Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Stulen" bild på tradera!, Hur skriver man c med ring runt?
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-10-2010, 22:01
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

NEJ det är fel, i sak och du bara komplicerar diskussionen, vi talar om ej red. bilder inte Mona Lisa med solglasögon..
          Rakt av rippade bilder överförda till tradera, och DET är olagligt

Redigerat av kerstin z5-6: 17-10-2010, 22:07

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Gita
          Inlägg 17-10-2010, 22:15
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (kerstin z5-6 @ 17-10-2010, 23:01) *
          NEJ det är fel, i sak och du bara komplicerar diskussionen, vi talar om ej red. bilder inte Mona Lisa med solglasögon..
          Rakt av rippade bilder överförda till tradera, och DET är olagligt

Fel i sak är det nog inte ( även om jag är osäker betr. graden av förändring m.m.) och jag har dessutom inte påstått att det är lagligt att ta en bild rakt av. Vad jag ville säga att lagen om upphovsrätt faktiskt inte är så helt enkel och entydig som du vill påskina, det gäller för övrigt inte bara bilder utan även texter och musik.
          Gita

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-10-2010, 22:45
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Irene_L @ 17-10-2010, 20:37) *
          På mina bilder som dom tagit är bakgrunderna mina husväggar! Hihi...jag får skicka kort på väggarna till Tradera!

Räcker nog att du skickar en länk till din blogg till Tradera!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 17-10-2010, 23:00
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

CITAT (Anki på Öland @ 17-10-2010, 23:45) *
          Räcker nog att du skickar en länk till din blogg till Tradera!

Så skiter de fullständigt i det ja. Precis.
          Tradera har inget att göra med bilderna öht. Använder man exempelvis katalogbilder på kläder så är det upp till det drabbade företaget att vidta rättsliga åtgärder.
          Tradera slår ifrån sig allt ansvar både när det gäller bilder och annonser. De ser sig bara som förmedlare av auktionerna. De kan ta bort auktionen men mer blir det inte. Att kräva ersättning från Tradera ang detta är lönlöst.
          Ang bildinfo hittade jag detta, iofs inget om positionering men ändå:

http://www.idg.se/2.1085/1.300285/han-avsl...e-dold-bildinfo

http://www.idg.se/2.1085/1.300300/sa-hitta...dolda-exif-data

Bildinfon kan åtminstone hjälpa innehavaren att bevisa vem som äger bilden från början.

Oops..ibland hittar man bra prylar.
          Rekommenderar bildprogrammet som finns i andra länken. Väldigt enkelt program, perfekt för såna som mig.

Redigerat av AndersKbg: 17-10-2010, 23:19

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-10-2010, 07:13
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Gita @ 17-10-2010, 22:44) *
          Riktigt så enkelt tror jag inte att det är så att man som fotogtaf har fullständig kontroll/copyright över sin bild. Tar man en bild från nätet eller i tryckt form ,vilken som helst,och gör en del förändringar (räcker inte bara med beskära) så kan bilden komma att klassas som ett nytt självständigt verk.Jag kan t.ex hämta hem några bilder och slå samman dem i Photoshop till en enda och då blir den nya bilden helt lagligt min. Nu kan jag inte detaljer om t.ex. graden av förändring som måste göras för att det skall klassas som ett nytt verk och inte stöld. Sen gäller dessutom olika regler för om en bild används för privat bruk eller i kommersiellt syfte. Lagen om upphovsrätt är inte särslkilt tydlig och kan ge upphov till många svåra gränsdragningar.
          Gita

Där har du fel, ingen får ta en bild utan upphovsrättsinnehaverens tillstånd och inte heller förändra den. Sen kvittar det om man kallar det för ett nytt verk.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 18-10-2010, 08:40
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (AndersKbg @ 18-10-2010, 00:00) *
          Så skiter de fullständigt i det ja. Precis. ....................

Nä troligen inte - dom är måna om att försöka stoppa uppenbara olagligheter på sin sida.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          netaave
          Inlägg 18-10-2010, 09:49
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Irene_L @ 17-10-2010, 22:41) *
          Jag tycker inte det är rätt!!! Så är det bara...bilderna är MINA och jag har inte gett lov till att andra får använda dem!! thumbdown.gif

Men då får du väl också se till att dom inte går att plocka från nätet

--------------------

Citera
          Irene_L
          Inlägg 18-10-2010, 09:55
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

CITAT (netaave @ 18-10-2010, 10:49) *
          Men då får du väl också se till att dom inte går att plocka från nätet

Det är det jag försöker göra men högerklicksskyddet fungerar inte på min blogg!!! Och att skriva namn på bilderna har jag börjat göra men det tar tid att göra det på en maaaaaassa bilder! Så det bästa vore om folk inte var oärliga men så är det ju inte har jag märkt nu!

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 18-10-2010, 10:01
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Bengalow @ 17-10-2010, 15:12) *
          Nu förstår jag inte vad du menar, IreneL. ALLA datorer är matade med ASCII-tecken, och om du håller nede alt-tangenten, samtidigt som du skriver in ett godtyckligt nummer, så kommer det tecken upp som representeras av din nedtryckta kod.

Inte alla datorer, jag har Mac och där funkar det inte.

Och angående stulna bilder - lägger man ut bilder på internet utan att skydda dem får man räkna med att folk snor dem. Är det rätt? Nej. Men det är något man får räkna med.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-10-2010, 10:01
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (AndersKbg @ 18-10-2010, 00:00) *
          Så skiter de fullständigt i det ja. Precis.
          Tradera har inget att göra med bilderna öht. Använder man exempelvis katalogbilder på kläder så är det upp till det drabbade företaget att vidta rättsliga åtgärder.
          Tradera slår ifrån sig allt ansvar både när det gäller bilder och annonser. De ser sig bara som förmedlare av auktionerna. De kan ta bort auktionen men mer blir det inte. Att kräva ersättning från Tradera ang detta är lönlöst.

Där har du helt fel. Tradera vidtar åtgärder mot den som stjäl bilder från andra. Det blir varningar och ev. avstängning. Självklart kan man inte kräva ersättning av Tradera men det har väl ingen trott heller, det är ju inte dom som gör fel.

Vad har du för erfarenheter av Tradera?

Det är inte rätt att sno bilder av andra på nätet. På hemsidor och bloggar kan man ju skriva in att folk ska be om lov om dom vill låna någon bild.

Redigerat av *Stintan*: 18-10-2010, 10:04

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-10-2010, 10:08
          Länk hit: #111

Gäster

CITAT (Gita @ 17-10-2010, 22:44) *
          Riktigt så enkelt tror jag inte att det är så att man som fotogtaf har fullständig kontroll/copyright över sin bild. Tar man en bild från nätet eller i tryckt form ,vilken som helst,och gör en del förändringar (räcker inte bara med beskära) så kan bilden komma att klassas som ett nytt självständigt verk.Jag kan t.ex hämta hem några bilder och slå samman dem i Photoshop till en enda och då blir den nya bilden helt lagligt min. Nu kan jag inte detaljer om t.ex. graden av förändring som måste göras för att det skall klassas som ett nytt verk och inte stöld. Sen gäller dessutom olika regler för om en bild används för privat bruk eller i kommersiellt syfte. Lagen om upphovsrätt är inte särslkilt tydlig och kan ge upphov till många svåra gränsdragningar.
          Gita

Tror nog att du har fel här Gita. Lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk är mycket tydlig. Upphovsrätt betyder just ensamrätt till hur verket får användas. Konstnären har både ekonomisk och ideell rätt till sitt verk. Den ideella rätten innebär att konstnären har rätt att sätta sin namn på verket och att det inte får användas i något annat syfte än det som konstnären själv godtar.

Lagstiftningen kompletterades 1994 med rätten till fotografisk bild.

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-10-2010, 10:14
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag var till fotografen för ett antal år sedan för att ta en passbild, ville ha bilden på diskett också men det fick jag inte då han påstod att det var han som ägde den...? Scannade bilden sedan och använde som presentationsbild på en annan sajt men det "brottet" lär vara preskriberat nu.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-10-2010, 10:16
          Länk hit: #113

Gäster

Ja, så är det Malcolm, fotografen äger bilden.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 18-10-2010, 10:20
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Malcolm när du är här, så en fråga. Har du tittat nu på odla vilka bilder dom ställer som avatar till förfogande?????

För att någon beskyller offentlig för stöld så som du igår gjorde, är mera än otrevligt

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 18-10-2010, 10:26
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2010, 17:50) *
          Dom som stjäl bilder försöker att sälja något dom inte har, får dom bara pengar så finns dom inte längre

Eller så har de tagit alldeles riktiga frön från sina högst existerande växter och först för sent kommit på att de borde fotat växten i fråga också. Eller så kanske deras egna bilder var för dåliga. Jag har lånat bilder från IKEA när jag sålt möbler därifrån, helt enkelt för att deras bilder är bättre (men man måste ju i sådana fall vara ärlig i annonsen om varans skick).

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-10-2010, 10:29
          Länk hit: #116

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 18-10-2010, 11:26) *
          Eller så har de tagit alldeles riktiga frön från sina högst existerande växter och först för sent kommit på att de borde fotat växten i fråga också. Eller så kanske deras egna bilder var för dåliga. Jag har lånat bilder från IKEA när jag sålt möbler därifrån, helt enkelt för att deras bilder är bättre (men man måste ju i sådana fall vara ärlig i annonsen om varans skick).

Ärlig är man väl först om man i annonsen talar om att bilden är "lånad" och varifrån man lånat den.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-10-2010, 10:31
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-10-2010, 11:20) *
          Malcolm när du är här, så en fråga. Har du tittat nu på odla vilka bilder dom ställer som avatar till förfogande?????

För att någon beskyller offentlig för stöld så som du igår gjorde, är mera än otrevligt

Nej, jag har inte kollat på dessa bilder. Visste inte ens om att de fanns. Ber om ursäkt om jag falskeligen anklagat dig för bildstöld. Sorry! blush.gif

Citera
          Irene_L
          Inlägg 18-10-2010, 10:33
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

CITAT (*Stintan* @ 18-10-2010, 11:29) *
          Ärlig är man väl först om man i annonsen talar om att bilden är "lånad" och varifrån man lånat den.

Precis!

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 18-10-2010, 10:35
          Länk hit: #119

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-10-2010, 11:29) *

Det var ärlig mot köparen jag avsåg (en normalbegåvad människa lär f.ö. begripa alldeles själv att det är lånade bilder, inte många kan fota studiobilder i hemmet)

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-10-2010, 10:44
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 18-10-2010, 11:35) *
          Det var ärlig mot köparen jag avsåg (en normalbegåvad människa lär f.ö. begripa alldeles själv att det är lånade bilder, inte många kan fota studiobilder i hemmet)

Det har ju ingen betydelse hur normalbegåvad man är. Lånar du en bild ut IKEA-katalogen e.dyl. så bör du ju ange det i annonsen även om köparen själv begriper det. När det gäller blombilder eller andra tagna från någon privatpersons blogg eller hemsida är det ju självklart att ingen kan veta vems bilden är om det inte anges. Jag skulle bli skitförbannad om någon snodde mina bilder bara sådär utan vidare.

Redigerat av *Stintan*: 18-10-2010, 10:46

--------------------

Citera

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 13:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon