Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Guldgruva, gammal bok om lökväxter
          Nutten
          Inlägg 27-01-2004, 23:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

Tog min sedvanliga tur till second hand affären här i närheten och jag gjorde ett riktigt klipp! Hittade en bok som heter "Trädgårdens lökväxter", skriven av Åge Nicolaisen. Vid första anblicken såg det ut som en helt ok gammal bok om lökväxter, absolut värd sina 10 kr. När jag sedan kom hem och gick igenom den mer grundligt, så fanns det en massa trevlig information man inte hittar så lätt nuförtiden. Vilka lökar som är lämpliga att sätta var (mattor, enstaka, perennrabatt, rosenrabatt, balkonglådor mm), bilder på en massa vanliga lökar så som de ser ut innan de åker ner i jorden, scheman över lämpligaste planteringstiden, hur höga de blir i blom, när de blommar, om de fungerar bra att driva, exempel över bra tulpansorter ordnade efter färg och MYCKET MYCKET MER biggrin.gif laugh.gif
          Den här boken är från 1964, så man får dessutom reda på vilka sorter som var aktuella då!

Den här guldgruvan hörde jag aldrig talas om på min trädgårdsutbildning. Det var bara en väldans massa engelska böcker som nämndes (vilka fortfarande står på min önskelista av andra skäl)...OJ vad jag är glad över mitt kap! Kanske något för ICA-förlaget att ge ut igen?
          unsure.gif

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Sylvia
          Inlägg 28-01-2004, 11:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Ja, boken är bra på många sätt, tyvärr är man hänvisad till antikvariat om man vill se den, inte ens biblioteket verkar ha kvar den. Verkligen synd. Det vore kanske en idé att påtala ICA att göra en reviderat nyupplaga?

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Nutten
          Inlägg 28-01-2004, 12:15
          Länk hit: #3

Medlem

Ja, det är som så mycket annat man undrar över varför de inte har gett ut igen. Trädgårdsintresset är ändå rätt stort nuförtiden, så de borde verkligen ta och gå igenom sitt gamla sortiment och se vad som kunde göra nytta ute på marknaden idag i en reviderad upplaga!

--------------------
          Elisabeth

Citera
          Nutten
          Inlägg 28-01-2004, 12:24
          Länk hit: #4

Medlem

Nu har jag skrivit till ICA-förlaget och uttryckt mitt önskemål om att boken borde ges ut i ny upplaga! Får se vad jag får för respons... rolleyes.gif

--------------------
          Elisabeth

Citera
          Sylvia
          Inlägg 28-01-2004, 19:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (Nutten @ 28-01-2004, 12:24)
          Nu har jag skrivit till ICA-förlaget och uttryckt mitt önskemål om att boken borde ges ut i ny upplaga! Får se vad jag får för respons... rolleyes.gif

Följer intresserad vad som händer...du får berätta!

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Nutten
          Inlägg 28-01-2004, 19:57
          Länk hit: #6

Medlem

Någon vidare respons var det inte, se nedan sad.gif
          CITAT
          Den boken du talar om känns lite gammal att göra något åt idag. Vi har
          istället en bok om Lökar & knölar, som blommar från vår till höst av Lena
          Månsson. Den är på 192 sidor, innehåller ca 300 bilder och ca 700 arter och
          sorter. Vill du titta i den boken i bokhandeln har den ISBN-nr:
          91-534-1748-8. Dessutom har vi en mindre bok (inte lika omfattande) på 64
          sidor med ca 150 arter och sorter beskrivna i boken Lättodlade lökar med
          ISBN-nr: 91-534-2192-2. Du kanske redan är bekant med dessa titlar, om inte
          så kan du titta i dem lite närmare.

Det är inte alls samma sak!!! Hon som svarade måste ha missat hela poängen med VAD som var bra i den gamla boken eftersom hon kommer dragandes med de jämförelserna...

--------------------
          Elisabeth

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon