| |
|
  |
Frost eller inte frost?, Luddiga prognoser |
|
|
|
|
04-09-2010, 11:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Några av er hade ju under 3 plusgrader. Då kan det ju bli markfrost. Vet dock inte om 3 plus nu ger lika stor risk för markfrost som 3 plus om en månad.
Undrar också vilka växter som går åt pipan vid lätt markfrost.
Har någon av er observerat markfrost eller sett skador på några växter?
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
04-09-2010, 11:23
|
Gäster

|
Ja, här i Mälardalen i Sörmland var det frost - alldeles vitt på gräset och is på bilrutorna.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2010, 12:33
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 04-09-2010, 12:23)  Ja, här i Mälardalen i Sörmland var det frost - alldeles vitt på gräset och is på bilrutorna. Hur många grader hade du då? Var det några växter som frös? I fortsättningen skall jag skriva ner mina egna iaktagelser så jag vet från år till år. Nu har jag varit väldigt osäker på om jag skall täcka eller inte.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
04-09-2010, 12:48
|
Gäster

|
bilarna verkade vara täcka av frost, men det har inte varit markfrost någon natt än hos mig även då det här varit runt +2c +3c. inga av mina växter har fått skador under dessa nätter (citrus, änglatrumpet, passiflora, trädtomat, fuchsior, chili för att nämna några blommar glatt vidare utan skador).
Redigerat av flaxss: 04-09-2010, 12:48
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2010, 13:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Vi hade vår stuga med trädgården på en halvö vid havet, zone 1
Men många år var det en vecka i september som det var kalt och jag fick täcka över alla krukor och lådor. Sen var det bra igen.
Hörde igår morse i radion att dom fick skrapa bilrutorna i Älvängen
Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 04-09-2010, 13:28
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2010, 13:57
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Jag har världens sämsta sifferminne, så rätta mig nu om jag minns fel Men jag vill minnas att jag hört att är det +4 kl 22.00 och det är klar himmel; då är risken stor för frost. Det är ju som kallast någonstans mellan 4 och 5 på morgonen. Hos mig i Norrbotten, zon 6, har min eländigaste termometer som lägst mätt upp +3,4. Inget har frusit, salladen är hur fin som helst och potatisblasten har inte minsta frostskada. Den närmaste veckan lovar både SMHI och den där norska sidan som lägst kring +9. Jag väntar ett tag till innan jag börjar oroa mig
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2010, 14:04
|

Medlem
Antal inlägg: 2 882
Medlem nr: 13 081

|
De varnade för markfrost i Hälsingland igår, men lägsta temperatur i natt låg på 3 grader här. Ingen frost ännu alltså, men jag tog in alla tomater idag, gröna...
--------------------
------------------------- Södra Norrlands kust- och inland. Zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2010, 15:49
|
Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 30 650

|
+1,1° i natt i södra/mellersta Dalarna. Har en max/min termometer jag läser av varje morgon. Avläsningen ligger nästan nere på backen men vi har inte haft markfrost här ännu. Hoppas jag klarar mig även kommande natt. Är lite rädd om mina jättestora ricinplantor som bor i rabatten, får väl täcka för säkerhets skull.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
04-09-2010, 16:10
|
Gäster

|
Ingen frost här än i stan, men mån mil bort på landet fick min kusin skrapa rutorna för några dagar sen.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2010, 19:56
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Uggi @ 04-09-2010, 18:41)  Falköping: Ingen frost hos oss ännu, inatt som var så var det som lägst 1,3 grader, vill inte ha frost ännu mina fucsior är så fina. Min fina Fuchsia.Åh så vacker Fuchsia. Jag tror att den jag har förstår att det är höst. Den blommar inte lika fint längre och ser ut att vilja vila.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-09-2010, 20:24
|

Medlem

|
Nu är det 7,7 grader här och vi har täckt över allt som är känsligt. Att plocka fram lämpliga vävar och att täcka tog nog ett par timmar så nu hoppas jag att det inte blir frostrisk på ett tag. Har lämnat en del krukor på trappan utan täckning. Chansar på att de klarar sig. Det är lite skyddat mellan huset och garaget och en bit ovanför marken. Kan ju vara bra att veta var gränsen går. Mina 5 meter höga bönor har jag inte heller täckt men de skulle nog ta mer skada av täckning än det är risk för att de fryser. De första 2 metrarna är mot en vägg och resten sitter ju högt upp.
Vi letar ju hus på landet och skulle vilja bo någonstans där det inte är frostlänt men det är inte lätt att få reda på.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
04-09-2010, 20:43
|
Gäster

|
Jag vet inte om jag är dum, men den här tiden på året kommer väl inte frostkylan underifrån utan tvärtom från skyn?
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
04-09-2010, 21:06
|
Gäster

|
kallare luft är tyngre och lägger sig under den varma luften. när det är klart väder så ökar utstrålningen till rymden och frost kan bildas (markfrost och ''luft''frost). då varmare luft är högre gör att balkonger högre upp kan få det varmare under kalla höst och vinternätter. exempel här kan det finnas fina prunkande sommarblommor på dom högsta balkongerna in i okt-nov även då det varit flera nätter med rejälare frost.
därför kan det vara +2c +3c i luften men ändå bildas frost på marken och på kalla ytor.
dalar kan då få väldigt kalla vintrar av att kalluft sipprar ner (och stannar som i en gryta). på sommaren blir det istället väldigt hett i en dal (kokande gryta).
är det däremot mulet eller regnigt under hösten och vintern blir det mildare nätter och svala/varma dagar. är det klart och högtryck på hösten/våren blir det varma dagar och kalla nätter. om det på vintern blir klart och högtryck så blir det kalla frostiga nätter och dagar, håller högtrycket i sig (som i vintras) får man väldigt kalla nätter.
på sommaren ger högtryck istället (oftast) varma/heta dagar. lågtryck (mulet och regnigt) på sommaren ger därför kalla/svala dagar.
själv har jag ca 3-6grader varmare på balkongen åretrunt än på uteplatsen. det har hänt många gånger att jag har haft frostkänsliga krukväxter på balkongen uppe på ett bord medan det varit -1c -3c på uteplatsen och på balkongtrappan och alla växter klarat sig utan skador. kallare det blir högre upp och närmre väggen sätter jag mina växter.
Redigerat av flaxss: 04-09-2010, 21:08
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2010, 07:32
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
V Blekinge 400 m från havet: min. i natt + 3,8
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
05-09-2010, 07:48
|
Gäster

|
CITAT (flaxss @ 04-09-2010, 22:06)  kallare luft är tyngre och lägger sig under den varma luften. när det är klart väder så ökar utstrålningen till rymden och frost kan bildas (markfrost och ''luft''frost). då varmare luft är högre gör att balkonger högre upp kan få det varmare under kalla höst och vinternätter. exempel här kan det finnas fina prunkande sommarblommor på dom högsta balkongerna in i okt-nov även då det varit flera nätter med rejälare frost.
därför kan det vara +2c +3c i luften men ändå bildas frost på marken och på kalla ytor.
dalar kan då få väldigt kalla vintrar av att kalluft sipprar ner (och stannar som i en gryta). på sommaren blir det istället väldigt hett i en dal (kokande gryta).
är det däremot mulet eller regnigt under hösten och vintern blir det mildare nätter och svala/varma dagar. är det klart och högtryck på hösten/våren blir det varma dagar och kalla nätter. om det på vintern blir klart och högtryck så blir det kalla frostiga nätter och dagar, håller högtrycket i sig (som i vintras) får man väldigt kalla nätter.
på sommaren ger högtryck istället (oftast) varma/heta dagar. lågtryck (mulet och regnigt) på sommaren ger därför kalla/svala dagar. själv har jag ca 3-6grader varmare på balkongen åretrunt än på uteplatsen. det har hänt många gånger att jag har haft frostkänsliga krukväxter på balkongen uppe på ett bord medan det varit -1c -3c på uteplatsen och på balkongtrappan och alla växter klarat sig utan skador. kallare det blir högre upp och närmre väggen sätter jag mina växter. Tack snälla Flaxss för att du förklarade så pedagogiskt!  Jag trodde att begreppet markfrost (som nämndes) var när kylan kom underifrån. Jag säger nog bara frost helt enkelt, utan förnamn.  Ingen sån här ännu.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2010, 10:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
3 grader som kallast i natt. Jag har min temperaturavkännare hängandes ganska långt ner eftersom där är det kallare än högt upp.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
05-09-2010, 12:31
|
Gäster

|
CITAT (Meriona @ 05-09-2010, 08:48)  Tack snälla Flaxss för att du förklarade så pedagogiskt!  Jag trodde att begreppet markfrost (som nämndes) var när kylan kom underifrån. Jag säger nog bara frost helt enkelt, utan förnamn.  Ingen sån här ännu. marken har ju inre värme som bromsar underifrån. det är därför tjälen kryper djupare ner i jorden under kalla vintrar av att den inre värmen kryper tillbaka. men när det bildas klara nätter så blir det kallare undertill precis vid ytan så frosten ''kyler på'' under markytan och ovanför markytan i luften uppåt. hoppas jag fick allt rätt annars får någon rätta mig. ________________________________________ nytt inlägg här var inatt +0,5c, men som tur var verkade det inte som om det blev någon markfrost alla växter ''glada'' som innan. dom som blommar blommar glatt vidare och dom som växer än växer glatt vidare.
Redigerat av flaxss: 05-09-2010, 12:37
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2010, 20:18
|

Medlem

|
Vi hade +3,6 som kallast igår morse och det var vid 7-tiden. Min sambo var uppe klockan 5 och då var det 3,9 grader. Det konstiga var att det fruset på biltaken men inte på marken. Har för mig att det varit så tidigare också.
Kan det vara så att marken är såpass varm så den värmer lite? Jag gick runt och kollade på vävarna och på marken och en del andra ställen men det var bara vätan på biltaken och på den ena motorhuven som frusit.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|