Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sjukförsäkringen, Öppet brev till Reinfeldt
          Anma
          Inlägg 07-09-2010, 20:18
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 07-09-2010, 21:11) *
          Hur var det nu med löftet som var en målsättning..........osv. Var det Boring Holm eller vem var det? Har glömt vem som myntade dessa bevingade ord.
          Sen har väl "Om/när finanserna tillåter" varitl den absolut vanligaste frasen i denna valrörelse.
          Gita

Jag hittar varken ordet målsättning eller "Om/när finanserna tillåter", men kan hända jag läser slarvigt, visa mig var det står är du snäll.

Däremot hittar jag detta:
          "Vi vill vara tydliga med att flera av de förändringar vi skissar ovan inte kommer att vara möjliga att genomföra direkt efter valet. Vi tänker inte som den nuvarande regeringen hasta igenom ett nytt system. Vi vill därför se en bred utredning, där riksdagens partier och parterna på arbetsmarknaden ingår, som tar fram förslag till stabila regler."

Det är väl bra att man är tydlig med det?

Citera
          Gita
          Inlägg 07-09-2010, 20:19
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (ängsvädd @ 07-09-2010, 21:12) *
          Man äger ju ett hus eller bostadsrätt för att bo i, inte som spekulation. Och som sagt, det blir billigare för samhället att hjälpa en person som bor i hus jämfört med en dyr hyresrätt oftast.

OK, men då bör ju samhället rimligen hjälpa alla som vill bo i hus så att de kan göra detta.
          Sen ser ju inte jag sparande och spekulation som samma sak. Jag t.ex bor i hus för att det är en boeendeform jag tycker om inte för att tjäna pengar på mitt boeende, men jag är ju också medveten om att huset har ett värde som jag kan frigöra om jag skulle hamna i en sådan situation att detta blir nödvändigt.
          Gita

Citera
          EKLO
          Inlägg 07-09-2010, 20:40
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

CITAT (Gita @ 07-09-2010, 21:19) *
          OK, men då bör ju samhället rimligen hjälpa alla som vill bo i hus så att de kan göra detta.
          Sen ser ju inte jag sparande och spekulation som samma sak. Jag t.ex bor i hus för att det är en boeendeform jag tycker om inte för att tjäna pengar på mitt boeende, men jag är ju också medveten om att huset har ett värde som jag kan frigöra om jag skulle hamna i en sådan situation att detta blir nödvändigt.
          Gita

För mig som bor i storstad blir det märkliga med ovanstående resonemang att det förutsätter att det finns hyresrätter, och att de är billigare. Samtidigt som hyresrätterna omvandlas till bostadsrätter överallt, och de flerfamiljshus som nyproduceras till fullkomligt överväldigande del är bostadsrätter. Att minska sin boendekostnad är sannerligen ingen lätt ekvation hur gärna man än vill, skulle jag säga.

Citera
          Anma
          Inlägg 07-09-2010, 20:48
          Länk hit: #44

Medlem

Jag känner en som blev utförsäkrad, innan detta hände i panik sålde sin lägenhet och köpte en billigare. Vinsten blev 50.000:- efter skatt. Numer är boendekostnaden 2500:-/mån med lån och avgift. Vid en försäljning skulle vinsten kanske bli max 50.000:-.
          Tycker du Gita att det är rimligt att denna person ska sälja lägenheten och flytta till en hyresrätt med minst 1000:- högre hyra (ettor kostar runt 3500:-/mån i hyra), leva på de 100,000:- som vinsten är och sedan gå till socialen och vara dyrare för skattebetalarna än vad personen varit om denne bott kvar i bostadsrätten? Förutsatt att personen inte blir återförsäkrad och måste alltså gå till socialen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2010, 20:54
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 07-09-2010, 21:11) *
          Nu är det ju inget ovanligt fenomen att människor tvingas sälja sina hus till underpris av arbetsmarknadsskäl, speciellt inte i glesbygd. Tycker du även då att staten skall gå in med kostnadstäckning så de blir skadeslösa.
          Ägandet av hus/bostadsrätt bör man väl se som ett sparande som man får ta till om så behövs.
          Gita

Hur var det nu med löftet som var en målsättning..........osv. Var det Boring Holm eller vem var det? Har glömt vem som myntade dessa bevingade ord.
          Sen har väl "Om/när finanserna tillåter" varitl den absolut vanligaste frasen i denna valrörelse.
          Gita

Nu är det ju fråga om människor som är sjuka och inte om några friska arbetslösa. Tror du att människor blir friska plötsligt en dag bara för att sjukersättningen dras in? Tror du man blir friskare om man inte har pengar ens till månadens hyra i 3 månader innan sjukersättningen kan omprövas? Tror du människor blir friska av att slängas ut i otrygghet? Varför läggs inte resurser på medicinsk rehabilitering? Nu kallar dom det AF och försäkringskassa gör för rehabilitering. Alliansens politik är ett hån mot alla de sjuka som utförsäkras. ranting.gif

Du kan ju läsa lite siffror i den här länken bl.a. http://www.utredarna.nu/kjellrautio/2010/0...e-utforsakrade/

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 07-09-2010, 20:58
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 07-09-2010, 21:54) *
          Du kan ju läsa lite siffror i den här länken bl.a. http://www.utredarna.nu/kjellrautio/2010/0...e-utforsakrade/

Total fiasko. Det är min enda reaktion just nu. Total fiasko på människors bekostnad.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2010, 21:01
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anma @ 07-09-2010, 21:58) *
          Total fiasko. Det är min enda reaktion just nu. Total fiasko på människors bekostnad.

Exakt!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 07-09-2010, 21:26
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Anma @ 07-09-2010, 21:18) *
          Jag hittar varken ordet målsättning eller "Om/när finanserna tillåter", men kan hända jag läser slarvigt, visa mig var det står är du snäll.

Däremot hittar jag detta:
          "Vi vill vara tydliga med att flera av de förändringar vi skissar ovan inte kommer att vara möjliga att genomföra direkt efter valet. Vi tänker inte som den nuvarande regeringen hasta igenom ett nytt system. Vi vill därför se en bred utredning, där riksdagens partier och parterna på arbetsmarknaden ingår, som tar fram förslag till stabila regler."

Det är väl bra att man är tydlig med det?

"Folk uppfattar vallöften som löften, det är ett problem för oss" Lennart Nilsson (s) riksdagsman

"Det är inget löfte, det är ett löfte att det är en målsättning" Ingela Thalén (s) socialminister var det väl hon var.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 07-09-2010, 21:30
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Gita @ 07-09-2010, 22:26) *
          "Folk uppfattar vallöften som löften, det är ett problem för oss" Lennart Nilsson (s) riksdagsman

"Det är inget löfte, det är ett löfte att det är en målsättning" Ingela Thalén (s) socialminister var det väl hon var.
          Gita

Ska jag dra upp alla grodor din käre Reinfeldt kör med?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-09-2010, 21:34
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Alla vallöften kommer inte att infrias. När man väljer parti att rösta på kan man inte stirra sig blind på alla vallöften som kastas in i valkampens slutskede. Valet av parti handlar om vilken inriktning detta har i stort och vilket förtroende man har för deras politik. Jag anser att de röd-gröna har en inriktning på solidaritet, gemensam utveckling och en bra miljö. Jag litar på att de kämpar för detta. Reinfeldts hycklande omsorg om de svaga i samhället ger jag inte en krona för...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 07-09-2010, 21:41
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Gita @ 07-09-2010, 22:26) *

Gita

Ok, jag faller för frestelsen. En pajkastning kan jag gå med på. Du får en för två.
          I en intervju får Reinfeldt frågan "Är du stolt över att arbetslösheten har ökat under din tid som stadsminister?".Svaret blev: "Jag ser det snarare som att det är fler som är villiga att ta ett jobb"

Förresten, läste du länken öht? Tror inte det jag.

Citera
          Gita
          Inlägg 08-09-2010, 07:59
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Anma @ 07-09-2010, 22:41) *
          Ok, jag faller för frestelsen. En pajkastning kan jag gå med på. Du får en för två.
          I en intervju får Reinfeldt frågan "Är du stolt över att arbetslösheten har ökat under din tid som stadsminister?".Svaret blev: "Jag ser det snarare som att det är fler som är villiga att ta ett jobb"
          Förresten, läste du länken öht? Tror inte det jag.

Det där är väl ingen groda,det är fakta att antalet som faktiskt arbetar har ökat med i runda slängar 100 000 personer under mandatperioden. Att sedan av olika skäl antalet som söker arbete ökat något mer tar ju inte bort det faktum att de som arbetar, försörjer sig själva, betalar skatt och bidrar till den gemensamma välfärden är 100 000 fler än för fyra år sedan.
          Gita

Redigerat av Gita: 08-09-2010, 08:00

Citera
          Anma
          Inlägg 08-09-2010, 09:22
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Gita @ 08-09-2010, 08:59) *
          Det där är väl ingen groda,det är fakta att antalet som faktiskt arbetar har ökat med i runda slängar 100 000 personer under mandatperioden. Att sedan av olika skäl antalet som söker arbete ökat något mer tar ju inte bort det faktum att de som arbetar, försörjer sig själva, betalar skatt och bidrar till den gemensamma välfärden är 100 000 fler än för fyra år sedan.
          Gita

Men du skulle ju bli politiker. Jisses. Detta sades INNAN sysselsättningen satte fart igen, innan fler fått arbete.

Redigerat av Anma: 08-09-2010, 09:23

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-09-2010, 09:39
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Anma @ 07-09-2010, 21:18) *

om ekonomin tillåter, heter det hela tiden. Säger alla

Citera
          Anma
          Inlägg 08-09-2010, 10:14
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-09-2010, 10:39) *
          om ekonomin tillåter, heter det hela tiden. Säger alla

Ja, det gör ju alla oavsett parti. Men nu pratade jag om rödgrönas sjukförsäkringsförslag. I den används inte de orden någonstans. Så egentligen fattar jag inte varför Gita drog upp det öht.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 08-09-2010, 11:40
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Detta med vallöften och annat är jag inte alls insatt men jag hittade en notis som kanske bevisar något av det hela. Detta är inte illa ment, endast vad jag såg.

-Vet du vad det är för likhet mellan duvor och politiker?
          - Nej.
          - Så länge dom sitter vid våra fötter äter dom snällt ur handen på oss, men så fort dom har en högre position så skiter dom på oss.

Jag tror att det kan ligga nåt i detta lilla historia i vissa fall utan att generalicera för mycket. ..fuchian....

Redigerat av fuchian: 08-09-2010, 11:40

Citera
          Gita
          Inlägg 08-09-2010, 12:45
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Anma @ 08-09-2010, 10:22) *
          Men du skulle ju bli politiker. Jisses. Detta sades INNAN sysselsättningen satte fart igen, innan fler fått arbete.

Hur du än vänder och vrider på saken kan du inte trolla bort att Alliansen lyckats bra med sin arbetsmarknadspolitik, du kan inte trolla bort att trots världsomspännande finanskris/lågkonjunktur så finns 100 000 fler personer i arbete nu än vad som fanns när sossarna lämnade över och detta trots att det rådde högkonjunktur då.

Sen redovisar man väl arbetslöshet på ett annat sätt nu , tidigare räknades de bort som fanns i "åtgärder, man redovisade då något man kallade öppen arbetslöshet. Numera redovisar man på samma sätt som de flesta länder i omvärlden gör, man inkluderar de som finns i arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

Fast visst har vi fortfarande en problematisk stor andel arbetslösa, ett problem som säkerligen skulle bli ännu större med en rödgrön regim.
          Gita

Citera
          andersen
          Inlägg 08-09-2010, 12:56
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Gita @ 08-09-2010, 13:45) *
          Hur du än vänder och vrider på saken kan du inte trolla bort att Alliansen lyckats bra med sin arbetsmarknadspolitik, du kan inte trolla bort att trots världsomspännande finanskris/lågkonjunktur så finns 100 000 fler personer i arbete nu än vad som fanns när sossarna lämnade över och detta trots att det rådde högkonjunktur då.

Sen redovisar man väl arbetslöshet på ett annat sätt nu , tidigare räknades de bort som fanns i "åtgärder, man redovisade då något man kallade öppen arbetslöshet. Numera redovisar man på samma sätt som de flesta länder i omvärlden gör, man inkluderar de som finns i arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

Fast visst har vi fortfarande en problematisk stor andel arbetslösa, ett problem som säkerligen skulle bli ännu större med en rödgrön regim.
          Gita

Fast hur du en räknar så är flera arbetslösa nu, än någonsin när det har varit en när sossarna har haft makten. arbetslöshet

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gita
          Inlägg 08-09-2010, 13:04
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (andersen @ 08-09-2010, 13:56) *
          Fast hur du en räknar så är flera arbetslösa nu, än någonsin när det har varit en när sossarna har haft makten. arbetslöshet

Ja det stämmer, fast hur du än räknar så är antalet som har arbete också större nu än under förra regimen.
          Gita

Citera
          andersen
          Inlägg 08-09-2010, 13:08
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Gita @ 08-09-2010, 14:04) *
          Ja det stämmer, fast hur du än räknar så är antalet som har arbete också större nu än under förra regimen.
          Gita

Fast är dom sjuka tro? och om dom nu är det, så borde dom väl bli friska först, det är väl därför man har en sjukförsäkring? eller? sjukförsäkringen är ju inget bidrag!

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 09:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon