Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bilförsäkring, unga och gamla
          malcolm
          Inlägg 15-10-2010, 17:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (netaave @ 15-10-2010, 15:34) *
          Vi har fått möjlighet att lösa ut en bil ur ett dödsbo, och eftersom dottern fyller 18 i vinter och ska ta körkort vill jag hon ska ha den som sin.
          Funderar på det där med försäkring, är det någon som vet om det är en himmelsvid skillnad i kostnad på försäkringen mellan en 18-åring med nytt körkort och t.ex. maken som haft sitt länge (50 år) och kört prickfritt?
          Är det bättre att han står som ägare av bilen?

Den som äger och brukar bilen/fordonet skall också stå för försäkringen annars räknas det som bedrägeri och kan straffa sig i längden, möjligtvis kan den som skall överta bilen få bättre bonus om det går att visa att den som övertar fordonet her kört detsamma regelbundet men det lär knappast vara aktuellt i detta fall då det inte ens finns ett körkort.

Minns hur det var när jag köpte min första bil, tog evigheter att komma upp i bonusklasserna men det är så det är, bluff och mygel höjer bara premierna för oss andra.

Redigerat av malcolm: 15-10-2010, 17:05

Citera
          netaave
          Inlägg 15-10-2010, 17:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (malcolm @ 15-10-2010, 18:01) *
          Den som äger och brukar bilen/fordonet skall också stå för försäkringen annars räknas det som bedrägeri och kan straffa sig i längden, möjligtvis kan den som skall överta bilen få bättre bonus om det går att visa att den som övertar fordonet her kört detsamma regelbundet men det lär knappast vara aktuellt i detta fall då det inte ens finns ett körkort.

Minns hur det var när jag köpte min första bil, tog evigheter att komma upp i bonusklasserna men det är så det är, bluff och mygel höjer bara premierna för oss andra.

Ja men å andra sidan behöver hon inte få bilen förrän hon flyttar smile.gif

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 15-10-2010, 17:21
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Se till att åtminstone vara ärlig med att säga att en person under 25 kör bilen. Annars kan det bli väldigt dyrt!

Citera
          KRT
          Inlägg 15-10-2010, 17:22
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Men herrejisses, hur ska man då göra i familjer där man har en bil är två som kör den? Vi har en bil, min man står som ägare - ska då inte jag få köra den, skulle det räknas som "bedrägeri" om jag kör den fast den står på min man (som haft fordon innan och därför fick en bättre premie än jag som inte ägt bil innan.........)

Så länge man är en familj och bor på samma adress är det väl skit samma vem som står som ägare så länge man alla brukar fordonet. Kan inte tänka mig att försäkringsbolaget kan säga något om det. Iaf var det inget priblem alls när jag bodde hemma och brukade mina föräldras bilar.

Däremot är det en hel annan sak om bilen står på föräldrarna när barnet flyttat hemifrån och man inte längre har samma folkbokföringsadress....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Anma
          Inlägg 15-10-2010, 17:27
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (KRT @ 15-10-2010, 18:22) *
          Men herrejisses, hur ska man då göra i familjer där man har en bil är två som kör den? Vi har en bil, min man står som ägare - ska då inte jag få köra den, skulle det räknas som "bedrägeri" om jag kör den fast den står på min man (som haft fordon innan och därför fick en bättre premie än jag som inte ägt bil innan.........)

Så länge man är en familj och bor på samma adress är det väl skit samma vem som står som ägare så länge man alla brukar fordonet. Kan inte tänka mig att försäkringsbolaget kan säga något om det. Iaf var det inget priblem alls när jag bodde hemma och brukade mina föräldras bilar.

Däremot är det en hel annan sak om bilen står på föräldrarna när barnet flyttat hemifrån och man inte längre har samma folkbokföringsadress....

Om du är under 25 och bilen står på din man och ni inte talat om för försäkringsbolaget att bilden nyttjas av en som är under 25, ja då blir det dyrt vid eventuell olycka med den personen som är under 25 i ratten.

I min familj är båda över 25 och då kvittar det ju. Jag har sagt till bolaget att ingen under 25 kör vår bil och därför kan vi heller inte låna ut den till någon som är yngre än så.

Citera
          malcolm
          Inlägg 15-10-2010, 17:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Precis så är det, så länge en person bor på bilens mantalsort gäller försäkringen men om någon flyttar (vuxna barn tex.) så kan de inte ta med sig försäkringens bonus till sin nya adress.. Så länge jag bodde hemma gällde min fars bilförsäkring på hans bil även för det jag ev. ställde till med men när jag flyttat hemifrån fick jag stå för försäkringen på min egen bil.

Citera
          andersen
          Inlägg 15-10-2010, 17:39
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Det har ingen betydelse hur gammal man är, den som är ägare och brukare till bilen skall normalt vara den som står för försäkringen, annars är det bedrägeri vilket är vanligt när det gäller motorcyklar där skilldnaderna är stora i ålder på försäkringstagarna.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          andersen
          Inlägg 15-10-2010, 17:47
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (malcolm @ 15-10-2010, 18:33) *
          Precis så är det, så länge en person bor på bilens mantalsort gäller försäkringen men om någon flyttar (vuxna barn tex.) så kan de inte ta med sig försäkringens bonus till sin nya adress.. Så länge jag bodde hemma gällde min fars bilförsäkring på hans bil även för det jag ev. ställde till med men när jag flyttat hemifrån fick jag stå för försäkringen på min egen bil.

Det stämmer inte riktigt. Om barn skall köra bilen ibland så skall det tas en försäkring som medger att person under24år nytjar bilen ibland.

Saxat ifrån nätet..

Ägare = försäkringstagare = huvudsakligt brukare.

Dom enda som kan äga en bil tillsammans utan något krav på "huvudsaklig brukare" är sambos och gifta. Anledningen är att man som sambos eller gifta har samma ekonomiska intresse i bilen.

Man kan inte juridiskt sett vara sambo eller gift med någon av sina föräldrar, syskon, mormor, tant eller någon annan släkting. Med andra ord kan man inte som mormor eller förälder äga en bil där den huvudsaklige brukaren är ens barn eller barnbarn och i det fallet spelar det ingen roll om man bor under samma tak eller 100 mil från varandra.

Som förälder och som ägare-försäkringstagare-huvudsaklig brukare kan man självklart låna ut sin bil till sina barn oavsett om barnet bor hemma eller inte. Om barnet är under 25 (24 i vissa fall) så drabbas man av en högre självrisk vid en eventuell skada.

Om man som förälder tar beslutet att äga och försäkra en bil vars huvudsaklige brukare är något av ens barn så gör man sig skyldig till skenförsäkring vilket vid en eventuell skada kan leda till reducerad ersättning, ingen ersättning alls samt åtal.

Några praktiska exempel

- Ensamboende 20-årig man i Stockholm skriver sin MC på sin mormor i Piteå. Mormor står alltså som ägare-försäkringstagare (även om sonsonen betalar sin mormor för kostnaderna) men sonsonen är huvudsaklig brukare. Detta är skenförsäkring. Vid ett eventuellt försäkringsärende är risken stor att ersättningen helt uteblir.

- Föräldrarna till den hemmaboende sonen/dottern köper en bil till barnet och står som ägare-försäkringstagare. Sonen/dottern är dock huvudsaklig brukare. Detta är en skenförsäkring och vid ett eventuellt försäkringsärende riskerar man att inte få ut full ersättning.

- Föräldrarna äger och försäkrar en bil och är dessutom huvudsakliga brukare. Deras 20-årige son/dotter kör ibland bilen och i försäkringsvillkoren framgår det i tillägget att någon under 25 (24) ibland kör bilen vilket innebär en högre självrisk. Detta är en helt korrekt försäkring.

Samtliga försäkringsbolag använder ovanstående försäkringspolicy. Det förekommer dock att vissa försäkringsbolag är "generösare" med reglerna men dessa kompenserar sig oftast genom att generellt ha högre premier. Det förekommer tyvärr också att vissa försäkringsbolags säljare är otydliga när det gäller försäkringsvillkoren. Försäkringsbranschen är hårt konkurrensutsatt och i jakten på kunder förekommer det att försäkringssäljarna "glömmer" vissa delar i dom allmänna försäkringsvillkoren.

Det förtjänar också att påpekas att försäkringsbolagen idag använder rent polisiära metoder för att avslöja skenförsäkringar. Det är inte heller helt ovanligt att f d poliser övergår till att jobba som skadereglerare.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-10-2010, 17:48
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (netaave @ 15-10-2010, 17:27) *
          Vi har beslutat att så länge hon bor hemma ska bilen stå på mig

Har du körkort och kör bil själv?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-10-2010, 17:53
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

När jag tecknat bilförsäkring så ingår frågan om bilen ska köras av någon som är under 25 , ska den det så blir försäkringen dyrare.

Att inte uppge det skulle jag tro gör att försäkringen blir ogiltig och att man kan sättas dit för bedrägeri.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          netaave
          Inlägg 15-10-2010, 18:42
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (*Stintan* @ 15-10-2010, 18:48) *
          Har du körkort och kör bil själv?

A ja
          B nej

--------------------

Citera
          Margith
          Inlägg 15-10-2010, 18:45
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Det är precis det här jag försöker att säga.
          En familj som bor på samma adress anses vara likvärdiga brukare av bilen. Vem kan bevisa eller motbevisa hur många mil den ena eller andra bilen körts av en speciell person i hushållet?
          Självklart måste du uppge om någon under 24 år brukar bilen, annars gäller inte försäkringen om det skulle hända den yngre föraren nåt elände.

Netaave! Spara lite försäkringspengar. Skriv bilen på dig eller din man så länge dotter bor hemma. När hon flyttar skriver ni över bilen på henne.

Ingen, INGEN, kan någonsin anklaga dig för försäkringsbedrägeri för det.

Himmel, vi som har 3 bilar, ja faktiskt 4 om jag räknar in husbilen. Sonen har fri tillgång till vilken bil han vill eller behöver just då. Tycker ni att vi ska skriva över alla bilarna på sonen, för att slippa bli anklagade för försäkringsbedrägeri??
          Självklart har vi uppgett till försäkringsbolaget att samtliga bilar emellanåt framförs av förare som är under 24 år.

Och Malcolm, det där bonussystemet som fanns förut, det är borta numera....

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 15-10-2010, 19:07
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (malcolm @ 15-10-2010, 18:01) *
          .................när jag köpte min första bil, tog evigheter att komma upp i bonusklasserna men det är så det är, bluff och mygel höjer bara premierna för oss andra.

Men jisses, tjejan är ju inte 18 år ännu och har inget körkort. Klart bilen skall skrivas på och försäkras av mamma så länge - sen är det ju bara att ändra när det blir aktuellt!!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          smörblomma
          Inlägg 15-10-2010, 19:37
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem nr: 9 323

CITAT (netaave @ 15-10-2010, 19:42) *
          A ja
          B nej

hrmf
          CITAT (netaave @ 23-10-2005, 18:30) *
          Jag har inget, hade inte råd i ungdomen och sen har det inte blivit av.
          Nu skulle jag förmodligen inte klara teorin.
          Har dock saknat det ibland och sett till att ungarna fått/får det.

Citera
          Meriona
          Inlägg 15-10-2010, 20:36
          Länk hit: #35

Gäster

Det kan bli en dyrköpt läxa att inte ha samma försäkringsbolag på bil och hem, dubbla självrisker, så jag håller med netaave, ETT bolag.

Citera
          KRT
          Inlägg 15-10-2010, 20:43
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Anma @ 15-10-2010, 18:27) *
          Om du är under 25 och bilen står på din man och ni inte talat om för försäkringsbolaget att bilden nyttjas av en som är under 25, ja då blir det dyrt vid eventuell olycka med den personen som är under 25 i ratten.

I min familj är båda över 25 och då kvittar det ju. Jag har sagt till bolaget att ingen under 25 kör vår bil och därför kan vi heller inte låna ut den till någon som är yngre än så.

Det var länge sedan jag var 25 smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Anma
          Inlägg 15-10-2010, 21:19
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Meriona @ 15-10-2010, 21:36) *
          Det kan bli en dyrköpt läxa att inte ha samma försäkringsbolag på bil och hem, dubbla självrisker, så jag håller med netaave, ETT bolag.

Om du krockar med bilen samma dag som ditt hus brinner ner får du betala självrisk för båda. Oavsett bolag.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-10-2010, 21:23
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Men om du får något stulet i bilen och det innebär åverkan på bilen, så kan du klara dig på en..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 15-10-2010, 21:33
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 15-10-2010, 22:23) *
          Men om du får något stulet i bilen och det innebär åverkan på bilen, så kan du klara dig på en..

Men man lämnar inte värdesaker i bilen.

Citera
          netha
          Inlägg 15-10-2010, 21:55
          Länk hit: #40

Gäster

CITAT (netaave @ 15-10-2010, 15:34) *
          Vi har fått möjlighet att lösa ut en bil ur ett dödsbo, och eftersom dottern fyller 18 i vinter och ska ta körkort vill jag hon ska ha den som sin.
          Funderar på det där med försäkring, är det någon som vet om det är en himmelsvid skillnad i kostnad på försäkringen mellan en 18-åring med nytt körkort och t.ex. maken som haft sitt länge (50 år) och kört prickfritt?
          Är det bättre att han står som ägare av bilen?

Vet inte om det är billigare om maken har försäkringen eller inte ... däremot vet jag att det kan kosta dyrt om det uppdagas att annan än bilägaren står som försäkringstagare.
          Jag har aldrig ens nuddat vid tanken att barnens bilar skulle försäkrats av mig eller maken ... inte ens då de bodde hemma. Har inte så rymligt samvete och så tänker jag också på ifall det händer någon olycka ...

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 10:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon