CITAT (Nettan8 @ 08-09-2010, 10:09)

Hibiskusen är väldigt sen iår. Mina blommar nu dock men kanske inte lika mkt som de gjort innan.
5-8 år tyckte jag lät länge,, mina e max 3 år och ganska stora och blommar. Men så bor jag i Zon 1 oxå
exakt det beror ju på var man bor och vilket läge man kan ge, det jag skrev var mer generellt.
dom är ju härdiga till zon 3-4 om läget är bra och skyddat. i södra skåne (eller andra bra zon 1 lägen) utvecklas dom väl och snabbt. och där är dom också skyddade från dom åren det blir vargvintrar.
mina som är i nord/östra skåne (kall zon 1 och varm zon 2) i ett oskyddat läge tog ganska lång tid på sig även om dom blommade vackert redan efter första år så har dom varit sega. mina kommer nog ta en tid innan dom är riktigt etablerade och blivit 2-4m. just för hibiskus tycker jag man ändå ska räkna med att det tar tid innan dom är riktigt etablerade, utvecklas dom snabbare och bättre ska man vara glad för sitt gynnsamma läge. speciellt i dom kallare zonerna där dom kan få det kämpigt det första vintrarna. etablering handlar ju också om att klara rejäl vinterkyla som väl få bra och högtillväxt och blomma mycket.
det tar ju nästan 10år innan dom anses klimattåliga på platsen där dom växer. under dom 10åren ska dom ha hunnit med ett par vargvintrar och ett par extremt milda utan att ha frusit ner.