|
Bottensubstrat till hamster eller mus |
|
|
|
16-09-2010, 11:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
En person jag känner ska skaffa mus eller hamster. Hon vill bygga upp en naturlig miljö i akvariet, vill inte ha spån.
Kutterspån avger ju terpentinångor, vilket annat, billigt underlag skulle ni rekommendera? Är sand och torv bra?
Redigerat av ängsvädd: 16-09-2010, 11:28
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
16-09-2010, 12:39
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Här har det passerat otaliga möss och hamstrar genom åren och vi har haft spån som underlag till allesammans utan problem. Halm och hö skall man dock inte använda, åtminstone inte till hamstrar då stråna kan fastna i deras kindpåsar och skada dem allvarligt. Sand är dock bra att ha i en skål i buren som de kan rulla sig i men då skall det vara ren sand som köps i djuraffären och inte något man hämtar på närmaste badstrand etc. Rivet hushålls- eller toapapper är också bra att ha i buren som kompliment så de har något att "boa" med.
|
|
|
|
|
16-09-2010, 14:24
|

Medlem

|
Tack för svar  Hon har sagt att hon inte vill ha spån, hon vill ha ett mer naturligt underlag som efterliknar naturen mer.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
16-09-2010, 17:34
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Hamstrar härstammar ifrån ökenområden (Israel) och är duktiga på att gräva tunnlar fast det verkar lite opraktiskt att ha akvarium fyllda med jord eller sand inomhus med tanke på regöring etc.
Redigerat av malcolm: 16-09-2010, 17:35
|
|
|
|
|
16-09-2010, 18:28
|

Medlem

|
Tackar Myosotis och Malcolm. Ska vidareförmedla detta till henne. Kanske är det bäst att hon väljer möss? Hoppas amaira svarar  (men även andra svar är naturligtvis välkomna, men amaira är ju proffs på möss  )
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
16-09-2010, 19:02
|

Medlem
Antal inlägg: 14
Medlem nr: 12 638

|
Jag har haft möss i mer än 30 år, en (hane) eller två (honor) i taget. Möss är flockdjur och vill leva i liten grupp så ett par honor funkar väldigt bra tillsammns. Hanar är väldigt revirhävdande och trivs inte med en annan hane, de kan lätt råka i mycket allvarliga slagsmål då. En hane och en eller ett par honor funkar ju också bra tillsammans, men förökningen blir då okontrollerad och det rekommenderas heller inte. En ensam hane som får mycket mänskligt sällskap blir väldigt tam och är ett väldigt trevligt sällskap. Han måste alltså kompenseras för att han är ensam!! :-) Beträffande bottenmaterial är faktiskt vanligt kutterspån som man kan köpa till gnagare bäst. Om man kan få tag i aspspån är det utmärkt, men det vanliga som finns att köpa går bra. Vad man däremot absolut inte skall köpa är spån ifrån cederträ. Det finns i en del djuraffärer och de rekommenderar det t o m, men det luktar väldigt starkt och avger giftiga ångor och är direkt livsfarligt för smådjur. Gnagare får luftrörsproblem av det, och det tar sakta livet av det lilla husdjuret. Men alldeles vanligt spån från "Best friend" och dylikt är jättebra till möss. Man skall också tänka på att möss behöver en ganska stor bur med stor yta i och möjligheter att kunna springa och klättra. Och bäst är naturligtvis om de får komma ut och springa också på ett bord eller en annan kontrollerad yta.... Det finns en liten förening för dem som har möss som husdjur - en sorts "kennelklubb" för möss, här är länken till den!! http://www.svemus.webs.com/Lycka till med mössen!! :-) Eva
|
|
|
|
|
16-09-2010, 19:14
|

Medlem

|
Tackar för info  Ska vidareförmedla detta till henne. Hon vill absolut inte ha spån, hon vill odla växter i jord o torv där mössen är - funkar det? Är jord och torv ett bra underlag för möss?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
16-09-2010, 19:39
|

Medlem

|
Nej, jord och torv är inte bra. Det kan damma och mössen få ner det i lungorna, och så blir de smutsiga och får svårt att hålla sig rena. Möss är väldigt noga med sin putsning och hygien och skyr allt som gör dem smutsiga. Dessutom blir en bur med jord eller torv väldigt svår att städa, och städning är viktigt för att buren skall vara ren och fräsch och mössen trivas. Jag förstår din goda väns ambition med en "naturlik" miljö, men man måste tänka på att sällskapsmöss är husmöss, mus musculus. Och husmöss bor för det allra mesta i just hus eller ladugårdar eller andra byggnader, i golv och väggar. Och där finns det ju alltsomoftast just sågspån!! :-) -De har alltså inget emot sådana ytor som finns i byggnader. Den allra största tjänsten man kan göra sina möss är att låta dem vara ute och springa. På bordet eller golvet och under uppsikt. Det är väldigt onaturligt för en mus att vara begränsad i sin rörelsefrihet till en låda eller bur, och det går inte att att ta bort den känslan av att vara inspärrad med jord eller torvtäckning i buren. Att få springa lös är ett sätt att åtminstone ibland låta dem få känna känslan av att kunna röra sig fritt. Kutterspån ÄR bra burmaterial för möss. De kan enkelt gräva och rumstera om i det och de kan gräva sig ner i det och det vill de väldigt gärna göra. Annan berikning i buren som är viktig är toa- eller hushållspapper att bygga ett mysigt bo av, toarullar att kila igenom, pinnar eller grenar att gnaga på, och ett eller flera små hus. Gärna något att klättra på också. Och en varierad kost!! Och så får man göra dem handtama väldigt försiktigt, och med stor omtanke och hänsyn till att de är så små, och att man låter dem bli tama i sin egen takt. Och så får man aldrig lyfta dem i svansen!! Det gör både ont och så kan svansen brytas av. När man skall ta en mus så skall man kupa händerna runt den och försiktigt lyfta upp den i handflatorna
Rasmus.JPG ( 7.11k )
Antal nedladdningar: 7utan att skrämma den. Skickar med en bild på min lilla mushane Rasmus!! :-) Eva
|
|
|
|
|
16-09-2010, 19:58
|

Medlem

|
1000 tack för svar Eva  Vidarebefordrar även detta  Rasmus är jättesöt. Jag hade gärna skaffat mig möss men tyvärr har jag varken ork eller plats för det. Men vem vet, någon gång i framtiden kanske det finns det.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
16-09-2010, 20:28
|

Medlem

|
Borde man inte kunna göra någon rymningssäker lekhage som musen kan vara i för att få omväxling?
Kan hon ha krukor eller lådor med växter i akvariet?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
16-09-2010, 20:57
|

Medlem

|
Jo, en rymningssäker lekhage med mycket berikning låter jättebra!! :-) Själv använder jag köksbordet som "hage" och mössen brukar lära sig att inte gå ner från bordet. Man får övervaka dem först, men sedan om de har kul och får prova på olika maträtter (jo, de prövar gärna från tallriken också om de får.... :-) ), så brukar de nöja sig och bli kvar. Man får ha lite koll i början dock. Rasmus bor faktiskt på bordet. Han har sin bur i ena ändan och stegar ut och in. Men har är aldrig inlåst, utan kan göra precis som han vill. Både på nätterna och när vi är på jobbet. Han har allt han behöver där och är nöjd. Han har aldrig en enda gång gått ner från bordet. Jag lägger med ytterligare en bild från när han äter pizzakanter!! :-) Möss gillar att rumstera om i blomkrukor. De både gräver/sprätter ut all jord och biter sönder växten. Det går ganska snabbt att förstöra en växt!! :-) Bäst gillar de att kila omkring i fönsterbänkar och förstöra de växter som kan stå där.... :-) Igen, Eva
|
|
|
|
|
16-09-2010, 21:19
|

Medlem

|
Det låter fantastiskt att han kan ha burdörren öppen jämt o aldrig går ner från bordet  Så söt han är. Jag pratade med henne nu och hon har blivit mest intresserad av gerbiler, eller kanske ska ta emot en kanin som vansköts. Så det är väldigt osäkert. Jag har tipsat henne om att gå med här.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
16-09-2010, 21:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Ett tips till henne är att hon kan bygga stenrösen om hon vill ha mer naturlik miljö trots underlaget. Välja olika typer av stenar eller sådna mer med grov yta. så inga strandslipade sådna, såvida de inte är sandsten. Kan enkelt limmas ihopp med lim och låta dte torka ordentligt för att få bort ångor och sådant innan. Trälim kanske funkar bra med och blir ganska osynligt efteråt.
Med stenar i som de kan hop omkring på och liknande så får de bttre fotunderlag och fötterna mår bra och slipar även klorna .
Man kan limma gångar och liknande. jag tom hade en lös sten så jag kunde öppna ner till en kammare.
Funkar väldigt bra till alla typer av gnagare...
Redigerat av Orkidétjuven: 16-09-2010, 21:33
|
|
|
|
|
16-09-2010, 21:35
|

Medlem

|
Jättebra att ta hand om ett hemlöst/vanskött djur!! :-) Gerbiler har jag haft, men de är verkligen vilda djur, alldeles för lite domesticerade och otroligt rastlösa och stressiga i fångenskap. Jag tror faktiskt att de lider av att vara inspärrade och de blir aldrig riktigt tama. Eller att man kan ha någon sorts kommunikation med dem. Men de är väldigt söta!! :-) Men som sagt; att ta hand om ett hemlöst djur låter som en perfekt idé!! :-) Eva Ytterligare bild på Rasmus när han dricker mjölk ur glas.... Bra tips med stenar och stenrösen från Orkidetjuven!! :-) Eva
|
|
|
|
|
16-09-2010, 21:58
|

Medlem

|
tack för tipsen Orkidétjuven  Ska framföra dem. Vi får se vad det blir.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
16-09-2010, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Har haft Hammsteruppfödning och vet att Hammstrar är solitärer utom när de har ungar,man ska inte ha två vuxna Hammstrar i en bur,vuxna Hammstrar kan slås tills en av dom dör,aldrig hane och hona i samma bur om inte honan är i löp,är inte honan i löp så kan hanen och honan slås tills en av dom dör eller skada varan ordentligt.
|
|
|
|
|
17-09-2010, 09:57
|

Medlem

|
Tack för info. Dvärghamstrar är inte solitärer, men hon har slagit hamstrar ur hågen eftersom de huvudsakligen är nattaktiva.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
17-09-2010, 11:14
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Den som vill veta mer - eller bara "något" - om möss, ska gå in på sajten Mus.iFokus: http://mus.ifokus.se/Här finns massor med bra och kunniga artiklar, sök, och du finner Till exempel denna om bottenströ: http://mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?Ar...33-092b4cab31eeOch är det något du/ni inte hittar, så frågar man där. På iFokus-comunityn finns också Hamster.iFokus. http://hamster.ifokus.se/Vilken kvalitet detta forum håller, kan jag inte uttala mig om, eftersom jag aldrig är där, och dessutom inte är särskilt kunnig när det gäller hamstrar. Ja, och till Ängsvädd vill jag förstås tipsa om http://undulater.ifokus.se/ om du inte redan känner till det. iFokus har många olika och intressanta forum. Kolla, den som vill.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
17-09-2010, 12:26
|

Medlem

|
Tack för tipsen amaira  Nu är det så att det låtar åt gerbiler eller ta emot en vanskött kanin. Hoppas Meriona kan ge lite info om gerbiler. Jo, jag är med på undulater.ifokus men det absolut bästa undulatforumet är undulatportalens forum.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|