| |
|
  |
Tvätta håret utan schampo?!, Någon som testat att ge upp schampo? |
|
|
|
|
25-10-2010, 09:02
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Den där listan är jättelång ju...
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 09:11
|
Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 25-10-2010, 09:55)  Är det ingen som vet något shampoo från vanliga butiken? lockig.se kan man inte se utan att logga in där. Det kanske inte finns några i vanliga butiken? Ok, nu har jag klippt ut några märken som jag vet finns i vanliga butiken. Det är många många fler, men jag som inte handlat schampo på vanliga affären på evigheter mindes att just dessa med säkerhet finns där. Detta är alltså sistaschampon som är godkända. # Family Fresh Aloe Care Shampoo # Family Fresh Citrus Energy Shampoo # Family Fresh KIDS # Family Fresh Ocean shampoo # Family Fresh sport shower and shampoo # Garnier Fructis Volume Restructure No Silicone Shampoo # Garnier Natural Respons Shampoo olivolja/citron # Garnier Respons schampo # Garnier Respons Shampoo med nektar # Naturelle Schampo Berry Fusion # Naturelle Schampo Honung # Naturelle Schampo Lingon # Naturelle Schampo Persika # Naturelle Schampo Smultron # Wella Pro Haircare schampo för färgat hår # Wella Shampoo Extra Volume # Wella Shampoo For Protection, Strength and Shine # Wella System Professional Maxximum Schampoo Förresten, fny, ditt hår är alldeles fantastiskt fint!
Redigerat av Anma: 25-10-2010, 09:11
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 09:36
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Tack för svaren Fny och Anma!
Flera wellashampoo var med, jag har wella för normalt hår,den funkar inte då kanske? Inte en chans att jag klarar läsa innehållsförteckningen, det är så finstilt så det är nog inte meningen att man ska kunna det. Jag har TRESemmé hemma också men där är innehållsförteckningen så lång med massa konstiga ingredienser så jag antar att den inte fungerar.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 09:54
|
Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 25-10-2010, 10:36)  Tack för svaren Fny och Anma!
Flera wellashampoo var med, jag har wella för normalt hår,den funkar inte då kanske? Inte en chans att jag klarar läsa innehållsförteckningen, det är så finstilt så det är nog inte meningen att man ska kunna det. Jag har TRESemmé hemma också men där är innehållsförteckningen så lång med massa konstiga ingredienser så jag antar att den inte fungerar. TRESemmé och Wella för normalt hår finns inte med på listan. Men listan är inte komplett. Läste något om Tresemme när jag sökte på den, det verkar vara riktigt dåligt med balsammetoden. Alla de produkterna.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 11:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Såg att Naturelles schampoo var i din lista, då får det bli den "sista" tvätten för mig för har kvar lite av det.
Väntar på maken och sedan åker vi ut och handla. Då slipper jag köpa schampoo utan koncentrerar mig på balsamet, samt något rill toppar, har skrivit ner i listan det ni har rekommenterat så idag händer det!!!! ..Fuchsian ....
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 11:16
|
Medlem

|
CITAT (fuchsian @ 25-10-2010, 12:08)  Såg att Naturelles schampoo var i din lista, då får det bli den "sista" tvätten för mig för har kvar lite av det.
Väntar på maken och sedan åker vi ut och handla. Då slipper jag köpa schampoo utan koncentrerar mig på balsamet, samt något rill toppar, har skrivit ner i listan det ni har rekommenterat så idag händer det!!!! ..Fuchsian .... Lycka till! Tänk på att det finns massor med produkter till toppar som inte är kompatibla med balsammetoden. Jag rekommenderar alla som vill testa BM att gå med i lockig.se forum och läsa på. Eller åtminstone läsa på Vanliga frågor (behöver inte bli medlem för att läsa på lockig.se förutom på forumet). Det finns massor med bra tips och problemlösning där. Själv har jag fortfarande problem med torrt hår, inte i hårbotten, men i längderna. Nu visar det ju sig vad jag har för hårkvalité egentligen. Jag måste hitta någon bra produkt som är väldigt fuktgivande. Köpte elvitals nutrigloss inpackning (den rosa) har haft i den en gång, var mycket bättre direkt men är tveksam till om mitt hår vill ha proteiner i längden. Vill ha olika produkter att varva med.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 13:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
visade mina före-efter-bilder för min kära mor, som tjurigt sa att det var finare innan jag gick över till Bm.... =(
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 13:27
|
Medlem

|
CITAT (Fny @ 25-10-2010, 14:19)  visade mina före-efter-bilder för min kära mor, som tjurigt sa att det var finare innan jag gick över till Bm.... =( Jag håller INTE med din mor, om det nu är till någon tröst.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 13:32
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (tonic @ 23-10-2010, 12:43)  Nu har jag också testat under två veckor och är helnöjd!!!!
Attitydförändring behövs.
Förr kunde man inte tvätta ansiktet utan tvål, för att bli ren. Nu vet vi att tvål torkar ut huden.
Varför skulle inte schampoo göra samma sak?
Fortsätter med el´vitals balsam ett tag till.
Rebecka, för att se dina listor måste man vara medlem tyvärr. Aha, jag visste inte det eftersom jag är medlem och inte riktigt tänker på det... Men de flesta balsam kan man faktiskt köpa på "vanliga ställen" som Ica, Coop, Hemköp och liknande. Jag använder till exempel Coops Änglamark.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 13:35
|

Medlem

|
Jag har läst det som står "lockig", men har inte registrerat mig ännu dit. Gjorde ett par försök, men det funkade inte, men tar det som kommer, och har nu fått av er alla så mycket info, så någonstans får man börja. Stackars apotekaren som blev generad av att jag frågade efter den vattenlösliga glidslem, men då sa jag att det ska jag ha i håret!!! ---- nog blev han ändå rödare, men.... ....Fuchsian......
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 13:38
|

Medlem

|
CITAT (Fny @ 25-10-2010, 14:19)  visade mina före-efter-bilder för min kära mor, som tjurigt sa att det var finare innan jag gick över till Bm.... =( Äääsch, min mamma var också tveksam till det där först. Speciellt min kille... han tyckte det kändes riktigt konstigt att jag bara tvättar med balsam. "Blir inte håret väldigt fett och äckligt??" osv. Det roliga var att till och med min frisör sa att mitt hår blivit mycket finare, och då frågade hon om jag börjat använda frisörschampo istället för "billighetsschampon" ...men jag kunde faktiskt inte med att säga att jag skippar schampo helt. Många frisörer är väldigt negativa till detta då det är emot allt de lärt sig. "Schampo öppnar fjällskiktet på hårstrået och tvättar rent inuti, och balsam stänger det". Men varför måste man öppna fjällskiktet om inget skit kommer in där...? CITAT (fuchsian @ 25-10-2010, 14:35)  Stackars apotekaren som blev generad av att jag frågade efter den vattenlösliga glidslem, men då sa jag att det ska jag ha i håret!!! ---- nog blev han ändå rödare, men.... ....Fuchsian......
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 14:10
|
Medlem

|
Det är lite synd att man inte vågar erkänna för frissan att man inte använder schampo. Hur ska dom kunna ta ställning eller ens få chansen att lära om sig om ingen informerar om att detta fungerar? Jag kommer garanterat tala om det för min frissa. Sen får hon ta det som det är. Fast först ska hon få bedöma min hårkvalitet, om det hänt något med den...
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 14:43
|

Medlem

|
Ja, nu såhär i efterhand ångrar jag det. Men då hade jag bara använt balsam i några månader och hört skräckhistorier om människor som råkat ut för riktigt otrevliga frisörer. Till saken hör att min frisör är en närstående person som jag absolut inte vill hamna på fel sida med.
Nu har jag dock flyttat till en annan stad och klippt mig hos en tjej som rekommenderades från Lockigs forum. Hon frågade mig nästan direkt om jag känner till balsammetoden, och var superengagerad och positiv till allt. Dessutom var hon jätteduktig på att klippa, och lät mig slippa hårtorken eftersom hon vet att det sliter massor, och att lockiga hår oftast blir katastrof om man blåser på fullt ös med en sådan... Jag gick därifrån oerhört nöjd och väldigt glad.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 15:51
|

Medlem

|
När jag varit hos frissan så låter jag dom inte blåsa mitt hår efteråt, det gör jag inte heller hemma, just för att det sliter så, hellre går jag iväg med fuktigt hår än blåst. Jag har haft några år en manlig frisör som permanentat och klippt mig. Mitt hår tål inte ammoniak, så han har haft ett helt annan permanentvätska som har funkat bra, men dock håller det ca. ½ år och jag har gått endast en gång per år för permanentens skull. Nu är jag inte säker hur jag gör med permanenten, brukar göra det i början av året, men det löser väl sig. Det var verkligen roligt att se apotekares min idag, nu glömmer inte han mig i första taget......  ..Fuchsian .....
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 15:59
|

Medlem

|
Du kan färga/permanenta håret hur mycket du vill, det är bara att tvätta håret med ditt sista-schampo en gång till efter att du är klar. Så får du bort eventuella elakheter och kan fortsätta med balsamet sen. Allt förstörs inte för att man tvättar med sista-schampot ibland. Fick du tag på nåt balsam, Fuchsian?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 17:51
|

Medlem

|
Ja, det fick jag på COOP , Änglamarks och den "rosa burken" köpte jag för att ha två till hands. Shampoo hade jag hemma när jag såg Anmas lista i morsse, men jag skulle ändå till apoteket så tänkte jag mina torra toppar, så då generade jag den stackarn. Ska läsa mig till mera om detta på nätet, men nu är det dags. Har en flaska som jag kan blanda balsam och vatten till hårbotten, för det kliar av bara den, och jag har väntat med att kunna skaffa dessa grejer, så jag har hållit mig ifrån kortisonlösningen. Så det ska nog gå bra. Ska låta maken ta en bild på håret innan. ...Fuchsian....
Redigerat av fuchsian: 25-10-2010, 17:52
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2010, 07:32
|

Medlem

|
Vid min förra tvätt så testade jag nya balsam... Neutral som tvättbalsam och L'oreal El'vital non stop volume (tror jag att den hette, långt namn) testade jag som vårdande balsam. Båda fanns med på listan över godkända balsam. Neutral tvättade rent och bra, men L'oreal-balsamet var det nå lurt med! Vet inte om de har ändrat ingredienser eller om det finns olika produkter som heter nästan samma sak, oavsett så gick det bara dåligt. =( Fett och spikrakt blev längderna! Och håret känns bara inte bra...  Nej, det balsamet KAN inte vara kompatibelt med bm! Tråkigt tråkigt... Så nu ska jag ta och tvätta en gång till med sista-schampot för säkerhets skull, och sen fortsätta med bara neutral tror jag...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2010, 07:54
|

Medlem

|
CITAT (Fny @ 26-10-2010, 08:32)  Vid min förra tvätt så testade jag nya balsam... Neutral som tvättbalsam och L'oreal El'vital non stop volume (tror jag att den hette, långt namn) testade jag som vårdande balsam. Båda fanns med på listan över godkända balsam. Neutral tvättade rent och bra, men L'oreal-balsamet var det nå lurt med! Vet inte om de har ändrat ingredienser eller om det finns olika produkter som heter nästan samma sak, oavsett så gick det bara dåligt. =( Fett och spikrakt blev längderna! Och håret känns bara inte bra...  Nej, det balsamet KAN inte vara kompatibelt med bm! Tråkigt tråkigt... Så nu ska jag ta och tvätta en gång till med sista-schampot för säkerhets skull, och sen fortsätta med bara neutral tror jag...  Hm... skulle du kunna skriva ut innehållet på Elvitalbalsamet så kan jag kolla åt dig? Jag tror det är godkänt... men ibland är det så att vissa balsam helt enkelt inte passar en. Gissar att du först tvättade botten och sedan hade i Elvitalbalsamet i längderna? Om det nu är nåt konstigt i det som inte går ihop med balsammetoden så borde det inte märkas förrän efter ett tag när silikon/mineralolja/whatever-resterna inte går att få bort... Tänk om du hade tvättat som vanligt med ett "vanligt" balsam med silikoner osv, då hade du ju inte fått ett hår som beter sig så konstigt som du beskrev, eller hur? Blev lite rörigt men jag hoppas du förstår mitt resonemang.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2010, 08:10
|

Medlem

|
hmm, hittar inte den innehållsförteckningen på nätet, fy sjutton ska man behöva skriva allt allt det där?  Men när jag sökte runt så hittade jag en annan bm-tjej som beskrev "l'oreal elvital volume non-stop conditioner" som en ROSA flaska! Den flaskan jag har är vit! Och har inget bindestreck mellan non och stop... tror inte att det är samma...  Får se om jag orkar skriva av hela långa innehållsförteckningen... jag förstår vad du menar, det borde väl inte märkas direkt om man i längderna hade ett icke-godkänt balsam, men det blev ett så våldsamt dåligt resultat att det känns ännu orimligare att det just skulle vara mitt hår som bara inte trivs med just det här balsamet, om du förstår hur jag tänker! Hummm....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|