| |
|
  |
Tvätta håret utan schampo?!, Någon som testat att ge upp schampo? |
|
|
|
flaxss
|
01-10-2010, 11:25
|
Gäster

|
inte luktar mitt hår illa eller blir skitigt eller fettigt om jag inte tvättat det på en vecka vilket har hänt.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2010, 23:20
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Det känner du inte själv kan jag tala om !som sakt jag är frisör och vet hur jäkla illa ett hår luktar som inte är tvättat på en vecka,det luktar gammalt piss och härsket flott.Vilka ider en del av er ha !varför i all sin da ska man nu inte tvätta håret ?är det en new aidge grej eller,ska det vara kollt och lukta illa och inte tvätta bort fettt och svett.?Ja all sin da vilka ider det finns  men sverige är ett fritt land och var och en får göra som de vill,fast jag trodde det var viktigt att lukta gott över hela kroppen!
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2010, 06:51
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
Jag har använt mig av balsammetoden i snart två år och mitt hår luktar minsann inte härsket eller äckligt! Jag tar det faktiskt som en förolämpning. Du vet ingenting om mitt hår. Mitt hår blir RENT för det har anpassat sin fettproduktion till de mildare rengöringsmedel som finns i balsam. Som tidigare sagts i tråden så torkar schampo ut något rejält, och håret får då producera mer och mer fett för att kompensera upp det. Jag har varit hos samma frisör som innan jag började med balsammetoden och hon tycker mitt hår ser mycket bättre och fräschare ut än vad det tidigare varit.
Motti, kom du och lukta på mitt hår! Luktar just nu väldigt gott eftersom jag tvättade det för en timme sen, bara med balsam. Och det är rent.
Redigerat av Rebecca: 02-10-2010, 06:51
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2010, 06:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Har inte läst hela tråden... men varför skall man välja bort schampo? det är väl ungefär som att tvätta sig utan tvål. Dvs rent blir det inte.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2010, 06:57
|

Medlem

|
JO - det BLIR rent. Hur kan mitt hår vara rent då??
Lockig.se är en sida som handlar om detta - och den är utvecklad av en frisör.
"Balsam innehåller också tensider, katjoniska och nonjoniska, vilka är mycket mildare och inte uttorkande på samma vis som de anjoniska och amfotära som finns i schampo. Man kan också beskriva det så att balsam innehåller fetter och vatten, plus emulgeringsmedel som gör att fetterna och vattnet kan blanda sig. Eftersom fett löser fett kan man använda balsam att lösa upp fettet i håret och därmed de orenheter som kan ha fastnat där, och eftersom emulgeringsmedlet löser fett i vatten, så kan man sedan skölja ur det ur håret. Detta innebär att man bara tar bort det överflödiga fettet, och lämnar kvar det som skyddar håret och hårbottnen från slitage. Håret blir rent och väldoftande, utan att bli uttorkat. Man kan jämföra med att ta bort smink från ansiktet med rengöringskräm eller olja istället för tvål. Balsam innehåller också ämnen som gör håret mjukt och lätt att reda ut."
Sätter ni er in i metoden ordentligt så fattar ni. Det handlar alltså om att sluta använda produkter (silikoner och mineraloljor) som inte går att tvätta bort med dessa mildare tensider.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2010, 14:32
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Kan mycket väl tänka mig att Rebecca har rätt! Att använda ett milt hårtvättmedel borde vara bättre.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2010, 15:04
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Låter frestande att pröva balsammetoden. Hur vet man vilka balsam som är bra? Finns det någon lista någonstans?
Angående stank från otvättat hår så har jag lagt märke till att olika människor doftar olika. Jag känner människor med mycket torrt hår som tvättar det väldigt sällan, de luktar aldrig illa om huvudet, medans vissa personer luktar illa om det har gått två dagar sedan de tvättade håret.
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
02-10-2010, 15:09
|
Gäster

|
Så här jobbigt har jag det. Använder inte hudvårdsprodukter som innehåller det på listan i länken. Har sedan 12 år tillbaka noga läst innehållsförteckningar. Ett tag gjorde jag eget tvål, schampo, balsam och krämer. Numera finns det bättre produkter att köpa än dom som jag kan göra själv, så jag har slutat med det. http://www.simplypure.se/pages.php?page=ch...yp%20av%20skada
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2010, 15:14
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Jag tittade på shampoo och balsam som såldes där. Det var ju snordyrt! Finns det inte billigare balsam som duger till balsammetoden?
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
02-10-2010, 15:16
|
Gäster

|
CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 16:14)  Jag tittade på shampoo och balsam som såldes där. Det var ju snordyrt! Finns det inte billigare balsam som duger till balsammetoden? Jo, det finns det. Var ute enbart efter listan. Skriv ut den och gå och jämför själv.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2010, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 16:14)  Jag tittade på shampoo och balsam som såldes där. Det var ju snordyrt! Finns det inte billigare balsam som duger till balsammetoden? har för mig att apotekets apolivabalsam ska funka men är inte säker, billigt är det iaf, coops änglamark kanske? tror dock att apotekets grejer är djurtestade
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2010, 15:41
|
Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 33 758

|
Jag har nu använt J.R. Liggett's schampotvålar i ett par år. Fungerar mycket bra på mig. Tvättar håret mycket mera sällan och stanken av härsket smör är borta. Av dom vanliga billiga schampoon fick jag klåda i hårbotten. Och redan dagen efter hårtvätt luktade jag härsket smör i hårbotten. Finns i Sverige om man vill prova - http://butik.simplynatural.se/eller här http://www.iherb.com/J-R-Liggett-s
|
|
|
|
|
|
|
|
02-10-2010, 20:49
|

Medlem

|
Visst finns det billiga balsam som är kanonbra! Många som håller till på lockig.se-forumet rekommenderar Coops Änglamark Balsam - så även jag. Kostar inte mycket, är drygt, parfym-fritt och rekommenderas av Astma- och Allergiförbundet. Tror även det är Svanen-märkt. För er som är intresserade av att veta mer om bra balsam, hur man kommer igång osv kan jag starkt rekommendera ett besök här: http://www.lockig.se/Finns många bra flikar uppe i toppen och när man vill ha lite mänsklig respons finns även det fantastiska forumet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 12:47
|

Medlem
Antal inlägg: 82
Medlem nr: 5 887

|
Märkligt så mycket fördomar och dumheter det kommer fram så fort det pratas om alternativa hygienmetoder. Det handlar inte alls om att inte tvätta håret och gå runt som en sunkig uteliggare. Det handlar om att tvätta på ett sätt som inte skadar håret så som schampo gör. Har man kort hår så märker man kanske inte skillnaden på samma sätt. Men har man långt hår blir det en enorm skillnad i hur håret mår. Konstigt att inte en frisör är intresserad att testa en metod som fler och fler använder, blir man sponsrad av Johnson & Johnson på frisörskolan?
Jag slutade med schampo för tre år sedan och mitt hår har aldrig varit mindre fett, luktat bättre eller hållit sig fräscht längre än nu. Förr var jag tvungen att tvätta med mitt dyra frisörschampo minst var tredje dag för håret blev så läskigt fett. Nu tvättar jag en gång i veckan ungefär och mest för att jag märker att håret blivit dammigt/smutsigt, väldigt sällan fett.
Just nu tvättar jag oftast med balsam, stressad småbarnsmamma som jag är. Men jag har testat ägg, både rent och blandat med annat, lera, nässelavkok, tvättnötter (vilket jag inte kan rekommendera för det svider galet om man får det i ögonen), bikarbonat, honung och säkert något mer som jag inte kommer på nu. Allt fungerade mer eller mindre. Det gäller att ha ett öppet sinne och våga testa. Då hittar man till slut vad som funkar för ens eget hår.
Och när man ändå är i farten att byta ut kemikalieindustrins starka produkter för håret, så passa på att se över resten av hygienartiklarna också. Det mesta är väldigt onödigt och somligt rent skadligt. Det går väldigt bra att tvätta kroppen med annat än tvål och samtidigt slippa torka ut huden. Voilá - behovet av hudkräm försvinner.
Alla som tror att det inte funkar - läs på ordentligt - lockig.se är en bra startsida. Och ge det en månad eller två. Sen kan ni komma och klaga på att det är äckligt och att man luktar illa. Själv tror jag på att hjälpa kroppens egna funktioner för rengöring på traven i stället för att idogt eliminera allt skydd som finns på huden. Titta på våra vänner djuren. Hur många kaniner tvättas med schampo? Och de har ganska len och fin päls. Hur kan det komma sig?
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 12:53
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 32 791

|
Om man har lätt att få håret att se fettigt ut så kan man ju alltid byta ut schampot mot nypressad citron.. Då luktar det riktigt gott efteråt med...
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 13:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
Kan nu meddela att jag igår hade min första balsam-tvätt av håret. Blev jättebra, rent precis som vanligt men en aning mjukare.  Ska bli jättekul att se hur det blir efter några veckor!
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 14:07
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Tack fny för den här tråden. Jag skulle börja med balsammetoden i höstas, men så råkade jag nämna det till min frisör som blev helt förfärad. Så det blev inte av. Nu råkade jag ha godkänt sistaschampoo och godkänt balsam (Wackra från apoteket) hemma så nu kör jag i gång! Har ett foto bakifrån på mitt hår taget i förrgår där det bara fått självtorka efter dusch så jag har något att jämföra med. Från och med nu är det bara balsam som gäller då. Förhoppningen är att jag slipper klådan och mjället som drabbar mitt hårbotten varje vinter. Dessutom hoppas jag att håret överst lockar sig så som underhåret alltid gjort. Vi får väl se hur det blir. Nu kör vi!
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 14:17
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
Ska nog testa balsammetoden, mitt hår har blivit väldigt torrt på sista tiden. När jag låg på sjukhus för snart 2 år sedan hade jag inget shampoo men fick hjälp med att tvätta håret med sjukhustvål. En av sköterskorna beundrade gång på gång mitt relativt långa hår och undrade vad jag använde för shampoo. Nu använder jag shampoo och balsam för torrt och färgat hår men det hjälper inte, är glansigt men fruktansvärt torrt
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 14:31
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Man måste vara noga med att man inte tar balsam med fel ingredienser. på lockigt.se hade de en jättebra lista.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|