Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 8 9 10 11 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Biljävel! >:-(, Var nära skroten ett tag idag.
          malcolm
          Inlägg 11-01-2011, 18:34
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Idag beställde jag nya ljuddämpare hos Mekonomen, kommer att kosta drygt 3000 kr. Had blivit billigare på Biltema men just de jag behövde var slut och då spelar det ingen roll hur "billiga" de var. Skall hämta imorgon men gör jobbet själv.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 11-01-2011, 19:59
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Tack för tips här! Ska kolla på ngt som heter Hammarlack ivf.

Citera
          KRT
          Inlägg 11-01-2011, 21:09
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Vilken passande tråd - svär just nu över vår gamla V70 vars högra frambroms pga vädret har satt sig sad.gif... Det har ju inte gått att bromsa normalt på 2 månader, så det är kanske inte så konstigt att det rostat fast, med det är fruktansvärt irriterande!
          Ska lämna in bilen i morron, så får vi se hur illa det är - räcker det med en rengörning och smörjning, eller måste vi byta ok och allt?

Har dessutom ett litet läckage med hydraulikvätska någonstansifrån (upptäckte det när vi körde fast i snön för några veckor sedan), men vi vet var. Det läcker inte mycket, och verkar inte ha någon direkt påverkan, men det är ju lika bra att fixa det om vi ändå har bilen inne....

Typiskt gamla bilar smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-01-2011, 21:49
          Länk hit: #184

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (KRT @ 11-01-2011, 21:09) *
          Vilken passande tråd - svär just nu över vår gamla V70 vars högra frambroms pga vädret har satt sig sad.gif... Det har ju inte gått att bromsa normalt på 2 månader, så det är kanske inte så konstigt att det rostat fast, med det är fruktansvärt irriterande!
          Ska lämna in bilen i morron, så får vi se hur illa det är - räcker det med en rengörning och smörjning, eller måste vi byta ok och allt?

Har dessutom ett litet läckage med hydraulikvätska någonstansifrån (upptäckte det när vi körde fast i snön för några veckor sedan), men vi vet var. Det läcker inte mycket, och verkar inte ha någon direkt påverkan, men det är ju lika bra att fixa det om vi ändå har bilen inne....

Typiskt gamla bilar smile.gif

Det låter som om ett ok är ordentligt dåligt. När kolvens skyddsdamask går sönder, så går det in saltvatten och sandkorn från vägbanan och skapar rost på cylinderväggarna. Dels går kolven tungt och fastnar på grund av detta, dels skadas packringen som skall hålla tätt. Läcker det bromsvätska är det ganska illa ställt. Men förhoppningsvis är inte bromsok till volvo så dyra, och det är ju standardreparation så det borde inte ta lång arbetstid att fixa heller.

Citera
          KRT
          Inlägg 11-01-2011, 22:06
          Länk hit: #185

Medlem

Ja, bra är det iaf smile.gif, frågan är bara hur dåligt det är....

Vet faktiskt inte om hydraulikvätskan kommer från bromsarna, det finns ju (väl?) andra hydrauliska system i bilar, typ servo????

Måste erkänna att jag inte kan så mycket om bilar, vet ungefär hur det ser ut och var saker sitter, men begriper mig inte på vad som kan vara fel och hur man lagar det smile.gif

Har en gåta till alla bilkunniga; hur kopplae man totalt bort bakluckan från centrallåset??? Detta har gjorts på bilen av förra ägaren och ingen har hittills kommit på hur (om der går...) att koppla in den igen????

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-01-2011, 22:17
          Länk hit: #186

Moderator

CITAT (KRT @ 11-01-2011, 22:06) *
          Ja, bra är det iaf smile.gif, frågan är bara hur dåligt det är....

Vet faktiskt inte om hydraulikvätskan kommer från bromsarna, det finns ju (väl?) andra hydrauliska system i bilar, typ servo????

Måste erkänna att jag inte kan så mycket om bilar, vet ungefär hur det ser ut och var saker sitter, men begriper mig inte på vad som kan vara fel och hur man lagar det smile.gif

Har en gåta till alla bilkunniga; hur kopplae man totalt bort bakluckan från centrallåset??? Detta har gjorts på bilen av förra ägaren och ingen har hittills kommit på hur (om der går...) att koppla in den igen????

Hydraulolja kan även komma från styrservot ja, eller från kopplingscylindrarna, om det är hydrauliskt på den modellen. Jobbigt om det är styrservot, det är en massa jobb och dyrt att fixa.

Angående centrallåset så är det troligast att dom bara ryckt lös kabeln från låsmotorn. Har du lossat på klädseln i bakluckan och kollat om där finns någon lös kontakt?

Citera
          KRT
          Inlägg 11-01-2011, 22:27
          Länk hit: #187

Medlem

CITAT (Huggorm @ 11-01-2011, 22:17) *
          Angående centrallåset så är det troligast att dom bara ryckt lös kabeln från låsmotorn. Har du lossat på klädseln i bakluckan och kollat om där finns någon lös kontakt?

Vilket bra förslag! Så långt har jag inte ens tänkt! Iofs gillar jag inte att ta loss paneler eftersom de eländiga små plastfästena alltid går sönder, men i detta fallt kan det helt klart vara värg det. Tack för tipset!!!

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 11-01-2011, 22:45
          Länk hit: #188

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (malcolm @ 11-01-2011, 18:34) *
          Idag beställde jag nya ljuddämpare hos Mekonomen, kommer att kosta drygt 3000 kr. Had blivit billigare på Biltema men just de jag behövde var slut och då spelar det ingen roll hur "billiga" de var. Skall hämta imorgon men gör jobbet själv.

Har du varit under och sprayat rostlösningsmedel. Det kan löna sig om det är fastrostat. Tror aldrig jag bytt ett avgassystem utan att det suttit fast o jävlats med en. Blodiga knogar får man på köpet. Men när det är klart så lyser solen igen. biggrin.gif

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          malcolm
          Inlägg 12-01-2011, 13:17
          Länk hit: #189

Medlem

CITAT (gnon49 @ 11-01-2011, 22:45) *
          Har du varit under och sprayat rostlösningsmedel. Det kan löna sig om det är fastrostat. Tror aldrig jag bytt ett avgassystem utan att det suttit fast o jävlats med en. Blodiga knogar får man på köpet. Men när det är klart så lyser solen igen. biggrin.gif

Jag brukar aldrig skruva ner de gamla systemen utan jag sågar sönder dem med rondell/bågfil, de skall ju ändå kastas. Monteringssats är också beställt, nya skruvar, packningar och klammor.

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 12-01-2011, 13:56
          Länk hit: #190

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

CITAT (malcolm @ 12-01-2011, 13:17) *
          Jag brukar aldrig skruva ner de gamla systemen utan jag sågar sönder dem med rondell/bågfil, de skall ju ändå kastas. Monteringssats är också beställt, nya skruvar, packningar och klammor.

Exakt. Man sparar precis hur mycket tid som helst på det.

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-01-2011, 13:59
          Länk hit: #191

Medlem

Skall def. införskaffa en rondell när nästa byte blir aktuellt. Våld är det enda som ljuddämparen förstår.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 12-01-2011, 14:04
          Länk hit: #192

Medlem

Går det inte med våld så funkar det med mera våld. rotfl.gif

Minns när en av mina forna grannar skulle byta avgassystem på sin bil, han hissade upp den och sågade sönder det gamla och det gick väl bra. Det var bara det att det inte gick att trä dit det nya då det slog i marken så han grävde ett dike under bilen för att få dit det nya. rotfl.gif

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 12-01-2011, 14:05
          Länk hit: #193

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

CITAT (malcolm @ 12-01-2011, 14:04) *

Minns när en av mina forna grannar skulle byta avgassystem på sin bil, han hissade upp den och sågade sönder det gamla och det gick väl bra. Det var bara det att det inte gick att trä dit det nya då det slog i marken så han grävde ett dike under bilen för att få dit det nya. rotfl.gif

Haha, och domkraft var inget bra alternativ?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-01-2011, 14:20
          Länk hit: #194

Moderator

CITAT (malcolm @ 12-01-2011, 14:04) *

Det har jag funderat på någon gång också rolleyes.gif Att få dit röret som skall gå över bakaxeln kan vara halvt omöjligt på vissa bilar. Det är då man börjar fundera på om det är något fel på piratgrejerna man köpt, men det är det ju normalt sett inte

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-01-2011, 16:05
          Länk hit: #195

Medlem

Och när väl dämpare o rör är på plats så återstår upphängningen. Dessa gummidämpare som skall passa så exakt o tajt kan driva en till vansinne. Enda glädjen är att till volvon så kostar systemet relativt lite. Tror jag gav 1100 för allt bakom katalysatorn.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-06-2011, 14:01
          Länk hit: #196

Medlem

Nu är det definitvt slut med gamla Cessan, må den vila i frid. Tog en kurva i P-huset i centrum lite snävt i vintras och skrapade sönder dörr och skärm på höger bak.. Försäkringsbolaget tyckte inte det var värt att reparera den gamla kärran och sedan har den stått här hemma. Fick ett mail från försäkringsbolaget för någon månad sedan att jag måste göra något med bilen annars skulle ärendet avskrivas, ringde till Assistancekåren och de hämtade den i förrgår och idag ringde försäkringsbolaget och sa att de löser in den för 10.000 minus självrisk (3000:-) och det hade jag aldrig fått för den även utan skadan. Är glad som en speleman nu, tänka sig... 7000 kr i handen och jag sombara gav 16.000 för den och har kört i fem år. Dessutom skulle jag få åka och hämta sommarhjulen som låg i bakluckan utan avdrag och dessa passar även till min nuvarande bil av samma modell. bravo.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-06-2011, 14:10
          Länk hit: #197

Medlem

CITAT (gnon49 @ 12-01-2011, 17:05) *
          Och när väl dämpare o rör är på plats så återstår upphängningen. Dessa gummidämpare som skall passa så exakt o tajt kan driva en till vansinne. Enda glädjen är att till volvon så kostar systemet relativt lite. Tror jag gav 1100 för allt bakom katalysatorn.

Det går lättare att få dit gummiupphängningarna om man inte drar ihop skarvarna ordentligt utan bar skruvar dit dem lite löst till att börja med.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-06-2011, 15:07
          Länk hit: #198

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (malcolm @ 16-06-2011, 15:01) *
          Nu är det definitvt slut med gamla Cessan, må den vila i frid. Tog en kurva i P-huset i centrum lite snävt i vintras och skrapade sönder dörr och skärm på höger bak.. Försäkringsbolaget tyckte inte det var värt att reparera den gamla kärran och sedan har den stått här hemma. Fick ett mail från försäkringsbolaget för någon månad sedan att jag måste göra något med bilen annars skulle ärendet avskrivas, ringde till Assistancekåren och de hämtade den i förrgår och idag ringde försäkringsbolaget och sa att de löser in den för 10.000 minus självrisk (3000:-) och det hade jag aldrig fått för den även utan skadan. Är glad som en speleman nu, tänka sig... 7000 kr i handen och jag sombara gav 16.000 för den och har kört i fem år. Dessutom skulle jag få åka och hämta sommarhjulen som låg i bakluckan utan avdrag och dessa passar även till min nuvarande bil av samma modell. bravo.gif

tummenupp.gif
          en extra slant är aldrig fel!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 16-06-2011, 15:10
          Länk hit: #199

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Ett lyckligt slut får man väl säga biggrin.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-06-2011, 15:19
          Länk hit: #200

Medlem

Tror jag skall köpa en moppe för pengarna. yes.gif

Citera

11 sidor V  « < 8 9 10 11 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 19:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon