Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vill ha jobb, nu!
          Fny
          Inlägg 13-10-2010, 13:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

CITAT
          Men har du utbildning för barn i förskoleåldern också? Har du erfarenhet? Exakt vad för pedagogisk utbildning har du?
          Jag anställer ju i förskolan!

Aaaa, där ser man! Jo det är ju så att jag inte har gått barn&fritid eller läst till förskollärare eller så, nej. Men å andra sidan har jag erfarenhet från verkliga livet! Som danslärare undervisar jag nu 2-3-åringar men har också haft 4-5-åringar, och kan bara säga att under min tid där har pyttedansgruppen växt från att ha varit en grupp, till att förra terminen bli två grupper, till att den här terminen faktiskt utökas till tre grupper eftersom det var så hög efterfrågan! Nu är det ju i den åldern inte tal om dans på det viset som vuxna tänker sig, det handlar inte om att lära sig teknik och fotarbete. Nej, det viktiga är att barnen får modet att våga röra sig, våga vara med i gruppen, träna koordination och självförtroende, social interaktion med de andra, osv osv. Och, för att inte glömma: de ska ha kul! tongue.gif Och jag älskar det! wub.gif Lyckan av att se hur den blyga lilla flickan till slut vågar släppa pappas hand och dansa själv, eller vågar lyfta på foten och stå på ett ben för första gången, eller när de förstår konceptet "vänta på din tur", eller när de kommer och vill ha en kram... det är ovärderligt! wub.gif

Men för att återgå till erfarenhet och kvalifikationer... Har arbetat med museipedagogik flera somrar och alltså lärt ut allt från vikingatida skosömnad till genusteori till alla som varit intresserade, även då mycket till och med barn! I samband med dansen har jag också gått några små utbildningar i pedagogik och gruppdynamik och så, men jag måste säga att det verkliga livet har lärt mig mer! biggrin.gif

Netaave, om det finns behov av personal (extra, vikarie eller vad som!) som kan hoppa in med kort varsel så kom ihåg mig! smile.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-10-2010, 13:44
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (netaave @ 13-10-2010, 14:06) *
          Men som lärare borde du begripa att det inte går att sätta in vad som helst där heller, det är ju inte fråga om barnpassning precis.
          Vi har också en läroplan att följa.

Finns det inte utbildad pesonal att få, så får man ta andra som klarar av arbetet.. I Malmö/lund-området så erbjuder förskollorna glatt långa vikariat åt arbetslösa lärare. Även andra med pedagodisk erfarnehet och förmåga borde komma i fråga - först blir det kanske lite kortare vik, men sen kan det ju bli längre..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 13-10-2010, 14:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag tror att den sorgliga sanningen är, att får man inte jobb inom sin branch så får man ta en ny utbildning. Vår inneboende kompis gick en biologutbildning men efter drygt fem års studier fick hon bara lärarvik på olika platser i Sverige. Inte alltid så kul att flytta varje år eller oftare. Efter ytterligare 5,5 års utbildning, denna gång till läkare, har hon fått jobb så nära att hon kan bo kvar på samma ställe.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          theseraphim
          Inlägg 13-10-2010, 16:04
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Aqvakul @ 13-10-2010, 14:44) *
          Finns det inte utbildad pesonal att få, så får man ta andra som klarar av arbetet.. I Malmö/lund-området så erbjuder förskollorna glatt långa vikariat åt arbetslösa lärare. Även andra med pedagodisk erfarnehet och förmåga borde komma i fråga - först blir det kanske lite kortare vik, men sen kan det ju bli längre..

Nu för tiden accepteras i stort bara utbildade lärare för detta då lärarfacket har satt upp sina skyddsbarriärer för att stänga ute "obehöriga" lärare. Så är det speciellt i staden där jag bor, spelade ingen roll om man vickat i flera år när helt plötsligt bara fullt utbildade lärare fick förtur....

CITAT (Jan Lindgren @ 13-10-2010, 15:50) *
          Hej!
          Jag tror att den sorgliga sanningen är, att får man inte jobb inom sin branch så får man ta en ny utbildning. Vår inneboende kompis gick en biologutbildning men efter drygt fem års studier fick hon bara lärarvik på olika platser i Sverige. Inte alltid så kul att flytta varje år eller oftare. Efter ytterligare 5,5 års utbildning, denna gång till läkare, har hon fått jobb så nära att hon kan bo kvar på samma ställe.
          MVH
          Jan Lindgren

Precis, det är sådan spjutspetsutbildning för varje yrke nu och deras fackliga organisationer gör allt för att stänga ute de som inte utbildat sig även de med lång erfarenhet tyvärr. Däremot kommer jag ihåg att för några år sedan så skulle alla ambulansanställda vara tvungna att vara sjuksköterskor också för att få jobba. De som jobbat med det i 10-20år slog bakut och menade på att de inte var intresserade av att plugga i flera år för något de redan kunde bättre än de nyutbildade så det slopades till viss del.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-10-2010, 16:19
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (theseraphim @ 13-10-2010, 17:04) *
          Nu för tiden accepteras i stort bara utbildade lärare för detta då lärarfacket har satt upp sina skyddsbarriärer för att stänga ute "obehöriga" lärare. Så är det speciellt i staden där jag bor, spelade ingen roll om man vickat i flera år när helt plötsligt bara fullt utbildade lärare fick förtur....

Jan Björklund och alliansen kommer att införa lärarlegitimation som ett led i att höja kvalitet och status inom läraryrket. Det kommer att bli svårt att få lärarjobb utan behörighet, förutsättning är förstås att man också utbildar tillräckligt många lärare.

Jag tycker faktiskt det är bra..

Citera
          theseraphim
          Inlägg 13-10-2010, 17:09
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 13-10-2010, 17:19) *
          Jan Björklund och alliansen kommer att införa lärarlegitimation som ett led i att höja kvalitet och status inom läraryrket. Det kommer att bli svårt att få lärarjobb utan behörighet, förutsättning är förstås att man också utbildar tillräckligt många lärare.

Jag tycker faktiskt det är bra..

Det tycker jag med så länge man inte slänger ut de som redan jobbar som lärare och som gjort det sedan innat de nya kraven börjat gälla. Annars får man ställa upp med gratis utbildning till dessa och att de får fullt betalt under den tiden de går kursen så att säga.

Citera
          netaave
          Inlägg 13-10-2010, 21:05
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Fny @ 13-10-2010, 14:12) *
          Aaaa, där ser man! Jo det är ju så att jag inte har gått barn&fritid eller läst till förskollärare eller så, nej. Men å andra sidan har jag erfarenhet från verkliga livet! Som danslärare undervisar jag nu 2-3-åringar men har också haft 4-5-åringar, och kan bara säga att under min tid där har pyttedansgruppen växt från att ha varit en grupp, till att förra terminen bli två grupper, till att den här terminen faktiskt utökas till tre grupper eftersom det var så hög efterfrågan! Nu är det ju i den åldern inte tal om dans på det viset som vuxna tänker sig, det handlar inte om att lära sig teknik och fotarbete. Nej, det viktiga är att barnen får modet att våga röra sig, våga vara med i gruppen, träna koordination och självförtroende, social interaktion med de andra, osv osv. Och, för att inte glömma: de ska ha kul! tongue.gif Och jag älskar det! wub.gif Lyckan av att se hur den blyga lilla flickan till slut vågar släppa pappas hand och dansa själv, eller vågar lyfta på foten och stå på ett ben för första gången, eller när de förstår konceptet "vänta på din tur", eller när de kommer och vill ha en kram... det är ovärderligt! wub.gif

Men för att återgå till erfarenhet och kvalifikationer... Har arbetat med museipedagogik flera somrar och alltså lärt ut allt från vikingatida skosömnad till genusteori till alla som varit intresserade, även då mycket till och med barn! I samband med dansen har jag också gått några små utbildningar i pedagogik och gruppdynamik och så, men jag måste säga att det verkliga livet har lärt mig mer! biggrin.gif

Netaave, om det finns behov av personal (extra, vikarie eller vad som!) som kan hoppa in med kort varsel så kom ihåg mig! smile.gif

Skriv in dig på vikarieförmedlingen 727 67 30, du ska ha ett färdigt registerutdrag från polisen för att jobba med barn. Du får komma upp på en intervju och sen får du info om det dataprogram dom jobbar med där du själv skriver in när du är tillgänglig. Vikariaten sms:as sen ut och den som först ringer tillbaka får det.

CITAT (Aqvakul @ 13-10-2010, 14:44) *

Ja lärare har ju utbildningen

--------------------

Citera
          jordekorren
          Inlägg 14-10-2010, 13:51
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 33 758

Vet att många unga söker jobb utomlands. I bland annat Norge och Danmark. Tyvärr säger jag. Hade helst velat behålla våra svenska ungdomar kvar i Sverige. Lönerna i Norge brukar vara högre. Men boendet är dyrt.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 14-10-2010, 17:02
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

CITAT (jordekorren @ 14-10-2010, 14:51) *
          Vet att många unga söker jobb utomlands. I bland annat Norge och Danmark. Tyvärr säger jag. Hade helst velat behålla våra svenska ungdomar kvar i Sverige. Lönerna i Norge brukar vara högre. Men boendet är dyrt.

Hej!
          Vi tycker helt olika. Jag vill att många svenska ungdomar jobbar utomlands och att många utländska ungdomar kommer till Sverige och jobbar. Nya kunskaper och erfarenheter är stimulerande och gör att Sverige utvecklas.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Katie
          Inlägg 14-10-2010, 17:41
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Tycker man hör om arkeokogiska utgrävningar så fort något stort som IKEA, vägar, köpcentan mm ska byggas.
          Just nu håller de på för fullt här då ett nytt IKEA ska smällas upp.

Finns det verkligen inget arkeologjobb att få i samband med diverse byggen?
          Är det för mycket människor som är arkeologutbildade så att det finns för få arbeten och för mycket folk?
          Finns det inga arkeologiska jobb inom Norden så att du kan vara borta på jobb ett tag för att sen komma hem en period igen innan det är dags för nästa uppdrag?

Kan ingenting om det yrket men tycker det låter väldigt intressant.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          jordekorren
          Inlägg 14-10-2010, 19:07
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 33 758

CITAT (Jan Lindgren @ 14-10-2010, 18:02) *
          Hej!
          Vi tycker helt olika. Jag vill att många svenska ungdomar jobbar utomlands och att många utländska ungdomar kommer till Sverige och jobbar. Nya kunskaper och erfarenheter är stimulerande och gör att Sverige utvecklas.
          MVH
          Jan Lindgren

Javisst är det bra att vi tycker olika. Annars skulle inte dessa forum inte finnas.... Ha en fortsatt bra kväll!

Redigerat av jordekorren: 14-10-2010, 19:08

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-10-2010, 19:11
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 14-10-2010, 18:02) *
          Hej!
          MVH
          Jan Lindgren

Tycker jag också! (det är ju trevligt att vi tycker lika ibland..)

--------------------

zon 1

Citera
          theseraphim
          Inlägg 14-10-2010, 21:26
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Katie @ 14-10-2010, 18:41) *
          Tycker man hör om arkeokogiska utgrävningar så fort något stort som IKEA, vägar, köpcentan mm ska byggas.
          Just nu håller de på för fullt här då ett nytt IKEA ska smällas upp.

Finns det verkligen inget arkeologjobb att få i samband med diverse byggen?
          Är det för mycket människor som är arkeologutbildade så att det finns för få arbeten och för mycket folk?
          Finns det inga arkeologiska jobb inom Norden så att du kan vara borta på jobb ett tag för att sen komma hem en period igen innan det är dags för nästa uppdrag?

Kan ingenting om det yrket men tycker det låter väldigt intressant.

Som tidigare nämnt så är det en liten kår med människor som jobbar med detta och behovet av mer är ganska litet då vi inte har några jätteprojekt ala Pyramiderna eller Incaruiner att greja med. Det som grävs upp vid IKEA Uddevalla är tex inte tillräckligt viktigt för att stoppa några byggen utan sådant man redan känner till, spjutspetsar har man ju själv hittat ett antal av....

Citera
          aanderss
          Inlägg 16-10-2010, 05:34
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

jag vill ha nytt jobb nu

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-10-2010, 05:39
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (theseraphim @ 14-10-2010, 22:26) *
          Som tidigare nämnt så är det en liten kår med människor som jobbar med detta och behovet av mer är ganska litet då vi inte har några jätteprojekt ala Pyramiderna eller Incaruiner att greja med. Det som grävs upp vid IKEA Uddevalla är tex inte tillräckligt viktigt för att stoppa några byggen utan sådant man redan känner till, spjutspetsar har man ju själv hittat ett antal av....

Alla vägar i anslutning till Öresundsbron genererade mycket arkeologijobb i Skåne på 90-talet. Vet att det kom många utan fast jobb från hela landet hit ner då. Förbifart Stockholm borde också på samma sätt generera en del extra jobb...

--------------------

zon 1

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 02:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon