Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

76 sidor V  « < 38 39 40 41 42 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > hur tänker du rösta ?
          hur tänker du rösta ?
          Hur ska du rösta ?
          alliansen [ 58 ] ** [40.85%]
          de rödgröna [ 78 ] ** [54.93%]
          sveridemokraterna [ 6 ] ** [4.23%]
          Totalt antal röster: 142
          Gäster kan inte rösta 
          Gita
          Inlägg 09-09-2010, 13:06
          Länk hit: #781

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 09-09-2010, 13:40) *
          Enligt C är det ju interna benämningar.

Fast Maud är nog fortfarande inte inblandad ner på den nivån.
          Gita

CITAT (Anma @ 09-09-2010, 13:57) *
          giggle.gif

Förstår att du känner dig lite generad (därav fnissandet), Men du, det är ingen fara, de flesta förstår nog att ditt inlägg om vem som begriper vad inte var så väl genomtänkt.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 09-09-2010, 13:09
          Länk hit: #782

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 09-09-2010, 14:06) *
          Gita

Inte? Helt säker på det? Oj, det trodde jag. Eller inte.
          Förstår att du känner dig lite generad (därav fnissandet), Men du, det är ingen fara, de flesta förstår nog att ditt inlägg om vem som begriper vad inte var så väl genomtänkt.
          Gita

Nu fnissade jag ju inte av det skälet, men jag förstår ju att du inte begriper bättre och tror det.

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 09-09-2010, 13:21
          Länk hit: #783

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 31 571

CITAT (Anma @ 09-09-2010, 13:23) *
          Saken är den att rehabiliteringskedjan bör krossas helt och göras om från grunden. Det finns ingen rehabilitering med över huvud taget. Från att vara sjukskriven utan rehab till att bli utförsäkrad och arbetsförmedlingens ansvar, det är rehabiliteringskedjan.
          Så länge man inte har konstaterad arbetsförmåga ska man vara inskriven hos FK inte AF. Det är det mest logiska. Men så fungerar det inte idag.

Men då krossar vi hela systemet istället för att göra massiva rehabiliteringinsatser? Det lönar sig för absolut ingen att folk slås ut, jag tycker snarare det krävs justeringar och att anslag går till ställen som krävs för att det ska rulla igång bättre. Tror inte att det underlättade för denna reformen med krisen som härjade. Jag förväntar mig förbättringar och att det genomarbetas.

Men jag förstår verkligen inte, jag har arbetat, jag har varit sjukskrivning pga graviditetskomplikation, fött 2 barn dvs levt på föräldrapenning, nu barnomsorg, och att jag dessutom är student och ekonomin som det innebär, detta är mina 4 senaste år och jag anser att ekonomin och systemet fungerat bra. blink.gif Dessutom av de som jag känner som har varit sjukskrivna och långtidssjukskrivna så har det varit rätt bra insatser. Ingen utförsäkrad och inga vansinniga lösningar. Jag känner verkligen inte igen skräckbilderna som målas upp överallt. g.gif

Men alla speglas vi av våra erfarenheter.

Citera
          Gita
          Inlägg 09-09-2010, 13:32
          Länk hit: #784

Medlem

CITAT (Anma @ 09-09-2010, 14:09) *
          Inte? Helt säker på det? Oj, det trodde jag. Eller inte.

Nu fnissade jag ju inte av det skälet, men jag förstår ju att du inte begriper bättre och tror det.

Nej, vad andra begriper eller inte begriper är ju du självutnämnd expert på. Möjligen att du överskattar dig själv en aning.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 09-09-2010, 13:34
          Länk hit: #785

Medlem

CITAT (MrMurphy @ 09-09-2010, 14:21) *
          Men då krossar vi hela systemet istället för att göra massiva rehabiliteringinsatser? Det lönar sig för absolut ingen att folk slås ut, jag tycker snarare det krävs justeringar och att anslag går till ställen som krävs för att det ska rulla igång bättre. Tror inte att det underlättade för denna reformen med krisen som härjade. Jag förväntar mig förbättringar och att det genomarbetas.

Men jag förstår verkligen inte, jag har arbetat, jag har varit sjukskrivning pga graviditetskomplikation, fött 2 barn dvs levt på föräldrapenning, nu barnomsorg, och att jag dessutom är student och ekonomin som det innebär, detta är mina 4 senaste år och jag anser att ekonomin och systemet fungerat bra. blink.gif Dessutom av de som jag känner som har varit sjukskrivna och långtidssjukskrivna så har det varit rätt bra insatser. Ingen utförsäkrad och inga vansinniga lösningar. Jag känner verkligen inte igen skräckbilderna som målas upp överallt. g.gif

Men alla speglas vi av våra erfarenheter.

De första 14.000 utförsäkringarna har skett vid årsskiftet och framåt. De ökar hela tiden. Har man alltså varit långtidssjuk kortare tid än 550 dagar till dagens datum har man ännu inte drabbats. Men de som varit sjuka längre än 365 dagar har drabbats då ersättningen sjunker då från 80% till 65%? (osäker på procenttalet). Om man inte tillhör de som är dödligt sjuka eller inlagd på sjukhus trots sjukdom kommer man att drabbas av utförsäkring.

Stupstocken, som de rödgröna valt att kalla det, efter 550 dagar ska bort! Det är den som hela denna sjukreform vilar på, därav mitt ordval "krossa systemet".

Insatserna till att utredas om man har arbetsförmåga ska göras innan man blir utförsäkrad. Rehab insatser ska införas innan man blir utförsäkrad. Ev. arbetsträning ska införas innan man blir utförsäkrad. Ingen ska behöva leva på 4000:-/mån under utredningen. SGI ska gälla då. Inte eventuell a-kassemedlemskap!

Jag tycker absolut inte att man ska tillbaka till det som var och jag tycker att förra regeringen var fega som inte gjorde något åt situationen då, men det ändrar inte det faktum att situationen idag är katastrofal för långtidssjuka.

Citera
          Gita
          Inlägg 09-09-2010, 13:40
          Länk hit: #786

Medlem

CITAT (MrMurphy @ 09-09-2010, 14:21) *
          : Dessutom av de som jag känner som har varit sjukskrivna och långtidssjukskrivna så har det varit rätt bra insatser. Ingen utförsäkrad och inga vansinniga lösningar. Jag känner verkligen inte igen skräckbilderna som målas upp överallt. g.gif

Kanhända är det med politik som med kvällspressjournalistik, har man tio positiva bilder av ett fenomen och en negativ så väljer man att bara se den negativa om det är så att det är den som passar de egna syftena och den egna ideologin.
          Gita

Redigerat av Gita: 09-09-2010, 13:42

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2010, 13:48
          Länk hit: #787

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Gita

Hur kan du veta det? Om du har rätt så omger hon sig isåfall med väldigt dåliga medarbetare. Men det är ju inte så förvånande.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 09-09-2010, 13:57
          Länk hit: #788

Medlem

CITAT (Gita @ 09-09-2010, 14:40) *
          Kanhända är det med politik som med kvällspressjournalistik, har man tio positiva bilder av ett fenomen och en negativ så väljer man att bara se den negativa om det är så att det är den som passar de egna syftena och den egna ideologin.
          Gita

I så fall, fungerar det bara åt ett håll?
          FKs och AFs gemensamma siffror talar för sig själva.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 09-09-2010, 14:19
          Länk hit: #789

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Anma @ 09-09-2010, 14:34) *
          ...............de som varit sjuka längre än 365 dagar har drabbats då ersättningen sjunker då från 80% till 65%? (osäker på procenttalet)..................

Är det vad som kallar utförsäkrad? Då har jag varit det i snart 4 år utan att veta om det. Var först sjukskriven och försök till rehabilitering gjordes, gjort utredning hos fk, arbetsprövat som inte funkat, jobbade mitt eget jobb på-½ tid vilket funkade och fick sedan gå från sjukpenning 80% till sjukersättning 65%. Tyckte jag var ganska OK eftersom jag inte beräknas kunna gå tillbaka på full tid.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Anma
          Inlägg 09-09-2010, 14:25
          Länk hit: #790

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 09-09-2010, 15:19) *
          Är det vad som kallar utförsäkrad? Då har jag varit det i snart 4 år utan att veta om det. Var först sjukskriven och försök till rehabilitering gjordes, gjort utredning hos fk, arbetsprövat som inte funkat, jobbade mitt eget jobb på-½ tid vilket funkade och fick sedan gå från sjukpenning 80% till sjukersättning 65%. Tyckte jag var ganska OK eftersom jag inte beräknas kunna gå tillbaka på full tid.
          Anki

Nej utförsäkrad blir du efter totalt 550 dagar. Först sjunker ersättningen efter 365 dagar, sen efter ytterligare en tid blir man utförsäkrad=utskriven från FK. Du är inte utförsäkrad och om du har sjukersättning som inte är tillfällig kommer du heller inte att bli det från dina 65%. Jag förmodar att du arbetar 35%? Eller väljer att inte göra det? Eller har du sjukpenning för de 35%? Om du har sjukpenning kommer du att bli utförsäkrad från dem efter 550 dagar.

Redigerat av Anma: 09-09-2010, 14:28

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2010, 14:25
          Länk hit: #791

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 09-09-2010, 15:19) *
          Anki

Men var din sjukersättning tidsbegränsad? Som utförsäkrad får man ju ingen sjukersättning.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 09-09-2010, 14:27
          Länk hit: #792

Medlem

Nu menar jag inte anki, men jag blir fruktansvärt trött på människor som försvarar ett sjukförsäkringssystem som de inte ens vet vad den går ut på.

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2010, 15:25) *
          Men var din sjukersättning tidsbegränsad? Som utförsäkrad får man ju ingen sjukersättning.

Hon har missförstått. Anki skulle veta om hon varit utförsäkrad. Jag lovar.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2010, 14:28
          Länk hit: #793

Medlem

CITAT (Anma @ 09-09-2010, 15:27) *
          Nu menar jag inte anki, men jag blir fruktansvärt trött på människor som försvarar ett sjukförsäkringssystem som de inte ens vet vad den går ut på.

Hon har missförstått. Anki skulle veta om hon varit utförsäkrad. Jag lovar.

ja precis det var därför jag blev så förvånad över hennes inlägg.

--------------------

Citera
          MrMurphy
          Inlägg 09-09-2010, 14:33
          Länk hit: #794

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 31 571

CITAT (Anma @ 09-09-2010, 14:34) *
          Insatserna till att utredas om man har arbetsförmåga ska göras innan man blir utförsäkrad. Rehab insatser ska införas innan man blir utförsäkrad. Ev. arbetsträning ska införas innan man blir utförsäkrad. Ingen ska behöva leva på 4000:-/mån under utredningen. SGI ska gälla då. Inte eventuell a-kassemedlemskap!

Jag tycker absolut inte att man ska tillbaka till det som var och jag tycker att förra regeringen var fega som inte gjorde något åt situationen då, men det ändrar inte det faktum att situationen idag är katastrofal för långtidssjuka.

Men jag kan komma på 4 på rak arm som varit långtidssjukskrivna som jag känner. Av dessa 4 så har det varit fullkomligt rimliga insatser. En är fortsatt sjukskriven utan att bli utförsäkrad, en har i hela sitt liv varit utanför arbetsmarknaden och hon har börjat jobba 25% och hon har verkligen blommat upp. En är en arbetskamrat, ung tjej som varit sjukskriven av någon form av mentala problem och hon skulle verkligen inte klara av att återgå till vår arbetsplats. Hon har satt sig i skolbänken nu vilket jag anser skulle ha skett för många år sedan redan. En har återgått till sitt arbete. Nu vet inte jag vad detta inneburit ekonomiskt för dessa men resultaten så långt har inte varit en stupstock utan det verkar fungera bra.

Men jag tror att vi kan vara överens om att det krävs stora rehabiliteringssinsatser och en riktig ekonomisk ersättning, men ibland så måste andra förändringar ske i livet än att man har fortsatt sjukskrivning. Men är det rehabilitering som krävs så är det i första hand det som ska genomföra, men i vissa fall så fungerar inte själva yrket/arbetsplatsen och då tycker jag att man förr eller senare ska ut på rätt arbetsmarknad för den individen istället för att vara sjukskriven från grundyrket. En skogshuggare med ryggproblem ska inte kunna se sjukskrivningen som en förtidspensionering så att säga.

Men jag tror att vi kan vara till hundra procent överens om att det ska finnas just rehabilitering och en vettig ersättning så jag skriver under på vad du anser ska ske, men jag är beredd att ge den sittande regeringen en period till och snygga till detta.

Citera
          Anma
          Inlägg 09-09-2010, 14:38
          Länk hit: #795

Medlem

CITAT (MrMurphy @ 09-09-2010, 15:33) *
          Men jag kan komma på 4 på rak arm som varit långtidssjukskrivna som jag känner. Av dessa 4 så har det varit fullkomligt rimliga insatser. En är fortsatt sjukskriven utan att bli utförsäkrad, en har i hela sitt liv varit utanför arbetsmarknaden och hon har börjat jobba 25% och hon har verkligen blommat upp. En är en arbetskamrat, ung tjej som varit sjukskriven av någon form av mentala problem och hon skulle verkligen inte klara av att återgå till vår arbetsplats. Hon har satt sig i skolbänken nu vilket jag anser skulle ha skett för många år sedan redan. En har återgått till sitt arbete. Nu vet inte jag vad detta inneburit ekonomiskt för dessa men resultaten så långt har inte varit en stupstock utan det verkar fungera bra.

Men jag tror att vi kan vara överens om att det krävs stora rehabiliteringssinsatser och en riktig ekonomisk ersättning, men ibland så måste andra förändringar ske i livet än att man har fortsatt sjukskrivning. Men är det rehabilitering som krävs så är det i första hand det som ska genomföra, men i vissa fall så fungerar inte själva yrket/arbetsplatsen och då tycker jag att man förr eller senare ska ut på rätt arbetsmarknad för den individen istället för att vara sjukskriven från grundyrket. En skogshuggare med ryggproblem ska inte kunna se sjukskrivningen som en förtidspensionering så att säga.

Men jag tror att vi kan vara till hundra procent överens om att det ska finnas just rehabilitering och en vettig ersättning så jag skriver under på vad du anser ska ske, men jag är beredd att ge den sittande regeringen en period till och snygga till detta.

Det är jättebra att de du känner tillhör de under 15% som fått arbete eller skolgång av något slag, på hel eller deltid i olika procentsatser. Källa: AF & FK

Redigerat av Anma: 09-09-2010, 14:39

Citera
          Gita
          Inlägg 09-09-2010, 14:48
          Länk hit: #796

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2010, 14:48) *
          Hur kan du veta det? Om du har rätt så omger hon sig isåfall med väldigt dåliga medarbetare. Men det är ju inte så förvånande.

Välja fel reklambyrå kan nog hända den bäste, tänk bara på GP och byrån Rikta för ett tiotal år sedan. I det fallet la Persson hela skulden på byrån som tvingades i konkurs.
          I det här fallet var det ju bara ett slarvigt sätt att uttrycka sig internt och inget offentligt uttalande, till skillnad från t.ex Ohlys uttalande om bröstmjölkspumpar och speciella skattelättnader för fotbollsspelare. Snacka om dåliga rådgivare eller kanske han stod för dumheterna helt på egen hand.

Nu tycker jag iofs att centers lilla tavla är en skitsak som inte har ett dugg med varken deras politik eller människosyn att göra
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2010, 15:03
          Länk hit: #797

Medlem

CITAT (Gita @ 09-09-2010, 15:48) *
          Välja fel reklambyrå kan nog hända den bäste, tänk bara på GP och byrån Rikta för ett tiotal år sedan. I det fallet la Persson hela skulden på byrån som tvingades i konkurs.
          I det här fallet var det ju bara ett slarvigt sätt att uttrycka sig internt och inget offentligt uttalande, till skillnad från t.ex Ohlys uttalande om bröstmjölkspumpar och speciella skattelättnader för fotbollsspelare. Snacka om dåliga rådgivare eller kanske han stod för dumheterna helt på egen hand.

Nu tycker jag iofs att centers lilla tavla är en skitsak som inte har ett dugg med varken deras politik eller människosyn att göra
          Gita

giggle.gif Men du e snabb att dra upp tabbar bland de rödgröna medan du viftar bort alliansens. För övrigt står nog Ohly på egen hand för sina dumheter. Jo det har med centerns politik och människosyn att göra när man delar upp folk på det där sättet oavsett det är internt eller offentligt och nog fasiken borde partiledaren veta hur valstrategin är i partiet.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 09-09-2010, 15:54
          Länk hit: #798

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2010, 16:03) *
          giggle.gif Men du e snabb att dra upp tabbar bland de rödgröna medan du viftar bort alliansens. För övrigt står nog Ohly på egen hand för sina dumheter. Jo det har med centerns politik och människosyn att göra när man delar upp folk på det där sättet oavsett det är internt eller offentligt och nog fasiken borde partiledaren veta hur valstrategin är i partiet.

Men inte är du väl så naiv att du inte tror att alla andra partier gör likadant. Tror du verkligen att de skickar samma information till pensionärer som till barnfamiljer t.ex. Olika smak på köttben till olika grupper så klart. De andras interna beteckningar vi ju inget om tillsvidare. Och självklart tror jag att alla partiledarna har kunskap om valstrategin men jag tror ingen av dem de går ner på sån detaljnivå att de kollar och styr upp hur fraktgods märkes.

Jösse, så besvikna många av er kommer att bli oberoende av vem som vinner valet, men förmodligen kommer det att svida mest om de rödgröna mot all förmodan skulle vinna.

Gita

CITAT (Anma @ 09-09-2010, 15:38) *
          Det är jättebra att de du känner tillhör de under 15% som fått arbete eller skolgång av något slag, på hel eller deltid i olika procentsatser. Källa: AF & FK

Möjligen läser du medvetet eller omedvetet statistik lite tokigt.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-09-2010, 16:00
          Länk hit: #799

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 09-09-2010, 10:56) *
          Jag tror vi kommer bli tvungna att sänka våra löner ja. Det fungerar inte att ha världens högsta lönekostnader när man är så extremt exportberoende. De flesta som har ett jobb har mer pengar än de egentligen behöver. Låt löneökningen stå still ett tag och fokusera på att få in fler på arbetsmarknaden i stället.

Vi har absolut inte världens högsta lönekostnader. Den här myten plockar du fram när det passar dig. Den gällde möjligen i viss mån 1975, men definitivt inte idag. Trodde att du jobbade i Norge för att få högre lön?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 09-09-2010, 16:05
          Länk hit: #800

Medlem

CITAT (Gita @ 09-09-2010, 16:54) *
          Möjligen läser du medvetet eller omedvetet statistik lite tokigt.
          Gita

kortfattad sammanställning

* 88 procent (12 575 personer) av dem som utförsäkrades vid årsskiftet hade skrivit in sig hos AF fram till den 30 juni.
          * Ungefär 50 procent (7 100 personer) av de utförsäkrade hade, fram till och med 31 juli, sjukanmält sig eller ansökt om sjukpenning eller rehabiliteringspenning. Dessutom har 93 personer har beviljats sjuk- eller aktivitetsersättning efter den 1 januari 2010.
          * Fram till 31 juli hade ca 40 procent (5 836 personer) återvänt till sjukförsäkringen, d.v.s. de hade fått sin ansökan till FK beviljad.
          * Endast 2,5 procent (362 personer) hade fram till 30 juni fått ett osubventionerat jobb på arbetsmarkanden. Hit räknas även de deltidsanställda, tillfälligt anställda, timanställda och de med tidsbegränsade anställningar.
          * 0,8 procent hade återvänt till anställning hos sin gamla arbetsgivare. Här är det, enligt AF/FK-uppgifterna oklart om och i vilken omfattning dessa personer arbetade innan de utförsäkrades.
          * Ungefär 5 procent (710 personer) hade arbete med någon form av samhällsstöd. Hit räknas anställning vid Samhall, offentligt skyddat arbete, trygghets- och utvecklingsanställning och lönebidragsanställning.
          * 1,7 procent (255 personer) hade ett s.k. nystartsjobb.
          * Ungefär 28 procent (3 948 personer) fick fortfarande den 30 juni aktivitetsstöd pga av att de deltog i ett arbetsmarkandspolitiskt program. Arbetsförmågan hos denna grupp har således ännu inte prövats mot den reguljära arbetsmarkanden. Hur måga av dessa som, när de lämnar AF-programmet, kommer att återvända till sjukförsäkringen är därför oklart.
          * 5,5 procent (782 personer) har lämnat AF men ej återvänt till sjukförsäkringen. Majoriteten av dem bedöms dock ha sökt ersättning från FK.
          * 4,1 procent (589 personer) var 30 juni arbetslösa, d.v.s. inskrivna som arbetssökande vid AF.

------------
          Jamen du har ju rätt Gita!! Det är exakt 10% som har någon form av arbete av de som blev utförsäkrade. Det är de som jag fetmarkerat i texten ovan.

Redigerat av Anma: 09-09-2010, 16:07

Citera

76 sidor V  « < 38 39 40 41 42 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 03:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon