CITAT (MrMurphy @ 09-09-2010, 12:56)

Förra valet så ylade jag mig blå om självklarheten med ett sossestyre och var fullständigt övertygad om att sverige skulle gå under med detta blåa styre. Men jag har faktiskt tyckt att de gjort ett bra jobb och mina skräckscenarion har inte gått i uppfyllelse utan jag har börjat hänga med på hur de resonerar. Visst finns det saker som varit under all kritik, utförsäkrandet ex. Men när jag tittar på rehabiliteringskedjan så känns det som om det i grunden kan vara en bra plan. Dock så måste det justeras grovt, det får inte ske misstag som skett men det har väl gått åt helsefyr som det ofta verkar göra när det kommer nya reformer. Men skulle denna politik helt spåra iväg på bekostnad av välfärden så skulle jag garanterat välja bort vid nästa val och 4 år är inte så lång tid. Jag är övertygad att det är fler än jag som resonerar så och jag är övertygad om att Alliansen är fullt medveten om detta.
Saken är den att rehabiliteringskedjan bör krossas helt och göras om från grunden. Det finns ingen rehabilitering med över huvud taget. Från att vara sjukskriven utan rehab till att bli utförsäkrad och arbetsförmedlingens ansvar, det är rehabiliteringskedjan.
Så länge man inte har konstaterad arbetsförmåga ska man vara inskriven hos FK inte AF. Det är det mest logiska. Men så fungerar det inte idag.
Det värsta är att Alliansen inte har några som helst planer på att ändra något vad jag hört, trots att hela deras beräkning på detta redan omkullkastats. De räknade med att 10% skulle återvända till FK. FK har reviderad siffran till 38% och flaggar om att detta kommer att öka markant närmaste tiden.
CITAT (gnon49 @ 09-09-2010, 12:08)

Men nu omyndigförklarar du väl halva väljarkåren? Det går inte att lura väljarna. Inte om man vill komma i regeringsställning i alla fall. Det är ju faktiskt väljarna som avgör om man får gehör för sin politik.
Nope, inte hela väljarkåren. Bara de som blivit lurade. Många tycker ju att alliansens politik är utmärkt, fast de förstår den till fullo. Förresten, omyndigförklarar ingen faktiskt. Påstår bara att om den gruppen begrep vad hela deras politik går ut på istället för att bara lyssna på "mer i plånboken" skulle de rösta annorlunda.
Redigerat av Anma: 09-09-2010, 12:24