Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hyss, Hartsfiol, palla frukt etc.
          Aqvakul
          Inlägg 05-10-2010, 08:08
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

säger bara slangbella och gatlyktor...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-10-2010, 08:19
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 09:08) *
          säger bara slangbella och gatlyktor...

Det är ju nästan vandalism snarare än hyss. Men säkert kul för en busunge rolleyes.gif

På höstarna fanns det gott om små, hårda äpplen man kunde ha som ammunition. Om man tog en lång, böjlig käpp och spetsade i änden, så kunde man trycka på ett äpple där. Med den käppen som kastarm så for äpplena ruskigt långt. Bland annat kastade vi på höghusen där min kompis bodde. De var klädda med plåt på utsidan, så det small ordentligt när man träffade. Det var bara tur att vi inte krossade några fönster.

Man kunde även ha en mindre pinne och ladda med de där stora nyponen som växer överallt i kommunens rabatter. Då kunde man kasta på varandra, det sved men var någorlunda ofarligt. Oftast pysslade man med sådant på fritiden, men en gång gjorde vi det i skolan. En av tjejerna var lite retsam, så jag kastade iväg en på skojs skull mot henne. Jag som alltid missade annars träffade nu perfekt, rakt i truten på henne. Försök göra om det på trettio meters håll den som kan. Vad skäll vi fick av fröken sedan, men det var vi ju vana vid ninja.gif

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 05-10-2010, 08:23
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Jag pallade blommor i folks trädgårdar när jag var liten. Gav till mamma sen. Hon var värd alla fina dyra lijor jag slet upp. En gubbe kom på mig en gång. Frågade vad jag gjorde på hans tomt. Jag luktar på dina fina blommor svarade jag, sen sprang jag därifrån när jag luktat klart...

Hoppas sannerligen nu jag inte slet upp ngt dyrt eller ovanligt eller att de förhoppningsviss inte märkte det i mängden...

jag kastade kardborrar i håret på tjejerna. Det var illa. De fick inte ur dem utan att få dem i massa småbitar istället..

Citera
          Red Top
          Inlägg 05-10-2010, 08:33
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag minns att vi busringde. På den tiden fanns inte display, så risken att åka dit var minimal.

Till tobakshandlaren:

"Har ni Greve Hamilton på burk?" (Greve Hamilton är piptobak)
          "Ja, det har vi."
          "Men för guds skull, släpp ut honom då!"

Till charkuteributiken:

"Har ni grishuvud?"
          "Ja, det har vi."
          "Fy sjutton va' ni måste vara ful!"

Osv.............

Dessutom busringde vi på dörrarna i hyreshusen. Ringde på och sprang så fort benen bar. Oj vad folk blev irriterade. naughty.gif

Busringer på dörrar gör ungarna förresten fortfarande. Då gäller det att minnas sin egen barndom och inte hetsa upp sig. whist.gif

Harmlösa hyss; jämfört med vad ni andra haft för er. giggle.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-10-2010, 08:40
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

På den verkstad där jag jobbade tidigare skojade vi rätt friskt med varandra och ibland tog dessa hyss lite väl mycket arbetstid. En gång fyllde vi en av killarnas låsta klädskåp med uppblåsta ballonger och han kunde inte begripa hur vi fått in dem. Det gick till så att man pillade in oupplåsta ballonger till hälften (så bara änden där man blåser upp dem stack ut) i ventilationsgallren som fanns upp- och nertill på skåpen, sedan fyllde vi dem med Nitrogen (kvävgas) innan vi knöt till och petade in dem helt och hållet. giggle.gif

Redigerat av malcolm: 05-10-2010, 08:44

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-10-2010, 08:43
          Länk hit: #26

Moderator

En klassiker är att få tag på någons arbetsskor i omklädningsrummet på jobbet, och fylla med smörjfett. Men man skall bara fylla längst fram i tån, annars märks det för tidigt. Men detta är ett hyss som man bara skall göra mot sådana som redan gjort riktigt elaka hyss mot en själv redan...

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-10-2010, 08:57
          Länk hit: #27

Medlem

Vi hade en krona fastlimmad på golvet i verksta´n och gissa hur många det var som försökte ta upp den.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-10-2010, 09:02
          Länk hit: #28

Medlem

När vi var på "komfaläger" så las det grodor och andra smådjur i folks sängar...

--------------------

zon 1

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 05-10-2010, 09:22
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

Nog gjorde jag hyss som barn. De flesta harmlösa som att busringa eller om vi såg en pensionär som som var ute och rastade sin knähund så kunde vi ropa "Tant, tant, det har fastnat smuts på snöret!"

Men ett hyss som vi tycte var jättekul då kunde faktiskt ha slutat illa förstod jag långt senare. Det byggdes ett litet köpcenter "centrum" som vi kallade det, i vårt samhälle. I källaren en halvtrappa ner från utsidan fanns en lokal till uthyrning för fester etc. En kväll när en förening hade möte där tog vi ett helt gäng med kundvagnar och körde ned för trappen så att utgången blockerades. Så vi skrattade när vi föreställde oss vilket besvär de fick när de skulle ut! (Så fega var vi så vi vågade naturligtvis inte stanna kvar på brottsplatsen.) Idag är det lättare att hålla sig för skratt, tänk om det börjat brinna! -fear-.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-10-2010, 09:24
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 10:02) *
          När vi var på "komfaläger" så las det grodor och andra smådjur i folks sängar...

Nämen uj så äckligt sick.gif

Vi körde detdär med plånboken på vägen..till saken hörde att i närheten bodde en gammal, ilsken skomakare som alltid gick hem för att äta lunch så vi visste när han skulle komma. Han svor och skrek åt dendär "jävla plånboken" som låg där på vägen.

Då tog vi ett sockerpaket och satte en tegelsten i och när surgubben kom så tog han sats och sparkade så mycket han orkade...dax att rymma fältet...

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-10-2010, 09:26
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 05-10-2010, 10:24) *
          Då tog vi ett sockerpaket och satte en tegelsten i och när surgubben kom så tog han sats och sparkade så mycket han orkade...dax att rymma fältet...

giggle.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-10-2010, 09:44
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Whiskuchi @ 05-10-2010, 08:31) *
          Jag var tvungen att googla hartsfiol...

Upplys mig. Orkar inte ens googla.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-10-2010, 10:43
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Rena nostalgitrippen att läsa den här tråden giggle.gif

Vi skruvade ur huvudsäkringar när mätarna satt på stolpar utanför folks hus så allt blev svart.

En gång gröpte vi ur en melon hos trädgårdsmästaren, monterade en slang i melonen och la tillbaka den i landet. Sen låg vi bakom buskarna med andra änden av trädgårdsslangen och när gubben kom och kollade sina meloner så utstötte vi diverse ljud och småpratade genom slangen. Han var totalt humorbefriad tror jag för han blev rasande över sin förstörda melon.

Vi pallade gurkor, tomater och hade ofta fickorna fulla av grannens krusbär eller ärtor.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Skruttis
          Inlägg 05-10-2010, 10:44
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Saxat direkt från Wikipedia.

En hartsfiol består av en tråd som man gnuggar med harts. Tråden fästs och spänns olika hårt för att man skall kunna uppnå olika frekvenser på ljudet.. Används ofta som ett practical joke. Tråden fästs då vid utsidan av ett fönster, som börjar vibrera av trådens svängningar. Fönstret fungerar som högtalare.

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-10-2010, 11:49
          Länk hit: #35

Gäster

Men Monica och Stintan då! Jag som trodde att ni var lika ordentliga som jag! sos.gif Hela min värld faller samman! giggle.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 05-10-2010, 11:52
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 09:57) *
          Vi hade en krona fastlimmad på golvet i verksta´n och gissa hur många det var som försökte ta upp den.

ja det är ett kul tricks, vi limmade fast en femkrona hemma vid vägen .... det var ju kul haha

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-10-2010, 14:36
          Länk hit: #37

Medlem

I det samhälle där jag växte upp finns en å kantad med sommarstugor och en av dem ägdes av en minst sagt grinig och aggressiv man som hatade ungdomar och kunde stå och skrika åt dem när de passerade hans brygga med båt, spelade ingen roll om de körde sakta. Till slut bestämde sig brorsan och hans kompisar att ge gubben en näsbränna, de smög sig in på hans tomt en natt och drog upp hans eka på land. Sedan spikade de fast en gran av julgransstorlek med toppen framåt på kölen innan de lade tillbaka båten i vattnet igen. Detta medförde att när gubben skulle ro så vek grenarna ut sig och när han lyfte på årorna så slog de ihop igen med påföljd att han inte kom någon vart. Ett årtag framåt och sedan skjutsade granen honom lika långt tillbaka. rotfl.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-10-2010, 16:46
          Länk hit: #38

Moderator

CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 15:36) *
          I det samhälle där jag växte upp finns en å kantad med sommarstugor och en av dem ägdes av en minst sagt grinig och aggressiv man som hatade ungdomar och kunde stå och skrika åt dem när de passerade hans brygga med båt, spelade ingen roll om de körde sakta. Till slut bestämde sig brorsan och hans kompisar att ge gubben en näsbränna, de smög sig in på hans tomt en natt och drog upp hans eka på land. Sedan spikade de fast en gran av julgransstorlek med toppen framåt på kölen innan de lade tillbaka båten i vattnet igen. Detta medförde att när gubben skulle ro så vek grenarna ut sig och när han lyfte på årorna så slog de ihop igen med påföljd att han inte kom någon vart. Ett årtag framåt och sedan skjutsade granen honom lika långt tillbaka. rotfl.gif

Den var smart och originell biggrin.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-10-2010, 16:52
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Skruttis @ 05-10-2010, 11:44) *
          Saxat direkt från Wikipedia.

En hartsfiol består av en tråd som man gnuggar med harts. Tråden fästs och spänns olika hårt för att man skall kunna uppnå olika frekvenser på ljudet.. Används ofta som ett practical joke. Tråden fästs då vid utsidan av ett fönster, som börjar vibrera av trådens svängningar. Fönstret fungerar som högtalare.

Har hört talas om detta, men aldrig sett det utföras. Jag tror det var gammalt och ersatt av roligare hyss, redan då jag var barn...

--------------------

zon 1

Citera
          Katie
          Inlägg 05-10-2010, 18:56
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 15:36) *

rotfl.gif rotfl.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 00:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon