Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Myskankor
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-10-2010, 11:33
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

vilka söta och vackra ankor du har skaffat wub.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-10-2010, 11:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Fredag? Öööh... Nu fick jag något att grubbla över.

Kor på taket hade varit lite tungt kanske, men snyggt. Myskankor är så långt att säga, ankor är de ju inte så då blir det väl att man säger myskor. Myskisar kanske?

(Ja, tänk om vi får aktiva moderatorer på forumet. Då är det slut med sånt här ot-svammel som är så roligt. -cry-.gif )

CITAT (flaxss @ 01-10-2010, 12:33) *
          vilka söta och vackra ankor du har skaffat wub.gif

Du får komma och titta på dem smile.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-10-2010, 11:52
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:37) *

är dom snälla ? är inte van vid sådana fåglar. unsure.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-10-2010, 11:58
          Länk hit: #24

Medlem

Snälla och lugna och äter ur handen. Kommer fram när man går in till dem och står ganska nära.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Katie
          Inlägg 01-10-2010, 12:00
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Inom fjäderfäföreningarna brukar vi kalla dem för Mysk eller Myskar.

Det är lite lustigt med Myskänder.
          Egentligen är de inte änder, rent genetiskt så är de gäss. Dock kallas de för änder över hela världen.
          Förmodligen just för att de ser mer ut som ankor än gäss.

Redigerat av Katie: 01-10-2010, 12:01

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Meriona
          Inlägg 01-10-2010, 12:01
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:37) *
          Fredag? Öööh... Nu fick jag något att grubbla över.

Kor på taket hade varit lite tungt kanske, men snyggt. Myskankor är så långt att säga, ankor är de ju inte så då blir det väl att man säger myskor. Myskisar kanske?

(Ja, tänk om vi får aktiva moderatorer på forumet. Då är det slut med sånt här ot-svammel som är så roligt. -cry-.gif )

Myskisar är bra, för om myskorna får ungar så blir det myskungar och mys-kungar är ju också nåt annat. wink.gif

Håller med, ett Odla helt utan OT skulle vara döden. sad.gif

Redigerat av Meriona: 01-10-2010, 12:01

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-10-2010, 15:01
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:58) *
          Snälla och lugna och äter ur handen. Kommer fram när man går in till dem och står ganska nära.

då kanske jag vågar att träffa dom wub.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 02-10-2010, 13:49
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Myosotis @ 30-09-2010, 15:43) *

Det är tydligen väldigt roligt att stå på en stubbe.

Det är så klart för att hon skall se bättre ut! På omvärlden menar jag.
          Väldigt grann Myoska! wub.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-10-2010, 08:13
          Länk hit: #29

Medlem

-cry-.gif Fick just ett mail från uppfödaren, hon skulle ju skicka genbanksintyg för jag ville föda upp lantrasmyskisar hade jag tänkt (och eftersom jag inte fixar att ta bort övertaliga tuppar kan jag inte föda upp höns, hur gärna jag än skulle vilja stödja en lantras även där). Nu visar det sig att

CITAT
          Det har blivit ett fel i tillsättandet av min genbank, mina ankor visade sig att inte ha tillräckligt bevisad härstamning bakåt. Detta är något nytt som kommit upp nu i dagarna enligt jordbruksverket. Detta betyder att jag inte kan ha genbank på de ankor som är föräldrar till de ankor som du köpt av mig.....därav kan jag inte heller skriva något intyg till dej.

Nu har jag ju fäst mig vid dessa två så jag tänker behålla dem så klart wub.gif , men är ändå väldigt besviken. Har skrivit till genbanksansvarig och bett om en förklaring. Så onödigt att köra så långt när jag kunde köpt billigare myskisar utan genbanksintyg på närmare håll!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 05-10-2010, 11:17
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Nej, vad tråkigt Myosotis! trostar.gif
          Men jag förstår att du behåller sötnosarna. Blir nästan lite frestad att skaffa ett par jag också.
          Undrar bara vad min bättre hälft skulle säga då..... -fear-.gif

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-10-2010, 11:31
          Länk hit: #31

Gäster

Nej vad tråkigt Myo! crying.gif Är du säker på att du ändå inte ska byta om du inte får ett annat svar från nämnden? Nog för att du fäst dig vid dem, det det vet jag, de är underbara! Men ändå, det blir ju inte alls som du tänkt dig framöver. Jag hade inte haft några moraliska problem med att byta tror jag. Skriver jag i all välmening.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 05-10-2010, 12:28
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Så snopet!! När det nu var det du ville göra trostar.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Olle A
          Inlägg 05-10-2010, 13:48
          Länk hit: #33

Gäster

Vad tråkigt! De som var så fina. trostar.gif

Olle

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-10-2010, 16:05
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Olle A @ 05-10-2010, 14:48) *
          De som var så fina.

De är fortfarande lika fina smile.gif och de är rasrena också, det är bara jordbruksverket som helt plötsligt tycker att man måste kunna styrka härstamningen längre bakåt.

CITAT (Meriona @ 05-10-2010, 12:31) *
          Jag hade inte haft några moraliska problem med att byta tror jag.

fear.gif Men Meriona!! Det trodde jag inte om dig.
          Om jag gav bort dem skulle jag bli ledsen och sakna dem, som det är nu är jag bara besviken och får tänka om. Inte säljer jag mina familjemedlemmar! Och så mycket pyssel det har varit, bygga en tillfällig inhägnad, ha dem i karantän, göra dem tama, vänja dem och hönsen vid varandra, riva den tillfälliga inhägnaden - och allting vid en beräknad tidpunkt för att jag skulle ha massor med tid för dem. Jag orkar inte ens med tanken att allt det skulle ha varit förgäves.
          Dessutom är det tydligen inte så lätt att sälja myskankor som jag trodde, inte med genbanksintyg heller, och eftersom jag varken behöver tusen myskankor eller vill/kan slakta får jag ändå tänka om. Det får bli en liten kull en gång, skulle det sen gå lätt att sälja dem kanske det får bli fler gånger. Rasen är knappast akut utrotningshotad om de gör så här, och skulle den någon gång bli det har jag i alla fall djur kvar som jag vet är svensk lantras.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 05-10-2010, 17:59
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Meriona kan slänga växter som lever också naughty.gif

Ska du ändå ta en kull på dem, eller ska du skaffa ett par till? En kull på de du har fattade jag det som men behålla?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Olle A
          Inlägg 05-10-2010, 18:29
          Länk hit: #36

Gäster

CITAT (Myosotis @ 05-10-2010, 17:05) *
          De är fortfarande lika fina smile.gif

Naturligtvis, de som ÄR så fina menar jag förstås! kompiskram.gif

Olle

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-10-2010, 19:25
          Länk hit: #37

Gäster

...
          ...

whistling.gif Jodå jag är hemsk. Hade jag planerat att börja avla och inte fått de djur jag blivit utlovad och kan använda så hade jag bytt om jag inte kunnat hålla dem separerade från de andra. Nu har jag inga planer på sånt och med gerbiler så blandar man ju inte paren, men med andra djur så - jo. Annars hade ju hela min plan gått i stöpet. Med mys-djur är det en helt annan sak, de byter man inte ut. smile.gif

Med andra ord är det skillnad om det är myset som är det primära eller själva aveln. Svårt att förklara, inte vill jag såra nån. wink.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-10-2010, 11:27
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Wilmer @ 05-10-2010, 18:59) *
          Meriona kan slänga växter som lever också naughty.gif

-fear-.gif

Nej, jag har inte plats för så många så jag låter dessa få en liten kull. När någon av mina dör så kan man skaffa en ny från genbank och så en partner till så småningom. Meriona, jag förstår hur du menar, jag förstår folk som säljer sitt avelssto eller tuppen som har fel färg, det är inget fel i det om man ser till att de kommer till ett bra hem, men jag gör inte så. Kanske hade jag gjort det de första dagarna, men de är så trevliga och personliga så jag har verkligen blivit fäst vid dem. Helt onödigt att göra sig själv ledsen, viktig är inte aveln. Mina djur är vad som håller mig vid liv, utan dem skulle allt kännas helt meningslöst.
          Sen känns det som sagt inte lika angeläget att vara genbank om renrasiga djur stryks bara så där. Man vill göra en insats för att hjälpa till att rädda/bevara rasen, det känns som att jag ställer upp och de tackar nej dunno.gif då får de ju klara sig utan mig.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 06-10-2010, 13:55
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Rasen är knappast akut utrotningshotad om de gör så här, och skulle den någon gång bli det har jag i alla fall djur kvar som jag vet är svensk lantras.

.....och då säljer du dyrt, mycket DYRT! tummenupp.gif

Så tråkigt Myo, att planerna gick omintet! trostar.gif
          Du har i vart fall två söta fina ankor! wub.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Katie
          Inlägg 07-10-2010, 12:47
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

De är fortfarande lika fina smile.gif och de är rasrena också, det är bara jordbruksverket som helt plötsligt tycker att man måste kunna styrka härstamningen längre bakåt.
          Om jag gav bort dem skulle jag bli ledsen och sakna dem, som det är nu är jag bara besviken och får tänka om. Inte säljer jag mina familjemedlemmar! Och så mycket pyssel det har varit, bygga en tillfällig inhägnad, ha dem i karantän, göra dem tama, vänja dem och hönsen vid varandra, riva den tillfälliga inhägnaden - och allting vid en beräknad tidpunkt för att jag skulle ha massor med tid för dem. Jag orkar inte ens med tanken att allt det skulle ha varit förgäves.
          Dessutom är det tydligen inte så lätt att sälja myskankor som jag trodde, inte med genbanksintyg heller, och eftersom jag varken behöver tusen myskankor eller vill/kan slakta får jag ändå tänka om. Det får bli en liten kull en gång, skulle det sen gå lätt att sälja dem kanske det får bli fler gånger. Rasen är knappast akut utrotningshotad om de gör så här, och skulle den någon gång bli det har jag i alla fall djur kvar som jag vet är svensk lantras.

Nej, Myskar är inte superlätta att sälja.
          De är heller inte utrotningshotade. Det finns väldigt mycket Myskänder.

Sen detta med genbanksintyg. (nu kommer jag säkert åka på däng... flirting.gif )
          Mysken är egentligen INTE en svensk lantras. Det är heller inte en gammal svensk framavlad ras.
          Ursprungligen kommer den från Sydamerika. Den domesticerads på 1500-talet och kom då till Europa med fraktskeppen.
          Den har heller inte ändrat utseende nämnvärt som gör att den kan ses som en inhemsk lantras. Det som skett med rasen är att det framkommit fler färger än det var ursprungligen (den svartvita) men det har skett runt hela Europa och även i USA. Att den tagits upp som Svensk lantras är för att den funnits i Sverige i flera hundra år. Det har den även i övriga Europa.

De lanthöns som vi har i Sverige, (Blomme, Kinda, Orust, Hedemora, Svarthöns m.fl), är heller inte särskilt gamla som raser. Inte egentligen. Dessutom har de korsats fram till vad de är idag från diverse raser som importerats/kommit med fraktskepp från olika delar av världen. Tittar man på tex Silkeshöns, där kan man snacka om en ras som har några år på nacken. Den antas vara runt 4000 år. Marco Polo nämnde den på 1200-talet. Hedemorahöns antas ha Silke i sig då de ibland uppstår med samma typ av fjäderdräkt.

För flera år sedan fick jag för mig att jag skulle skaffa genbank på mina Svarthöns.
          Jag ringde och pratade med ansvarig i Lantrasklubben. Efter att jag berättat om mina djur, vart de kom ifrån ursprungligen (det blev jubel i andra änden av luren), hur många generationer vi haft etc så fick jag svaret att papper skulle skickas omgående.
          Blev lite paff och frågade om de inte ens skulle komma ut och titta på djuren. Nej, se det behövdes inte. Inte med sådana djur.
          Då jag sa att jag ändå ville ha en inspektion så att det från Klubbens sida var solklart att det verkligen handlade om Svarthöns blev det förvirrat i andra änden. Jag sa då att, om ni bara skickar papper och jag fyller i dem, hur kan ni då vara säkra på att det som står är sanning?
          Ja men, är det sant då?, frågades det då.
          Självklart är det sant men det kan ju inte ni vara 100% på om ni inte gör en inspektion.

Jag drog öronen åt mig när jag kände att det inte var mer noggrant än så. Jag kunde ju lika gärna varit ohederlig och ha blandat in en annan ras och sagt att, visst är de rena djur, det har jag papper på.

Njut av dina ankor. Du kommer få mycket glädje av dem.
          OBS! En liten kull som en Myskhona ruvar fram är oftast på MINST 10 kycklingar. flirting.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-10-2025, 01:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon