Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 11 12 13 14 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tvätta håret utan schampo?!, Någon som testat att ge upp schampo?
          mamamaggan
          Inlägg 30-11-2011, 08:42
          Länk hit: #241

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (mosquito @ 29-11-2011, 21:51) *
          Jag fick rådet att enbart tvätta mitt hår med balsam, vet inte om det har gjort någon stor skillnad. Jag märker i varje fall ingenting, den enda skillnaden är att jag tycks ha blivit mycket mer tunnhårig än vad jag var för något år sedan :/

Tydligen funkar det inte med vilket balsam som helst . Kolla på de länkar som finns i tråden.

Redigerat av mamamaggan: 30-11-2011, 08:42

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 30-11-2011, 10:37
          Länk hit: #242

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-11-2011, 14:00) *
          Anma jag har läst sidan om balsammetoden, skall säkert läsa den några gånger till. Men då är det ju några grejor som t.ex. att stå framåtböjd, inte precis så bra för mig med min yrsel..... Då skulle jag rätt så snart inte behöver tvätta håret längre.

Den andra länken till forumet testade jag med men jag kan inte läsa i formet, då måste man registrerar sig.

Allt annat jag läste är ju bara med alla tillsatser som inte skall finnas med. Skall försöka att läsa på mina flaskar här, men det är inte säkert att jag kan läsa allt med min dåliga syn.

Därför frågade jag efter en lista med produkter man kan använda och vilka man inte skall använda.

Elisabeth

Naturskyddsföreningen har tagit fram en inhemsk märkning som heter Bra Miljöval - symbol Falken. Det lär vara världens tuffaste miljömärkning.
          Sedan finns det några internationella märken som inte innehåller farliga kemikalier - exvis Macurth.
          I denna artikel finns länkar till naturskyddsföreningens lista över Bra Miljövalprodukter samt ett urval av dessa:
          http://www.skoldpaddormedmera.se/miljovaror.html

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-11-2011, 10:39
          Länk hit: #243

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (ängsvädd @ 30-11-2011, 10:37) *
          Naturskyddsföreningen har tagit fram en inhemsk märkning som heter Bra Miljöval - symbol Falken. Det lär vara världens tuffaste miljömärkning.
          Sedan finns det några internationella märken som inte innehåller farliga kemikalier - exvis Macurth.
          I denna artikel finns länkar till naturskyddsföreningens lista över Bra Miljövalprodukter samt ett urval av dessa:
          http://www.skoldpaddormedmera.se/miljovaror.html

Passar dessa till balsammetoden?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 30-11-2011, 11:15
          Länk hit: #244

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (*Stintan* @ 30-11-2011, 10:39) *

I Naturelleserien var det många som passar med MB.
          MEN alla innehåller protein och det passar inte till alla hår. Mitt hår blev alldeles strävt och konstigt med balsam med protein.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 01-12-2011, 09:33
          Länk hit: #245

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 30-11-2011, 10:39) *

Jag tror att det passar vissa hår, men inte alla.

Jag funderar på om Macurths balsam kan funka? De lär inte innehålla några miljöskadliga kemikalier. Någon som har prövat?

http://www.heltrattbutiken.se/se/search.ph...h&op=search

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 01-12-2011, 09:51
          Länk hit: #246

Medlem

Tillägg till mitt ovanstående inlägg:

Jag googlade på ekologiskt balsam som man hoppas inte ska innehålla några miljöskadliga kemikalier, hittade bl a detta balsam - innehållsförteckning finns - någon som testat det?

http://www.jordklok.se/kroppsvard/-balsam-...entley-organic#

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anma
          Inlägg 01-12-2011, 11:50
          Länk hit: #247

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 01-12-2011, 09:33) *
          Jag tror att det passar vissa hår, men inte alla.

Jag funderar på om Macurths balsam kan funka? De lär inte innehålla några miljöskadliga kemikalier. Någon som har prövat?

http://www.heltrattbutiken.se/se/search.ph...h&op=search

MacUrth Kur balsam/Conditioner No. 1 Aloe vera
          MacUrth Kur balsam/Conditioner No. 1 Fransk lavendel
          Dessa två finns med i godkända listan för BM.

CITAT (ängsvädd @ 01-12-2011, 09:51) *
          Tillägg till mitt ovanstående inlägg:

Jag googlade på ekologiskt balsam som man hoppas inte ska innehålla några miljöskadliga kemikalier, hittade bl a detta balsam - innehållsförteckning finns - någon som testat det?

http://www.jordklok.se/kroppsvard/-balsam-...entley-organic#

Den finns med på listan.

Blir man medlem i Lockig.se forum kan man kolla själv på listan, alternativt gå igenom innehållsförteckningarna på förbjudna ämnen.
          Balsamlistan på lockig

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 01-12-2011, 18:15
          Länk hit: #248

Medlem

Tack Anma - toppen biggrin.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anma
          Inlägg 01-12-2011, 23:32
          Länk hit: #249

Medlem

Vassgo! smile.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 02-12-2011, 00:04
          Länk hit: #250

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Får man inte bort fettet i håret så stinker härsket fett efter en vecka ,fett drar till sig svet smuts och annat .Att tvätta håret i enbart balsam gör inte håret rent ! man måste ha fettlösande ensymer för att få bort smuts svet och hårprodukter som spray gele vax osv.Som Frisör förstår jag överhuvudtaget inte hur man kan få för sig att gå på alla trixs om att man inte behöver shampo,det är ju som att ducha i balsam tex man blir inte ren av det ,balsam ger en klistereffeckt på slitet och trasigt hår så att det blir mjukt och ser mindre risigt ut balsam är basiskt medans Schampo är alkaliskt.

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-12-2011, 00:13
          Länk hit: #251

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Som vanligt, Motti, så yttrar du dig utan att ha satt dig in i ämnet.

Ta reda på fakta först och återkom sedan.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Anma
          Inlägg 02-12-2011, 00:14
          Länk hit: #252

Medlem

CITAT (Motti @ 02-12-2011, 00:04) *
          Får man inte bort fettet i håret så stinker härsket fett efter en vecka ,fett drar till sig svet smuts och annat .Att tvätta håret i enbart balsam gör inte håret rent ! man måste ha fettlösande ensymer för att få bort smuts svet och hårprodukter som spray gele vax osv.Som Frisör förstår jag överhuvudtaget inte hur man kan få för sig att gå på alla trixs om att man inte behöver shampo,det är ju som att ducha i balsam tex man blir inte ren av det ,balsam ger en klistereffeckt på slitet och trasigt hår så att det blir mjukt och ser mindre risigt ut balsam är basiskt medans Schampo är alkaliskt.

Det spelar ingen roll hur mycket du tjatar om det du tror på. Vi som testat detta och lyckats med bra resultat vet att det fungerar.
          Om man inte använder icke vattenlösliga produkter i håret kommer det visst att bli rent utan shampo!
          Det är därför man måste vara noga med vilka produkter man använder. det är därför vi här i tråden diskuterar vilka balsam som fungerar osv.

Köpte gele idag, Wellas superstrong. Den funkar med balsammetoden.

Basiskt och alkaliskt är samm sak. Den ena är en variant som är löslig.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 02-12-2011, 09:14
          Länk hit: #253

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Vem tror du vi som inte har provat metoden litar mest på - dig som tjatar om samma sak utan att veta vad du pratar om och utan att ha läst vad som skrivs eller dom som använt metoden med mycket lyckat resultat i flera år??

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 02-12-2011, 10:11
          Länk hit: #254

Medlem

Jag tycker du ska prova balsammetoden innan du yttrar dig så negativt. Bl a så fick man ju lära sig i kemin att "lika löser lika". Exvis fett löser fett. Eftersom så många är nöjda med balsammetoden så måste det ju innebära att den fungerar smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 02-12-2011, 10:27
          Länk hit: #255

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag skall i alla fall testa. Värre kan det inte bli än det är nu yes.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 02-12-2011, 11:27
          Länk hit: #256

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-12-2011, 10:27) *
          Jag skall i alla fall testa. Värre kan det inte bli än det är nu yes.gif

Efter en vecka eller två kan det faktiskt bli värre! Men sen vänder det. Många hår behöver en invänjngsperiod.
          Mitt hår blev superdupertorrt. Löste det med cocosfett.
          Men håret kommer inte att lukta illa eller att vara smutsigt. Om det är det så har man inte fått ur alla beläggningar vid sista tvätten, då får man snällt börja om igen. Eller något annat är fel, man sköljer för lite eller använder fel produkter eller nåt. Sen måste man komma ihåg att alla hår är olika. Samma produkt kan reagera helt olika hås olika människor. Därför måste man prova sig fram.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 02-12-2011, 15:08
          Länk hit: #257

Medlem

CITAT (Anma @ 02-12-2011, 11:27) *
          Efter en vecka eller två kan det faktiskt bli värre! Men sen vänder det. Många hår behöver en invänjngsperiod.
          Mitt hår blev superdupertorrt. Löste det med cocosfett.
          Men håret kommer inte att lukta illa eller att vara smutsigt. Om det är det så har man inte fått ur alla beläggningar vid sista tvätten, då får man snällt börja om igen. Eller något annat är fel, man sköljer för lite eller använder fel produkter eller nåt. Sen måste man komma ihåg att alla hår är olika. Samma produkt kan reagera helt olika hås olika människor. Därför måste man prova sig fram.

Anma jag hoppas nu att det inte blir värre.... På gamla dar har jag ju fått torrt hår, fint och tunt har det alltid varit.

Men som det är nu, är det för jobbigt. Tvättar håret en dag och blåser det också. Allt är bra men nästa dag ser jag ut som humm humm...... Men har man en axelprotes i höger axel så är det ju svårt att fixa till håret varje dag. Och tänk om motti ser mig då.......

Men först måste jag komma till apoteket här och handla wackra. Och så måste jag läsa om balsammetoden en gång till.

Edelweiss

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 02-12-2011, 15:09

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 02-12-2011, 17:32
          Länk hit: #258

Gäster

För min del har enbart balsammetoden börjat funka så småningom efter mitt lasarettsuppehåll, men det tog tid och jag gav inte upp det ...... whist.gif För mig funkar Coops Änglamarks balsam som både och och inte luktar jag skit som jag gjorde i lasarettet med deras kemikalier ...... Urk, vad spröd jag blev till o med, men nu så småningom har det börjar arta sig bra ...... tummenupp.gif Använder även andra preparat som är "godkända" för balsammetoden med framgång ....... thanks.gif

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 05-12-2011, 08:50
          Länk hit: #259

Medlem

Den enda nackdelen jag kan se med balsammetoden är den att det åtgår mer vatten för att skölja håret än med "schampometoden".

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-12-2011, 14:16
          Länk hit: #260

Medlem

Jag köpte nu "Wackra" produkter på apoteket. Skall börjar med shampoon nu imorgon men med balsam väntar jag till efter klippning nästa vecka

Citera

14 sidor V  « < 11 12 13 14 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 10:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon