Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hyss, Hartsfiol, palla frukt etc.
          Aqvakul
          Inlägg 05-10-2010, 19:05
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 15:36) *
          I det samhälle där jag växte upp finns en å kantad med sommarstugor och en av dem ägdes av en minst sagt grinig och aggressiv man som hatade ungdomar och kunde stå och skrika åt dem när de passerade hans brygga med båt, spelade ingen roll om de körde sakta. Till slut bestämde sig brorsan och hans kompisar att ge gubben en näsbränna, de smög sig in på hans tomt en natt och drog upp hans eka på land. Sedan spikade de fast en gran av julgransstorlek med toppen framåt på kölen innan de lade tillbaka båten i vattnet igen. Detta medförde att när gubben skulle ro så vek grenarna ut sig och när han lyfte på årorna så slog de ihop igen med påföljd att han inte kom någon vart. Ett årtag framåt och sedan skjutsade granen honom lika långt tillbaka. rotfl.gif

ett synnerligen avancerat och genomtänkt hyss.. tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          netha
          Inlägg 05-10-2010, 20:26
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 17:52) *
          Har hört talas om detta, men aldrig sett det utföras. Jag tror det var gammalt och ersatt av roligare hyss, redan då jag var barn...

Som slangbella och gatlyktor whistling.gif

Nej det var nog inte gammalt ... men inte alla delar av landet hade samma hyss ... ens
          "på den gamla goda tiden". tongue.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-10-2010, 20:40
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 17:52) *
          Har hört talas om detta, men aldrig sett det utföras. Jag tror det var gammalt och ersatt av roligare hyss, redan då jag var barn...

Numera finns väl varken björntråd och harts att köpa någomstans...

Citera
          netha
          Inlägg 05-10-2010, 20:44
          Länk hit: #44

Gäster

CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 21:40) *
          Numera finns väl varken björntråd och harts att köpa någomstans...

Inte hade vi harts ... vill minnas att vi hade vante

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-10-2010, 21:16
          Länk hit: #45

Medlem

Måste erkänna att den agressiva man jag berättade om kunde var rätt snäll och hjälpsam också, en gång hade mttt och min kompis modellflygplsn fastnat högt t upp ett träd och han kom ut och skjöt ner det med sitt hagelgevär. Visserligen blev planet demolerata men vi fick i alla fall tillbaka den dyrbara motorn.

En annan gång hjälpte han oss att fixa till det så att den högst olagliga motorcykel vi hade utan förgasare kunde anpassas till den vi fått tag i. Visst, han kunde betraktas om elak oh sträng men egenttligen var han rätt snäll om mn tog honom på rätt sätt.

Vad det gäller MC:n så skar kompisens pappa ner den med skärbrännre och kastade den på tippen, 15-åringar skall inete åka omkring på motorcykllar utan körkort, speciellt inte när den inte var besiktad eller nå´t. Fast roligt hade vi så länge det varade.

Redigerat av malcolm: 05-10-2010, 21:21

Citera
          netha
          Inlägg 05-10-2010, 21:52
          Länk hit: #46

Gäster

På skolan hade vi utedass ... och mellan pojk och flickdass fanns en "gång" där vaktmästarn tog ut och tömde tunnorna ... där gick killarna in ... de hade gjort öglor av ståltråd ... när magistrarna satt på dasset fångade de in slangen me öglan och drog åt.
          Jämrans vad svordomar man hörde då ... minns inte om de fick fast nån eller inte ...
          Idag tror jag att killarna hade hamnat på ungdomsvårdsskola eller iaf fått övervakning av Soc
          Men DÅ ... var det bara kul hyss rotfl.gif

Citera
          sqrulan
          Inlägg 06-10-2010, 09:44
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Här brukade vi också lägga en plånbok fast knuten i ett snöre på vägen, gömma oss i en hallonbuske. giggle.gif Eftersom vi lessnade på detta så tog vi ett jättestort Ellospaket i stället vilket inte var så smart för den första bilen som kom höll på köra i diket, bromsade så det bara rök och skrek om däcken. whistling.gif Han tog upp jakten på oss och jag minns att jag sprang så jag hadde blodsmak i munnen! duh.gif

Sen så var det busringning från byns enda telefonkiosk. Palla morötter o jordgubbar. Spionera in i andras hus. blush.gif

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 07-10-2010, 00:10
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Enda hysset jag gjorde som barn var att ligga i Vinbärsbuskarna och ropa "Nisse Pisse Lindström"på vår ganne som hette Nils,ett par dagar efter så fick jag gå och be om ursäkt blush.gif lärde mig en läxa där !

Enda hysset jag gjorde som barn var att ligga i Vinbärsbuskarna och ropa "Nisse Pisse Lindström"på vår ganne som hette Nils,ett par dagar efter så fick jag gå och be om ursäkt blush.gif lärde mig en läxa där !

Citera
          Katie
          Inlägg 07-10-2010, 13:47
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

CITAT (netha @ 05-10-2010, 22:52) *
          På skolan hade vi utedass ... och mellan pojk och flickdass fanns en "gång" där vaktmästarn tog ut och tömde tunnorna ... där gick killarna in ... de hade gjort öglor av ståltråd ... när magistrarna satt på dasset fångade de in slangen me öglan och drog åt.
          Jämrans vad svordomar man hörde då ... minns inte om de fick fast nån eller inte ...
          Idag tror jag att killarna hade hamnat på ungdomsvårdsskola eller iaf fått övervakning av Soc
          Men DÅ ... var det bara kul hyss rotfl.gif

Att köra upp ett knippe Brännässlor, genom dassets 'baklucka', rakt upp i akterspegeln på den stackare (oftast en lärare/lärarinna) som satt där var tydligen också populärt. naughty.gif

CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 22:16) *
          Måste erkänna att den agressiva man jag berättade om kunde var rätt snäll och hjälpsam också, en gång hade mttt och min kompis modellflygplsn fastnat högt t upp ett träd och han kom ut och skjöt ner det med sitt hagelgevär. Visserligen blev planet demolerata men vi fick i alla fall tillbaka den dyrbara motorn.

rotfl.gif Det var ju snällt av honom. rotfl.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-10-2010, 15:38
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Motti @ 07-10-2010, 01:10) *
          Enda hysset jag gjorde som barn var att ligga i Vinbärsbuskarna och ropa "Nisse Pisse Lindström"på vår ganne som hette Nils

Där jag växte upp fanns en kiosk som hette Tages kiosk efter ägaren och det var poppis bland oss barn att gå dit och fråga efter en pisstagepinne när ägaren själv stod där. giggle.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 07-10-2010, 16:12
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Katie @ 05-10-2010, 00:01) *
          Nog hittade man på en massa hyss alltid.
          Väldigt många i min familj/släkt börjar sina namn med J.

Min käre far blir alltid så förbaskad att när han ska skälla ut en så låter det oftast:
          janjenjonjesjosjoh.... DU KOMMER HIT!!!!
          Av någon konstig anledning så är det oftast mig han menar... än idag!

Några av hyssen på meritlistan:
          *svärtat kanten på ett mynt varpå man bett någon att rulla det från pannan till hakan
          *hartsfiol hos granntanten (hon var en elak sate så hon förtjänade allt j..ligt)
          *kastat kottar på tanterna vid busshållsplatsen (jo, jag skämdes lite, jag lovar whistling.gif )
          *pallat plommon och äpplen
          *kollat om 'myrsyra brann' (läs myrstack - DET GJORDE DEN + lite mer)
          *lurat småsyskon att dricka oboy spetsat med cayennpeppar (elakt men roligt naughty.gif , tills pappa kom hem fear.gif )
          *lurat i lillebror en halv burk med koltabletter (mamma var inte glad)
          *plastfolie på toastolen (tyvärr var det paps som gick dit först fear.gif )
          *smällare i en brevlåda
          *hjälpte en kompis att klippa hans hår, istället för att blöta med vatten tog jag blå karamellfärg. naughty.gif Han såg ut som Plupp. rotfl.gif färgen satt som berget. han var inte lycklig
          *lurat en handfull godtrogna stackare att ta i eltråd

Och tyvärr mycket mer.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
          TOKER a0a.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 07-10-2010, 17:02
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Häftigt med det blåa Plupphåret Katie smile.gif

Vi brukade fira ner en walkie-talkie i en gatubrunn inne i stan. Sen så stog vi i huset bredvid å kollade och när någon gick förbi så ropade vi: "Hjälp mig snälla ni, jag kommer inte upp härifrån...snälla jag vill inte vara här längre"..

Ibland blev det jättemycket folk som stod där å en gång gick en gubbe iväg för att ringa, då var vi tvungen att komma fram smile.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-10-2010, 17:03
          Länk hit: #53

Medlem

Min kompis som var lika tekniktokig som jag hade sitt rum en trappa upp, precis ovanför familjens kök. en gång skulle vi skoja med hans föräldrar som vi visste satt där och drack kaffe och sedan gå ner och kolla deras reaktion. Tanken var att vi skulle göra en tidsinställd "bomb" av smällare och hissa ner så den hamnade strax utanför köksfönstret och skrämma föräldrarna och nog small det alltid fast inte när den skulle. Smällaren exploderade innan vi fått ut den genom fönstret och satte fyr på gardinerna vilket skapade en viss panik men vi lyckades släcka innan hela huset sattes i brand men hans mamma undrade sedan vart gardinerna tagit vägen. whist.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-10-2010, 17:23
          Länk hit: #54

Medlem

Ett annat roligt hyss som vi gjorde var att bygga FM-sändare, dvs. sändare som sände på FM-bandet vilket var högst olagligt. Hysset bestod i att en av oss gick ut med en vanlig transistorradio i en väska medan den andre satt i fönstret uppe i hans rum och kommenterade folk som den med väskan mötte på gatan nedanför. Dessa blev mycket förvirrade eftersom de inte förstod vem som pratade och varifrån det kom. Jösses vad kul vi hade med det där samtidigt som vi var rädda för att bli pejlade av Televerket (Telia).

Citera
          Katie
          Inlägg 07-10-2010, 20:12
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Karamellfärg har jag haft mycket kul med.
          Innan jag själv började på bageriet så jobbade redan min mams där så det var aldrig svårt att få tag på diverse färger. tongue.gif

En gång var jag vansinning på min farmor för hon gnällde som vanligt över nåt vi gjort eller inte gjort. ranting.gif
          I och med min födelsedag så frågade hon om det var nåt särskilt som jag ville att hon skulle baka. Hon bakar gärna till födelsedagar.
          Denna gången var jag förbannad och svarade surt att 'nej tack, jag bakar själv'. angry.gif
          Vet inte hur gammal jag var. Tidig tonår tror jag.

Bakade gjorde jag också. Sockerkaka, muffins, småkakor, bullar och rulltårta. Min mams undrade vad som hänt men vågade inte säga nåt. Hon var glad att hon slapp baka. shy.gif Det hörde INTE till vanligheterna att jag bakade och definitivt inte SÅ mycket.

Födelsedagen kom och så även min farmor. devil.gif Trodde hon skulle få slaget när hon såg vad jag bakat. -fear-.gif
          Min farmor är väldigt, hmm, ja nåt är hon. Hon kan inte äta nåt som ser en smula 'konstigt' ut.

På bordet var det belamrat med lila muffins, röda kanelbullar, grön sockerkaka, blå rulltårta med hallonsylt och småkakor i en uppsjö med färger. devil.gif Visst visste jag att hon inte skulle smaka på en endaste liten smula det var det som var meningen.

Vi har roligt åt det idag, farmor och jag. kompiskram.gif När hon börjar med nåt och är dum så frågar jag alltid om hon vill ha lite färgat kaffebröd. Då lugnar hon ner sig och fattar piken. tummenupp.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Olle A
          Inlägg 07-10-2010, 20:45
          Länk hit: #56

Gäster

En klassiker som alla fältbiologer måste genomgå är att smaka på "pärlsockerlav", en lav som växer på trädstammar och ser ut som en hög med pärlsocker eller florsocker. Till synes sött och gott alltså - fast i böckerna heter den bitterlav. rolleyes.gif

Olle

Citera
          Meriona
          Inlägg 07-10-2010, 20:46
          Länk hit: #57

Gäster

CITAT (Olle A @ 07-10-2010, 21:45) *
          En klassiker som alla fältbiologer måste genomgå är att smaka på "pärlsockerlav", en lav som växer på trädstammar och ser ut som en hög med pärlsocker eller florsocker. Till synes sött och gott alltså - fast i böckerna heter den bitterlav. rolleyes.gif

Olle

Och du tycker att den smakade? rolleyes.gif

Citera
          Olle A
          Inlägg 07-10-2010, 20:50
          Länk hit: #58

Gäster

Det kan du få testa när du kommer hit någon gång. giggle.gif

Olle

Citera
          Meriona
          Inlägg 07-10-2010, 20:52
          Länk hit: #59

Gäster

Låter inte så lockande! rolleyes.gif Ska akta mig för bullarna också tror jag. giggle.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-10-2010, 20:57
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Olle A @ 07-10-2010, 21:45) *
          "pärlsockerlav"

Jag läste "larv" sick.gif

Påminner om när folk utsattes för "sparvhökstestet" på Ottenby fstn, det gick ut på att man skulle få klorna i handen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 06:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon