Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför släppa ut minkar?, Mer skada än nytta?
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2010, 21:09
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Även drillsnäppa häckar på marken och ungarna springer omkring på stranden. Varje år ser jag drillsnäppor på våren men några flygfärdiga ungar var det längesen jag såg. Däremot ser jag mink. Detta är en insjö.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          batski
          Inlägg 05-10-2010, 22:20
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Ja alla fåglar som häckar på marken kan drabbas

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-10-2010, 22:26
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Hade besök i mitt hönshus en gång av minken och det var ingen rolig syn som mötte mig när jag kom ut dit på morgonen kan jag tala om. Detta var inte heller kustnära men Mälaren inom synhåll.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-10-2010, 06:37
          Länk hit: #44

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Hm bor sisådär 3 km från Mälaren och det finns mink här vid ett av vattendragen!

Så inte 17 behöver dom stora kusterna för överlevnad inte!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-10-2010, 07:09
          Länk hit: #45

Medlem

Tycker det borde gå att uppfinna bättre minkfällor, kanske med lockdofter. Jag har satt ut en normal minkfälla men inte 17 har jag fått nån mink. Kunde man sen också sätta ut fällor och fånga in minkutsäpparna för vidare transport till fängelset vore mycket vunnet. biggrin.gif

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 06-10-2010, 08:11
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

att släppa ut minkarna är väl inte rätt sätt att gå tillväga även om det är fel att de ska sitta i bur alls. tanter behöver inte minkpälsar eller mössor, de kan köpa en Gucci-kappa istället i tyg om man måste se så himla tjusig ut.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          batski
          Inlägg 06-10-2010, 12:48
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (hattstugan @ 06-10-2010, 07:37) *
          Hm bor sisådär 3 km från Mälaren och det finns mink här vid ett av vattendragen!

Så inte 17 behöver dom stora kusterna för överlevnad inte!

Nej alltså, minkar behöver absolut inte leva vid kusterna. I den svenska naturen har många av minkarna tagit över (de numera i stort sett utrotade) flodillrarnas gamla revir. Så ute i skogen påverkar de inte den ekologiska balansen nämnvärt. Vid kusterna däremot gör de det, för att där vistas många fågelarter som häckar på marken och minkarna ser fågelungarna som lätta måltider. Så är givetvis fallet även vid andra områden där fåglar häckar på marken, som Gossen Ruda påpekat.

Citera
          batski
          Inlägg 06-10-2010, 12:59
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (skogstroll @ 06-10-2010, 09:11) *
          att släppa ut minkarna är väl inte rätt sätt att gå tillväga även om det är fel att de ska sitta i bur alls. tanter behöver inte minkpälsar eller mössor, de kan köpa en Gucci-kappa istället i tyg om man måste se så himla tjusig ut.

Jag håller med dig! Dessa massfrisläppningar inte är rätt sätt att gå tillväga. Precis, päls är i dag helt onödigt för människors överlevnad. Däremot är den helt nödvändigt för djuren den växer på. Så det är på tiden att man börjar ta djurskyddslagen på allvar och förbjuder pälsfarmning! Det är flera länder som redan gjort det.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2010, 13:00
          Länk hit: #49

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ett problem med de här minkarna, skall tydligen vara att dom är mer eller mindre blinda. Det är något genetiskt fel som hör ihop med den vita färgen på deras päls, som inte är helt naturlig.

Citera
          batski
          Inlägg 06-10-2010, 13:13
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 14:00) *
          Ett problem med de här minkarna, skall tydligen vara att dom är mer eller mindre blinda. Det är något genetiskt fel som hör ihop med den vita färgen på deras päls, som inte är helt naturlig.

Enligt den info jag fått skulle de vara döva. Kan det hända att de även ser dåligt? Vita minkar har typ noll chanser att överleva i naturen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2010, 13:15
          Länk hit: #51

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (batski @ 06-10-2010, 14:13) *
          Enligt den info jag fått skulle de vara döva. Kan det hända att de även ser dåligt? Vita minkar har typ noll chanser att överleva i naturen.

Du har rätt, det var döva dom var, jag mindes fel ninja.gif Hur som helst så blir det ju vansinnigt svårt för dom att hitta byten utan hörseln, så dom kommer ju svälta ihjäl om dom inte blir överkörda

Citera
          Olle A
          Inlägg 06-10-2010, 13:31
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (batski @ 06-10-2010, 12:48) *
          Nej alltså, minkar behöver absolut inte leva vid kusterna. I den svenska naturen har många av minkarna tagit över (de numera i stort sett utrotade) flodillrarnas gamla revir. Så ute i skogen påverkar de inte den ekologiska balansen nämnvärt. Vid kusterna däremot gör de det, för att där vistas många fågelarter som häckar på marken och minkarna ser fågelungarna som lätta måltider. Så är givetvis fallet även vid andra områden där fåglar häckar på marken, som Gossen Ruda påpekat.

Varifrån kommer uppgiften att flodiller finns, eller har funnits, i Sverige? Jag trodde att den närmast fanns i Finland (mycket sällsynt) samt i Ryssland och kanske några fler östeuropeiska länder.

Olle

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-10-2010, 13:57
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Olle A @ 06-10-2010, 14:31) *
          Varifrån kommer uppgiften att flodiller finns, eller har funnits, i Sverige? Jag trodde att den närmast fanns i Finland (mycket sällsynt) samt i Ryssland och kanske några fler östeuropeiska länder.

Olle

Det stämmer, åtminstone enligt Däggdjur i färg. Illern finns i södra Sverige men flodillern närmast i Finland och Balticum.

--------------------

Citera
          batski
          Inlägg 06-10-2010, 22:49
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 14:15) *
          Du har rätt, det var döva dom var, jag mindes fel ninja.gif Hur som helst så blir det ju vansinnigt svårt för dom att hitta byten utan hörseln, så dom kommer ju svälta ihjäl om dom inte blir överkörda

Dessutom har de ingen camouflage-färg.

CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2010, 14:57) *
          Det stämmer, åtminstone enligt Däggdjur i färg. Illern finns i södra Sverige men flodillern närmast i Finland och Balticum.

Hmm, det var flera år sen jag läste om det så jag kan tyvärr inte komma ihåg var :/ Men där stod det iaf att flodillern är så gott som utrotad i Sverige.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-10-2010, 22:56
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

"Snorungar som tror de rädda världen"rena djurplågeriet !att släppa ut sådana mängder med mink och inte ens ta reda på vad som händer sedan är riktigt omoget och Pukat så man förstår ju att det är unga människor som inte har koll utan kör sitt "alla djur i bur ska släppas ut"Nu kommer en stor del av minken att gå en plågsam död tillmötes och många ligger redan ihjälkörda på vägen många av dom håller redan på att dö av svält,plus att de dödar allt katter höns osv om de svälter.Man blir fly förbannad på snorungars tilltag som tror de värna om djur,bullskitt de de gjort nu orsakar stort lidande bland minken eftersom de är uppfödda som "tamdjur "och inte fått lära sig jaga själva,därför dödar de allt de kan i ren förrvirring och stress,en mink kan döda en hel hönskoloni på 30 på tio minuter.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 06-10-2010, 23:20
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Det var det Motti som var kärnan i mitt aningen drastiska inlägg. Trodde man skulle ha distans till polemiken.

Redigerat av Överbölingen: 06-10-2010, 23:23

Citera
          Motti
          Inlägg 06-10-2010, 23:25
          Länk hit: #57

Medlem

Ops överbölingen !såg inget svar på mitt inlägg från dig ?

Citera
          batski
          Inlägg 06-10-2010, 23:25
          Länk hit: #58

Medlem

Hmm, även om jag inte tycker dessa massfrisläppningar är bra, bl a för att de orsakar så mycket lidande, måste jag ändå säga att jag upprörs mer av det ständigt pågående djurplågeri som minkfarmningen är orsak till!

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 06-10-2010, 23:37
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Jag relaterade till mitt inlägg nr 12 i tråden och du uttryckte det lite mer finkänsligt.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-10-2010, 23:38
          Länk hit: #60

Medlem

Men den här aktionen är ju än värre djurplågeri när man släpper ut över tretusen minkar som inte kan föda sig själva och som nu svälter ihjäl blir överkörda och lämlestade på vägen och går en långsam död tillmötes plågas ihjäl och svälter.Ska man protestera mot farmeri så gör man det på demokratisk väg så djuren slipper lida,sen vill det sjutton till att man vet vad man håller på med när man släpper ut det anntalet Minkar,de har ju för tjyven inte tänkt en sekund på minkarna ! bara på sina egna fanatiska protester som inte ha ett dugg att göra med hur djuren mår.Jag anhnser att det är en grupp idioter som inget bättre ha att göra.Det är det värsta jag vet när djur får lida för människors idioti och okunskap.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 19:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon