Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 10 11 12 13 14 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tvätta håret utan schampo?!, Någon som testat att ge upp schampo?
          Berith
          Inlägg 27-11-2011, 10:09
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Har inte kollat länken, har väl inte läst alla inlägg så noga heller... Men visst är det en hel del som spelar in om den här metoden passar alla eller inte?

Ålder på personen ifråga? Hårkvalitet? Mediciner? Annat hälsotillstånd? Vattenkvalitet? Annat? Det är väl inte bara för att det passar några kan passa alla?

Detta är inte aktuellt för min egen del, mitt hår mår toppen. Använder bara "billigt" schampoo och balsam, samma sort sen flera år tebax och får ofta beröm av min klippare att mitt hår mår toppen.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 27-11-2011, 10:37
          Länk hit: #222

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

Halloj!

Berith, you're right.

Men frågan är kan balsam rengöra håret lika effektivt som schampo? Jag säger ja! Skillnaden är att balsam lämnar håret mjukare och glansigare och innehåller såklart lite andra saker. Schampo lämnar håret lite hårdare, ev. lite torrare i jämförelse. Så man kan välja om man vill använda det ena eller det andra, beroende på hur man vill ha håret helt enkelt. Jag föredrar hårt hår framför mjukt (mitt hår ser mycket bättre ut då) - jag kör alltid bara schampo.

Anledningen till varför man tror att balsam inte tvättar tror jag är för att man anser att schampo löddrar mer = mer tvättande. Balsam är mer som en kräm i jämförande av konsistens.

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 27-11-2011, 12:45
          Länk hit: #223

Gäster

Har haft ett jädrans jobb att få mitt hår slät o mjuk efter lasarettvistelsen ......... ranting.gif de tvättade ju mitt lååååånga hår med Hibiskrubb eller liknande skit flera gånger! devil.gif ..... det blev så stramt och livlöst så det har tagit tid att få det mjukt med endast balsam, men ger inte upp för det....... sweatingbullets.gif
          Har toppat håret och hoppas nu att få den mjuka känslan tillbaka med mina balsam ...... crying.gif tvättar håret endast 2 ggr i veckan när det tar en hel dag att bli torr naturellt ...... vill inte blåsa det torrt för att jag har nu torrt hår........ tummenupp.gif

Redigerat av Ugglemormor: 27-11-2011, 12:46

Citera
          flaxss
          Inlägg 27-11-2011, 14:17
          Länk hit: #224

Gäster

Mitt hår är jätte bra nu, använder mycket mindre mängd vax och gel ibland kan det gå veckor utan att jag använder det. När jag vaknar är håret mjukt och ligger fint (inte som ett ruff) och det är lätt att kamma det eller dra fingrarna igenom så har man format det och fått en frisyr som lägger sig bra på mindre än 1minut. Och använder jag vax eller gel så är det inte mycket som behövs.

Nu tar jag balsam som jag kammar igenom håret och sen sitter i och sköljer av, därefter tar jag olja (raps eller solros eller oliv) och oljar in och kammar igenom håret och sedan sköljer noga. Sen torkar, får jätte bra hår av det. Ingen äcklig lukt (luktar inget mer än från balsam) och inte alls skitigt och håret är inte ihop klibbat. Inget hårfall, inga mjäll och en helt annan lyster och färg.

Det som jag är mest nöjd med är den sköna känslan och att det känns lätt och lägger sig naturligt. Nu när jag var nere senast frågade mamma vilken frisör jag går hos som fått mitt hår till att bli så vackert och se så välklippt ut. Men ingen frisör eller schampo har varit nära mitt hår på evigheter.

Med schampo blir mitt hår strävt, torrt, sprött och måste använda halva geltuben och det blir ändå att det snurrar sig runt öronen under dagensgång och håller inte i väder och vind och mot eftermiddagen-kvällen ser håret ut som ett fågelbo (torrt, stort, står åt alla håll och kanter och har helt förlorat formen, lystern). och gelen kletar mer än vad oljan gör.

Redigerat av flaxss: 27-11-2011, 14:20

Citera
          Anma
          Inlägg 27-11-2011, 17:52
          Länk hit: #225

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-11-2011, 08:58) *
          Anma vilken speciell skampoo skall man ta till sista tvätten?

Det finns massor. Men Kolla här i länkarna som finns i inlägget på lockig.se forum.
          Dessutom är det noga med att man kollar balsamen som man sedan använder så att de inte innehåller en massa saker som lägger sig på stråna och klibbar ihop hela håret.
          Här finns mycket info för nybörjare. Balsammetoden

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 28-11-2011, 10:40
          Länk hit: #226

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag vet en person med jättefint hår som tvättar sitt hår i bikarbonat och som balsam använder hon äppelcidervinäger! Funkar tydligen superbra!

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anma
          Inlägg 28-11-2011, 11:00
          Länk hit: #227

Medlem

CITAT (Berith @ 27-11-2011, 10:09) *
          Har inte kollat länken, har väl inte läst alla inlägg så noga heller... Men visst är det en hel del som spelar in om den här metoden passar alla eller inte?

Ålder på personen ifråga? Hårkvalitet? Mediciner? Annat hälsotillstånd? Vattenkvalitet? Annat? Det är väl inte bara för att det passar några kan passa alla?

Detta är inte aktuellt för min egen del, mitt hår mår toppen. Använder bara "billigt" schampoo och balsam, samma sort sen flera år tebax och får ofta beröm av min klippare att mitt hår mår toppen.

Balsammetoden passar nog alla, men man måste hitta rätt balsam för just ens eget hår, så du har helt rätt! smile.gif
          Klarar man dessutom inte av att byta ut stylingprodukter som inte är kompatibla med balsammetoden är det dömt att misslyckas.
          Maken min hade hår som han tvättade med tvål fast det var långt, ändå trasslade det inte och blev inte slitet. Han klippte när det blev för långt helt enkelt. Efter att det blev mer grått än ogrått vet han hur jag haft det hela livet. smile.gif

CITAT (ängsvädd @ 28-11-2011, 10:40) *
          Jag vet en person med jättefint hår som tvättar sitt hår i bikarbonat och som balsam använder hon äppelcidervinäger! Funkar tydligen superbra!

Testade, funkade inte så bra för mig. Blev torrt.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-11-2011, 12:12
          Länk hit: #228

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ska testa det här bara jag får tag på rätt shampo och balsam . Mitt hår " dött " . Torrt livlöst och tråkigt så nu hoppas jag på den här metoden.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Anma
          Inlägg 28-11-2011, 12:25
          Länk hit: #229

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 28-11-2011, 12:12) *
          Ska testa det här bara jag får tag på rätt shampo och balsam . Mitt hår " dött " . Torrt livlöst och tråkigt så nu hoppas jag på den här metoden.

Vad spännande!
          Räkna med att det kanske blir en jobbig invänjningsperiod. Och om det börjar lukta konstigt så kör med en ny sistatvätt. Jag har varit med om det. Luktade illa efter en vecka. Det var för att jag slarvade med sistatvätten och en massa mojs var kvar.
          Om ditt hår blir supertorrt första tiden så köp cocosfett och ha i. Lite räcker. Det återfuktar.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-11-2011, 12:33
          Länk hit: #230

Medlem

Menar du vanligt cocosfett som man köper i livsmedelsaffären ?

Redigerat av mamamaggan: 28-11-2011, 12:33

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Anma
          Inlägg 28-11-2011, 12:49
          Länk hit: #231

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 28-11-2011, 12:33) *
          Menar du vanligt cocosfett som man köper i livsmedelsaffären ?

Alla andra säger att man ska köpa den ekologiska från hälsokosten för en massa dyra pengar, men jag körde med den silvriga från livsmedelsaffären. smile.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-11-2011, 13:03
          Länk hit: #232

Medlem

OK då gör jag också så .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 28-11-2011, 14:00
          Länk hit: #233

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Anma @ 27-11-2011, 17:52) *
          Det finns massor. Men Kolla här i länkarna som finns i inlägget på lockig.se forum.
          Dessutom är det noga med att man kollar balsamen som man sedan använder så att de inte innehåller en massa saker som lägger sig på stråna och klibbar ihop hela håret.
          Här finns mycket info för nybörjare. Balsammetoden

Anma jag har läst sidan om balsammetoden, skall säkert läsa den några gånger till. Men då är det ju några grejor som t.ex. att stå framåtböjd, inte precis så bra för mig med min yrsel..... Då skulle jag rätt så snart inte behöver tvätta håret längre.

Den andra länken till forumet testade jag med men jag kan inte läsa i formet, då måste man registrerar sig.

Allt annat jag läste är ju bara med alla tillsatser som inte skall finnas med. Skall försöka att läsa på mina flaskar här, men det är inte säkert att jag kan läsa allt med min dåliga syn.

Därför frågade jag efter en lista med produkter man kan använda och vilka man inte skall använda.

Elisabeth

Citera
          Anma
          Inlägg 28-11-2011, 16:08
          Länk hit: #234

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-11-2011, 14:00) *
          Anma jag har läst sidan om balsammetoden, skall säkert läsa den några gånger till. Men då är det ju några grejor som t.ex. att stå framåtböjd, inte precis så bra för mig med min yrsel..... Då skulle jag rätt så snart inte behöver tvätta håret längre.

Den andra länken till forumet testade jag med men jag kan inte läsa i formet, då måste man registrerar sig.

Allt annat jag läste är ju bara med alla tillsatser som inte skall finnas med. Skall försöka att läsa på mina flaskar här, men det är inte säkert att jag kan läsa allt med min dåliga syn.

Därför frågade jag efter en lista med produkter man kan använda och vilka man inte skall använda.

Elisabeth

Ok, Jag står aldrig framåtböjd. Kan inte det jag heller. Det som är noga är att man masserar ordentligt i hårbotten med balsam och sköljer jättemycket. Skölj två gånger mer än du tror att det behövs.

Jag vet inte om man kan sno deras listor rakt av och kopiera här. Om du vill kan du skriva upp vad du har för shampon hemma så kan jag kolla mot deras listor. Eller ännu enklare, registera dig på det forumet så kan du kolla själv. Jag har ingen koll på innehållsförteckningar, är alldeles för lat för det. Jag kollar alltid mot deras listor. Om jag köpt fel så får maken använda upp dem.

Den jag använder som sistaschampoo (tvättar håret med schampo var tredje månad eller så) Wackra by CCS Shampoo från apoteket.

Balsam använder jag också oftast Wackra by CCS.
          Ibland tvättar jag hårbotten med ett lättare balsam. Då använder jag Neutral balsam.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 28-11-2011, 18:42
          Länk hit: #235

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Tack Anma

Jag använder just nu Gliss hair repair shampoo från Schwarzkopf

Jag tittade på wackra by CCS`s HP. Det skulle ju också finnas i vår apotek. Men balsam såg jag där ingen?

Elisabeth

Citera
          Anma
          Inlägg 28-11-2011, 20:07
          Länk hit: #236

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-11-2011, 18:42) *
          Tack Anma

Jag använder just nu Gliss hair repair shampoo från Schwarzkopf

Jag tittade på wackra by CCS`s HP. Det skulle ju också finnas i vår apotek. Men balsam såg jag där ingen?

Elisabeth

Gliss är inte alls bra för BM, innehåller silikoner och allt möjligt som inte går bort med balsam. Så den kan du inte använda.
          Wackra finns balsam också, en stående tub. Jag använder den parfymfria.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-11-2011, 21:36
          Länk hit: #237

Medlem

Skickade min man till apoteket i dag och där fick han tag på Apoteket Hjärtats Duschgel som jag ska använda som sista shampo och så Bamse Balsam .

De fanns med på listan hos lockig.se .

Ser verkligen fram emot att prova det här. Mitt hår är som sagt var " dött ". Bl a mediciner spelar in och jag tappar mycket hår. Hoppas det kan ändras på m h a balsammetoden.

Redigerat av mamamaggan: 28-11-2011, 21:45

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Motti
          Inlägg 28-11-2011, 21:44
          Länk hit: #238

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ett tips till er som har dåligt hår glanslöst och fäller mycket det är Öljästtabletter finns på hälsokost även bra för naglarna ! men man får äta dom en månad minst innan man märker skillnaden men det fungerar .Dåliga billiga shampon kan också ge matt hår och hårafall ,ett tips till skölj håret noga efter tvätt och även efter balsam och inpackningar och undvik tvåkomponentshampon = shampo och balsam i ett , dom ska alltid annvändas separat var för sig .

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-11-2011, 19:57
          Länk hit: #239

Medlem

YES !!! yahoo.gif

I dag tvättade jag håret två gånger med det nya shampot och så i med balsam. Var länge sedan mitt hår var så mjukt. Nu i kväll har det börja " frizza " till sig i topparna men jag har tänkt prova med cocosfett.

På måndag ska jag klippa det , inte klippt det sedan i september av olika orsaker. När de värsta topparna är borta så tror jag att det blir jättebra.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          mosquito
          Inlägg 29-11-2011, 21:51
          Länk hit: #240

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 31 119

Jag fick rådet att enbart tvätta mitt hår med balsam, vet inte om det har gjort någon stor skillnad. Jag märker i varje fall ingenting, den enda skillnaden är att jag tycks ha blivit mycket mer tunnhårig än vad jag var för något år sedan :/

Citera

14 sidor V  « < 10 11 12 13 14 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 05:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon