Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tvätta håret utan schampo?!, Någon som testat att ge upp schampo?
          Rebecca
          Inlägg 20-10-2010, 05:47
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Anma @ 20-10-2010, 00:20) *
          Har redan börjat... smile.gif
          Gillar inte olja dock, men kör helt sls-fritt. Har Natusan top to toe wash som tvål nu. Gör ansiktsrengöring med askorbinsyra och natusan tvålen istället för olja. Funkar bra för mig, faktiskt. Har till och med köpt en egen svinhårsborste, gubben använder ju schampo, när dessa sorter är slut som vi har hemma nu blir det sls- och silikonfritt för honom också. Han vägrar dock att ens prova att vara utan schampo, men sls och silikonfritt går han med på. Tvål vet jag inte ännu om jag klarar att omvända han på, han gillar ju hård tvål -fear-.gif och sånt finns nog inte sls-fritt.

Haha, det där känner man igen! Dessutom tycker han det känns som om vi som inte använder schampo är en sekt - han tycker våran "värvning" av medlemmar liknar sektvärvningar. Sektmötena hålls självklart på lockig.se's forum. Så Anma, grattis till att du får så fina resultat och varmt välkommen in i sekten! wink.gif

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 20-10-2010, 08:41
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

rotfl.gif No´poo-sekten. naughty.gif

Citera
          Kajsa Kavat
          Inlägg 20-10-2010, 09:26
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 34 731

"Skit in - skit ut", klart det behövs kemikalier för att få bort smutsen i håret om ni får i er en massa konstiga kemikalier med födan för "lika löser ju lika". sos.gif

TIPS! Gå och se Stefan Jarls nya film "Underkastelsen" när den visas i din hembygd eller "på en bio nära dig". Den är gratis eller åtminstone nästan, har sett priser från 0-20 kr. Hemsidan till filmen ger också några få tips om vad man själv kan göra (nybörjartips för min del blush.gif )

http://www.underkastelsen.se/

Jag har inte använt schampoo detta årtusendet och jag har idag renare, starkare hår, renare gråvatten och gladare blommor än jag hade när jag använde traditionellt hårschampoo. Enda gången jag kanske använder schampoo är för att få bort fettet från mina oljeinpackningar och då använder jag gärna hund-/kattschampoo för de är garanterat utan tillsatser för vad skulle hända våra små fyrbenta vänner om de fick sådana kemikalier på sig som vi själva gladeligen öser över oss varje dag? g.gif fear.gif

För mig så räcker det med ett fint olivtvål för att sköta hela min hygien med. (Köp ett av god kvalité, samma regel gäller där såväl som vid matinköp, ju kortare innehållsförteckning, desto bättre vara.) Tvål är dock också för uttorkande på mitt hår numera så allt oftare så blir det bara sköljningar med nässelvatten eller andra växter. OCH mitt hår har aldrig varit renare, kraftigare och starkare än det är idag och jag har inte haft en enda kluven hårtopp sedan 1998. TACK mina vänner som hittade eko-frisör Kerstin Strömberg i Östanå, tidigare Osby. smiley_small_hug.gif
          Kerstin har en hemsida http://www.herbian.com/

Givetvis så beror ju hårkvalitén till stor del av vad vi äter. yaay.gif Jag äter numera ekologiskt så långt jag kan och ekonomin tillåter, äter inte gris- och nötkött och jag vill ha min kyckling giftfritt utfordrad och fisken viltfångad. Undviker också socker och vitt mjöl men jag är ingen fanatiker utan uppskattar en bit mörk choklad och en kaka ibland.
          Innan jag lade om kosten och började hos eko-frisören var mitt hår tunt, jag har alltid haft många hårstrån men de har varit tunna och mjuka som babyhår. Nu har jag ett hår som är mycket kraftigt och det uppvisar allt fler likheter med djurpäls... T ex så blir det allt svårare att få håret blött, det är vattenavvisande TROTS att det är rent. Någon skrev något om en kanin som aldrig sett schampo... det stämmer så bra. tummenupp.gif Jag fryser heller inte om huvudet numera om jag går ut med blött hår när det är kallt. En konstig och fantastisk upplevelse bara det! OCH lättare att förstå hur djuren klarar kylan.

Allt levande är ju överdraget med mjölksyra, jag ber dig som läser detta, förstör inte denna skyddande hinna om du kan undvika.

rose.gif

--------------------
          "Bättre att vara ute på hal is och ha de' glatt än att gå i lera å sörja" Robert Broberg

Citera
          fuchsian
          Inlägg 20-10-2010, 11:09
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Hej på er,

Det var en intressant tråd att läsa och tänkte just att kanske mina beskymmer vore hjälpta av någon sorts annan än schampoo & balsam och leave in i mina hårtoppar.

Jag har tunnt, men mycket hår och halvlångt och rakt för tillfället. Brukar ha en klips att lyfta upp från nacken el. ansiktet, beroende vad jag gör.
          Håret är i naturen (just nu) mörkblånd med lite rött i och topparna blir alltig ljusare på sommaren, inget grått finns inte ännu.
          Mitt största beskymmer är hårbotten, den kan bli skorvlig, kliar och sen blöder. Läkarn har sagt att det är inte vanl. mjäll utan det är sporiasisliknande och det brukar bre ut sig bakom mina öron, men inte längre.

Jag får flytande kortisonliknande preparat att droppa och gnugga de angripna ställen, men vill helst slippa den skiten.
          Jag har ingen annan exsem, men detta kommer oftast när jag är stressad, mår inte bra och resten kan ni ju gissa er till.

Jag vore jätteglad om någon kunde ge mig råd att börja med, är så oledsen på kliandet och man kan inte låta bli det heller.

Sen en annan fråga, maken är nästan helt vithårig, tvättar sitt hår dagligen med nån billig shampoo. Hans hårkvalite är torrt och väldigt strävt. Har ni hunnit experimentera något på liknande män?
          yes.gif .. Fuchsian....

Redigerat av fuchsian: 20-10-2010, 11:10

Citera
          Fny
          Inlägg 21-10-2010, 08:15
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Fuchsian, jag tycker absolut att du ska testa! happy.gif Funkar det inte för dig så är det ju bara att sluta, men i bästa fall blir du av med problemen!

Nu har jag ju varit utan schampo i 21 dagar.... Håret är mjukare och lockigare, framförallt när det fortfarande är blött (då är det riktigt riktigt lockigt på ett sätt det aldrig varit förut! crazy.gif). Det är väldigt uppenbart att håret går igenom en process och ändras - första veckan tog det 3-4 dagar innan håret behövde balsamtvättas igen, det var rent ovanligt länge! Men förra veckan så ändrades det och håret behövde istället balsamtvättas varje dag för att se fräscht ut. Men fortfarande jättefint den dagen: wink.gif Nu verkar det svänga tillbaka (tack och lov sweatingbullets.gif) och jag tror att jag är på väg ur the-ugly-phase (det verkar vara jättevanligt att man har en period i början då håret blir fetare) och förhoppningsvis kommer det bara bli bättre. tummenupp.gif

Bifogar några bilder... tongue.gif Se hur stor skillnad det är på lockarna! bravo.gif

Kan tillägga att på den sista bilden är det inte riktigt lika mycket volym på håret som på bilden innan, men det beror nog på att det inte var riktigt lika borstat - håret har rent generellt mer volym nuförtiden. biggrin.gif
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 21-10-2010, 08:33
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Vad läckert Fny! Vilken skillnad! Det här får man nog ta sig en funderare på......

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Rebecca
          Inlägg 21-10-2010, 08:50
          Länk hit: #107

Medlem

Vad långt och fint hår du har Fny! Ser jättebra ut! tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Sofia H
          Inlägg 21-10-2010, 09:14
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 12 911

Tack Fny!
          Jag hittade till lockig.se tack vare ett av dina inlägg här, och inget shampo i mitt hår sedan den 6/10! Håret är kraftigare och känns mindre torrt, även om det inte syns någon större skillnad än. Kul är det, och jag tror att håret kommer att fortsätta att förbättras. 34 års misshandel tar väl ett tag att fixa till kan jag tro... Testa ni andra också. Blir det inte bra kan ni ju sluta igen!/Sofia.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 21-10-2010, 09:18
          Länk hit: #109

Medlem

Tack Fny,

Det var verkligen skillnad på hårkvalitee och jag förstorade upp dina hårtoppar, så var det mycket mindre klyvet i topparna än i det jag kunde se i första bildern.
          Tur att jag hamnade på denna tråd, har sett den, men inte gått in förrän nu. Att man kan med så enkla medel förbättra hårkvaliten, är ju fantastisk.
          Detta ska jag prova och ta till mig det du skrev att det var en liten tillvänjningsprocess innan det började funka.
          Du skrev att du endast balsamtvättar ditt hår?! Vad använder du för balsam i så fall, eller går det med det man har?
          Just nu är jag inne på min 3;e vecka med eksem i hårbåtten och har undvikit "rävgiftet" läkarn har gett mig och suttit på mina fingrar.
          Jag har även en fin olivtvål, oanvänd här hemma, som jag tänkte på att ta till kroppen efter att läst era kommentarer.
          Tänka sig, vi har nästan samma hårfärg...... giggle.gif .. Fuchsian...

Redigerat av fuchsian: 21-10-2010, 09:19

Citera
          Rebecca
          Inlägg 21-10-2010, 09:30
          Länk hit: #110

Medlem

CITAT (fuchsian @ 21-10-2010, 10:18) *
          Tack Fny,

Det var verkligen skillnad på hårkvalitee och jag förstorade upp dina hårtoppar, så var det mycket mindre klyvet i topparna än i det jag kunde se i första bildern.
          Tur att jag hamnade på denna tråd, har sett den, men inte gått in förrän nu. Att man kan med så enkla medel förbättra hårkvaliten, är ju fantastisk.
          Detta ska jag prova och ta till mig det du skrev att det var en liten tillvänjningsprocess innan det började funka.
          Du skrev att du endast balsamtvättar ditt hår?! Vad använder du för balsam i så fall, eller går det med det man har?
          Just nu är jag inne på min 3;e vecka med eksem i hårbåtten och har undvikit "rävgiftet" läkarn har gett mig och suttit på mina fingrar.
          Jag har även en fin olivtvål, oanvänd här hemma, som jag tänkte på att ta till kroppen efter att läst era kommentarer.
          Tänka sig, vi har nästan samma hårfärg...... giggle.gif .. Fuchsian...

Jag kan verkligen rekommendera dig att gå in på www.lockig.se och kolla vidare. Man måste ha ett balsam utan silikoner eller mineraloljor, för de kräver schampo för att kunna tvättas ur håret. På lockig.se finns listor över godkända balsam. Annars kan du skriva ut innehållsförteckningen på ditt balsam du har hemma här så kan jag hjälpa dig att se om det är godkänt eller inte. Du måste även tvätta håret en sista gång med schampo, för att kunna få bort gamla rester av silikoner och mineraloljor. Det brukar fungera med det schampot man har hemma. Skriv ut innehållsförteckningen här så kan jag hjälpa dig.

Mitt hår har ändrats rätt mycket längdmässigt sen jag började. Har tvättat med balsam i snart två år och här är lite före och efter bilder...

Före balsammetoden, år 2007. Frissigt (okej, det blåser - men ändå) och vädigt väldigt torrt och krispigt.
          Bifogad bild

Ungefär ett halvår efter starten, detta är taget höst 2009. Jag experimenterade fortfarande med vilka produkter som passar mig bäst.
          Bifogad bild

För två veckor sen. Håret behöver definitivt en slingning igen. Dåligt foto, vanligtvis är det lockigare. Eftersom det är så långt nu har lockarna dragits ut av sin egen tyngd under dagen, men håret är friskare än någonsin.
          Bifogad bild

--------------------

Citera
          Fny
          Inlägg 21-10-2010, 09:34
          Länk hit: #111

Medlem

Tack alla för era fina kommentarer! kram1.gif

Ja fuchsian, det där med kluvna hårtoppar är lustigt... först igår la jag märke till att jag nu har markant färre kluvna hårtoppar - och jag som ALLTID haft enormt mycket kluvna hårtoppar! ohmy.gif

När det gäller hur man rent praktiskt gör så rekommenderar jag varmt lockig.se. Det går tyvärr inte att använda vilket balsam som helst, det måste vara ett som inte har otrevligheter i sig. Detaljerad lista finns på lockig.se! Sedan måste man se till att ha ett godkänt schampo till den sista hårtvätten innan man börjar med balsamtvättar, som kan ta bort resterna av tidigare produkter från håret. Man måste också vara försiktig med andra produkter - inte stoppa NÅGOT i håret som inte är godkänt! Och för att förtydliga, det är inte något visst märke som gäller och en viss produkt, utan det finns en mängd olika som funkar.

Själv använder jag hittills ett tvättbalsam jag hittade i närlivsen (efter att ha granskat utbudet med en lång lista i handen!), av märket Salon Proffesional (tror den heter Volumising Conditioner) och en hårinpackning vid namnet L'Oréal Elvital Nutrigloss. yes.gif

Ska nog hitta ett nytt tvättbalsam för det jag har nu är extremt odrygt men annars funkar det bra! biggrin.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Rebecca
          Inlägg 21-10-2010, 09:37
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (Fny @ 21-10-2010, 10:34) *
          ...och en hårinpackning vid namnet L'Oréal Elvital Nutrigloss.

Luktar MUMS!!! Precis tvättat mitt hår med den och jag sitter bara och njuter av doften wub.gif

--------------------

Citera
          Fny
          Inlägg 21-10-2010, 09:44
          Länk hit: #113

Medlem

ja den är riktigt mysig! wub.gif Rebecca, vad använder du för tvättbalsam? Som sagt ska jag försöka hitta ett nytt som inte är så extremt odrygt... Mitt nuvarande måste jag ta typ 3-4 stooora handfullar av (verkligen MASSOR!)... Det har nog att göra med att jag har så tjockt hår (maaaassor av pyttesmå hårtstrån sleep.gif ), men det är lite omständigt...

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Rebecca
          Inlägg 21-10-2010, 09:52
          Länk hit: #114

Medlem

Jag använder Coops Änglamark, som så många andra på lockig. Funkar jättebra för mig att fördela i håret och det känns rent efteråt. Jag tar lite och gnuggar mellan handflatorna, sedan stryker jag handflatorna mot hårbotten liksom underifrån, under håret. Jag tycker det är lättare att få det vid hårbotten då än att bara stryka på balsamet ovanifrån och försöka gnugga in, över alla hårstrån.

Änglamarks balsam använde jag till en början både som tvätt och vårdande balsam, men efterhand så ville mitt hår ha tyngre grejer som vårdbalsam, därför kör jag nu på Nutriglossinpackningen som vårdande.

Ibland, kanske varannan vecka, använder jag också Body Shops Rainforest Shine Schampo, som är ett SLS-fritt schampo. Det är helt enkelt en lathetsgrej - ibland orkar jag inte med allt balsamgnuggande för att håret ska kännas helt rent. Då kompenserar jag ofta upp det genom att ha inpackningar i håret lite längre än vanligt.

--------------------

Citera
          fuchsian
          Inlägg 21-10-2010, 10:12
          Länk hit: #115

Medlem

Jo, jag brukar använda L´Vitals nutri gloss som en inpackning och jag brukar ha deras schampoo och balsam för torrt och sprött hår, just nu finns det kvar Niveas grejer och Swartkofft på hyllan, men jag gillar dom egentligen inte, så jag ska återgå till L´vitals igen.

Brukar ni ha någor leave in- mot topparna av de märken ni använder, eller det kanske inte behövs sedan?

Niveas var en flopp-köp, även deras leave in är som klister.

Jag ska ta och titta igenom dom nätadresserna och läsa lite till. Lockigheten som ni har i håret, är det naturligt eller efter permanent? Mitt hår är ju spikrakt.

Mitt hår har alltid växt fortare än normalt och jag har en stor virvel nästan mitt i knoppen och den synns när håret är rakt. Inte blev den bättre när jag klipte mig kort ett antal år sedan, ucsh, som det såg ut och jag passar inte i kort hår annars är det en vanesak att ha den längre. Rebeccas Änglamark kunde man ju pröva på. ..Fuchian...

Citera
          Fny
          Inlägg 21-10-2010, 10:20
          Länk hit: #116

Medlem

mitt är naturligt. =) men så är det inte så vansinnigt lockigt heller... mer vågor än lockar...

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Rebecca
          Inlägg 21-10-2010, 10:38
          Länk hit: #117

Medlem

Mitt hår är också naturligt lockigt. Men balsammetoden passar oavsett om man har spikrakt eller afrokrulligt hår. Jag har inte leave-in, möjligtvis någon droppe olivolja ibland.

Till dina produkter fuchsian - Nutrigloss-inpackningen är godkänd, så den kan du använda som inpackning om du vill. För det är väl den som luktar så himmelskt och finns i en rosa burk? Jag tror inte de andra produkterna är godkända, men det är svårt att veta utan ett exakt produktnamn eller en komplett innehållsförteckning. Antingen kan du skriva ut innehållsförteckning eller så köper du helt enkelt nytt. Som nybörjare kan jag rekommendera Änglamarksbalsamet, det är billigt, bra och dessutom har det flera bra märkningar, Svanen bland annat. Börja med något enkelt, sedan kan man addera saker när man märker att håret vill ha mer. Med det tillvägagångssättet är det också enkelt att ta reda på vad som inte passar ens hår. Det kan bli svårt om man vill testa allt på samma gång. smile.gif

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 21-10-2010, 10:49
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Fny @ 21-10-2010, 10:44) *
          ja den är riktigt mysig! wub.gif Rebecca, vad använder du för tvättbalsam? Som sagt ska jag försöka hitta ett nytt som inte är så extremt odrygt... Mitt nuvarande måste jag ta typ 3-4 stooora handfullar av (verkligen MASSOR!)... Det har nog att göra med att jag har så tjockt hår (maaaassor av pyttesmå hårtstrån sleep.gif ), men det är lite omständigt...

Du har ett jättevackert hår, fny!
          Jag tyckte också det gick åt massor, fast mitt hår inte ens är i närheten av ditt i längd. Men så kom jag på att jag fyller en liten reseflaska (från apoteket, rymmer 1/2 dl tror jag) till hälften med balsam, resten vatten och sprutar ner det rakt i hårbotten i sektioner. Mycket lättare att få balsam överallt i hårbotten och dessutom mycket drygare system. smile.gif

Jag använder Wackra by CCS som tvättbalsam och Oliva by CCS som vårdande. Den har proteiner i sig men än så länge mår mitt hår bra av dem, bättre än utan, faktiskt.

Redigerat av Anma: 21-10-2010, 10:51

Citera
          Fny
          Inlägg 21-10-2010, 11:13
          Länk hit: #119

Medlem

unsure.gif ett förtydligande... den mängden balsam jag beskrev... är bara för att kunna gå igenom hela hårbottnen, inte längderna... unsure.gif Det är som om håret bara SLUKAR allt!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          fuchsian
          Inlägg 21-10-2010, 11:49
          Länk hit: #120

Medlem

Tack alla för era råd ..... smiley_small_hug.gif

Idag var det den sista tvätten med "skräpet", ska handla in i börja med Änglamarks balsam och den rosa burken av Loreal nutri gloss (har en röd sådan, ska kolla den först vad den innehåller) Den luktar sagolikt och har använt den som hårinpackning, men den räcker för mig 3 ggr, så det är otrygt, men ibland får man väl lyxa till det hela.

Jag fick av min väninna en shampoo som hon får av sin/våran andra bekanta och det funkar bra på hennes korta ljusa och flygiga hår. Här är namnet; Herbal shampoo, Krishna Musk av Song of India. Men den innehåller några oljor, Aloe Vera, Rosemary, Bergamot, Tea tree.
          Denna shampoo skulle förebygga gråa hårstrån.

Jag låter denna vara tills vidare och går in med ovanstående 2 produkter.

Tänkte att olivtvålens lödder som jag ska ta fram och tvätta mig med, kanske skulle passa och ta i topparna tills allt lugnar ner sig.
          Tack ,era härliga tjejer, nu slipper jag klia mig sönder och samman....... tummenupp.gif ,Fuchsian...

Redigerat av fuchsian: 21-10-2010, 12:17

Citera

14 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 04:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon