| |
|
  |
Tvätta håret utan schampo?!, Någon som testat att ge upp schampo? |
|
|
|
|
29-09-2010, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2010, 22:00)  Min mkt begränsade hårman är inte så kävande när det gäller hårvård..  Dammtrasa?
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2010, 22:43
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 33 258

|
Jag har inte provat att tvätta håret utan schampo. Inte medvetet iaf. Sen är ju jag en sån däringa förvirrad person som kör ut näven och hugger tag i första bästa flaska. Har lyckats tvätta håret med både duschkräm och hundschampo.  Rent blir det iaf.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2010, 23:09
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
såpa funkar bra tycker jag. eller tvål.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 09:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Motti @ 29-09-2010, 22:43)  Som exfrisör så måste jag säga att det inte låter så frächt att inte tvätta håret eller annvända balsam som tvättmedel  Det är ju meningen att håret ska bli fritt från fet och smuts när man tvättar det,ju fetare preparat man annvänder ju mer binder man smuts och fet,belsam är till för att reparera hårskador för stunden och löser inte upp smuts,risken är ju att man luktar härsket i håret ,tänk bara om det regnar ute vilken lukt det skulle bli.dom enda som det skulle kunna fungera på är dom som har extremt torr hårbotten och hår.Nä att inte tvätta håret kan bara bli fel.Att göra eget schampo kan däremot va okej.I dag finns det så bra schampon både på Hälsokost och Apotek om man vill ha ett utan en massa tillsatser,å andra sidan sköljer man ju ur schampot vid tvätten om man sköljer rätt och mycket.Man ska inte köpa schampon som det finns pärlemoskimmer i inte bra för håret och hårbotten,man ska köpa rena och klara schampon och annvända balsam bredvid, inte i kombination det kan på verka permanenter och hårfärgning och ge dåliga resultat. Bara att konstatera att frisörer inte kan allt om hår  Fett löser fett, balsam funkar alldeles utmärkt att tvätta håret med (men det måste vara från godkända listan och inte innehålla silikon) Här finns frågor och svar om balsammetoden (låt er inte luras av sidans namn, jag har balsamtvättat mitt raka hår tidigare och det funkade utmärkt): http://lockig.se/node/241
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 09:11
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Njae, visst löser fett fett, men problemet är väl att man måste få bort fettet från håret också och då använder man vatten och fett löser sig sällan bra i vatten om man inte lägger till div detergenter etc......... (tänk olja i vatten), å andra sidan blir det inte jättebra att tvätta håret i för fettlösande medel heller (YES är INTE bra, tro mig!!!) eftersom, det tar bort för mycket fett. Skulle nog inte kunna tänka mig att inte tvätta håret med schampo, men det är ju jag det. Eftersom jag har rejält tjockt hår och långt sådant (korsryggen ungefär) blir det inte alls speciellt kul utan ett bra schampo  (troll är en underdrift  ). Finns ju massor av bra schampon idag, varesig man vill använda organiska, ekologiska, biodynamiska, hemkokta eller bara de man köper i butik
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 09:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 00:09)  såpa funkar bra tycker jag. eller tvål. =rotborste
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Vad är det för skillnad på schampo och vanlig tvål?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 09:38
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 10:14)  Vad är det för skillnad på schampo och vanlig tvål? Pris, ingående kemikalier och pH skulle jag tro.......
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 09:46
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 10:14)  Vad är det för skillnad på schampo och vanlig tvål? Tvål görs ofta på animaliskt fett och kaustik soda. Shampoo innehåller allt möjligt "skräp", men det är tensider, som gör håret rent. Här får du lite läsning: TvålShampoo
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 09:48
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 30-09-2010, 10:11)  Njae, visst löser fett fett, men problemet är väl att man måste få bort fettet från håret också och då använder man vatten och fett löser sig sällan bra i vatten om man inte lägger till div detergenter etc......... (tänk olja i vatten), å andra sidan blir det inte jättebra att tvätta håret i för fettlösande medel heller (YES är INTE bra, tro mig!!!) eftersom, det tar bort för mycket fett. Skulle nog inte kunna tänka mig att inte tvätta håret med schampo, men det är ju jag det. Eftersom jag har rejält tjockt hår och långt sådant (korsryggen ungefär) blir det inte alls speciellt kul utan ett bra schampo  (troll är en underdrift  ). Finns ju massor av bra schampon idag, varesig man vill använda organiska, ekologiska, biodynamiska, hemkokta eller bara de man köper i butik  Tjockt och långt hår som lätt blir trollburr skulle nog må alldeles utmärkt av balsammetoden  Kolla in den här tråden med före- och efterbilder (haha, det låter som om jag får betalt för att värva folk till balsammetoden - låt mig än en gång påpeka att jag inte använder den själv längre men den är väldigt bra och det tänker jag fortsätta tycka)
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 11:05
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Gunilla T @ 29-09-2010, 22:38)  Kolla noga vilken flaska ni tar så det inte blir hårborttagningsmedlet .. en bekant till mig tog fel en gång...  Jösses...  Nä, ska inte skratta.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 11:07
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
CITAT (Whiskuchi @ 30-09-2010, 10:48)  Tjockt och långt hår som lätt blir trollburr skulle nog må alldeles utmärkt av balsammetoden  jaha men trollburr är inte så illa alla gånger
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 11:15
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Skulle aldrig ens komma på tanken att inte använda shampo, men jag tvättar också håret högst var 4e dag, resterande dar sköljer jag det bara.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2010, 23:17
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Tanken med schampo är att lösa fett och smuts,tvättar man inte bort fettet och smuttsen i håret så lär ni lukta apa innan veckan är slut därför att fett härsknar av värmen från kroppen huvudet är kroppens skorsten,och vad i schampot skulle vara hälsovådligt? inget. Vilka påfund en del ha för sig  Vem sjutton har kommit på den iden att inte tvätta håret med schampo ?ja ni lär lukta hemskt illa i alla fall.Och !om nu tvättnötter va så väldigt bra varför annvänder inte alla det då ?Visst kan man tvätta håret med tvål men då får man en kalkhinna på håret som tar bort lystern, en sak till ,ni som färgar eller permanenta håret annvänd vanligt schampo utan balsam eller tillsatser,tillsatser påverkar resultatet av både färg blekning och permanent.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2010, 08:16
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 01-10-2010, 00:17)  Tanken med schampo är att lösa fett och smuts,tvättar man inte bort fettet och smuttsen i håret så lär ni lukta apa innan veckan är slut därför att fett härsknar av värmen från kroppen huvudet är kroppens skorsten,och vad i schampot skulle vara hälsovådligt? inget. Vilka påfund en del ha för sig  Vem sjutton har kommit på den iden att inte tvätta håret med schampo ?ja ni lär lukta hemskt illa i alla fall.Och !om nu tvättnötter va så väldigt bra varför annvänder inte alla det då ?Visst kan man tvätta håret med tvål men då får man en kalkhinna på håret som tar bort lystern, en sak till ,ni som färgar eller permanenta håret annvänd vanligt schampo utan balsam eller tillsatser,tillsatser påverkar resultatet av både färg blekning och permanent. Men du, tror du på allvar att människan är gjord för att använda shampo? Evolutionen tänkte "jag ger människan en överproduktion av fett i hårbottnen så hon måste tvätta håret med kemikalier". Är du verkligen frisörutbildad utan att känna till att kroppen och hårbottnen anpassar sig efter saker som t.ex. hur ofta man tvättar bort fettet? Ju oftare man tvättar bort fettet, desto mer sliter kroppen för att ersätta det vilket ger högre fettproduktion. Beträffande farliga och/eller onyttiga ämnen i schampo kan du ju läsa på lite om parabener, ftalater och sulfater. (och snälla, skriv med mellanslag efter skiljetecken, det blir hemskt svårläst annars)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
01-10-2010, 10:34
|
Gäster

|
nu har jag testat med olivolja, blir faktikst riktigt bra. håret känns som silke nu efter att det har torkat. det var lite svårt att massera in det i håret (blev kletigt och kompakt). men efteråt jätte bra.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2010, 10:56
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Har provat tvättnötter som schampo, fungerar helt ok, och då har jag ett ganska långt hår just nu som alltid behöver massa balsam. Det behövs inte med tvättnötter. Använder dessutom body shops nya schampo rainforrest, det är fritt från tensider vilket gör att man måste gnugga upp ett skum i händerna innan man schamponerar håret. Det schampot är kanonbra, iaf för mitt hår...
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2010, 11:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
CITAT Tanken med schampo är att lösa fett och smuts,tvättar man inte bort fettet och smuttsen i håret så lär ni lukta apa innan veckan är slut därför att fett härsknar av värmen från kroppen huvudet är kroppens skorsten,och vad i schampot skulle vara hälsovådligt? inget. Vilka påfund en del ha för sig Vem sjutton har kommit på den iden att inte tvätta håret med schampo ?ja ni lär lukta hemskt illa i alla fall.Och !om nu tvättnötter va så väldigt bra varför annvänder inte alla det då ?Visst kan man tvätta håret med tvål men då får man en kalkhinna på håret som tar bort lystern, en sak till ,ni som färgar eller permanenta håret annvänd vanligt schampo utan balsam eller tillsatser,tillsatser påverkar resultatet av både färg blekning och permanent. Motti, luktar det illa har man gjort fel. Är det ständigt fett och skitigt har man gjort fel. Varför skulle man göra något sånt här om det resulterade i så dåligt resultat?
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|