Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sjukförsäkringen, Öppet brev till Reinfeldt
          mamamaggan
          Inlägg 08-09-2010, 13:30
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Det som i dag är ett bidrag är att de som är sjuka , arbetslösa osv får betala till de som har det bra genom att betala mer skatt så att de som är friska , har jobb mm får mer pengar = lägre skatt. Någonstans måste ju pengarna tas .

Det skulle jag vilja säga är ett gigantiskt bidrag medan en sjukförsäkring är en sjukförsäkring !!!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Anma
          Inlägg 08-09-2010, 13:39
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 08-09-2010, 14:04) *
          Ja det stämmer, fast hur du än räknar så är antalet som har arbete också större nu än under förra regimen.
          Gita

Det intressanta är att sedan oktober 2007 redovisar Statistiska Centralbyrån sin arbetslöshetsstatistik enligt internationell definition. Det betyder att man gått över från åldersgruppen 16-64 år till 15-74 år samt att heltidsstuderande som är beredda och aktivt söker arbete definieras som arbetslösa.
          I november -07 var arbetslösheten 5,7%, då det nya sättet att räkna var redan i bruk. I juli -10 var siffran 8%.

Visa mig statistik på att det du säger stämmer, gita.

Edit. Nervermind, hittade de själv.
          http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbets...&to127=2009

Redigerat av Anma: 08-09-2010, 13:53

Citera
          Anma
          Inlägg 10-09-2010, 07:52
          Länk hit: #63

Medlem

Jag har börjat tänka på en annan effekt av det nya sjukförsäkringssystemet. Undra om regeringen kalkylerat med att alla de människor som haft tillfällig sjukersättning på ett, två eller tre år i taget nu kommer att belasta sjukvården med några månaders mellanrum, bara för att få ett sjukintyg. Ja, eller om man går efter dagens statistik om vad som hänt med de utförsäkrade, runt 90% av dem kommer att behöva göra detta.
          Tyvärr har jag inte hittat hur många människor det rör sig om. Kanske det inte är så överväldigande många, förhoppningsvis.

Regeringen har ju kalkylerat med att 10% skulle återvända till sjukförsäkringen. Till senaste statistiken är det runt 40% som gjort detta. Dessutom är det runt 30% som ännu inte är färdigutredda på AF och som man inte vet om de kommer att återvända till sjukförsäkringen och runt 10% till som också är osäkra. Hur många av dessa som har haft tillfällig sjukersättning har jag tyvärr inte hittat statistik på. Redan är är ju de beräknade kostnaderna för sjukförsäkringen mångdubbelt högre än vad regeringen räknat med.

Om nu denna regering sitter kvar och reglerna fortsätter se ut som idag kommer regeringens uträkningar att visa ett jättestort rött minus. Ännu har statistiken inte slagit riktigt igenom, men det kommer det att göra under de närmaste 4 åren. Reinfeldt och co kommer ju inte att göra så mycket åt detta, som Statsministern själv säger, de sjuka är inte med i prioriteringslistan.

Citera
          andersen
          Inlägg 10-09-2010, 08:18
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Anma @ 10-09-2010, 08:52) *
          Jag har börjat tänka på en annan effekt av det nya sjukförsäkringssystemet. Undra om regeringen kalkylerat med att alla de människor som haft tillfällig sjukersättning på ett, två eller tre år i taget nu kommer att belasta sjukvården med några månaders mellanrum, bara för att få ett sjukintyg. Ja, eller om man går efter dagens statistik om vad som hänt med de utförsäkrade, runt 90% av dem kommer att behöva göra detta.
          Tyvärr har jag inte hittat hur många människor det rör sig om. Kanske det inte är så överväldigande många, förhoppningsvis.

Regeringen har ju kalkylerat med att 10% skulle återvända till sjukförsäkringen. Till senaste statistiken är det runt 40% som gjort detta. Dessutom är det runt 30% som ännu inte är färdigutredda på AF och som man inte vet om de kommer att återvända till sjukförsäkringen och runt 10% till som också är osäkra. Hur många av dessa som har haft tillfällig sjukersättning har jag tyvärr inte hittat statistik på. Redan är är ju de beräknade kostnaderna för sjukförsäkringen mångdubbelt högre än vad regeringen räknat med.

Om nu denna regering sitter kvar och reglerna fortsätter se ut som idag kommer regeringens uträkningar att visa ett jättestort rött minus. Ännu har statistiken inte slagit riktigt igenom, men det kommer det att göra under de närmaste 4 åren. Reinfeldt och co kommer ju inte att göra så mycket åt detta, som Statsministern själv säger, de sjuka är inte med i prioriteringslistan.

Den största belastningen kommer nog att bli att dom sjuka får andra sjukdomar pga att dom blir tvingade ut i arbetslivet, tyväär så lever inte företagen upp till lagen som säjer att arbetet skall anpassas efter individen, utan det blir tvärt om och då kommer andra skador/sjukdomar som ett brev på posten, det kommer att bli dyrt för den sjuka, företaget, staten.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          herkules
          Inlägg 10-09-2010, 08:26
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (mamamaggan @ 08-09-2010, 14:30) *
          Det som i dag är ett bidrag är att de som är sjuka , arbetslösa osv får betala till de som har det bra genom att betala mer skatt så att de som är friska , har jobb mm får mer pengar = lägre skatt. Någonstans måste ju pengarna tas .
          Det skulle jag vilja säga är ett gigantiskt bidrag medan en sjukförsäkring är en sjukförsäkring !!!

japp, de parasiterar på sjuka och arbetslösa.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Anma
          Inlägg 10-09-2010, 08:36
          Länk hit: #66

Medlem

tEn stor del av de utförsäkrade kommer efter 3 månader att återgå till sjukförsäkringen. Det är dessa som regeringen inte har räknat med. De hade räknat med att 90% skulle stanna utanför sjukförsäkringen! Det innebär att de trodde att 90% av dem inte är sjuka på riktigt eller att de inte är så sjuka att de inte kan arbeta.
          Redan där, hur kunde man tro att 90% skulle vara någon slags fuskare, medvetet eller omedvetet?

Citera
          Motti
          Inlägg 10-09-2010, 23:54
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det är väl bra att syna vissa sjukskrivna i sömen !dom som sabbar för dom som verkligen är sjuka !finns många som sjukskriver sig för att slippa jobba ,så är det bara.kanske protesterna beror på att man inte kan göra så längre,inga måndagsjuka längre eller så kalade ryggont sjukskrivna.dom ska vi ha bort så dom som verkligen är sjuka få va det !dom som verligen ÄR sjuka.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-09-2010, 00:05
          Länk hit: #68

Medlem

Varför gav man sig då på de som var sjukskrivna av läkare ? Ljuger läkarna ? Vet de inte vad de talar om ? Varför kan man säga att någon som t ex blivit opererad dagen innan tidsgränsen för hur länge man får vara sjuk ska gå och söka jobb ? Gör inte den personen det så förlorar h*n det jobb som h*n det jobb som h*n eventuellt har.

Hur många fuskare har man redovisat att man faktiskt hittat ? Har systemet med att man bara får vara sjukskriven en viss tid gjort att folk blivit friskare ?

Blir de dödsjuka bättre av att bli tvingade att söka jobb sina sista dagar på jorden ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Motti
          Inlägg 11-09-2010, 00:12
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tycker du ska läsa lite nogare vad jag skrev !det finns många som fuskat med sjukskrivningar så kallat måndagsjuka eller ryggontsjuka som bara varit hemma för att få vara lediga några dagar med betalt,det är dom som sabbat för dom som verkligen är sjuka därav den hårda sjukförsäkringen och kontrollen i dag. tycker du det är okej att folk stannar hemma för de är bakfulla eller låtsas sig tilll ett så kallat ryggont,de får de som är sjuka på allvar betala för nu ! rtfm.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-09-2010, 06:08
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Motti @ 11-09-2010, 01:12) *
          Tycker du ska läsa lite nogare vad jag skrev !det finns många som fuskat med sjukskrivningar så kallat måndagsjuka eller ryggontsjuka som bara varit hemma för att få vara lediga några dagar med betalt,det är dom som sabbat för dom som verkligen är sjuka därav den hårda sjukförsäkringen och kontrollen i dag. tycker du det är okej att folk stannar hemma för de är bakfulla eller låtsas sig tilll ett så kallat ryggont,de får de som är sjuka på allvar betala för nu ! rtfm.gif

Nu börjar du bli lite tjatig. Visst förekommer det fusk, det gör det överallt, men ingen har kunnat visat att det är särskilt omfattande. Det är faktiskt ganska dyrt att vara hemma några enstaka dar, med tanke på karensdagen. Vad jag förstår så har du varit hemmafru ganska många år nu, så dina direkta erfarenheter av detta måste ju vara begränsade. Men det snackas alltid väldigt mycket...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          andersen
          Inlägg 11-09-2010, 06:20
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Motti, det är inte dom korttidssjukskrivna,som den här regeringen är ute efter, utan dom som är långtidssjukskrivna.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gillan
          Inlägg 11-09-2010, 07:00
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Och då tycker du per automatik att det är helt okej att slå undan benen på dem som redan ligger!!!!!!?????? Bara för att DU känner någon eller ett par som fuskat någon gån -fear-.gif Det är inte ett dugg svårt att läsa det du skriver, det är svårare att förstå ditt resonemang Motti. Snacka om att ha fördomar sad.gif .........................Det värsta är ju att du har helt fel! Den procent som ev fuskat är ju procentuellt knappt synlig i statistiken

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Anma
          Inlägg 11-09-2010, 07:58
          Länk hit: #73

Medlem

Jag börjar faktiskt tröttna på dig på riktigt. Du tjatar ihjäl oss om en grupp som INTE DRABBAS av dessa hårda regler!!! Läs på för sjutton!

Den gruppen som du pratar om, de korttidssjuka, de kommer inte ens i kontakt med Försäkringskassan! Det är Arbetsgivaren som betalar de första 14 dagarna av en sjukskrivning. Om det fuskas med dessa korttidssjukskrivningar är det Arbetsgivarens problem, inte försäkringskassans! Jisses.

Redigerat av Anma: 11-09-2010, 08:01

Citera
          herkules
          Inlägg 11-09-2010, 08:05
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

motti, du får läsa på, ibland verkar det som att dina referensramar är lite snäva.
          smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-09-2010, 18:24
          Länk hit: #75

Medlem

Motti , vet du hur sjukförsäkringen funkar ? De som är sjukskrivna av en läkare , och alltså av läkare anses sjuka , är de som dagens regering ger sig på . Det är t ex de som inte får vara sjuka längre än 180 dagar oavsett om de är friska eller inte , det är de som inte får arbetsskador godkända utan de pengarna som skulle gått till dem , 25 miljarder , har regeringen lagt beslag på , som drabbas.

Det är de som läkare anser vara FÖR sjuka för att jobba överhuvudtaget som dagens regering sitter och beslutar om regler som säger att de inte är sjuka .

De du pratar om , de som är hemma några dagar åt gången , drabbas värst själva p g a karensdagarna och är man t ex hemma en vecka så betalar arbetsigvaren för din sjukperiod , inte försäkringskassan.

Du säger att vi ska läsa men ibland verkar det som om du har svårt att läsa och förstå vad vi andra skriver.

Du har tidigare skrivit att du är hemma p g a sjukdom ( sjukpensionär ?) medan du nu skriver att du är hemmafru . Inser nu att du antagligen inte är hemma p g a sjukdom för då skulle du veta hur sjukförsäkringssystemet funkar i dag.

Redigerat av mamamaggan: 11-09-2010, 19:10

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Gita
          Inlägg 12-09-2010, 07:52
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (herkules @ 10-09-2010, 09:26) *
          japp, de parasiterar på sjuka och arbetslösa.

En liten fråga, om jag väljer att minska min arbetstid p.g.a att de sista tusenlapparna av min lön ger ytterst lite i min egen plånbok och på så sätt väljer att minska den skatt jag betalar.Om jag väljer att lata mig och ha det bra t.ex 25 % av normalarbetstid istället för att slita ihop ett antal skattekronor till, är jag en parasit då också?
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-09-2010, 08:06
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 12-09-2010, 08:52) *
          En liten fråga, om jag väljer att minska min arbetstid p.g.a att de sista tusenlapparna av min lön ger ytterst lite i min egen plånbok och på så sätt väljer att minska den skatt jag betalar.Om jag väljer att lata mig och ha det bra t.ex 25 % av normalarbetstid istället för att slita ihop ett antal skattekronor till, är jag en parasit då också?
          Gita

Tror knappast att du arbetar för att få betala skatt utan det gör du väl för att själv få mer i plånboken. Förmodar att någon annan måste göra det jobb du inte hinner med om du går ner i arbetstid så då kan kanske en till få jobb.

Förstår inte hur du tänker när du ställer frågan ovan. Känns som om du bara är ute och larvar dig.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-09-2010, 08:27
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

En liten faktauppgift: Om man bor i en medelskattekommun så betalar man max 56,5 procent i marginalskatt. Bor man i Ragunda så blir det drygt 59 %, medan Vellingeborna max betalar knappt 54 % på den sist intjänade hundralappen. (Kyrkoavgiften är inte inräknad). Vi har höga marginalskatter på inkomst i Sverige, men man får alltid behålla minst 40 %.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gillan
          Inlägg 12-09-2010, 08:39
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Gita @ 12-09-2010, 08:52) *
          Gita

Ursäkta mig, en stupid fråga i dina öron kanske, men vad har självvald arbetstidsförkortning/lathet med sjukförsäkringen att göra confused.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Gita
          Inlägg 12-09-2010, 08:40
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Aqvakul @ 12-09-2010, 09:27) *
          En liten faktauppgift: Om man bor i en medelskattekommun så betalar man max 56,5 procent i marginalskatt. Bor man i Ragunda så blir det drygt 59 %, medan Vellingeborna max betalar knappt 54 % på den sist intjänade hundralappen. (Kyrkoavgiften är inte inräknad). Vi har höga marginalskatter på inkomst i Sverige, men man får alltid behålla minst 40 %.

Det är just det som jag anser vara tokigt, om jag anstränger mig och jobbar mer dvs. offrar min fritid, så får jag bara behålla 40% av ersättningen för detta. Kanhända skulle det vara mer rättvis att skattesatsen sattes efter timlönen. Varför skall någon som jobbar t.ex 50 timmar per vecka betala betydligt högre skatt per timme än någon som frivilligt arbetar 20 timmar i veckan. Det sägs ju att vi alla måste jobba mer, högre pensionsålder m.m för att upprätthålla den välfärd vi har och då skulle det väl vara logiskt att uppmuntra till mer arbete också.
          Gita

Citera

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 13:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon