Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad händer med folk, när någon dör???
          netaave
          Inlägg 10-09-2010, 18:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Nu har vi iaf haft begravning och jag är helt slut, det gick dock bra, jag fick lite hjälp av prästen.
          Fick också otroligt mkt positiva kommentarer om hur fint vi gjort detta, fin musik o.s.v. även beröm för att vi hade buffé och inte landgångar som annars är vanligt.
          Nu ska jag sjunka långt ner i TV-soffan, äta lite plock och bara slappa.

--------------------

Citera
          fuchsian
          Inlägg 10-09-2010, 18:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Ha det så gott och det värsta är ju över, så ta hand om dig själv..... smiley_small_hug.gif ...fuchian...

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 10-09-2010, 18:17
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (netaave @ 10-09-2010, 19:10) *
          Nu har vi iaf haft begravning och jag är helt slut, det gick dock bra, jag fick lite hjälp av prästen.
          Fick också otroligt mkt positiva kommentarer om hur fint vi gjort detta, fin musik o.s.v. även beröm för att vi hade buffé och inte landgångar som annars är vanligt.

Det är dig väl unt!

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Rihane
          Inlägg 10-09-2010, 19:53
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Huggorm @ 10-09-2010, 11:55) *
          Nope, allt jag har godkänt är en fullmakt. Antar att den räcker för att moster skall kunna signera bouppteckningen åt mig. Jo, visst borde jag kolla med moster, men det löser sig nog ändå, det drar nog bara ut på tiden.

Det drar nog bara ut på tiden. Mamma dog runt sommarsolståndet, skiftet tar tid har jag konstaterat. Juristen sa en massa om turerna och jag tänkte att för vår del blir allt klart kanske efter nyår i bästa fall. Vänta du lungt i några månader till innan du börjar undra

Vi oroar oss mest för vår pappa, att han ska ha det bra. Så här långt har vi syskon käbblat alls. Mamma skulle ha varit stolt.
          Men "gameriet" kanske kommer, om det hör till sorgen.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-09-2010, 20:12
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

tummenupp.gif Härligt att ha den biten avklarad! kompiskram.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-09-2010, 20:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Nu kan du vara supernöjd med dig själv ! smiley_small_hug.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Platinum
          Inlägg 10-09-2010, 20:53
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Gott att höra.

Angående din huvudfråga i början på tråden som gällde gamar så har jag haft turen att slippa se dem i samband med dödsfall i min släkt. Det har som varit kutym att fru ärver make eller make ärver fru, sen när föräldraparet dött så har syskon delat 50/50 vad gäller faktiska slantar och vad gäller lösöre detsamma men med tillägget att äldsta syskonet väljer först vad den kan vilja behålla som minne.

En variation blev det förra sommaren då min farmors brors fru gick bort och min gammelfarbror som jag säger gick bort snart efter och de inte hade några barn, huvudarvtagarna som var fem delade allt ekonomiskt rakt av. Skillnaden här är att en del av lösöret skänktes till museer innan det delades upp familjärt.

Ja det är olika hur man är funtade, men i min släkt så är vi nog fostrade så att man vårdar nära och kära i livet och i döden.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          netaave
          Inlägg 10-09-2010, 21:47
          Länk hit: #28

Medlem

Det är ju så det ska vara Platinum, slapp inte riktigt idag heller men det vart lindrigt. Kopierar in en del av min blogg, lat som jag är wink.gif

"Sov dåligt inatt, låg och tänkte på hur en av fasters svägerska ville dela upp syjuntepengarna, dom var ju tre st som lämnar lite pengar när dom träffats och eftersom faster skulle ha nästa träff så hade hon dom pengarna.
          Trodde det skulle bli lugnt när dom hittades och dom förstod att dom skulle få igen sin del, men då säger hon att för fasters del av pengarna tycker hon att vi ska köpa blommor till granntanten för hon har hjälpt faster så mkt.
          Men hallå dom som slet med hennes flytt då? Ja vi fick en del grejer men jag tänker på deras kompis som trots en sjuk fru hjälpte henne mer än vad L gjorde och sen fortsatt med det, han hade ju t.o.m. nyckel till henne för att kunna rycka ut när som helst.
          Så jag tänker faktiskt köpa två blommor för dom där pengarna, en till dom var.

Det första den där svägerskan säger till mig idag också var att blommorna som dom köpt och som stod nedanför kistan idag sen skulle stå på deras familjegrav där fasters svärföräldrar ligger, dom skulle ju annars "bara eldas upp". Jag orkade inte argumentera emot men ångrade mig nästan sen, varken farbror ligger eller faster ska ju ligga där, inte ens på den kyrkogården hade varit bättre att lägga blommorna på minnesplatsen. Hon ska ju liksom sin man sen strös i minneslund inne i stan. Kändes som dom gav och tog tillbaka dom där blommorna."

Kanske är jag överkänslig men så kände jag iaf, men som sagt det var lindrigt om man jämför med hur det varit.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 10-09-2010, 22:04
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det är den genuina vänskapen som betyder något att man älskar en vän innerligt,det har inget med pengar att gör alls eller arv.Vännskap kan inte mätas i pengar.

Citera
          Motti
          Inlägg 11-09-2010, 00:25
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Men vad fel det blev det jag skrev fick ett hjärnsläpp blush.gif om någon dör som man älskar innerligt så dör ju en bit av en och det är fruktansvärt jobbigt, Vad ska man göra då ?Min bästa vän är dödsjuk och jag vet inte hur det blir men det ser inte bra ut,jag mår skit varje dag för jag är så rädd för att missta henne hon betyder sååå mycklet för mig och jag älskar henne så mycket ,vill inte ens tänka på den dagen när det tar slut sad.gif jag vill inte vara med då .

Citera
          netaave
          Inlägg 15-09-2010, 23:05
          Länk hit: #31

Medlem

Nu har vi börjat rensa ur kläder och sånt vi fått ok på att ta bort. Tycker bara det är så himla obehagligt och är helt slut i kroppen efter en hel dag i lägenheten. Känner att jag har träningsvärk i käkarna för jag går förmodligen och biter ihop hela tiden.
          Inventerade också hennes bankfack inför bouppteckningen och där låg mkt som är från min farmor, känns på ett vis hemskt att det bara ska säljas. Vem har t.ex. glädje av hennes vigselringar? Men allt ska ju omvandlas i pengar...

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-09-2010, 23:28
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Men ni måste väl kunna köpa om ni vill bara det har blivit värderat ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          netaave
          Inlägg 16-09-2010, 10:10
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 16-09-2010, 00:28) *
          Men ni måste väl kunna köpa om ni vill bara det har blivit värderat ?

Ja vi får väl se hur det där går till

--------------------

Citera
          fuchsian
          Inlägg 16-09-2010, 12:28
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Fick mail fr. den ena syrran ang. mammas grejer. Ytterligare pengar har försvunnit med den yngsta syrran och hennes dotter, enl. denna syrra. Hon är nu sjuk själv också och försöker att hålla ihop det tills de myndigheterna tar hand om det.
          strax innan mor dog, hade vår yngsta syrra mamman att skriva på att hon fick tillgång till bankfacket och till bankboken och det finns inget kvar.
          Jag vet inte om begravningen är betalt, men tror inte det, men mamma hade en andelslägenhet som ska säljas så de får väl ta därifrån till räkningarna.

Syrran har en tumör i ena bröstet, upptäcktes precis nyligen och hon är redan hårt belastad och den lilla tjuven varken syns till eller man får inte kontakt med henne.
          Jädrans kalabalik, men de få ha sitt, jag lägger mig inte i. .... fuchian...

Redigerat av fuchian: 16-09-2010, 12:28

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 14:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon