Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ev fästingar i kläderna, En fundering
          Christa
          Inlägg 04-10-2010, 09:04
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Skruttis @ 04-10-2010, 09:57) *
          Christa, jag vet faktiskt inte hur stor just den var, tyvärr.

Det är nämligen så att jag har inte kunnat vara ute i trädgården på många veckor och sedan var jag ute en enda gång och då klippte jag ur grenar ur en buske. Stod alltså framåtlutad med ansiktet rakt i grenverket.
          Så där höll jag på ca 1 timme och gick sedan upp till altanen där min man höll på och grejade. Hade den då suttit kvar så har han garanterat sett den.

Om inte annat skulle jag sett den någon timme senare i duschen. Jag vet att jag är en riktig fästingmagnet så jag kollar alltid väldigt noga efter att jobbat med något på tomten/skogen.

Tydligen lyckades jag kara bort den medan jag klippte busken.

Däremot så har alla de andra som bitit mig varit små. En lite lustig grej är också att de sk experterna brukar säga att fästingar alltid letar upp hudveck och liknande innan de biter sig fast.
          Förklara då varför jag häromdagen plockade en mitt på smalbenet, har haft på handryggen, underarmarna osv.

Nog för att jag börjar bli gammal och skrynklig, men inte sååååå skrynklig. tongue.gif

Jaha den ramlade av själv. Det kanske du skrivit tidigare men jag minns inte allt. Det är flera här som berättat att de ramlat av själva. Det har jag aldrig varit med om. Jag tycker de sitter som berget. Men har man fått borrelia så måste det ju ha varit en där om det inte finns andra insekter som kan smitta en med det.

En sak som jag funderat över är om det kan finnas antikroppar kvar om man har haft borrelia tidigare. Det är väl antikroppar de tittar efter när de tar prov? En del har ju haft borrelia 5-6 gånger och jag som haft hur många fästingar som helst har aldrig fått det.

Observera att jag inte ifrågasätter vad någon berättat utan bara är vetgirig.

Citera
          caprifol
          Inlägg 04-10-2010, 09:10
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (Christa @ 04-10-2010, 10:04) *
          En sak som jag funderat över är om det kan finnas antikroppar kvar om man har haft borrelia tidigare. Det är väl antikroppar de tittar efter när de tar prov? En del har ju haft borrelia 5-6 gånger och jag som haft hur många fästingar som helst har aldrig fått det.

Ja, enligt besked som jag fick för några veckor sedan på en hälsoundersökning med massor av olika blodtester visade provet att jag haft borrelia. De "spåren" borde väl vara antikroppar? Men borde inte de ge en viss immunitet?

Citera
          skogstroll
          Inlägg 04-10-2010, 09:12
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag får alltid massa fästlingar som jag kallar dem, men om jag har borrelia vet jag inte. Kanske är olika hur "mottaglig" man är?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-10-2010, 10:44
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Christa @ 03-10-2010, 08:58) *
          ...Det förtar en del av nöjet med att vara i skogen...

Hela nöjet till och med. Jag går inte alls i skogen längre sommartid om jag kan undvika det, det finns så mycket fästingar så livet har blivit förändrat. När jag var liten kunde jag lägga mig under ett träd och titta upp i himlen, ävan somna ibland. Man gick överallt där det var högt gräs och fick aldrig någon fästing. Nu tänker jag bara fästing hela tiden. Om jag tagit ett steg ut i vägkanten för att plocka en handfull smultron, kollar jag efter fästingar på benen med en gång. Om jag stoppar ner handen i gräset för att plocka en blomma synar jag armen noga, det är inte ovanligt att det kryper två - tre fästingar på den då.

CITAT (Christa @ 04-10-2010, 09:43) *
          ...ändå hävdas det från experthåll att det tar något dygn...

Jag känner när de kryper på mig så de hinner sällan sätta sig. De som lyckas är i så fall de pyttepyttesmå som tydligen kan vara smittade utan att ha bitit något annat djur innan, för jag har haft borrelia två gånger. Man blir smittad på en gång, det blev ju jag. Men risken kanske ökar ju längre den sitter. En expert som jag pratade med en gång sa att det var föråldrat att det skulle ta 24 timmar, man vet bättre idag.

CITAT (Red Top @ 03-10-2010, 08:41) *
          Eftersom jag är vaccinerad mot TBE, är jag inte särskilt rädd för fästingar...

Men det ger ju inget 100%igt skydd så du får vara försiktig ändå.

Ang. ursprungsfrågan brukar jag byta kläder så fort jag kommer hem, sen hänger jag dem någonstans och tar dem inte på mig igen på ett tag. Det har aldrig funnits fästing i dem, de dör tydligen inomhus, det är för torrt för dem.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 04-10-2010, 10:58
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Om det ändå räckte med att inte gå i skogen. no.gif
          Visserligen bor jag i skogen men för mig räcker det att gå ut på vår gräsmatta en liten stund. Jag får oftast någon på mig direkt.
          Precis som för Myosotis så är det lögn att plocka blommor utan att kräken hugger.
          Att klä sig i långärmat och stoppa in byxorna m m. Spelar ingen som helst roll när jag är i farten. De tar sig in precis lika bra ändå.
          Diverse insektsmedel. Tja, slipper ju bromsarna i alla fall, inte fästingar.

Önskar verkligen att de kan lösa mysteriet med att en del människor inte gillas av fästingar och andra är de helt tokiga på.
          Kommer det någon gång ett vaccin mot borrelia, så kommer jag att stå först i kön för att bli vaccinerad. happy.gif

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-10-2010, 11:14
          Länk hit: #46

Medlem

I gräsmattan har jag inga fästingar. Den är mager och torr på de flesta ställena, det finns mossa och en massa annat i den och jag är inte jättenoga med att hålla den golfbanekortklippt hela tiden. Men ute i kanterna där gräset är bara några centimeter högre, där finns de. Man lär sig bedöma var man kan gå. Jag går barfota här och sätter mig ner direkt på gräsmattan, har aldrig fått en enda fästing där. Det verkar ju konstigt att de trivs mitt ute på din gräsmatta, det borde bli för torrt och soligt för dem tycker jag! Undrar om det beror på skillnader i själva gräsmattan?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 04-10-2010, 11:16
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag har en tendens att dra på mig fästlingar, men inga konstiga utslag har visat sig i alla fall

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-10-2010, 11:19
          Länk hit: #48

Medlem

Jag fick ingen röd ring någon av gångerna, men det blev en stoor svullnad som kliade något fruktansvärt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          caprifol
          Inlägg 04-10-2010, 12:28
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Skruttis @ 04-10-2010, 11:58) *
          Önskar verkligen att de kan lösa mysteriet med att en del människor inte gillas av fästingar och andra är de helt tokiga på.
          Kommer det någon gång ett vaccin mot borrelia, så kommer jag att stå först i kön för att bli vaccinerad. happy.gif

Och i den kön trängs även undertecknad! Om jag inte är felunderrättad är forskare på Åland ganska långt framme inom just det området. Problemet är väl att när ett ev vaccin kommer så har det också kommit in andra sorters fästingar. Den ryska varianten som tycks vara på ingående är ju en "besvärligare" variant.

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-10-2010, 12:40
          Länk hit: #50

Gäster

TBE vaccinet vi tagit föregående höst och i våras skulle skydda även mot den sibiriska varianten av fästing.

Märkligt är att sedan vi tog sprutorna har jag inte fått en enda fästing och sonen endast en. Vi brukar ha mängder på oss varje år (särskilt sonen). Funderar lite på om vaccinen kan "smaka illa" eller om det bara är en tillfällighet?

Redigerat av Meriona: 04-10-2010, 12:41

Citera
          caprifol
          Inlägg 04-10-2010, 12:50
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 13:40) *
          TBE vaccinet vi tagit föregående höst och i våras skulle skydda även mot den sibiriska varianten av fästing.

Märkligt är att sedan vi tog sprutorna har jag inte fått en enda fästing och sonen endast en. Vi brukar ha mängder på oss varje år (särskilt sonen). Funderar lite på om vaccinen kan "smaka illa" eller om det bara är en tillfällighet?

Hoppas du har rätt Meriona, men jag har hört att nuvarande vaccin INTE skulle skydda mot den sibiriska fästingen. Tyvärr tror jag att det är en tillfällighet och att det beror på något annat än vaccinet att du slipper fästingarna nu, för jag är vaccinerad redan i slutet av 80-talet (och givetvis "påfylld") och får massor.

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-10-2010, 12:53
          Länk hit: #52

Gäster

Var har du hört att den inte skulle funka mot sibiriska, caprifol? Det står nämligen uttryckligen i dokumentationen vi fick med att den just gör det. Det kan möjligen vara så att det är en ny typ av vaccin kommit fram på senast åren?

Citera
          caprifol
          Inlägg 04-10-2010, 15:17
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 13:53) *
          Var har du hört att den inte skulle funka mot sibiriska, caprifol? Det står nämligen uttryckligen i dokumentationen vi fick med att den just gör det. Det kan möjligen vara så att det är en ny typ av vaccin kommit fram på senast åren?

Det var bara i media - då när nyheten om invandraren från taigan var på tapeten. Jag har inte hört det från något proffs så jag gläder mig mycket åt ditt besked!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-10-2010, 15:54
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vaccin mot borrelia är nog omöjligt eftersom det är en bakterie. TBE orsakas av ett virus och det är något helt annorlunda.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-10-2010, 16:39
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag tror mest på att lägga kläderna i frysen fast i en kasse i så fall.

Citera
          Christa
          Inlägg 04-10-2010, 18:12
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Myosotis @ 04-10-2010, 12:19) *
          Jag fick ingen röd ring någon av gångerna, men det blev en stoor svullnad som kliade något fruktansvärt.

Hur snabbt efter better svullnade det? Jag fick ett bett i lördags och nu kliar det men ser inte värre ut än vanligt så jag hoppas jag klarat mig den här gången också.

Jag får f öv alltid fästingarna på överkroppen. Den här gången precis där revbenen slutar. Oftast i armvecket. Ett aber för oss tjejer är ju att vi måste dra ner hela byxorna om vi behöver kissa i skogen. Jag brukar kolla efter något gräsfritt ställe men jag tror att det var då som jag fick in fästingen inanför kläderna i lördags. De kan ju sitta utanpå. Vi kollade byxorna innan men den kanske satt längre upp.

Håller med er om att det är ett riktigt plågoris.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-10-2010, 18:17
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Christa @ 04-10-2010, 19:12) *
          Hur snabbt efter better svullnade det?

Nästa dag eller kanske samma dag tror jag

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-10-2010, 19:08
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Vaccinera dej.De kan smitta dej efter en sekunds bett eller mkt senare det kan man inte svara på helt enkelt.

Redigerat av kerstin z5-6: 04-10-2010, 19:11

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          caprifol
          Inlägg 04-10-2010, 20:05
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2010, 16:54) *
          Vaccin mot borrelia är nog omöjligt eftersom det är en bakterie. TBE orsakas av ett virus och det är något helt annorlunda.

"Man kan vaccinera mot många virussjukdomar. Det finns också vaccin mot vissa bakteriesjukdomar"
          se bl a Vårdguiden
          http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad...-och-bakterier/
          och
          26 jun 2008 ... Vaccin mot borrelia inom några år” Ett vaccin mot borrelia kan finnas på marknaden inom 6-7 år. Det säger Rolf Gustavsson, fästingexpert och infektionsläkare vid Karolinska Institutet i Stockholm.
          http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2157706

... så vi fortsätter allt hoppas på ett vaccin.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-10-2010, 20:41
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (caprifol @ 04-10-2010, 21:05) *
          "Man kan vaccinera mot många virussjukdomar. Det finns också vaccin mot vissa bakteriesjukdomar"
          se bl a Vårdguiden
          http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad...-och-bakterier/
          och
          26 jun 2008 ... Vaccin mot borrelia inom några år” Ett vaccin mot borrelia kan finnas på marknaden inom 6-7 år. Det säger Rolf Gustavsson, fästingexpert och infektionsläkare vid Karolinska Institutet i Stockholm.
          http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2157706

... så vi fortsätter allt hoppas på ett vaccin.

Hoppet lär vara det sista som överges. biggrin.gif Låter lite luddigt med "vissa bakteriesjukdomar". Frågan är om 6-7 år är en förutsägelse eller en förhoppning? Framtiden ger svaret.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-01-2026, 18:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon