Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips på fågelmatblandning inför vintern
          snöstorm
          Inlägg 06-10-2010, 10:15
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 26 425

CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 17:14) *
          Kokosfett kan man "kleta" på trädstammar eller smälta med havregryn och sätta ut i en kopp på fågelbordet - även ister går bra men det bör vara kallt ute, annars smälter det.

Bra tips, räcker det med havregryn och kokosfett- blandning till gulsparvarna, eller ska man köpa enbart havre också??
          hur mycket havre, hur mycket fett brukar du använda?

Citera
          Bettis
          Inlägg 06-10-2010, 10:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Jag köpte talgbollar på Ö&B förra veckan och här äter dom så det står härliga till yes.gif idag köpte jag solrosfrö på Hornbach. Tycker absolut att man kan börja mata dom nu, en del matar ju hela året.

--------------------

Citera
          Lokan
          Inlägg 06-10-2010, 11:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Jag har nötter åt dem hela året! På våren när det är torrt eller kallt, kan det vara svårt för dom att hitta mat och då har dom ungar och behöver dubbelt upp! När det blir kallt nu på hösten så får dom fröblandningar och bollar! smile.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          snöstorm
          Inlägg 07-10-2010, 10:10
          Länk hit: #24

Medlem

Tänkte testa kokosfettblandingen, och blanda in havre om jag hittar- för det går väl lika fint med hel havre hantar jag?
          Kan man inte häva i lite annat smått och gott i denna blandning tex äpple?
          Ni som vet- tar gulsparvarna havren från kokosfettblandningen- slipper jag då lägga ut havre på marken till dem?
          Liten fråga om solrosfrön också- är det svarta eller vitrandiga som är bäst, och vad är den stora skillnaden???

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 07-10-2010, 10:23
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Svarta solrosfrön är bäst. Deras fetthalt är högre än de vitrandigas och det är ju fettet fåglarna behöver. Men när man frågar efter svarta frön får man ibland svaret att kunderna (med plånboken) är vana vid de vitstrimmiga fröna. Fåglarna hos oss (hackspettar, nötväckor, pilfinkar, bofinkar, grönfinkar och tiotals mesar) gillar tydligt den svarta sorten.

Granngården sålde svarta frön i fjol.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          theseraphim
          Inlägg 07-10-2010, 10:51
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Fågelvägen @ 07-10-2010, 11:23) *
          Svarta solrosfrön är bäst. Deras fetthalt är högre än de vitrandigas och det är ju fettet fåglarna behöver. Men när man frågar efter svarta frön får man ibland svaret att kunderna (med plånboken) är vana vid de vitstrimmiga fröna. Fåglarna hos oss (hackspettar, nötväckor, pilfinkar, bofinkar, grönfinkar och tiotals mesar) gillar tydligt den svarta sorten.

Granngården sålde svarta frön i fjol.

Inte riktigt sanningen att färgen har med kvaliten att göra utan det avgörs helt enkelt vad affären köper in, Det finns flera klasser att välja mellan där fetthalten är olika plus att den billigaste förutom lägre fetthalt innehåller lite mer "rens" dvs tomma skal osv. Sedan om fetthalten är 80% i ett strimmigt eller i ett svart frö spelar ingen roll. Oftast vet jag att ÖoB brukar köpa de billigaste sorterna för att kunna sälja stora säckar så billigt som möjligt och det finns flera aktörer som börjat göra detta de senaste åren tyvärr.

Jordnötter i säck är inga problem för det kan man nog få köpa i de flesta butiker som säljer tex Nelson Gardens varor.

Citera
          Bettis
          Inlägg 07-10-2010, 11:00
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Här finns lite tips

länk

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-10-2010, 12:41
          Länk hit: #28

Gäster

CITAT (snöstorm @ 06-10-2010, 11:15) *
          Bra tips, räcker det med havregryn och kokosfett- blandning till gulsparvarna, eller ska man köpa enbart havre också??
          hur mycket havre, hur mycket fett brukar du använda?

Såg din fråga först nu.

Jag köper havre som jag slänger på marken (under buskar är bra som skyddar mot rovfåglar) till gulsparvarna. De äter inte från fågelbord så kokosfett med havregryn äts mest av mesfåglar och finkar.

Blandar till på en höft, kanske ett halvt paket kokosfett med några deciliter havregryn - ungefärligt! Det går inte att använda fett förrän det blir minusgrader ute - det smälter annars så jag brukar hålla mig till den kallaste tiden med just kokosfett.

En sak till, försök placera fågelmatningen i anslutning till träd och buskar så fåglarna får ett skydd - då hämtar de frön från bordet och flyger in i granen och äter.

Jag har lite specialgjorda små hus med golv och tak och väggarna består av hönsnät som småfåglarna kan flyga igenom. Där kommer inte rovfåglarna in och inte heller större fåglar.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 07-10-2010, 20:43
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (theseraphim @ 07-10-2010, 11:51) *
          Inte riktigt sanningen att färgen har med kvaliten att göra utan det avgörs helt enkelt vad affären köper in, Det finns flera klasser att välja mellan där fetthalten är olika plus att den billigaste förutom lägre fetthalt innehåller lite mer "rens" dvs tomma skal osv. Sedan om fetthalten är 80% i ett strimmigt eller i ett svart frö spelar ingen roll.

För mig spelar det inte heller någon roll om fröet är strimmigt eller svart, ifall fetthalten är lika hög. Men jag har inte hittat några solrosfrön där fetthalten finns angiven på säcken. Var säljs såna? Och var är de odlade?

Sveriges ornitologförening: "De (svarta) innehåller egentligen mer fett än de flesta strimmiga. (Franska odlare har dock på senare år förädlat strimmiga solrosfrön som har lika hög fetthalt som de svarta.)"

Vi har själva provodlat ca 1 hektar solrosor. De svartfröiga rekommenderades just för att sorten ger högre fetthalt.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 08-10-2010, 11:24
          Länk hit: #30

Medlem

Istället för kokosfett kan man använda det billigaste margarinet. Det håller sig "pickbart" också när det är riktigt kallt. Extra godis för mesarna är finhackade ostrester, som man kan blanda i tillsammans med nötter och frön.

Får talgoxarna port salut-smulor äter de t.o.m. ur handen! kompiskram.gif Efter ett tag kan man inte gå ut i trädgården utan att någon mes slår sig ner i närmaste buske och ser förväntansfull ut.

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 08-10-2010, 11:37
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 07-10-2010, 21:43) *
          För mig spelar det inte heller någon roll om fröet är strimmigt eller svart, ifall fetthalten är lika hög. Men jag har inte hittat några solrosfrön där fetthalten finns angiven på säcken. Var säljs såna? Och var är de odlade?

Sveriges ornitologförening: "De (svarta) innehåller egentligen mer fett än de flesta strimmiga. (Franska odlare har dock på senare år förädlat strimmiga solrosfrön som har lika hög fetthalt som de svarta.)"

Vi har själva provodlat ca 1 hektar solrosor. De svartfröiga rekommenderades just för att sorten ger högre fetthalt.

Fetthalten står sällan på förpackningen men fråga expediterna för de brukar ha den informationen iaf på mer välsorterade firmor. Det mesta av solrosorna odlas i rumänien och ungern som har en gammal tradition av att odla just solrosor. Vet att det var något företag som försökte sig på att odla i Sverige för Sverige men la ner då det inte var ekonomiskt försvarbart plus att fröerna oftast blev klara för sent på året.

Saken är den också att nu för tiden odlar man solrosor av två anledningar, Olja och Bioetanol. Foderbiten är bara en liten del av det hela och en del spår att priserna kan gå upp i framtiden i fall bioetanolet blir mer eftertraktat. De sorter av solrosor som är enklast och tåligast att odla råkar ha svarta fröet och det är därför de är och blir allt mer vanliga i butiker.

Om solrosorna är riktigt feta o bra så brukar man se det på papperssäckarna:-) De blir riktigt greasy på sina ställen.

PS
          Kom nu ihåg att göra rent ofta där ni matar och med det ni matar för att minimera smittspridningen för där har vi matare ett stort ansvar.

Citera
          snöstorm
          Inlägg 08-10-2010, 15:35
          Länk hit: #32

Medlem

Då ska vi se, nästa vecka ska jag nog kanske börja mata fåglarna här, åtminstone börja köpa in. Tänkte köpa solros, hamp och jordnötter. Sedan göra eget godis av kokosfett som jag smälter och blandar i lite nötter, äpplen och russin.
          Undrar lite hur mycket jag ska blanda i när det gäller solros hamp och jordnötter? Vad tror ni om 60% solros 30% jordnötter och 10% hampfrön?

Citera
          theseraphim
          Inlägg 08-10-2010, 15:56
          Länk hit: #33

Medlem

Förstår inte varför vissa matar året runt då detta inte är bra för fåglarna enligt ornitologerna, man skämmer bort dem helt enkelt och de tappar sin förmåga att leta mat på naturligt sätt. Givetvis kommer de o äter om man lägger ut mat för varför flyga runt i bushen o leta o slita när någon bjuder på gratis buffé frukost, middag o kväll:-)

PS

Det var inget fel på Talgbollarna förra året som så många skrev om men vad folk missar är att man måste mosa dem när temperaturen sjunker under ett visst gradtal. Detta visas också på många förpackningar men uppenbarligen missades detta i debatterna som rasade i vintras;-)

Citera
          Lokan
          Inlägg 08-10-2010, 21:18
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Frågor på SOFs sida:

Är det fel att fortsätta mata fåglarna nu på sommaren?
          Charlotte Thege

Nej, det är absolut inte fel! Mata så länge du vill och så länge du får gäster på fågelbordet. De tar tacksamt emot all mat. Men du behöver heller inte få dåligt samvete om du plötsligt känner att du vill sluta. Då slutar du bara! Konstigare är det inte.
          Magnus Ullman, 2009-04-20

--------------------------------------------------------------------------------

Hur länge ska man fortsätta att mata fåglarna? Har fortfarande ett 50–60-tal fåglar, som äter på mitt fågelbord varje dag.
          Kerstin Andreasson

Fåglarna har störst behov av hjälp med födan under mid- och senvinter. Men födotillskott är alltid av godo, inte minst för stressade fåglar i samband med häckning.
          Det enkla svaret är att du matar så länge du har lust och råd. Om du gläds åt dina 50–60 fåglar så fortsätt mata. När det börjar kännas som en belastning är det dags att sluta.
          Magnus Ullman, 2009-04-09

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 08-10-2010, 22:01
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Mata fåglarna så länge ni vill och det är en skröna när folk säger att har ni börjat så måste ni fortsätta, i naturen där fåglar äter så tar maten naturligt slut till slut och då söker de sig vidare till ett nytt ställe där det finns mat. Konstigare än så är det inte.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 09-10-2010, 13:51
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Lokan @ 08-10-2010, 22:18) *
          Frågor på SOFs sida:
          Är det fel att fortsätta mata fåglarna nu på sommaren?
          Charlotte Thege

Nej, det är absolut inte fel! Mata så länge du vill och så länge du får gäster på fågelbordet. De tar tacksamt emot all mat. Men du behöver heller inte få dåligt samvete om du plötsligt känner att du vill sluta. Då slutar du bara! Konstigare är det inte.
          Magnus Ullman, 2009-04-20

--------------------------------------------------------------------------------
          Hur länge ska man fortsätta att mata fåglarna? Har fortfarande ett 50–60-tal fåglar, som äter på mitt fågelbord varje dag.
          Kerstin Andreasson

Fåglarna har störst behov av hjälp med födan under mid- och senvinter. Men födotillskott är alltid av godo, inte minst för stressade fåglar i samband med häckning.
          Det enkla svaret är att du matar så länge du har lust och råd. Om du gläds åt dina 50–60 fåglar så fortsätt mata. När det börjar kännas som en belastning är det dags att sluta.
          Magnus Ullman, 2009-04-09

Jag håller med Magnus Ullman. Men matning sommartid är nog mer för vår egen skull än fåglarnas.......

Fast det är nog delvis för vår egen skull även på vintern. Det är ju så roligt att få titta på fåglarna. Bättre än TV om man säger så........

Citera
          Wilmer
          Inlägg 09-10-2010, 20:04
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Det är för min egen skull jag har sällskapsdjur också kompiskram.gif

Nu har jag sett fågelmatare av alla de slag på GRANNGÅRDEN (eget märke) HARALD NYBORG (eget märke). Hyffsat sortiment, bland annat hade Granngården en 54 cm matare, rör med plåtdetlajer samt plast för.. Asch, kommer inte ihåg, men max 150 kr.

Vi köpte hampfrö billigast på Harald Nyborg, solrosfröna (svara) var slut. Därför åkte vi till Granngården, där köpte vi strimmiga, 20 kg för runt 179 kr.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 09-10-2010, 20:06
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Här tycker jag att Granngården är apdyra på allt vad fågelmat heter.. drygt 300 kr för 20 kg

Redigerat av bergvallmo: 09-10-2010, 20:07

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Wilmer
          Inlägg 09-10-2010, 20:27
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Bergvallmo, det var vad jag förväntade mig också, så jag blev glatt överraskad! De hade fågelmatarveckor just nu kanske berode på det?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          snöstorm
          Inlägg 11-10-2010, 16:40
          Länk hit: #40

Medlem

Nu har jag köpt 20 kg solrosfrön svarta- feta fläckar på påsen. Känns bra till bra pris 179 kronor.
          Och 15 kg nötter och 15 kg hampfrön för ca 300 vardera.
          Och nu blåser det kallt och i veckan sägs det ska komma snö så ikväll ska jag börja blanda och hänga ut mat.
          Har ni mycket fåglar hos er nu, ni som matar?

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 05:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon