CITAT (TobbeMdal @ 21-12-2010, 00:19)

Är det någon som har provat LightWave T5, är dom något att ha?
LightWave Info pdfVäldigt fin och väldigt dyr lampa... tycker att de har satt lampan för högt upp på bilden. Eftersom det medföljer vajrar så kan man ju hissa upp lampan allteftersom plantorna växer.
De är effektivare för odling än de vanliga T8-rören med avseende på ljus och elräkning, MEN så otroligt mycket dyrare i inköp, både lysrör och armatur.
Jag har en med 6 rör som jag har lånat ut till en kompis för jag har ingen plats för den här hemma och odlar inte i sådana skalor heller. En dubbelarmatur T8 från Bauhaus i en IKEA billy-hylla funkar jättebra för mig för växter som bara ska vara inomhus i början. Rören med ljusfärg 6500 (som nämns i pdf:en) ber jag min ljusaffär beställa från Philips. Färgerna 2700 och Osrams Floura (den rosa) brukar finnas i affären. De är ju tjockare och mer otymplig än de fina smärta T5-armaturerna, men plånboken blir så betydligt mer o-tjock då...
Om du verkligen vill ha en sådan där ramp så prova att sök på saltvattensakvarie-forum och liknande så kanske du kan få den begagnade och billigare. Socklarna är då vattenskyddade också så att du kan spruta vatten på plantorna utan att vara rädd för att armaturen ska ta skada.