| |
|
  |
Tvätta håret utan schampo?!, Någon som testat att ge upp schampo? |
|
|
|
|
26-10-2010, 14:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (skogstroll @ 26-10-2010, 15:00)  jag måste tvätta håret i alla fall varannan dag annars ser jag ut som nåt nerdekat som krupit upp ur kloakerna. Alla schampon funkar ju inte på mig i alla fall, det bästa för mig verkar vara Head & Shoulders men det måste vara Classic-varianten annars står fröken striplugg där igen har du provat denna?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2010, 14:12
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
nää men tack för tipset  de har eller hade nåt schampo eller så som hette Big, det hjälpte ju lite faktiskt
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2010, 14:18
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
Roligt att du känner dig så nöjd fuchsian! Hoppas nu att det fortsätter såhär. Var som sagt noga med att gnugga in Änglamarksbalsamet i hårbotten och skölj noga noga noga!! Angående deosten är jag faktiskt intresserad av det där... jag brukar inte använda deo mer än när jag ska göra något speciellt. Jag luktar inte så mycket under armarna ändå...  Men det skulle kännas skönt att veta att man inte "stänger in" fukten med aluminiumklorid osv som det finns i de flesta deosar...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2010, 18:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Rebecca,
Detta innehåller inte det ämnet du säger och den stänger inte porerna och den eliminerar endast svettlukt och gåller en torr under armarna i normal tempo. Tänk dig före, det finns olika sorter av dessa deostenar och att få kvalite och en inneh. teckning som det finns i denna, är bra att ha.
Jag har tänkt på detta några år, men råkat på små, platta stenar att ha med, men denna är i en genomskinglig hylsa och att det tål att användas med, även när man har rakat av håret under armarna, så svider det inte. Detta var genom bekantas bekanta jag fick tag i denna stift och jag vet att de har ingen skit i sin hälsostudio. De ger granial massage, huvud och nacke och sen har de fler andra alternativa behandlingar. Jag har inte nån nätadress till butiken, men det fanns ett på burken vilket jag skrev av i ett tidigare inlägg.
Armhålorna med sina svetsköttlar och lymfaknutor är ett ömtåligt ställe och det kan en vara säker på att allt som kan dras in i kroppssystemet.
Jag tänkte inte innan på deon, men när ni andra började med denna balsamgrejen så tänkte jag också bidra med det som är skonsamt för vår kropp och då tänkte jag på min deo. ..Fuchsian....
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2010, 22:55
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Rebecca @ 25-10-2010, 16:59)  Du kan färga/permanenta håret hur mycket du vill, det är bara att tvätta håret med ditt sista-schampo en gång till efter att du är klar. Så får du bort eventuella elakheter och kan fortsätta med balsamet sen. Allt förstörs inte för att man tvättar med sista-schampot ibland. Fick du tag på nåt balsam, Fuchsian?  Måste man tvätta med "sistaschampo " innan färgning? Alla färger säger "ingen balsam eller stylingprodukter" innan färgning Förstör man inte effekten av, balsamtvätten då?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2010, 23:00
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (pejori @ 26-10-2010, 23:55)  Måste man tvätta med "sistaschampo " innan färgning? Alla färger säger "ingen balsam eller stylingprodukter" innan färgning Förstör man inte effekten av, balsamtvätten då?  De förutsätter att man använder balsam med silikoner. Och det använder inte vi BMmare.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2010, 23:05
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Anma @ 27-10-2010, 00:00)  De förutsätter att man använder balsam med silikoner. Och det använder inte vi BMmare. Använder inte silikonschampo, så då bör det fungera att färga utan sistaschampo då. (el´vital nutrigloss)
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2010, 23:09
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 27-10-2010, 00:05)  Använder inte silikonschampo, så då bör det fungera att färga utan sistaschampo då. (el´vital nutrigloss) Ja, som jag förstår det borde det fungera, men det det är bara min teori, man kanske ska fråga på lockig.se forum, där borde de veta.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2010, 05:51
|

Medlem

|
Nej, det stämmer precis som du säger Anma. Man kan färga som vanligt eftersom man ändå inte använder silikoner. Det är de som man ska tvätta bort egentligen eftersom de lägger sig som en hinna på stråna. Sånt slipper ju vi.  Däremot kan det vara knepiga grejer i själva färgen så jag rekommenderar en sista-schampotvätt efter färgning, såvida man inte vet till 100% att allt innehåll i färgen är okej.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2010, 09:32
|

Medlem

|
Jag brukar ta L´Oreals toning utan ammoniak, även att det går bort i tvätten, så är den skonsammare för mig än permanentfärg med rand. det gör jag enbart att få lite mer lyster och tona fram mitt guldiga i hårstråna. ...Fuchsian.....
|
|
|
|
|
|
|
|
28-10-2010, 18:05
|

Medlem

|
Nu har mitt hår varit fint och lent, men får tvätta det i morgon med balsam, den fr. Coop, Änglamarks. Mina toppar har inte heller kännts sträva och bäst av allt ---- det har slutat av klia!!!  först idag sticker det lite i hårbotten, men inte så att det kliar. Dock har jag kvar lite skorvigt efter de ställen jag rev sönder, men för det hela är jag så NÖJD!!!!  Jag ville bara berätta detta till er som hjälpt mig och jag är så himla tacksam!!! Mången tack fr. "Fuchsian"
|
|
|
|
|
|
|
|
29-10-2010, 14:05
|
Medlem

|
hmmm.... har tvättat tredje gången med inpackning efteråt, Elvital nutrigloss, den rosa. Nu börjar det bli antydningar till kli i hårbotten fast jag inte ens hade det där, men det går nog ner lite ändå fast man undviker det. Tror att den kan vara boven, men är inte säker. Ska sluta med den ett tag och bara använda tvättbalsam, Wackra by CCS, och köpa jojobaolja eller nåt att ha i topparna.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-10-2010, 16:31
|

Medlem

|
Jag började få tillbaks lite av kliande och har inte hunnit med att tvätta håret idag, men i morgon fortsätter jag med Änglamarks balsam och tiden får visa om det behöver justeras med andra balsam, men får jag bara den härliga känslan som jag fick sist, så ....  är jag nöjd. Har nu tagit fram en liten flaska att blanda så att jag kommer åt mitt hårbotten ordentligt. Tänka sig, exemet försvann också från huden bakom öronen och har inte kommit tillbaka, men jag gnodde den också med balsamet. Ska under helgen gå igenom nätet med "lockig" och kolla igenom allt och om det går så går jag in som medlem. Nu har vi stökat hela veckan så jag tror att jag tar den tiden för lockig-sidor. ..Fuchsian...
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2010, 08:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
Jag har inte läst hela tråden men vill ändå tillägga att jag tvättar mitt halvlånga hår för att det ska vara rent och dofta gott! Shampo och balsam är mina goa vänner! Jag har halvlångt hår med lite självlock, balsam gör så att jag får långa vågor och inget "ris". Jag är nöjd med mitt hår. Tvätta håret utan shampo är uteslutet för mej hur giftigt det än är!????
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2010, 09:11
|

Medlem

|
Var och en gör som den vill och om det har fungerat på ditt hår, Sqrulan, så du bestämmer ju själv vad som funkar hos dig. Detta är endast rekommentationer till oss och råd från dem som har hållit på ett bra tag. Själv är jag en nybörjare, men fick hjälp direkt till mitt hårbotten, och det gjorde mig glad. Skönt att slippa kortisonet.
Anma, du kanske skulle prova utan den sista inpackningen och se hur håret funkar. det skrevs ju i någongs inlägg att det skunde växla lite hit och dit i början. Ditt hår är inte likt mitt (enl. fotot) jag är närmast Gny i kvalite och färg. Kanske det går att lösa med lite enklare, enbart balsam och nåt i topparna. Detta är endast mina tankar som poppar upp, men ta och pröva. Stress kan påverka det just nu. ..Fuchsian.....
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2010, 10:09
|

Medlem

|
Ja, prova du utan den inpackningen och se om det hjälper. Fungerar det för dig att använda tvättbalsamet även i längderna så prova det ett tag, alltså samma produkt till hela håret. (fuchsian, det kommer PM snart, inte haft tid att svara bara  )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2010, 11:24
|
Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 30-10-2010, 11:09)  Ja, prova du utan den inpackningen och se om det hjälper. Fungerar det för dig att använda tvättbalsamet även i längderna så prova det ett tag, alltså samma produkt till hela håret. (fuchsian, det kommer PM snart, inte haft tid att svara bara  ) Har igår kväll haft i ett par minidroppar med kallpressad rapsolja, den enda oljan jag hade hemma, i topparna och det översta som solen blekt. Idag ser håret helt fantastiskt ut, ingen fiss alls eller torrhetskänsla. Ser heller inte fett ut. Jag måste införskaffa en bra olja! Frågan är om jag ska ta cocosolja eller jojobaolja? Eller någon annan? Denna rapsolja luktar urk, och det gör olivolja också, så de går bort. Ska nu tvätta med bara tvättbalsamet och ha olja inblandad i topparna, testa hur det går. Att slippa kliet i hårbotten är viktigast, fast det är ju bra om jag också slipper det torra på håret. Fuchsian, om du menar min avatarbild så förstår jag inte hur du kan bedöma mitt hår på den?  Inte ens hela håret syns och färgen är väldigt missvisande. Men om du vill veta så är varje enskild strå väldigt tunn, men det finns typ tre gånger så många av dem på huvudet än normalfallet. Eller jag vet inte, det var vad en frisör sa till mig. Så det blir ganska tjockt tack vare det. Finns lite fall på översta håret och underhåret är starkt vågigt, ibland till och med lockigt. Jag har funderat på om det är torrheten i övre håret som gör det så mycket rakare, eller om det bara är så att det är rakare hår som växer uppe på huvudet jämfört med baktill, det som hamnar underst.
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
30-10-2010, 11:48
|
Gäster

|
Om jag fattat saken rätt så används det anseliga mängder av balsam i balsammetoden. Varför gör ni då inte balsam själva? Då får ni kontroll över innehållet.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2010, 11:53
|

Medlem

|
Jag använder väl lika mycket produkter till håret som innan jag slutade med schampo, nu har jag bara bytt ut schampot med balsam kan man säga. Dessutom tvättar jag inte håret lika ofta.
Hade varit intressant att göra eget balsam men jag har varken tid eller lust att engagera mig i sådant.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
30-10-2010, 11:56
|
Gäster

|
Ok, fick intrycket att det var mer balsam än så som användes. Balsam är inte så krångligt som kräm att göra själv.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|