Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför släppa ut minkar?, Mer skada än nytta?
          andersen
          Inlägg 05-10-2010, 15:41
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (AndersKbg @ 05-10-2010, 14:08) *
          Va?? Utveckla gärna det där utan att göra bort dig allt för mycket.

Det var i särklass den sämsta parallell jag någonsin sett.

Jag ser en likhet, minkarna gasas ihjäl.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-10-2010, 15:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (andersen @ 05-10-2010, 16:41) *
          Jag ser en likhet, minkarna gasas ihjäl.

Jag har hört minkfarmare kalla den delen av processen för Auschwitz..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2010, 15:55
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Gunilla T @ 05-10-2010, 16:29) *
          På något sätt måste vi komma till rätta med det oerhörda lidande som djuren utsätts för - jag försvarar inte olagliga metoder men nog är vi många som inte ätit griskött efter skandalen.

Du och en till? smile.gif Blir man påverkad av en film med dunkelt ursprung och lika dunkelt syfte är man ett tacksamt propagandamål.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-10-2010, 16:31
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 16:55) *
          Du och en till? smile.gif Blir man påverkad av en film med dunkelt ursprung och lika dunkelt syfte är man ett tacksamt propagandamål.

rotfl.gif rotfl.gif men Ruda då - du är sååå förutsägabar - alla som har avvikande mening är intelligensbefriade, korkade töntar smile.gif undrar varför du tror det g.gif

Citera
          batski
          Inlägg 05-10-2010, 16:34
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Det kan vara bra att påpeka att de allra flesta djurrättsaktivister inte håller på och släpper ut minkar, utan försöker påverka både opinionen och politikerna med andra av samhället helt accepterade metoder.

Sen tycker jag man kan titta på företeelsen ur en del olika perspektiv. Beträffande frågan om i fall minkarna klarar sig ute i naturen, så är svaret att några av dem gör det medens de flesta inte kommer att klara vintern.

Den första vintern är den absolut svåraste tiden i en minks liv. Enligt den överlevnadsstatistiken som jag har läst så överlever bara 4 av 10 minkar sin första vinter. Detta gäller för minkar födda i frihet. För minkar födda i fångenskap är siffran lägre. 1 (kanske max 2) av 10 kommer att överleva sin första vinter.

De minkarna som överlevt i skogen har kommit att ta över flodillrarnas revir. Flodillern är numera rätt så utrotad i Sverige pga mänsklig aktivitet. Så ute i skogen har inte minkarna påverkat den ekologiska balansen nämnvärt. Däremot blir minkar som etablerar sig vid kusterna ett problem för många havsfåglar som ju bygger sina bon på marken. Minkarna äter ju de fågelungar som de kommer åt.

1929 (om jag inte minns fel) byggdes den första pälsfarmen i Sverige. Redan samma år kunde man se minkar i den svenska naturen. På den tiden fanns det inga staket runt farmarna så de minkarna som lyckades komma ut ur buren kunde bara traska ut i skogen och komma undan gaskammaren.

Men många av de vilda minkarna i Sverige i dag är faktiskt ättlingar till norska minkar som släpptes ut av pälsfarmarna själva under Andra världskriget. Farmarna ville nämligen inte att nazisterna skulle kunna komma åt pälsarna.

Vad jag förstått så har dessa massfrisläppningar av minkar 2 huvudsyften: att vålla ekonomisk skada (sabotage) och att rädda livet på så många minkar som möjligt. Därtill kommer mediauppmärksamheten som dock verkar vara underordnad de 2 förstnämnda syften.

Att dessa massfrisläppningar orsakar ekonomisk skada är ett faktum, men vad gäller syftet med att rädda livet på minkarna finns det en aspekt som dessa aktivister inte gärna pratar om. Minkar är starkt revirhävdande djur. När tusentals minkar släpps ut samtidigt och befinner sig samtidigt på ett begränsat område (innan de hunnit sprida ut sig i skogen och hittat sina egna revir) så leder detta ofrånkomligen till enormt mycket stress och bråk och många minkar blir ihjälbitna av andra minkar i sina desperata försök att bli av med alla som "tränger sig på". Visst, det är sant att några ändå kommer att klara sig, till skillnad från de som blir kvar i burarna, men till vilket pris?

Beträffande mediauppmärksamheten kring massfrisläppningar av minkar så är min bedömning att den har skadat snarare än gynnat djurrätten och djurrättsförespråkarna i Sverige.

Så nej jag tycker inte att massfrisläppningar av minkar är ett bra sätt att hjälpa djuren (förutom de jämförelsevis få som faktiskt överlever). Men jag kan även tycka att det saknas balanserade och sakliga diskussioner kring dessa händelser. Minkfarmer bryter faktiskt mot djurskyddslagen och min bestämda ståndpunkt är att de ska avskaffas.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-10-2010, 16:46
          Länk hit: #26

Gäster

Bra skrivet batski tummenupp.gif

Egentligen orkar jag inte diskutera dethär längre, vi har haft så många trådar om djur som far illa och sällan framkommer något nytt utan det blir bara låsta positioner.

Minkfarmningen skall bort, det är min åsikt.

Citera
          batski
          Inlägg 05-10-2010, 17:17
          Länk hit: #27

Medlem

Majoriteten av den svenska befolkningen är faktiskt för ett förbud.

Glömde nämna en faktor som faktiskt spelar roll för minkars överlevnad i naturen - färgen. Ursprungligen är ju minkar mörkbruna, vilket ge dem bra camouflage. Minkar med andra framavlade färger, särskilt de med vit eller ljus päls, saknar bra camouflage, vilket minskar deras överlevnadsmöjligheter. Dessutom är vita minkar ofta döva pga av ett genetiskt fel som ofta följer med den vita färgen. Även detta handikapp försvårar för dem när de kommer ut i naturen.

Även i fångenskap innebär deras dövhet att färre valpar till vita minkar överlever. Detta för att de döva mammorna inte kan höra när valparna ropar efter mat.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-10-2010, 17:39
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

De flesta hinner ju bli överkörda innan dom når skogen!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-10-2010, 17:44
          Länk hit: #29

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

En tredjedel har ju redan blivit infångade igen, och än har pälsfarmaren inte gett upp

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 05-10-2010, 17:48
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Ur djurskyddssynpunkt så tycker jag att uppbundna kor är värre. Finns det inga djurrättsterrorister som "befriar" kor och tjurar?
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          andersen
          Inlägg 05-10-2010, 17:48
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Jag undrar vem köper päls idag? exporteras dom eller finns det en marknad här hemma?

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2010, 17:50
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Gunilla T @ 05-10-2010, 17:31) *
          rotfl.gif rotfl.gif men Ruda då - du är sååå förutsägabar - alla som har avvikande mening är intelligensbefriade, korkade töntar smile.gif undrar varför du tror det g.gif

Det är inte lätt att va ödmjuk... Nejdå Gunilla, jag anser dig vara en väl tänkande varelse. Därför tycker jag att det är tråkigt när jag tycker att alla cellerna inte jobbar åt samma håll. sleep.gif Att man kan ha olika uppfattningar är en HELT annan sak.

CITAT (andersen @ 05-10-2010, 18:48) *
          Jag undrar vem köper päls idag? exporteras dom eller finns det en marknad här hemma?

Mest export, vi är för fattiga för att köpa minkpälsar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          batski
          Inlägg 05-10-2010, 18:21
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 05-10-2010, 18:39) *
          De flesta hinner ju bli överkörda innan dom når skogen!

Nja det är en sanning med modifikation. Till att börja med beror det ju givetvis på hur nära farmen ligger en väg och hur hårt trafikerad denna är. Sen beror det även på hur terrängen ser ut.

Men detta med att minkarna blir överkörda verkar vara ett av minkfarmarnas favoritargument. Plötsligt är det jättesynd om alla minkarna (som de annars skulle gasa ihjäl om nån månad) som blir överkörda. Visst kan några bli överkörda, men tror ni att minkar lockas till just bilvägar? En gång för flera år sen såg jag ett nyhetsinslag på tv efter en minfrisläppning där minkfarmaren sorgset visade överkörda minkroppar för repportern. Det var bara det att de överkörda minkarna faktiskt låg på en smal grusväg (antagligen grusvägen som leder till farmarens hus). Så jag undrar hur många bilar som trafikerade den där smala grusvägen och hur fort de brukar köra där för att så många minkar skulle bli överkörda just där...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-10-2010, 18:27
          Länk hit: #34

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Tillräckligt många hade i alla fall blivit överkörda för att vägverket skulle skicka dit en renhållningsbil som sopade ner kadavren i diket...

Citera
          Samsara
          Inlägg 05-10-2010, 18:32
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

CITAT (Jan Lindgren @ 05-10-2010, 18:48) *
          Hej!
          Ur djurskyddssynpunkt så tycker jag att uppbundna kor är värre. Finns det inga djurrättsterrorister som "befriar" kor och tjurar?
          MVH
          Jan Lindgren

Finns det gårdar som fortfarande har det så? Trodde dem flesta hade övergått till frigående stall där dem själva får bestämma vad dem ska göra.

Citera
          Katie
          Inlägg 05-10-2010, 18:38
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

CITAT (Samsara @ 05-10-2010, 19:32) *
          Finns det gårdar som fortfarande har det så? Trodde dem flesta hade övergått till frigående stall där dem själva får bestämma vad dem ska göra.

Det finns fortfarande väldigt många gårdar som har djuren uppbundna.

CITAT (Wilmer @ 05-10-2010, 12:21) *
          Minns med stor sorg hur de flesta av min väninnas fåglar blev slaktade då de släppte ut minkar i Brålanda. Hon som ville ha sina djur i stora härliga hägna på tomten fick tillslut ha dem i små minksäkra burar i en ladugård för att de skulle överleva. Då hade hon fått begrava skottkärror fulla med sina slaktade älsklingar innan. På 45'an låg det en blodig massa med överkörda minkar. De dog säkert glada...

Minns detta. Det var stort rabalder inom den lokala fjäderfäföreningen när detta hände. Lyckligtvis, om man nu kan säga så, så var det inte mer än någon enstaka som blev drabbad. Förutom din väninna som hade mer än bara höns.

Om jag inte missminner så hade hon vaktla, fasaner och påfåglar också.

Det är stora pengar som försvinner även från fjäderfäuppfödare när minkar släpps ut.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 05-10-2010, 19:32
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Förhoppningsviss dör alla minkar som släpps ut. Mink får man dessutom jaga året runt.

Jä..la puckon som släpper ut dem. Fattar de inte vilken skada de ställer till med ur en ekologisk synpunkt? Hur resonerar de?

Ngn som tagit på sig utsläppet?

Citera
          batski
          Inlägg 05-10-2010, 20:17
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 05-10-2010, 20:32) *
          Förhoppningsviss dör alla minkar som släpps ut.

Det brukar de inte göra. De flesta dör men några brukar faktiskt lyckas överleva (ca 10-15%).

Jä..la puckon som släpper ut dem. Fattar de inte vilken skada de ställer till med ur en ekologisk synpunkt? Hur resonerar de?

Det är faktiskt bara vid kusterna som minkarna ställer till med skada ur en ekologisk synpunkt (se mitt långa svar längre upp). Jag stödjer inte på nåt sätt den här typen av aktion, men jag tycker inte heller det är bra att det sprids osanningar om vad som händer.

Ngn som tagit på sig utsläppet?

Vet ej, men skulle gissa på Djurens befrielsefront (DBF). Märkligt nog, för en av deras regler för att en aktion ska kunna betraktas som en DBF-aktion är att aktionen i fråga inte skadar någon levande och kännande individ och det är ju ett villkor som en massfrisläppning av minkar absolut inte kan uppfylla.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 05-10-2010, 20:50
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Nej, jag vet att alla inte dör. Jag försökte bara posetiv.

Jag jobbar med bla pestkontroll av bla mink på Nya zeeland. (där jag bor)
          Vet hur mycket skada de ställer till med.
          6 st har jag fångat i mina fällor senaste 2 månaderna. Såg 2 st levande dock förra helgen så de är kvar området.
          Uppskattningsviss dödar de sammanlagt 12 000 tusen kiwis årligen. Tillsammans med råttor och possums som också kommer från pälsindustrin har de ihjäl ca 25 miljoner fåglar årligen.

De gör nog en del skada överallt och inte bara kusterna även om skadan är som störst där.

Citera
          batski
          Inlägg 05-10-2010, 20:56
          Länk hit: #40

Medlem

Ja även kiwis häckar på marken så det kan jag förstå.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 04:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon