CITAT (mimmi 1 @ 05-09-2010, 22:45)

Oj vilken bild Flaxss... man ser tydligt på den stammen att den är kapad massor med gånger... men den blir ju ändå högre och högre för varje gång, eftersom det inte går att kapa för långt ner....
Bra att du visar oss bilder.. jag uppfattar inte att du försöker övartala någon att göra som du tycker

fast bilden visade jag inte för ''kapningens skull' utan jag uppfattade det som att du ville se hur höga dom kunde bli i krukor! därför letade jag upp bilden. men jag kanske uppfattade fel ber såfall om ursäkt. hade jag haft en sådan stor hade jag ockås kapat ner den till 1m.
jag försöker inte övertala någon nej, och det är inget jag tycker, när det gäller kapning är jag neutral (jag är verken för eller emot).
jag har SJÄLV kapat innan av att det funkade då

och då fick jag
mycket blommor även då jag kapade , nu kapar JAG inte för att det inte funkar för mig
nu. första änglatrumpeten fick jag av mormor 2004 den kapade jag varje höst fram till hösten 2007, nu kapar jag inte av att det inte funkar nu. som du läser har jag kapat mina varje höst också. men jag gör det inte NU mer. skulle jag kapa mina änglatrumpeter nu så skulle jag inte få några blommor (om inte sommaren blev väldigt varm). det måste finnas fler som är i samma sits som jag?
gammal bild från mig där jag kapat ner den, som du ser så har jag kapat och då funkade det.
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052HVkOXxjag har skrivet åtskilliga gånger att vill man kapa gör det gärna, funkar det inte så kapa då inte om man så tycker det är bättre.
varför man ska kapa eller inte kapa har jag redan skrivit innan.
det är ju självklart att det är värme och ljus m.m. som gör att den utvecklas. inte tiden den tas fram. pedagogsikt - får du en kall sommar på enbart +5c +10c som max temperatur och mycket regn och lite sol så kommer du inte få blommor även om den tas fram i mars/april. detta är i klara ord. man vinner inget av att ta fram den tidigt om den ändå inte får värme och ljus samtidigt.
kan man dock ge den värme och ljus tidigt då vinner man på att ta fram den tidigt annars inte. detta är nog det ända biten där våra ord går isär. annars när det gäller kapning är jag som sagt neutral.
nu har jag nog skrivet allt jag vill