagenheter omvandlas till bostadsrätter t.ex. i Stockholm om alla kommuninnevånare fick säga sitt. Men igen, jag tycker att de boendes röster måste väga tyngre. Gita
Redigerat av Gita: 08-09-2010, 16:14
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 16:19
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 08:57)  gudrun schyman är en av de skickligaste politikerna som finns i sverige just nu, la hon bara ner det där fi-tjafset hon håller på med så är hon topnotch.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 16:34
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Undrar vem som vore bäst för vänsterpartiet, Gudrun Schyman eller Lars Ohly? Båda producerar ju grodor på löpande band, men det behöver inte betyda något.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 16:45
|

Medlem

|
När man ombildar hyresrätter i attraktiva områden till bostadsrätter så är det en win-win-situation för såväl hyresvärd som hyresgäster. Eftersom hyresrätter omfattas av besittningsskydd och hyran sätts efter bruksvärde så kan inte hyresvärden ta ut så höga hyror som han kunnat om det varit möjligt att avhysa alla hyrsegäster en gång om året och bjuda ut lägenheterna på tradera till de som var beredd att betala högst hyra. Huset är därför mindre värt än det kunde varit med marknadshyror. När man ombildar till bostadsrätter stiger husets värde och bostadsrättsföreningen får köpa till ett värde mellan dessa två. Hyresvärden får alltså mer betalt än om han sålt fastigheten som hyreshus och de nyblivna bostadsrättsinnehavarna får sina lägenheter billigare än på den öppna marknaden. Vilka är då förlorarna? Jo, det är de som köper bostadsrätterna i nästa läge och som får en högre månadskostnad än om det varit hyresrätter. Dvs. två grupper skor sig på en stor grupp framtida boende. Inte särskilt rättvist eller solidariskt, precis... men visst förstår man att det är frestande att tjäna en hacka... Sker detta i stor skala så utestänger man dessutom helt en stor grupp resurssvaga från att bo i attraktiva områden, segregationen ökar...
Ombildningen till bostadsrätter i mindre attraktiva miljonprogramsområden är en helt annan sak. Där löper de som "köper" sin lägenhet en stor risk att inte få igen sina pengar...
Ombildning av privata fastigheter inom den lagstiftning vi har nu är ju upp till de inblandade parterna. Däremot är utförsäljning av kommunägda fastigheter en fråga som handlar om hur kommunen ska förvalta sina tillgångar och som det definitivt är upp till kommuninnevånarna att besluta om, antingen direkt i en folkomröstning eller eller indirekt via den kommunala valsedeln..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
08-09-2010, 16:54
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 17:45)  När man ombildar hyresrätter i attraktiva områden till bostadsrätter så är det en win-win-situation för såväl hyresvärd som hyresgäster. Eftersom hyresrätter omfattas av besittningsskydd och hyran sätts efter bruksvärde så kan inte hyresvärden ta ut så höga hyror som han kunnat om det varit möjligt att avhysa alla hyrsegäster en gång om året och bjuda ut lägenheterna på tradera till de som var beredd att betala högst hyra. Huset är därför mindre värt än det kunde varit med marknadshyror. När man ombildar till bostadsrätter stiger husets värde och bostadsrättsföreningen får köpa till ett värde mellan dessa två. Hyresvärden får alltså mer betalt än om han sålt fastigheten som hyreshus och de nyblivna bostadsrättsinnehavarna får sina lägenheter billigare än på den öppna marknaden. Vilka är då förlorarna? Jo, det är de som köper bostadsrätterna i nästa läge och som får en högre månadskostnad än om det varit hyresrätter. Dvs. två grupper skor sig på en stor grupp framtida boende. Inte särskilt rättvist eller solidariskt, precis... men visst förstår man att det är frestande att tjäna en hacka... Sker detta i stor skala så utestänger man dessutom helt en stor grupp resurssvaga från att bo i attraktiva områden, segregationen ökar...
Ombildningen till bostadsrätter i mindre attraktiva miljonprogramsområden är en helt annan sak. Där löper de som "köper" sin lägenhet en stor risk att inte få igen sina pengar...
Ombildning av privata fastigheter inom den lagstiftning vi har nu är ju upp till de inblandade parterna. Däremot är utförsäljning av kommunägda fastigheter en fråga som handlar om hur kommunen ska förvalta sina tillgångar och som det definitivt är upp till kommuninnevånarna att besluta om, antingen direkt i en folkomröstning eller eller indirekt via den kommunala valsedeln.. Imponerad av din kunskap  CITAT (herkules @ 08-09-2010, 08:57)  gudrun schyman är en av de skickligaste politikerna som finns i sverige just nu, la hon bara ner det där fi-tjafset hon håller på med så är hon topnotch. Visst är hon det! ...hon behövs även som talesperson för Fi  annars är det bara Ohly som pratar jämställdhet och det gör han bra!
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 16:56
|

Moderator

|
Just detta att fastighetsägare inte kan tjäna några pengar på sina hus är ju också anledningen till att det inte byggs några lägenheter. Vore det tillåtet att sätta marknadsmässiga hyror skulle det plötsligt finnas lägenheter i överflöd till de som behövde. Men det skulle naturligtvis bli svindyrt att bo i Stockholm centrum. CITAT (Gunilla T @ 08-09-2010, 17:54)  Visst är hon det! ...hon behövs även som talesperson för Fi  annars är det bara Ohly som pratar jämställdhet och det gör han bra! Ja, hon behövs i F! och F! behövs eftersom en röst på dom är en röst mindre på vänstern. Så länge F! inte kommer upp i 4% är varje röst på dom guld värd.
Redigerat av Huggorm: 08-09-2010, 16:56
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 16:58
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 17:34)  Undrar vem som vore bäst för vänsterpartiet, Gudrun Schyman eller Lars Ohly? Båda producerar ju grodor på löpande band, men det behöver inte betyda något. Möjligen är Gudrun lite "förbrukad", men i min värld är hon de två senaste decenniernas skickligaste politiker. Ohly däremot känns som en unken fläkt av gamla Sovjet, kamouflerad till klämkäck scout.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
08-09-2010, 17:02
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 17:58)  Möjligen är Gudrun lite "förbrukad", men i min värld är hon de två senaste decenniernas skickligaste politiker. Ohly däremot känns som en unken fläkt av gamla Sovjet, kamouflerad till klämkäck scout. Scout eller inte...det finns ingen som slår Ohly på fingrarna bland partiledarna när det gäller jämställdhetsfrågor.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 17:03
|

Moderator

|
CITAT (Gunilla T @ 08-09-2010, 18:02)  Scout eller inte...det finns ingen som slår Ohly på fingrarna bland partiledarna när det gäller jämställdhetsfrågor. Nej, inte så länge det finns bröstmjölkspumpar
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gita @ 08-09-2010, 17:14)  Håller inte med. Hur kan det vara odemokratiskt att de boende i en fastighet bestämmer över sitt eget boende. Iofs skulle nog ännu fler av allmännyttans lagenheter omvandlas till bostadsrätter t.ex. i Stockholm om alla kommuninnevånare fick säga sitt. Men igen, jag tycker att de boendes röster måste väga tyngre. Gita Det är ju alla boende i en kommun, som är ägare till bostäderna, borde dom då inte få ha någon talan då? dom är ju "delägare" i lgh. Lika väl som dom boende är det. Och om inte var skall våra barn bo när dom flyttar hemmifrån? är det bara barn till rika som har möjlighet att flytta från barndomshemmet? eller skall det byggas undantagsstugor igen?
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|