Klockan 19:00 på TV4 visades ett nytt reportage av Djurrättsalliansen angående de svenska minkfarmerna. Detta material har samlats in under förra veckan och visar tydligt på att Jordbruksverket ihophafsade kontrollrapporter inte alls överensstämmer med verkligheten! Vilket Jesús Alcalá i sin artikel
”Valfrågan som snabbt begravdes” beskriver mer i detalj.
Vi kan inte lita på att varken jordbruksverket eller politikerna tar tag i problemet och åtgärdar den situation som årligen leder till 1,2 miljoner individers lidande och död! Vi måste visa att det här är en fråga som vi faktiskt bryr oss i och att vi inte kan ta oss rättigheten att behandla djuren hur vi vill för egoistiska ändamål som profit!
Om de rödgröna vinner valet på söndag, så kommer det att innebära spiken i kistan för pälsfarmningsindustrin, då alla tre partierna vill se att pälsindustrin går i graven då det är omöjligt att bedriva en ekonomsikt gångbar verksamheten utan att orsaka djuren ett oerhört lidande. Alliansen däremot förnekar att några missförhållanden förekommer och hävdar blint att pälsindustrin fungerar och följer djurskyddslagen med hänvisning till Jordbruksverkets ”kontroller”.
Ofta hör man att vi har världens bästa djurskyddslag, men vad spelar det för roll vad vi kan se på pappret om lagen inte efterföljs? I 22 år har pälsnäringen tillåtits bryta mot lagen, det är dags att göra någonting åt detta nu! Jag vill kunna säga att vi i Sverige har världens bästa djurskyddslag i praktiken, inte på papper!
För djurens skull hoppas jag att ni på söndag röstar rödgrönt! Om inte så hoppas jag att ni på något sätt uttrycker er åsikt i frågan och gör någonting för en förbättring för dessa 1,2 miljoner individer, som vi bara inte får glömma bort!
Innehållet i reportaget går att se på:
www.sveketmotminkarna.se.