Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Små svarta flugor, Hur bli av med..?
          malcolm
          Inlägg 11-10-2010, 16:51
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Crazy4Flowers @ 11-10-2010, 17:36) *
          Hur stora är dom? Hur flyger dom?

ca. 3 mm långa, svarta och älskar att flyga upp i ansiktet på en. Fladdrar runt TV:n och dataskärmen men gör ingen egentlig skada.

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 11-10-2010, 21:30
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Tycker inte att det låter som sorgmyggor, dom flyger ryckigt och brukar inte vara så intresserad av tv.

Fruktflugor är lätt o känna igen och brukar inte vara så intresserad av att flyga omkring. Dom brukar sitta på ytor.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          flaxss
          Inlägg 11-10-2010, 22:52
          Länk hit: #23

Gäster

är dom mörka/svarta och avlånga i kroppen så kan det ju bara vara trips eller sorgmyggor,, i länkarna jag visade finns där bilder på dom. bananflugor är ju små och runda och inte svarta. och blomflugor är ju randiga.

sorgmyggor får jag själv inne på hösten-vintern och dessa är överallt även en bit ifrån växterna.

Citera
          Bassam
          Inlägg 12-10-2010, 14:10
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

De var över allt men de försvann när jag använder snus .

H:Bassam

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 12-10-2010, 22:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

precis exakt som Flaxss säger, så spelar det rätt stor roll vad f-n dom heter smile.gif
          det är inte lönt att strö snus i blomkrukorna om det är bananflugor man har, och det är inte lönt att ställa ut olika vätskeblandningar, om det är sorgmyggor (norrländska blomflugor:) ) man har....det är som att ställa ut råttfällor mot kackerlackor laugh.gif

den här tråden flackar hit å dit...å det kan ju vara kul:) men för att malcolm ska bli av med sina irriterande flugor, så är det bra om han försöker ta reda på vad dom heter ... men som sagt.. bananflugorna är bruna och runda i kroppen, medan sorgmyggorna är svarta/mörkgrå och "spinkigare" kroppsform...

Redigerat av mimmi 1: 12-10-2010, 22:59

Citera
          Rebecca
          Inlägg 13-10-2010, 10:37
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Idag fick jag hem mina NemaBlom! Har precis vattnat ut det över krukorna. Kändes riktigt bra, hoppas på fint resultat nu inom två veckor som förpackningen lovade. Men det var bra skumt att öppna förpackningen och se en gulvit gegga och inse att den består av 1,5 miljoner mikroskopiska rundmaskar... tur att inte sambon var hemma, han hade smällt av. Vad gör man inte för sina älskade växter? laugh.gif

--------------------

Citera
          Lilian896
          Inlägg 16-01-2011, 08:03
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 21 769

Hej, jag blir också tokig på dessa små flugor. Vad kan man göra åt problemet? Jag har försökt med fimpvatten (gamla fimpar som läggs i vatten och sedan silas fimparna bort och man använder vattnet att vattna med) Det hjälpte inte heller. Jag har också tagit gula burkar med lite diskmedel i vattnet och där druknar de. Men de är ändå alltför många. Har någon något annat bra tisps?

Citera
          KRT
          Inlägg 16-01-2011, 10:17
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Första frågan är ALLTID vad är det????

Fruktflugor dras till ruttnande frukt, inte så vanliga på vintern men kan absolut förekomma (hade några hos mig i december; berodde på en banan som blivut stött på undersidan vilket inte syndes på ovansidan smile.gif). Har man problem är det bästa att börja leta efter ruttnande grönsaker, frukt och liknande. Tar man bara bort detta försvinner flugorna ganska snart av sig själv om man inte mekaniskt tar död på dem...

Sorgmyggor ser ut som små, svarta och tysta myggor, deras larver lever i fblöt jord, tex övervattnade krukor eller frösådder som vattnas för mycket ovanifrån. Dessa bekämpas bäst genom att man försöker hitta krukan där larverna finns och, beroende på hur värdefullt innehållet är) antingen slänga eller bekämpa.

I båda fallen gäller att mekanisk bekämpning av den flygande insekten tar bort irritatinsmomentet för stunden, men gör inget åt orsaken!!!

Trivia; bananflugor (drosophila melanogaster) anv frekvent i tex genetisk forskning bla för att den har så kort generationstid smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2026, 21:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon