Tog min sedvanliga tur till second hand affären här i närheten och jag gjorde ett riktigt klipp! Hittade en bok som heter "Trädgårdens lökväxter", skriven av Åge Nicolaisen. Vid första anblicken såg det ut som en helt ok gammal bok om lökväxter, absolut värd sina 10 kr. När jag sedan kom hem och gick igenom den mer grundligt, så fanns det en massa trevlig information man inte hittar så lätt nuförtiden. Vilka lökar som är lämpliga att sätta var (mattor, enstaka, perennrabatt, rosenrabatt, balkonglådor mm), bilder på en massa vanliga lökar så som de ser ut innan de åker ner i jorden, scheman över lämpligaste planteringstiden, hur höga de blir i blom, när de blommar, om de fungerar bra att driva, exempel över bra tulpansorter ordnade efter färg och MYCKET MYCKET MER
Den här boken är från 1964, så man får dessutom reda på vilka sorter som var aktuella då!
Den här guldgruvan hörde jag aldrig talas om på min trädgårdsutbildning. Det var bara en väldans massa engelska böcker som nämndes (vilka fortfarande står på min önskelista av andra skäl)...OJ vad jag är glad över mitt kap! Kanske något för ICA-förlaget att ge ut igen?