| |
|
  |
Kraftledning, Magnetfält |
|
|
|
|
10-09-2010, 17:38
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag vet inte ett smack om sånt här, men jag reagerar efter olyckan på ett konstigt sätt när vi kör under kraftledningar. Detta är inte inbillning, och nu ska ni få höra hur jag vet det. Jag sitter och sover hundsömn, somnar aldrig ordenligt i bil numera, plötsligt känner jag som ett tryck i ansiktet. Varje gång som det hänt har vi kört under en kraftledning. Jag har inte haft en aning om detta då jag legat och blundat. Händer också när jag inte blundar men då vet jag ju om ledningarna och kan ju inbilla mig så det räknas inte. det händer på vägar jag är van med att åka och alldeles okända vägar. Det händer bara med kraftiga ledningar men många på rad. Jag skulle aldrig flytta nära kraftledningar. Har annars inte upptäckt överkänslighet för el.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2010, 18:08
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Markus_H @ 10-09-2010, 18:05)  Ljus är ganska speciellt rent fysiskt eftersom det både är partiklar (fotoner) och energi som strålar.
Joner är laddade partiklar antingen har de överskott elelr underskott på elektroner. Elektroner är alltid negativa men i en atom i ett grundämne är det balans mellan elektroner och de positiva protonerna i atomkärnan, så den totala laddningen är =0. Om t.ex. en kaliumatom "tappar" en elektron (-) blir det en kaliumjon K+ som har överskott på positiva laddningar. Det här kan du bättre än mig men när luften känns friskare efter en rejäl åskskur så har det väl med joner att göra?
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2010, 18:14
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Anma @ 10-09-2010, 18:38)  Jag vet inte ett smack om sånt här, men jag reagerar efter olyckan på ett konstigt sätt när vi kör under kraftledningar. Detta är inte inbillning, och nu ska ni få höra hur jag vet det. Jag sitter och sover hundsömn, somnar aldrig ordenligt i bil numera, plötsligt känner jag som ett tryck i ansiktet. Varje gång som det hänt har vi kört under en kraftledning. Jag har inte haft en aning om detta då jag legat och blundat. Händer också när jag inte blundar men då vet jag ju om ledningarna och kan ju inbilla mig så det räknas inte. det händer på vägar jag är van med att åka och alldeles okända vägar. Det händer bara med kraftiga ledningar men många på rad. Jag skulle aldrig flytta nära kraftledningar. Har annars inte upptäckt överkänslighet för el. Ja du kan ju få en glödlampa att lysa i microvågsugnen så visst kan energi överföras utan ledningar.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2010, 18:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Amna,
Det är rätt typiskt för det som jag beskrev av energier. Jag reagerar för det med mina kunder, men kan oftast tona ner den både hos mig och kunden. Allt som inte syns med vanliga ögon kan inte klassas som inbildning eller hum hum. Det retar mig, men jag vet att det är inte min sak och min tanke att försöka andra att tro det jag "ser och känner". Sätter jag mig bredvid en person som har ont, nog kommer det onda i min kropp. det är energi som är i olag och det reagerar jag för. Visserligen stänger jag av dom kanalerna när jag inte jobbar, men kan få snabba "saker" till mig. Du reagerar på ditt sätt för de negativa joner(positiva ger inte den känslan) och det får du nog vänja dig vid eller göra något åt det, men det är din sak, så jag lägger mig inte i men ville berätta att jag känner flera som reagerar som du iFl och tar det precis vad det är. .... fuchian...
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2010, 18:33
|
Medlem

|
CITAT (fuchian @ 10-09-2010, 19:30)  Amna,
Det är rätt typiskt för det som jag beskrev av energier. Jag reagerar för det med mina kunder, men kan oftast tona ner den både hos mig och kunden. Allt som inte syns med vanliga ögon kan inte klassas som inbildning eller hum hum. Det retar mig, men jag vet att det är inte min sak och min tanke att försöka andra att tro det jag "ser och känner". Sätter jag mig bredvid en person som har ont, nog kommer det onda i min kropp. det är energi som är i olag och det reagerar jag för. Visserligen stänger jag av dom kanalerna när jag inte jobbar, men kan få snabba "saker" till mig. Du reagerar på ditt sätt för de negativa joner(positiva ger inte den känslan) och det får du nog vänja dig vid eller göra något åt det, men det är din sak, så jag lägger mig inte i men ville berätta att jag känner flera som reagerar som du iFl och tar det precis vad det är. .... fuchian... Kan du nu säga var jag har ont?
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2010, 18:38
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (fuchian @ 10-09-2010, 19:30)  Amna,
Det är rätt typiskt för det som jag beskrev av energier. Jag reagerar för det med mina kunder, men kan oftast tona ner den både hos mig och kunden. Allt som inte syns med vanliga ögon kan inte klassas som inbildning eller hum hum. Det retar mig, men jag vet att det är inte min sak och min tanke att försöka andra att tro det jag "ser och känner". Sätter jag mig bredvid en person som har ont, nog kommer det onda i min kropp. det är energi som är i olag och det reagerar jag för. Visserligen stänger jag av dom kanalerna när jag inte jobbar, men kan få snabba "saker" till mig. Du reagerar på ditt sätt för de negativa joner(positiva ger inte den känslan) och det får du nog vänja dig vid eller göra något åt det, men det är din sak, så jag lägger mig inte i men ville berätta att jag känner flera som reagerar som du iFl och tar det precis vad det är. .... fuchian... Det där låter så flummigt så det inte är klokt. Vi kan inte känna av våra joner i kroppen!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2010, 18:58
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 10-09-2010, 19:33)  Kan du nu säga var jag har ont? det skulle jag kunna att göra även gm forum, men det skulle ta lite tid och bättre resultat får man av ett foto el pers, innom synhåll. .... fuchian... Jag är inte främmande för tanken, inte alls.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2010, 19:11
|
Medlem

|
CITAT (fuchian @ 10-09-2010, 19:58)  det skulle jag kunna att göra även gm forum, men det skulle ta lite tid och bättre resultat får man av ett foto el pers, innom synhåll. .... fuchian... Jag är inte främmande för tanken, inte alls. Testa!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 08:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Diskussionen om energier a la New age tycker inte jag hör riktigt hemma i min tråd om magnetfält från krafledningar. Kan ni inte starta en separat tråd om det.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 08:05
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 09:01)  Diskussionen om energier a la New age tycker inte jag hör riktigt hemma i min tråd om magnetfält från krafledningar. Kan ni inte starta en separat tråd om det. Förlåt, skulle bara testa lite. Men i vilket fall är det just kraftledningar som jag blir påverkad av.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 08:48
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 11-09-2010, 09:05)  Förlåt, skulle bara testa lite. Men i vilket fall är det just kraftledningar som jag blir påverkad av. Jag menade inte just ditt inlägg om att du känner av kraftledningar utan det här om energier, joner osv. För länge sedan gick jag hand i hand med en kille på en liten grusväg. Plötsligt kände vi hur det pirrade i händerna så där bzzzz. Då upptäckte vi att vi passerade under en kraftledning. Vi gick tillbaka igen och samma sak. Kändes mycket märkligt. Det svåra är att veta hur långt ifrån kraftledningen som man kan bli påverkad. Någon menade att än hade hon inte dött men tinnitus och sömnproblem kan ju vara nog så jobbigt. Jag fick ju som sagt tinnitus av trådlöst tangentbord och mus och det är inte alla som får så man är ju olika känslig.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 16:06
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 09:01)  Diskussionen om energier a la New age tycker inte jag hör riktigt hemma i min tråd om magnetfält från krafledningar. Kan ni inte starta en separat tråd om det. Här snackas inte om New age eller annat på DIN tråd, därför har jag inte svarat på Anmas fråga för det hör inte hit, jag tycker att du borde tagga ner lite och inte ge dig på en annan, menar Anma, utan orsak. Jag har inte tänkt att profilera på denna tråd, så den kan du så hjärtans gärna behålla för dig själv. Jag har fått nog av att ge ut mer om det hela och detta är inte ens ett rätt tillfälle heller, såååå ....fuchian...
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 16:34
|
Medlem

|
CITAT (fuchian @ 11-09-2010, 17:06)  Här snackas inte om New age eller annat på DIN tråd, därför har jag inte svarat på Anmas fråga för det hör inte hit, jag tycker att du borde tagga ner lite och inte ge dig på en annan, menar Anma, utan orsak. Jag har inte tänkt att profilera på denna tråd, så den kan du så hjärtans gärna behålla för dig själv.
Jag har fått nog av att ge ut mer om det hela och detta är inte ens ett rätt tillfälle heller, såååå ....fuchian... Lägg av! Hon har inte gett sig på mig. Och om någon någonsin ger sig på mig så lovar jag att jag klarar alldeles utmärkt att försvara mig själv. Så du vet, i framtiden. Jag vill inte ha något svar av dig här men om du absolut måste svara så gör det via PM. (förlåt christa, försökte sitta på händerna men de vägrar att lyda)
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 16:41
|

Medlem

|
CITAT (fuchian @ 11-09-2010, 17:06)  Här snackas inte om New age eller annat på DIN tråd, därför har jag inte svarat på Anmas fråga för det hör inte hit, jag tycker att du borde tagga ner lite och inte ge dig på en annan, menar Anma, utan orsak. Jag har inte tänkt att profilera på denna tråd, så den kan du så hjärtans gärna behålla för dig själv.
Jag har fått nog av att ge ut mer om det hela och detta är inte ens ett rätt tillfälle heller, såååå ....fuchian... Vilken råsop! Jag tyckte bara att ni kom bort från ämnet och att min fråga riskerade att komma bort i hanteringen.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 18:32
|

Medlem

|
Det förstod jag på direkten att ni 2 ville jävlas med mig, men det kommer inte att funka. Jag vet när någon menar allvar och är ärlig och ni endast gör det till livsuppgift att försöka sätta er på personen. Era föremål växlar, nu var det jag som dock slank undan och fastnade inte i nätet, så håll i gång med erat, mer värda är ni inte... inte lönt att ge svar, kommer inte in på detta mer.!  ...fuchian...
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 18:45
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Christa, slå det där huset ur hågen! Vad regelverket säger är olika i olika kommuner. Kolla gärna i aktuell kommun. MEN, för din egen och din familjs skull - bo inte så nära en kraftledning!
Risken/faran med strålning från magnetfält handlar om den samlade effekten, inte bara om den strålning som utgår från själva ledningen. Det handlar även om de elektriska apparater du använder. Tv, vitvaror, dator - ja, alla de grejer ett hushåll använder och som går på el.
Jag tycker risken är alltför stor. skulle aldrig köpa ett hus så nära en kraftledning. Även om priset är lågt (det har du iofs inte sagt ngt om) så är det inte värt det. Tänk om!
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 19:29
|

Medlem

|
Grejen är inte att det är billigt utan att vi letat i över fyra år efter ett ställe på landet där det finns plats att odla och där det är tyst. Vi är som sagt väldigt fundersamma men inte har jag lust att bo i flyttkartongen i fem år till heller. Det är så typiskt!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 20:08
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Men du vill väl inte riskera hälsan? Hellre flyttkartonger säger jag. Och har du väl hittat ett ställe så står det inte länge på förrän nästa - ännu bättre - dyker upp! Hav tröst!
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 20:34
|
Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 33 758

|
Har kopierat denna text ifrån http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Pub...raftledning.pdfMinsta tillåtna horisontella avstånd mellan högspänningsledning och byggnad eller byggnadsdel. Minsta tillåtna avstånd mellan en högspänningsledning och närmaste byggnadsdel beror på ledningens spänning. Det horisontella avståndet ska vara minst fem meter vid en ledning för högst 55 kV. Om spänningen är högre ska avståndet vara minst fem meter plus ett spänningstillägg utanför detaljplanelagt område och minst tio meter inom detaljplanelagt område. På byggahus.se så fanns även denna - http://www.byggahus.se/forum/el/116803-reg...aftledning.htmlJag skulle ha kontaktat nätägaren Eon, Fortum etc och kollat vilken spänning det är och hört om dom ev hade några planer för ändring av nätet. Nu verkar det vara poppis att gräva ner kablar..........
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2010, 20:50
|

Medlem

|
CITAT (jordekorren @ 11-09-2010, 21:34)  Har kopierat denna text ifrån http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Pub...raftledning.pdfMinsta tillåtna horisontella avstånd mellan högspänningsledning och byggnad eller byggnadsdel. Minsta tillåtna avstånd mellan en högspänningsledning och närmaste byggnadsdel beror på ledningens spänning. Det horisontella avståndet ska vara minst fem meter vid en ledning för högst 55 kV. Om spänningen är högre ska avståndet vara minst fem meter plus ett spänningstillägg utanför detaljplanelagt område och minst tio meter inom detaljplanelagt område. På byggahus.se så fanns även denna - http://www.byggahus.se/forum/el/116803-reg...aftledning.htmlJag skulle ha kontaktat nätägaren Eon, Fortum etc och kollat vilken spänning det är och hört om dom ev hade några planer för ändring av nätet. Nu verkar det vara poppis att gräva ner kablar.......... Mycket tyder på att den är på 400 kV. Jag förstod inte riktigt det där med spänningstillägget men det kanske står i dokumentet du länkade till. Nu skall jag emellertid sova.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|