Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Källsortering, Hur gör du?
          malcolm
          Inlägg 25-09-2010, 11:28
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Här hämtas kylar och frysar utan extra kostnad av det kommunalägda SRV om man ringer och bokar tid, sedan är det bara att ställa ut skrotet på gatan.

När det gäller återvinningscentralerna i kommunen så har varje villa-, radhusägare fått varsitt inpasseringskort eftersom stationerna missbrukades tidigare när firmor mfl. kastade sitt skräp där utan att betala någon avgift.

Redigerat av malcolm: 25-09-2010, 11:37

Citera
          Christa
          Inlägg 25-09-2010, 11:33
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Red Top @ 25-09-2010, 12:00) *
          Återvinning av förpackningar och tidningar ingår inte i taxan för sophämtning. Det är enligt lag producenterna, som har ansvar för den hanteringen.

Tidningar
          Förpackningar

När det gäller elektronik, batterier och övriga miljöfarliga sopor är det också producenternas ansvar. Jag orkade inte leta upp lagtexterna. wink.gif

För all återvinning gäller; att det är vi konsumenter, som betalar. Kostnaden för återvinning är inbakad i priset vi betalar för varan.

Jag skrev återvinningscentraler och inte återvinningsstationer eftersom det är producentansvar på förpackningar. När det gäller farligt avfall så är det producentansvar på kyl och frys, ljuskällor och sedan minns jag inte om det är något mer.

Grovavfall som möbler och annat är det mig veterligt inget producentansvar på.

Kemikalier av olika slag inte heller.

Bilbatterier är jag osäker på.

Containern för grovavfall på återvinningscentralen brukar vara ganska full så det slängs nog en hel del sådant. Många kommuner subventionerar också stationer och centraler eftersom producenterna betalar för lite.

Citera
          Anma
          Inlägg 26-09-2010, 21:59
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Miljön slår tillbaka

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-02-2026, 09:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon