CITAT (Christa @ 09-10-2010, 17:24)

Frågan är om omega 6 i kakor, kex och bröd kommer från spannmålen eller från tillsatt fett.
Ärligt talat Christa, jag tror inte att en läkare står och blåljuger mig rätt upp i ansiktet, i synnerhet inte denna läkare. Hon sa att spannmål är en stor källa till omega 6 och jag väljer att tro på henne.
Googlade
omega 6 spannmål och hittade detta, som styrker det läkaren sa.
omega 3 och omega 6Klippt från sidan ifall du inte orkar läsa:
"Omega 6 är också en livsnödvändig fettsyra. Den finns inte minst i spannmål. Det betyder dock inte att vi ska sträva efter att äta mer av den. Problemet är snarare att vi med en typisk västerländsk diet redan äter för mycket omega 6 i förhållande till omega 3. Proportionen mellan omega 3 och omega 6 sägs vara viktigt och ska vara ungefär 1:1."
Ytterligare en länk:
Mer om omega 6 "Omega 6-fettsyror måste tillföras vår kropp genom kosten eller omvandlas ifrån den essentiella linolsyran i vår kropp. Omega 6-fettsyror kallas därför ofta för essentiella fettsyror.
Fettsyrorna finns först och främst i spannmål, vegetabiliska oljor som majs- och solrosolja, men också i grovt bröd, nötter, bönor, ägg och kött.
Omega 6-fettsyrorna tillhör de fleromättade fettsyrorna och har fått sitt namn för att de innehåller ett omättat band sex kolatomer ifrån änden av fettsyrekedjan."
CITAT (Christa @ 09-10-2010, 17:24)

Undrar varför odlade exotiska fisksorter finns med. Om det finns i dem så borde det väl finnas även i fisk som odlats här.
Odlad lax innehåller i varje fall ingen omega 3, vilket man kan tro. det beror på att fisk först och främst får omega 3 från alger den äter och odlad fisk, vilken sort som helst, föds inte upp med alger utan bland annat med spannmål.
Redigerat av Anma: 09-10-2010, 16:48