| |
|
  |
Tvätta håret utan schampo?!, Någon som testat att ge upp schampo? |
|
|
|
|
03-10-2010, 16:59
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Nu är ju inte den här tråden nånting för mig egentligen, jag klarar mig med några droppar schampo i veckan och bonvax på flinten men funderar ändå på en del saker som skrivits här. Nån skrev att schampo tvättar bort för mycket så kroppen måste producera mer fett för att ersätta och så håller man på. Jag är synnerligen tveksam till detta för kroppens system har inte en aning om hur fett eller inte fett håret är. Håret är ett synnerligen dött material så vad som händer från hårbottnen och ut till topparna har ingen betydelse. Möjligen kan jag tänka mig att just hårbottnen blir avfettad för mycket men det i så fall inget speciellt för hårbottnen utan gäller hela huden, vi har hår nästan överallt. Ja, från början då alltså.  En del har extremt mycket fett i håret men halten påverkas inte av hur mycket man tvättar håret. Mindre tvätt resulterar bara i skitigare hår.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 17:07
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2010, 17:59)  Nu är ju inte den här tråden nånting för mig egentligen, jag klarar mig med några droppar schampo i veckan och bonvax på flinten men funderar ändå på en del saker som skrivits här. Nån skrev att schampo tvättar bort för mycket så kroppen måste producera mer fett för att ersätta och så håller man på. Jag är synnerligen tveksam till detta för kroppens system har inte en aning om hur fett eller inte fett håret är. Håret är ett synnerligen dött material så vad som händer från hårbottnen och ut till topparna har ingen betydelse. Möjligen kan jag tänka mig att just hårbottnen blir avfettad för mycket men det i så fall inget speciellt för hårbottnen utan gäller hela huden, vi har hår nästan överallt. Ja, från början då alltså.  En del har extremt mycket fett i håret men halten påverkas inte av hur mycket man tvättar håret. Mindre tvätt resulterar bara i skitigare hår. Fast detta handlar inte om att tvätta håret mer sällan, även om resultatet blir ofta det att man kan tvätta det mer sällan då håret inte blir lika smutsigt lika fort. Visst kan man påverka hur det döda materialet som håret är, om jag bara tvättar med shampoo kan jag inte ta en borste och dra det igenom håret, det blir bara en stor trasselboll, men om jag har balsam i så går borsten igenom utan problem. Sen är det ju oftast just hårbotten och håret närmast som man menar med fett hår, det är ju inte så att varje hårstår producerar fett direkt, utan just hårbotten. Däremot har vissa en hårkvalitet som torkar ut lättare, som jag som får kluvna toppar, medan andra har hår som inte blir slitet på samma sätt och lika lätt.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 17:19
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jo, att håret påverkas hur mycket man tvättar och hur är en sak men det struntar kroppen i eftersom den inte kan veta hur håret är. Det var min undran. Tvättar man bort för mycket fett måste det ersättas annars trasslar sig håret och jag misstänker statisk elektricitet bl.a.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 17:26
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2010, 18:19)  Jo, att håret påverkas hur mycket man tvättar och hur är en sak men det struntar kroppen i eftersom den inte kan veta hur håret är. Det var min undran. Tvättar man bort för mycket fett måste det ersättas annars trasslar sig håret och jag misstänker statisk elektricitet bl.a. Jo, men hårbotten som ju är ett levande materia påverkas av vad du tvättar med. Tror du inte? Mitt hårbotten är i alla fall väldigt känsligt för vad jag tvättar det med. Fnasar och fjällar eller producerar mängder med fett om shampoot är ett sådant som mitt hårbotten inte gillar. Därför, bland annat, ska jag testa denna metod och se vad mitt hår(botten) tycker om det. Samtidigt tror jag ju så klart att mitt hår med lockar i undre håret och självfall blir mer lockigt, verkar ju att balsammetoden har den effekten på självfall.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 17:45
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (mejram @ 03-10-2010, 13:47)  Märkligt så mycket fördomar och dumheter det kommer fram så fort det pratas om alternativa hygienmetoder. Det handlar inte alls om att inte tvätta håret och gå runt som en sunkig uteliggare. Det handlar om att tvätta på ett sätt som inte skadar håret så som schampo gör. Har man kort hår så märker man kanske inte skillnaden på samma sätt. Men har man långt hår blir det en enorm skillnad i hur håret mår. Konstigt att inte en frisör är intresserad att testa en metod som fler och fler använder, blir man sponsrad av Johnson & Johnson på frisörskolan?
Jag slutade med schampo för tre år sedan och mitt hår har aldrig varit mindre fett, luktat bättre eller hållit sig fräscht längre än nu. Förr var jag tvungen att tvätta med mitt dyra frisörschampo minst var tredje dag för håret blev så läskigt fett. Nu tvättar jag en gång i veckan ungefär och mest för att jag märker att håret blivit dammigt/smutsigt, väldigt sällan fett.
Just nu tvättar jag oftast med balsam, stressad småbarnsmamma som jag är. Men jag har testat ägg, både rent och blandat med annat, lera, nässelavkok, tvättnötter (vilket jag inte kan rekommendera för det svider galet om man får det i ögonen), bikarbonat, honung och säkert något mer som jag inte kommer på nu. Allt fungerade mer eller mindre. Det gäller att ha ett öppet sinne och våga testa. Då hittar man till slut vad som funkar för ens eget hår.
Och när man ändå är i farten att byta ut kemikalieindustrins starka produkter för håret, så passa på att se över resten av hygienartiklarna också. Det mesta är väldigt onödigt och somligt rent skadligt. Det går väldigt bra att tvätta kroppen med annat än tvål och samtidigt slippa torka ut huden. Voilá - behovet av hudkräm försvinner.
Alla som tror att det inte funkar - läs på ordentligt - lockig.se är en bra startsida. Och ge det en månad eller två. Sen kan ni komma och klaga på att det är äckligt och att man luktar illa. Själv tror jag på att hjälpa kroppens egna funktioner för rengöring på traven i stället för att idogt eliminera allt skydd som finns på huden. Titta på våra vänner djuren. Hur många kaniner tvättas med schampo? Och de har ganska len och fin päls. Hur kan det komma sig? AMEN TO THAT! Kunde inte uttryckt mig bättre själv. Ditt inlägg behövdes.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 19:05
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
CITAT (Motti @ 29-09-2010, 22:43)  Som exfrisör så måste jag säga att det inte låter så frächt att inte tvätta håret eller annvända balsam som tvättmedel  Det är ju meningen att håret ska bli fritt från fet och smuts när man tvättar det,ju fetare preparat man annvänder ju mer binder man smuts och fet,belsam är till för att reparera hårskador för stunden och löser inte upp smuts,risken är ju att man luktar härsket i håret ,tänk bara om det regnar ute vilken lukt det skulle bli.dom enda som det skulle kunna fungera på är dom som har extremt torr hårbotten och hår.Nä att inte tvätta håret kan bara bli fel.Att göra eget schampo kan däremot va okej.I dag finns det så bra schampon både på Hälsokost och Apotek om man vill ha ett utan en massa tillsatser,å andra sidan sköljer man ju ur schampot vid tvätten om man sköljer rätt och mycket.Man ska inte köpa schampon som det finns pärlemoskimmer i inte bra för håret och hårbotten,man ska köpa rena och klara schampon och annvända balsam bredvid, inte i kombination det kan på verka permanenter och hårfärgning och ge dåliga resultat. Jag använder mild shampo och balsam varannan dag.Jag vill vara ren och fräsch i håret.För många år smorde jag olivolja i håret,ALDRIG mer,det tog en vecka att får bort fettet ur håret.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 19:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
CITAT Jag använder mild shampo och balsam varannan dag.Jag vill vara ren och fräsch i håret.För många år smorde jag olivolja i håret,ALDRIG mer,det tog en vecka att får bort fettet ur håret. Ja att ha olivolja i håret låter INTE som en höjdaridé...  Men det den här tråden handlar om har inget alls med sådant att göra! Tycker det är så märkligt hur folk associerar om man nämner möjligheten att tvätta håret utan schampo... Vem vill inte vara ren och fräsch i håret?
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 19:52
|

Medlem

|
Mjaa det där med olivolja tror jag är olika för olika hår. Vissa människor (oftast väldigt lockiga och med tjockare strån) klarar att ha oljor i håret. Jag, som har tunt fint hår, fixar också lite olja. Brukar blanda en skvätt olivolja med balsam för att ha som inpackning. Fungerar väldigt bra för mig och jag får utan problem bort det med enbart balsam, och håret blir väldigt mjukt och fint. Däremot skulle jag ha större problem med att skölja ur en inpackning som till 100% bestod av olivolja. Men som sagt, det är väldigt individuellt och jag tycker man ska prova sig fram för att hitta den metod man själv tycker passar. Fny, antar att det är du som finns på Lockigforumet också? Sök i forumet efter "olivolja" så ska du se att det visst fungerar att ha till mer än matlagning
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 20:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
japp jag är på lockigforumet också (under samma namn  ). Ja en skvätt olivolja kan jag tänka mig funkar för vissa speciella hårtyper... men det jag såg framför mig var typ att massera in en dl ren olja i håret...  *ryser* Men ska kika på det på lockig!
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 20:23
|

Medlem

|
CITAT (Fny @ 03-10-2010, 21:11)  japp jag är på lockigforumet också (under samma namn  ). Ja en skvätt olivolja kan jag tänka mig funkar för vissa speciella hårtyper... men det jag såg framför mig var typ att massera in en dl ren olja i håret...  *ryser* Men ska kika på det på lockig! Misstänkte att det var du! Mjaa, det hade väl varit i tuffaste laget för mitt hår i alla fall. Men jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar. En vän till mig är afrikan och hennes väldigt torra hår tål stora mängder olivolja utan problem. Nu tror jag visserligen hon tvättar bort det med schampo, men hon fixar ändå oljan. Sen kan det även rekommenderas att massera in hårbotten med olivolja om man han väldigt torr hårbotten. Aldrig provat själv dock eftersom jag inte har problem med det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-10-2010, 20:31
|
Gäster

|
en dl, oj så mycket tog jag inte, max en matsked hade jag i mitt hår. för mig kändes det bra.
jag har väldigt torrt och sprötigt hår och hårbotten är torr. som sagt för mig funkade olivoljan. jag har väldigt tjockt hår och mycket samtidigt skört och torrt.
Redigerat av flaxss: 03-10-2010, 20:34
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 20:35
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 03-10-2010, 21:31)  en dl, oj så mycket tog jag inte, max en matsked hade jag i mitt hår. för mig kändes det bra.
jag har väldigt torrt och sprötigt hår och hårbotten är torr. som sagt för mig funkade olivoljan. jag har väldigt tjockt hår och mycket samtidigt skört och torrt. En dl var väl kanske lite överdrift tror jag... men jag är inte förvånad över ditt resultat. Av mig erfarenhet är sånt hår som ditt de som har lätt för att ta upp oljor. Känns det bra så kör på!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 20:38
|
Medlem

|
Jag har haft olivolja i håret några gånger då det varit riktigt torrt och sprött. det har fungerat bra. Liten liten klick som jag fördelat i hela håret.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 20:42
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Har aldrig tänkt i de här banorna men tycker det verkar intressant. Ska ta och prova att tvätta med balsam.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 20:58
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 03-10-2010, 21:42)  Har aldrig tänkt i de här banorna men tycker det verkar intressant. Ska ta och prova att tvätta med balsam. Gå då in på lockig.se och läs på. Det handlar inte om att bara "börja tvätta med balsam", utan det kan inte vara vilket balsam som helst. Det måste vara ett balsam utan silikoner eller mineraloljor. Det finns massor av "godkända" balsam, och på lockig.se finns listor över godkända produkter. Där kan du också få tips av massor av insatta människor. Välkommen!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 21:53
|
Medlem

|
Jag har den senaste månaden tvättat håret med Wackra by CCS, den oparfymerade, och använt samma balsam och inga andra produkter, det måste väl betyda att jag inte behöver använda något sista schampo eller tvätta det jättenoggrant? De eventuella rester av otillåtet jox måste ju ha tvättats bort redan tidigare?
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 21:57
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Rebecca @ 03-10-2010, 21:58)  Gå då in på lockig.se och läs på. Det handlar inte om att bara "börja tvätta med balsam", utan det kan inte vara vilket balsam som helst. Det måste vara ett balsam utan silikoner eller mineraloljor. Det finns massor av "godkända" balsam, och på lockig.se finns listor över godkända produkter. Där kan du också få tips av massor av insatta människor. Välkommen!  Tack för den länken !
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 22:03
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 03-10-2010, 22:53)  Jag har den senaste månaden tvättat håret med Wackra by CCS, den oparfymerade, och använt samma balsam och inga andra produkter, det måste väl betyda att jag inte behöver använda något sista schampo eller tvätta det jättenoggrant? De eventuella rester av otillåtet jox måste ju ha tvättats bort redan tidigare? Schampot fungerar som sista-schampo, och jag tycker att om ditt hår känns bra nu så kan du helt enkelt utesluta schampot ur dina hårrutiner. Balsamet i samma serie är godkänt som balsam, så det kan du fortsätta använda. Tänk på att massera in balsamet noga i hårbotten, och skölj sedan noga. När du tycker du är klar med sköljandet, ta en vända till. Om du känner behov av det kan du sedan ta lite balsam i längderna och sen skölja ur. Så enkelt är en balsamtvätt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 22:23
|
Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 03-10-2010, 23:03)  Schampot fungerar som sista-schampo, och jag tycker att om ditt hår känns bra nu så kan du helt enkelt utesluta schampot ur dina hårrutiner. Balsamet i samma serie är godkänt som balsam, så det kan du fortsätta använda. Tänk på att massera in balsamet noga i hårbotten, och skölj sedan noga. När du tycker du är klar med sköljandet, ta en vända till. Om du känner behov av det kan du sedan ta lite balsam i längderna och sen skölja ur. Så enkelt är en balsamtvätt.  Jo men då var det som jag misstänkte då. Alltså kan jag gå över till balsam bara då nu. Ska leta på ett bra vårdande balsam också bara. Till topparna. Eller bara blanda i lite honung borde fungera, eller?
|
|
|
|
|
|
|
|
03-10-2010, 22:44
|

Medlem

|
Ja, det fungerar också. Jag tycker dock att det bästa är att köra utan "tillsatser" först, eftersom du då kan se om du behöver nåt mer i längderna. Det blir på så sätt lättare att reda ut vad som fungerar bra/dåligt i ditt hår. Börja du att använda samma balsam till hårbotten och längderna, så kan du efterhand se om håret känns bra med det eller om du behöver lite "tyngre" grejer som honung eller kanske lite olja. Gör man på det viset är det också lätt att "felsöka" om något inte känns bra. Då vet du precis vad du har ändrat för rutiner.
Lycka till och grattis till att du bestämt dig för att slita mindre på håret!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|