Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min Änglatrumpet
          mimmi 1
          Inlägg 05-09-2010, 19:35
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

vet du vad änglatrumpeten har för max höjd? hur vansinnigt stor blir den om man inte kapar den? kanske ska prova och se hur den blir ....

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 05-09-2010, 19:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

CITAT (mimmi 1 @ 05-09-2010, 20:35) *
          vet du vad änglatrumpeten har för max höjd? hur vansinnigt stor blir den om man inte kapar den? kanske ska prova och se hur den blir ....

När jag var till Bali för ett par år sedan så växte den nedgrävd i jorden där och var som träd man kunde gå under...

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 05-09-2010, 19:57
          Länk hit: #23

Medlem

oj... men här i sverige då? jag som har min i uterummet... hur vansinnigt stor kan den bli om man alltså inte klipper ner den??

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 05-09-2010, 20:00
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Tror storleken beror på hur stor kruka de har. Med jättekruka kan de bli jättestor, men då är ju risken att man får problem med takhöjden.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-09-2010, 20:07
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

har man bara takhöjd så;

(lånad bild från nätet)

http://i.pbase.com/u44/plbh/large/28483783.7514_ph.jpg

växer dom i rätt klimat i marken kan dom nog bli upp till en 10-13m för dom arter som blir höga alltså.

Redigerat av flaxss: 05-09-2010, 20:08

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 05-09-2010, 20:17
          Länk hit: #26

Medlem

nu ser jag inte din lånade bild flaxss, bara ett litet rött kryss, men då fortsätter jag att klippa ner min, för annars ryms ju inte nåt annat i uterummet än ängeln!!

och är det då våra långa ljusa nätter som gör skillnaden eller inte, så får jag en mer lätthanterlig ängel, den blommar ju ändå så fint i mitten av juli, bara jag tar fram den i tid nästa vår!!!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-09-2010, 20:46
          Länk hit: #27

Medlem

länk
          http://www.pbase.com/plbh/image/28483783

(denna bilden visar jag bara för att det frågades om höjden, inte för att övertala någon att göra si eller så utan den saken får man ju själv bestämma utefter sina förutsättningar) smiley_small_hug.gif

Redigerat av flaxss: 05-09-2010, 20:50

Citera
          Ålgryte
          Inlägg 05-09-2010, 21:37
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 16 230

Ojoj! Nu förstår jag vad min ängel har i sikte !
          nono.gif

devil.gif Jag klipper ner den innan den får komma in !
          Planterar det avklippta och hoppas på att den hinner att blomma nästa sommar!

Redigerat av Ålgryte: 05-09-2010, 21:43

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-09-2010, 21:45
          Länk hit: #29

Medlem

fast så stora blir dom nog inte i vanliga fall 2-3m är nog nämre, om man inte odlar dom i växthus och ger dom rejäla krukor. plus beror det ju lite på sort och art.

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 05-09-2010, 21:45
          Länk hit: #30

Medlem

Oj vilken bild Flaxss... man ser tydligt på den stammen att den är kapad massor med gånger... men den blir ju ändå högre och högre för varje gång, eftersom det inte går att kapa för långt ner....

Bra att du visar oss bilder.. jag uppfattar inte att du försöker övartala någon att göra som du tycker smile.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-09-2010, 22:08
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (mimmi 1 @ 05-09-2010, 22:45) *
          Oj vilken bild Flaxss... man ser tydligt på den stammen att den är kapad massor med gånger... men den blir ju ändå högre och högre för varje gång, eftersom det inte går att kapa för långt ner....

Bra att du visar oss bilder.. jag uppfattar inte att du försöker övartala någon att göra som du tycker smile.gif

fast bilden visade jag inte för ''kapningens skull' utan jag uppfattade det som att du ville se hur höga dom kunde bli i krukor! därför letade jag upp bilden. men jag kanske uppfattade fel ber såfall om ursäkt. hade jag haft en sådan stor hade jag ockås kapat ner den till 1m. flirting.gif

jag försöker inte övertala någon nej, och det är inget jag tycker, när det gäller kapning är jag neutral (jag är verken för eller emot). tummenupp.gif

jag har SJÄLV kapat innan av att det funkade då yes.gif och då fick jag mycket blommor även då jag kapade , nu kapar JAG inte för att det inte funkar för mig nu. första änglatrumpeten fick jag av mormor 2004 den kapade jag varje höst fram till hösten 2007, nu kapar jag inte av att det inte funkar nu. som du läser har jag kapat mina varje höst också. men jag gör det inte NU mer. skulle jag kapa mina änglatrumpeter nu så skulle jag inte få några blommor (om inte sommaren blev väldigt varm). det måste finnas fler som är i samma sits som jag?

gammal bild från mig där jag kapat ner den, som du ser så har jag kapat och då funkade det.
          http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052HVkOXx

jag har skrivet åtskilliga gånger att vill man kapa gör det gärna, funkar det inte så kapa då inte om man så tycker det är bättre. tummenupp.gif

varför man ska kapa eller inte kapa har jag redan skrivit innan. tummenupp.gif

det är ju självklart att det är värme och ljus m.m. som gör att den utvecklas. inte tiden den tas fram. pedagogsikt - får du en kall sommar på enbart +5c +10c som max temperatur och mycket regn och lite sol så kommer du inte få blommor även om den tas fram i mars/april. detta är i klara ord. man vinner inget av att ta fram den tidigt om den ändå inte får värme och ljus samtidigt.

kan man dock ge den värme och ljus tidigt då vinner man på att ta fram den tidigt annars inte. detta är nog det ända biten där våra ord går isär. annars när det gäller kapning är jag som sagt neutral. smiley_small_hug.gif

nu har jag nog skrivet allt jag vill smile.gif

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 06-09-2010, 21:26
          Länk hit: #32

Medlem

Oj vad du tar illa upp! det var väl inte meningen! Jag skrev ju och tackade för din bild, och jag påpekade att jag inte uppfattar det som du försöker övertala någon att göra som du! MEN jag sriver om MINA erfarenheter, och det är väl det forumet är till för. eller hur? att byta och delge erfarenheter, få svar på frågor, och att vara allmänt trevlig ?? unsure.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-09-2010, 21:38
          Länk hit: #33

Medlem

jag tar inte illa upp och hoppas inte du gör det heller, det visar jag ju med alla smilies i mina andra inlägg och med en kram smile på slutet. tummenupp.gif alla inlägg jag har skrivet i denna tråd har jag haft en glatt humör. jag har ju använt mycket smiles så att det skulle uppfattas på ett inte negativt sett, vilket det lätt kan göra när man diskuteras smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif take care

Redigerat av flaxss: 06-09-2010, 21:42

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 06-09-2010, 21:43
          Länk hit: #34

Medlem

men så bra! då är vi ju överens! laugh.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-09-2010, 21:43
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (mimmi 1 @ 06-09-2010, 22:43) *
          men så bra! då är vi ju överens! laugh.gif

tummenupp.gif kompiskram.gif

Citera
          fuchsian
          Inlägg 07-09-2010, 10:41
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Flazss,

Du är en toppenkille som tar sån tid med oss odlalater mer massor av frågor. Här får du .. smiley_small_hug.gif från fuchian.....

Citera
          sqrulan
          Inlägg 07-09-2010, 17:17
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Jag är just denna höst mest orolig för spinnet som brukar vara mitt problem under vinterförvaringen, för första gången så har jag även en knopp på gång.
          Lycka till alla och tack för all bra info!

--------------------

Citera
          Lilla hjärtat
          Inlägg 11-09-2010, 08:21
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 24 785

Så intressant att läsa allt ni skriver om änglatrumpeter. Min tokblommande förra sommaren. Trots att det var en rätt kall sommar och den stod ute. I år lät jag den stå inne i växthuset, eftersom vi bor på en rätt blåsigt plats. Kanske har det varit för varmt för den i sommar. Jag vet inte, men den har haft bamsestor kruka, fått massor av näring och vatten. Men blommat har den inte gjort. Först nu börjar knopparna komma. Tänker att det kommer att bli en vacker sensäsong i växthuset, men är lite förundrad över varför den varit så sen i år.

Trevlig helg!
          //Linda

--------------------
          http://krukmakerskan.blogspot.com

Citera
          fuchsian
          Inlägg 11-09-2010, 17:51
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Lilla hjärtat,

Jag har också haft mina undringar om dessa speciella änglar. Jag hade aldrig ens sett en sådan innan jag började på Odla.nu.
          Min första blommar just nu och det är ju rätt kallt och blåsigt, men när jag lyffte den in i växthuset så surnade den till och jag fick snällt släpa ut den igen.
          Nästa dag hade jag en glad ängel, men nu börjar det bli rätt så kallt, så den får nog börja vänja sig vid att komma in.
          Har tänkt ta toppskott av den till nästa sommar, men kommer nog inte klippa ner den så mycket. Förra sommaren blommade den i november i garaget och sedan la sig i vila. den har lite fel rytm, men kanske kan jag starta igång den tidigare nästa vår.
          Från årets nya änglar kommer det bli att ta in dom, för de har inte växt så mycket trots att jag skött dem som sig bör.
          De ser friska ut och den ena har ett Y - form, men den andra växer på höjden. De är en rosa och en vit och min stora är enkel guldgul. .... tummenupp.gif ...fuchian....

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-09-2010, 18:07
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jag skriver under på vad Flaxxs säger.Dessutom finns det olika arter och underarter av änglatrumpet.
          Någon sort kan klara total nedklippning och ändå hinna blomma-De flesta inte.Särkilt inte om krukan inte är stor som en mindre silltunna..
          Där de växer naturligt når de upp till andra våningen på husen och är mera ett träd än en blomma.Efter förgreningen blommar de, ju tidigare du får en förgrening desto fortare blommar dem.De förvedade delarna är mer blomrika än de icke förvedade. Vill du ha dem i blom redan i juni rek jag ej beskärning.
          I orangeri blommar de första gången i feb -mars-sedan satte jag ut dem i sluetet maj och då har de ett andra flor på sensommaren.När man tar in dem under hösten fäller de en hel del blad o knoppar-det är omställningen och bara naturligt.I uppvärmt men svalt ljust läge blommar de sedan med enstaka blom fram till jul

Redigerat av kerstin z5-6: 11-09-2010, 18:09

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 19:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon