Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Även dubbdäcksförbud i Göteborg.
          Myosotis
          Inlägg 02-10-2010, 22:57
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag skulle inte ens komma uppför backen här utan dubbdäck, det är stoor skillnad, jag har kört med mina föräldrars dubbfria bil också på vintern. Hur är det meningen att förbudet ska fungera? Om jag skulle åka och hälsa på någon i Göteborg en dag, bara köra in och sedan hem igen, skulle jag allvarligt behöva byta däck bara för det?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-10-2010, 22:58
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Snålheten bedrar tror jag när folk köper s.k. åretruntdäck. Bevisligen är odubbat inte alls lika säkert och bra som dubbat om man nu inte mot förmodan bara kör mitt inne i stan. Själv skulle jag aldrig köra odubbat på vintern eftersom det behövs på de vägar jag kör.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          EsterM
          Inlägg 02-10-2010, 23:11
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 16 033

Det handlar om två gator i Göteborg. Det går att välja andra vägar. Har man garage på Odinsgatan eller Friggagatan så kan man få dispens.
          http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/...gatanodinsgatan

Citera
          Bee
          Inlägg 02-10-2010, 23:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

När vi hade tjänstebil så körde vi med dubbfritt. I Göteborgstrakten behöver vi inte dubbar.
          Men nu har vi köpt en egen bil och de tillhörande vinterdäcken har dubb.
          Det blir att undvika Friggagatan vilket inte blir så svårt för oss. Där finns inga affärer vi behöver besöka wink.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-10-2010, 23:23
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (EsterM @ 03-10-2010, 00:11) *
          Det handlar om två gator i Göteborg. Det går att välja andra vägar.

Jaha. Då är det väl inga problem!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Bee
          Inlägg 02-10-2010, 23:44
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Myosotis @ 03-10-2010, 00:23) *
          Jaha. Då är det väl inga problem!

Nej. Det är inga problem om du inte har ärenden till just de två gatorna, Friggagatan eller Odinsgatan. Samma gata fast med förlängning av Odinsplatsen. Här blir jag lite tveksam för jag vet inte om Odinsplatsen (en rondell) ingår, för det är avfarten mot Ullevi om man är i den delen av stan (Folkungagatan).
          Hursomhelst, det handlar inte om genomfartsgator, det går utmärkt bra att undvika dom. Om Odinsplatsen ingår, då får man problem om man skall till Passmyndigheten. Då måste man passera rondellen vid Odinsplatsen för att komma dit med bil.
          Hehe, det finns en bra pizzeria vid Folkungagatan där många poliser äter sin lunch då det ligger nära polishuset. Undrar om polisbilar kör dubbfritt på vintern...

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-10-2010, 15:36
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

http://www.automotorsport.se/news/19506/st...cksf%C3%B6rbud/

Citera
          Tikka
          Inlägg 03-10-2010, 15:51
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Vi bor mitt i centrala Gbg o i år har min man valt dubbfria däck men hade jag valt hade det blivit med dubb för det känner jag mig säkrare med när jag kör men ok vi ska testa för första gången iallafall utan dubb. Sen åker vi sällan på de gatorna som de nu satt förbud att köra på med dubb. Blir till att åka till stor parkering o testa lite när snö o halka kommit.

Jamen visst är det dyrt med parkering i centrala stan som solstorm sa kan bara instämma o sen är det väl ändå inte Göteborgarna som valt att ha trängselavgifter ? Jag har inte fått vara med o välja i det utlovade valet om det! Det där bestämdes ovanför våra huvuden eller har jag missat nåt?
          Jag är emot trängselskatt, får ju betala för att åka ut från stan till mitt jobb som att åka in till stan ?!!!! Inte tycka om sad.gif Flyttar gärna alltså utanför stan helt klart!

Redigerat av Tikka: 03-10-2010, 15:52

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-10-2010, 15:58
          Länk hit: #29

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Tikka @ 03-10-2010, 16:51) *
          Jamen visst är det dyrt med parkering i centrala stan som solstorm sa kan bara instämma o sen är det väl ändå inte Göteborgarna som valt att ha trängselavgifter ? Jag har inte fått vara med o välja i det utlovade valet om det! Det där bestämdes ovanför våra huvuden eller har jag missat nåt?
          Jag är emot trängselskatt, får ju betala för att åka ut från stan till mitt jobb som att åka in till stan ?!!!! Inte tycka om sad.gif Flyttar gärna alltså utanför stan helt klart!

Precis, Stockholmarna fick välja och vi andra fick finna oss i deras beslut. Smart taktik att bara låta storstadsbor rösta. Av dessa är det såpass många som bara åker kollektivt att utfallet blev det önskade. Hade hela Sveriges befolkning fått säga sin mening så hade det kanske slutat på annat vis...

Citera
          Bee
          Inlägg 03-10-2010, 18:35
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 16:58) *
          Precis, Stockholmarna fick välja och vi andra fick finna oss i deras beslut. Smart taktik att bara låta storstadsbor rösta. Av dessa är det såpass många som bara åker kollektivt att utfallet blev det önskade. Hade hela Sveriges befolkning fått säga sin mening så hade det kanske slutat på annat vis...

Man kan tycka att göteborgare fick vara med och tycka till om sånt som berör göteborgare. Vi blev faktiskt utlovade en folkomröstning ang trängselskatten. Av det blev intet!

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-10-2010, 19:25
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

På vintern kör jag med odubbade friktionsdäck och har så gjort de senaste 30 åren. I Göteborg är det mest snömodd och slask när det inte är barmark på gatorna och då hjälper det knappast med dubb. De är bäst på isföre och det är det sällan här, åtminstone där jag kör. Det bästa är som en del skrivit, ut och testa. Känn din bil. Att lära sig hur bilen uppför sig är bättre än dubbdäck. Så undviker jag också att använda bilens låsningsfria bromsar, jag försöker bromsa så mycket det går ändå. Låsningsfria bromsar är bra i vissa situationer men bromssträckan blir längre än om man bromsar förnuftigt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 04-10-2010, 07:48
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag har dubbar på mina skor när jag går till bussen då det är halt ute, är jag miljöbov då? whistling.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-10-2010, 08:46
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det finns dubbdäck för cyklar också, undrar om det är förbjudet för dem också på dessa gator. Cyklisterna är ju ute och stångar sig fram bland bilarna ibland. rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          andersen
          Inlägg 04-10-2010, 15:22
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2010, 09:46) *
          Det finns dubbdäck för cyklar också, undrar om det är förbjudet för dem också på dessa gator. Cyklisterna är ju ute och stångar sig fram bland bilarna ibland. rolleyes.gif

Nej det är inte förbjudet, jag har nokia w294 på min vintercykel, det är 294dubb på varje däck,och är mycket bra kostar ca 600kr styck. Det är lite jobbigare att cykla på vintern i snömodd,så hastigheten blir inte i närheten av den man håller på sommaren, när jag drar mina rundor på vintern så blir det ungefär den dubbla tiden på dom, fast oftas så blir det lite kortare sträckor.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-10-2010, 15:32
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2010, 09:46) *

Det finns eller har åtminstone funnits snökedjor till cykel. Undrar om man orkar trampa med sådana på...

CITAT (andersen @ 04-10-2010, 16:22) *
          Nej det är inte förbjudet, jag har nokia w294 på min vintercykel, det är 294dubb på varje däck,och är mycket bra kostar ca 600kr styck. Det är lite jobbigare att cykla på vintern i snömodd,så hastigheten blir inte i närheten av den man håller på sommaren, när jag drar mina rundor på vintern så blir det ungefär den dubbla tiden på dom, fast oftas så blir det lite kortare sträckor.

Finns betydligt billigare på Biltema, från 279 kr fast Nokia är förmodligen mycket bättre

Redigerat av malcolm: 04-10-2010, 15:33

Citera
          andersen
          Inlägg 04-10-2010, 15:37
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 16:32) *
          Det finns eller har åtminstone funnits snökedjor till cykel. Undrar om man orkar trampa med sådana på...
          Finns betydligt billigare på Biltema, från 279 kr.

Ja det gör det, men dom är plastiga, och dubbarna låssnar lätt, har provat dom för om åren,dom håller en vinter, så om man bara vill prova en vinter så ok, nokia däcken håller nog ett par tre vintrar.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-10-2010, 15:37
          Länk hit: #37

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 16:32) *
          Finns betydligt billigare på Biltema, från 279 kr fast Nokia är förmodligen mycket bättre

En av mina bröder använder biltemas däck på sin crossmotorcykel. Dom skall tydligen vara hyggliga, och klart prisvärda.

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-10-2010, 15:45
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 16:37) *
          En av mina bröder använder biltemas däck på sin crossmotorcykel. Dom skall tydligen vara hyggliga, och klart prisvärda.

Sonen sliter ut ett par vanliga cykeldäck från Biltema på en sommar fast å andra sidan kostar de inte så mycket.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon